Όπως παρατηρούσε, σε πρόσφατη (07/01), ανάλυσή του το energia.gr, με δεδομένο ότι ο κλάδος των μεταφορών, και ιδιαίτερα του αυτοκινήτου, αποτελεί το μεγαλύτερο ποσοστό κατανάλωσης πετρελαίου σε παγκόσμιο επίπεδο, που αντιστοιχεί περίπου στο 50% της παραγωγής, η επιδιωκόμενη σήμερα διείσδυση των ηλεκτρικών και υβριδικών αυτοκινήτων αναμένεται ότι θα έχει τεράστιες επιπτώσεις στην διαμόρφωση του ενεργειακού μίγματος του πλανήτη κατά τα επόμενα χρόνια

Όπως παρατηρούσε, σε πρόσφατη (07/01), ανάλυσή του το energia. gr, με δεδομένο ότι ο κλάδος των μεταφορών, και ιδιαίτερα του αυτοκινήτου, αποτελεί το μεγαλύτερο ποσοστό κατανάλωσης πετρελαίου σε παγκόσμιο επίπεδο, που αντιστοιχεί περίπου στο 50% της παραγωγής, η επιδιωκόμενη σήμερα διείσδυση των ηλεκτρικών και υβριδικών αυτοκινήτων αναμένεται ότι θα έχει τεράστιες επιπτώσεις στην διαμόρφωση του ενεργειακού μίγματος του πλανήτη κατά τα επόμενα χρόνια. Οι εξελίξεις γύρω από τις αναπτυσσόμενες αγορές των ηλεκτρικών αυτοκινήτων EVs (ή και PEV από Plug in Electric Vehicles) αλλά και των υβριδικών, γνωστών ως HEV, τρέχουν πλέον με εκπληκτική ταχύτητα εάν κρίνουμε από τα πλέον πρόσφατα στοιχεία για τις πωλήσεις το 2015.

Έτσι, όπως επισημαίνει σε σχετικό του άρθρο και το ειδησεογραφικό πρακτορείο Βloomberg, είναι πλέον ο καιρός οι επενδυτές στον πετρελαϊκό κλάδο να αρχίσουν να αντιμετωπίζουν τα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα με σοβαρότητα. Μέχρι το 2018 δύο εταιρείες, οι Tesla και Chevrolet, θα αρχίσουν να διαθέτουν στην αγορά τα αντίστοιχα οχήματα, ικανά να αναπτύξουν ταχύτητα άνω των 200 μιλίων (320 χιλιόμετρα), στην τιμή περίπου των 35.000 δολαρίων (31.800 ευρώ). Παράλληλα, τόσο η Ford όσο και η Volkswagen, καθώς και οι Nissan και BMW, επενδύουν δισεκατομμύρια δολάρια στα δικά τους ανάλογα σχέδια. Συν τοις άλλοις, και άλλοι κολοσσοί από το πεδίο της υψηλής τεχνολογίας, όπως οι Apple και Google, πειραματίζονται με αυτοκίνητα των οποίων οι κινητήρες είναι ηλεκτρικοί.

Οπως καθίσταται αντιληπτό, αυτές οι εξελίξεις δημιουργούν προβλήματα στην αγορά πετρελαίου, αν και ο ίδιος ο Οργανισμός Πετρελαιοπαραγωγών Χωρών (ΟΠΕΚ) δεν έχει πειστεί για τη δυναμική της ηλεκτροκίνησης. Χαρακτηριστικό είναι ότι προβλέπει οι πωλήσεις ηλεκτροκίνητων οχημάτων το 2040 να ισοδυναμούν μόλις με το 1% των συνολικών παγκοσμίως, ενώ ανάλογη είναι και η προσέγγιση του μεγαλύτερου πετρελαϊκού κολοσσού, Exxon. Η κατακρήμνιση των τιμών του πετρελαίου άρχισε να παρατηρείται στα μέσα του 2014. Αφορμή για την πτώση υπήρξε η πλεονασματική παραγωγική ικανότητα, καθώς οι παραγωγοί διοχέτευαν στην αγορά 2 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα περισσότερα από όσα η αγορά ήταν σε θέση να υποστηρίξει.


Αποτέλεσμα ήταν ο κορεσμός λόγω του αδιάθετου πετρελαίου και η συνεπαγόμενη βύθιση της τιμής. Στο σημείο αυτό θα πρέπει να αναφερθεί ότι ουδείς μπόρεσε να διαβλέψει ότι επίκειται η πτώση, παρά το γεγονός ότι στη Βόρεια Αμερική η επέκταση των πετρελαιοφόρων περιοχών υπήρξε ραγδαία. Σήμερα ανακύπτει το εξής θέμα: πόσο σύντομα θα είναι σε θέση τα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα να προκαλέσουν ανάλογο πλεόνασμα παραγωγής κατά 2 εκατομμύρια βαρέλια, με το να περιορίσουν τη ζήτηση για πετρελαιοκίνητα οχήματα; Το ερώτημα εξετάζει η νέα διαδικτυακή σειρά κινουμένων σχεδίων του Βloomberg με τίτλο «Nωρίτερα από όσο νομίζεις», που δίνει έμφαση στους μείζονες μετασχηματισμούς της ανθρώπινης ιστορίας, οι οποίοι ακόμα δεν έχουν συντελεστεί.

Αξίζει να αναφερθεί πως το 2015 και υπό συνθήκες χαμηλών τιμών βενζίνης, οι πωλήσεις αυτοκινήτων με ηλεκτροκίνητους κινητήρες εμφάνισαν σημαντικότατη αύξηση της τάξεως του 60% σε παγκόσμια κλίμακα. Αυτό σημαίνει πως ακόμα και η φθηνή βενζίνη δεν λειτουργεί ως κίνητρο για την τόνωση της αγοράς αυτοκινήτου. Εάν αυτό το επίπεδο αύξησης εξακολουθήσει να υφίσταται, τότε τα πλεονάζοντα 2 εκατομμύρια βαρέλια σε ημερήσια βάση εξαιτίας της ελαττωμένης ζήτησης θα εμφανιστούν σύντομα έως και το 2023. Τότε θα ξεσπάσει και πάλι κρίση. Το χρονοδιάγραμμα των νέων τεχνολογιών με δυσκολία θα μπορούσε να προβλεφθεί.

Ο καινοτόμος Νοτιοαφρικανός επιχειρηματίας και ιδρυτής της Tesla, Ελον Μασκ, η οποία ακμάζει στην Αμερική, έχει θέσει έναν στόχο: να κατασκευάσει ηλεκτροκινούμενα οχήματα για ευρεία κατανάλωση. Η διαδικασία αυτή ξεκίνησε προ δεκαετίας και τώρα αναμένεται το τελευταίο μοντέλο, το Model 3, το οποίο θα κοστίζει σχεδόν 22.000 - 25.000 δολάρια (20.000 - 22.700 ευρώ), αφότου ενεργοποιηθεί η απόσυρση. Τιμή εκκίνησης θα είναι οι 35.000 δολάρια, όπως είχε επιβεβαιώσει στο κοινωνικό δίκτυο του Twitter ο Ελον Μασκ πέρυσι τον Σεπτέμβριο. Αξίζει να αναφερθεί ότι η Tesla θα αρχίσει να παίρνει παραγγελίες μετά την παρουσίαση του Model 3 στο κοινό τον Μάρτιο. Ακόμα κι αν λίγοι οδηγοί στις Ηνωμένες Πολιτείες και εκτός της χώρας αποκτήσουν το Model 3, η πρόταση του Ελον Μασκ δεν παύει να έχει ενδιαφέρον, όπως σημειώνουν αναλυτές στον ειδησεογραφικό ιστότοπο masgable.com.

Τέλος, σημειώνουν πως θα πρέπει να απαντήσει ο κ. Μασκ και στο πώς θα μπορέσει τα αυτοκίνητά του να αρχίσουν να του αποδίδουν κέρδος.