Δεν ήσαν λίγοι αυτοί που εξεπλάγησαν όταν ο Υπουργός ΠΕΝ κ. Πάνος Σκουρλέτης στην ομιλία του στο πρόσφατο
Athens
Energy
Forum αναφέρθηκε στο υπό εκκόλαψη σχέδιο για τη κατασκευή ενός αγωγού φυσικού
αερίου μεταξύ Σκοπίων και Θεσσαλονίκης, χωρίς ασφαλώς να δώσει περισσότερες πληροφορίες.
Λίγες ημέρες ενωρίτερα ο μυστικοσύμβουλος της διοίκησης της
Gazprom
Export, καθ. κ.
Andrey
Konoplyanik
μιλώντας από το βήμα του
European
Gas
Conference στη Βιέννη εστίασε την προσοχή του στην προσάρτηση της Κριμαίας από την
Ρωσία το 2014 και πώς αυτή η εξέλιξη έχει τεράστια σημασία για την διευθέτηση
της ΑΟΖ στη θαλάσσια περιοχή νότια της Ουκρανίας. «Η νέα χάραξη των θαλάσσιων
συνόρων», δήλωσε ο
Konoplyanik, «μας δίδει τώρα τη δυνατότητα να επαναχαράξουμε την υποθαλάσσια διαδρομή
του αγωγού που θα μεταφέρει αέριο προς τις Ευρωπαϊκές αγορές». Αν και άφησε
αδιευκρίνιστο την προσγειάλωση του αγωγού, στη βόρεια Βουλγαρία η νότια
Ρουμανία, εν τούτοις τον αποκάλεσε
New
Stream, σε αντιδιαστολή με τον υπό εγκατάλειψη
Turkish
Stream και με τον καταργηθέντα
South
Stream.
Σιγά- σιγά το
puzzle
της όδευσης του νέου αγωγού
(εξ’ ου και το όνομα του
New
Stream) που θα μεταφέρει Ρωσικό αέριο προς τις Ευρωπαϊκές αγορές, συμπληρώνοντας
την στόχευση των
Nord
Stream
I
και ΙΙ, και παρακάμπτοντας
πλήρως την ενοχλητική Ουκρανία, λύνεται. Το πλέον πιθανό σενάριο φέρει τον
New
Stream
να διασχίζει την Ρουμανία για
να καταλήξει στην Σερβία στην χερσαία του διαδρομή απ’ όπου μία αρτηρία του θα
ενωθεί με τον υπό μελέτη αγωγό
TESLA (βλέπε χάρτη) ενώ η άλλη θα ακολουθήσει την παλαιά χερσαία διαδρομή του
South
Stream προς τη Βόρειο Ιταλία με κατάληξη το
Treviso. Με τον
TESLA να συνδέει την Ελλάδα, μέσω
FYROM, με την Σερβία, γι αυτό και
το ενδιαφέρον για την κατασκευή του τμήματος Σκόπια- Θεσσαλονίκη. Στη συνέχεια,
ο αγωγός θα οδεύσει δυτικά ακολουθώντας τη διαδρομή του παλαιού
ITGI τόσο χερσαία όσο και υποθαλασσίως. Εξ’ ου και η υπογραφή του Μνημονίου την
περασμένη Τετάρτη και η πρόσφατη ένταξη του διασυνδετήριου
ITGI, ως προς το υποθαλάσσιο τμήμα του γνωστού ως
Poseidon, στα
PCI’
s
της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Με αυτό τον τρόπο το αρχικό σχέδιο των ΔΕΠΑ-
Edison για την κατασκευή του
ITGI που είχε ως στόχο την επέκταση του στα Ελληνο-Τουρκικά σύνορα, για να
μεταφέρει Κασπιανό αέριο στη Δύση, (που τελικά ματαιώθηκε μετά την επιλογή του
TAP το καλοκαίρι του 2012), σήμερα αναβιώνει ως προς το πρώτο του σκέλος. Δηλαδή
τον χερσαίο αγωγό που θα διασχίζει τη Δυτική Μακεδονία και Ήπειρο και την εν
συνεχεία όδευση υποθαλασσίως προς την νότιο Ιταλία. Πρόκειται για ένα
επενδυτικά ώριμο έργο, αφού όλη η τεχνοοικονομική μελέτη αλλά και η χάραξη του
αγωγού έχουν ολοκληρωθεί εδώ και χρόνια με μικρή απαιτούμενη εργασία για την
επικαιροποίηση των απαραίτητων τεχνικών στοιχείων. Πιο συγκεκριμένα ο αγωγός
από την περιοχή Θεσσαλονίκης μέχρι τα παράλια τη Ηπείρου θα έχει μήκος περίπου
250 χλμ. ενώ το υποθαλάσσιο τμήμα του υπολογίζεται στα 217 χλμ. με αρχική
προβλεπόμενη μεταφορική ικανότητα στα 12.0 δισεκατομμύρια μέτρα τον χρόνο. Ως
γνωστό για το έργο του
ITGI αποτελεί κοινοπραξία των ΔΕΠΑ και
Edison οι οποίες μάλιστα έχουν συστήσει ξεχωριστή εταιρεία γνωστή ως
Poseidon
SA, η οποία συμμετέχει και στην κατασκευή του Ελληνο-Βουλγαρικού
διασυνδετήριου (
IGB).
Το Μνημόνιο που υπεγράφη στις 24/2 στη Ρώμη ανοίγει το δρόμο για την
δημιουργία ενός νέου διευρυμένου φορέα που θα αναλάβει το συντονισμό και
διαχείριση ενός σπονδυλωτού συστήματος ημι-αυτόνομων αγωγών που θα μεταφέρουν ρωσικό, και όχι μόνο, φυσικό
αέριο μεταξύ Βορειο- Ανατολικών Βαλκανίων προς το Νοτιο-Δυτικό τμήμα των. Τόσο
το χερσαίο και υποθαλάσσιο τμήμα του
ITGI όσο και ο άξονας
Θεσσαλονίκης- Σκοπίων, αποτελεί βασικό τμήμα του όλου εγχειρήματος, καθ’ ότι
έρχεται να ικανοποιήσει πιεστικές ανάγκες για την ανάπτυξη των τοπικών αγορών
σε Βόρειο-Δυτική Ελλάδα και
FYROM που είναι ουσιαστικά αποκομμένες από το φυσικό αέριο.
Όπως ανέφερε εξάλλου και ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΔΕΠΑ, κος Θεόδωρος
Κιτσκάκος κατά την υπογραφή του Μνημονίου «η αναβίωση του έργου
ITGI-
Poseidon ενισχύει την ενεργειακή ασφάλεια της Ευρώπης με έναν επιπλέον διάδρομο
τροφοδοσίας και αναβαθμίζει σημαντικά τον ρόλο της Ελλάδας ως μίας βασικής
πύλης εισόδου για το φυσικό αέριο μέσω διαφοροποιημένων πηγών και οδεύσεων»
αλλά και ο
CEO
της
Gazprom
κ.
Alexey
Miller επεσήμανε τη σημασία του έργου σε σχέση με την ανάπτυξη της ενδοευρωπαϊκής
δυναμικότητας μεταφοράς φυσικού αερίου. Όπως παρατηρούν στελέχη της ΔΕΠΑ με
άμεση γνώση του εν λόγω έργου η σημασία του για την ανάπτυξη της αγοράς φυσικού
αερίου τόσο στην Ελλάδα όσο και στα Δυτικά Βαλκάνια είναι τεράστια ενώ η
διασύνδεση με την Ιταλία έρχεται να ολοκληρώσει το περιφερειακό δίκτυο. Σχεδιασμένος
από την αρχή με δυνατότητα διπλής ροής (
reverse
flow) ο
ITGI θα μπορεί να προμηθεύει την Ελλάδα και από την αγορά της Ν. Ιταλίας που
λόγω
inflows
από Αλγερία διαθέτει συνήθως
αρκετή ρευστότητα.
Τέλος, θα πρέπει να παρατηρήσουμε ότι το υπό εξέλιξη σχέδιο δημιουργίας
ενός συστήματος αγωγών στα Δυτικά Βαλκάνια με κατάληξη τον
ITGI δεν αποβλέπει στη μεταφορά πολύ μεγάλων ποσοτήτων φυσικού αερίου, όπως
προέβλεπαν οι
South
και
Turkish
Stream, αλλά στην ολοκλήρωση ενός βασικού πλέγματος αγωγών που θα συμβάλλουν
πρωτίστως στην ανάπτυξη περιφερειακών αγορών. Υπό αυτή την έννοια η στόχευση
των σχεδιαστών είναι όπως οι αγωγοί αυτοί έχουν μία ελάχιστη χωριτικότητα 12.0
δισεκατομμυρίων κυβικών τον χρόνο με δυνατότητες αύξησης στα 24.0
δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα ενώ σαφώς μεγαλύτερη δυναμικότητα προδιαγράφεται
για το τμήμα Σερβίας – Ιταλίας. Έτσι το υποκατάστατο του
South
Stream
σύστημα αγωγών της ΝΑ Ευρώπης
αναδεικνύεται ως ένα δευτερεύον μεν αλλά απαραίτητο σκέλος στο ευρύτερο Ρωσικό
σχήμα εφοδιασμού της Ευρώπης (με παράκαμψη της Ουκρανίας) με το μεγαλύτερο
βάρος να πέφτει στους
Nord
Stream
I
και ΙΙ.