Η αγορά των τάνκερ παραμένει υγιής παρά τη ραγδαία πτώση των τιμών, τονίζει ο διεθνούς φήμης ενεργειακός αναλυτής Leo Drollas. Μάλιστα, επισημαίνει ότι οι χαμηλές τιμές έχουν, στην πραγματικότητα, βοηθήσει σημαντικά την αγορά των τάνκερ καθώς έχουν αυξηθεί οι διακινούμενοι όγκοι. Παράλληλα, προβλέπει ότι για τα επόμενα 3ή 4 χρόνια η τιμή του πετρελαίου θα κυμανθεί στα 50 δολ. το βαρέλι, πράγμα που, όμως, όπως εξηγεί, δεν εξαρτάται μόνο από την αγορά, αλλά από την πολιτική της Σαουδικής Αραβίας

Η αγορά των τάνκερ παραμένει υγιής παρά τη ραγδαία πτώση των τιμών, τονίζει ο διεθνούς φήμης ενεργειακός αναλυτής Leo Drollas. Μάλιστα, επισημαίνει ότι οι χαμηλές τιμές έχουν, στην πραγματικότητα, βοηθήσει σημαντικά την αγορά των τάνκερ καθώς έχουν αυξηθεί οι διακινούμενοι όγκοι. Παράλληλα, προβλέπει ότι για τα επόμενα 3ή 4 χρόνια η τιμή του πετρελαίου θα κυμανθεί στα 50 δολ. το βαρέλι, πράγμα που, όμως, όπως εξηγεί, δεν εξαρτάται μόνο από την αγορά, αλλά από την πολιτική της Σαουδικής Αραβίας.

Ο ελληνικής καταγωγής αναλυτής με έδρα το Λονδίνο, σε συνέντευξή του στο New Europe, στο περιθώριο του φετινού 3ου Mare Forum για τις Θαλάσσιες Ενεργειακές Μεταφορές, που διοργανώθηκε στην Αθήνα, αναφέρει μεταξύ άλλων ότι το 2015 η ζήτηση στον κλάδο αυξήθηκε το κατά 1,5 εκατ. βαρέλια ημερησίως, πολύ παραπάνω σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια. Αντίθετα, για το 2016 ο κ. Drollas αναμένει μείωση. Ωστόσο, παρατηρεί ότι «οι ποσότητες πετρελαίου που διακινούνται σε μεγάλες αποστάσεις είναι μεγαλύτερες καθώς η ζήτηση προήλθε από την Κίνα και την Άπω Ανατολή», όπου φτάνουν φορτία σε VLCC (πολύ μεγάλα τάνκερ μεταφοράς αργού) από τη Δυτική Αφρική μέσω Καίηπ Τάουν ή από τη Μέση Ανατολή.

Η μεταφορά αργού είναι πολύ μεγαλύτερη από τη ζήτηση, και αυτός, σύμφωνα με τον ίδιο, είναι ο λόγος που η αγορά τάνκερ είναι πολύ υγιής.

Επιπλέον, τα τάνκερ μεταφέρουν προϊόντα που παράγονται στη Μέση Ανατολή, όπου έχει υπάρξει μεγάλη αύξηση της διυλιστικής ικανότητας. Για παράδειγμα, όπως αναφέρει ο κ. Drollas, μεταφέρουν προϊόντα όπως καύσιμα αεριωθουμένων από τη Μέση Ανατολή προς την Ευρώπη. «Έτσι, έχουμε αυτές τις αποστάσεις που αυξάνονται αναλογικά περισσότερο από τη ζήτηση για πετρέλαιο», τονίζει ο διεθνούς φήμης ενεργειακός αναλυτής.

Από την άλλη, αδύναμος εμφανίζεται ο κλάδος του LNG, καθώς, όπως παρατηρεί ο Leo Drollas, η ζήτηση αερίου στην Ευρώπη το 2015 ήταν μειωμένη, όπως και το 2014, ενώ προσθέτει ότι η Γηραιά Ήπειρος «καίει» πιο πολύ άνθρακα παρά φυσικό αέριο. Επίσης, η Ιαπωνία, που αποτελεί άλλον έναν μεγάλο αγοραστή LNG, επιστρέφει εν μέρει στην πυρηνική ενέργεια στον τομέα της ηλεκτροπαραγωγής, αν και μετά το δυστύχημα της Φουκουσίμα, είχε στραφεί στην εισαγωγή μεγάλων ποσοτήτων υγροποιημένου φυσικού αερίου.

«Επιστρέφουν αργά στην πυρηνική ενέργεια, γεγονός που μειώνει τη ζήτηση για φυσικό αέριο και, άρα, τη μετακίνηση φορτίων LNG» μέσω τάνκερ, επισημαίνει ο κ. Drollas.

Ωστόσο, για τον ελληνικής καταγωγής κορυφαίο ενεργειακό αναλυτή, το LNG είναι ξεκάθαρα το μέλλον στην αγορά των τάνκερ. «Αν έχεις τερματικά LNG, μπορείς να μεταφέρεις το υγροποιημένο φυσικό αέριο οπουδήποτε στον κόσμο. Στο τέλος η αγορά LNG θα αναπτυχθεί όπως αυτή του πετρελαίου. Θα έχει παρόμοια χαρακτηριστικά, πολλούς παραγωγούς που θα υγροποιούν και θα στέλνουν ποσότητες σε όλο τον κόσμο, και έτσι θα είναι σαν την αγορά πετρελαίου και την αγορά των [πετρελαιοφόρων] τάνκερ αλλά αυτό θα χρειαστεί κάποιον χρόνο», επισημαίνει ο Leo Drollas. Κι αυτό γιατί, όπως εξηγεί, υπάρχουν ακόμη καταναλωτές και παραγωγοί που παραμένουν δεσμευμένοι σε διμερή συμβόλαια παραλαβής LNG. Επίσης, η ναυτιλία παραμένει προσκολλημένη σε αυτά τα συμβόλαια , καθώς η μεταφορά LNG είναι πολύ ακριβή. «Ωστόσο, υπάρχουν πολλοί περισσότεροι πλοιοκτήτες που κατασκευάζουν πλοία LNG για διακίνηση φορτίων spot επειδή δεν είναι συνδεδεμένοι με διμερή συμβόλαια αγοραπωλησίας LNG και, άρα, αυτό αποτελεί καλή εξέλιξη και μακροπρόθεσμα – μάλλον θα χρειαστούν 10, 15 ή 20 χρόνια ίσως - ο κλάδος θα μοιάζει με την αγορά πετρελαίου», επισημαίνει ο κ. Drollas. Αναφερόμενος στις τιμές του αερίου, τονίζει ότι, όπως και στο πετρέλαιο, θα υπάρξει διεθνής ανταγωνιστικότητα ανάμεσα στους παραγωγούς.

Τέλος, ο διεθνούς φήμης ελληνικής καταγωγής αναλυτής ενεργειακών αγορών προβλέπει ότι τα επόμενα τρία ή τέσσερα χρόνια, οι τιμές του πετρελαίου θα παραμείνουν στα 50 δολ. το βαρέλι περίπου, ενώ τονίζει ότι αυτό εξαρτάται από την πολιτική των Σαουδαράβων, προσθέτοντας ότι «δεν είναι εντελώς στο χέρι της αγοράς».