Την στιγμή που η αδειοδότηση για την κατασκευή του αγωγού φ.αερίου Nord Stream II ,που προωθεί η Ρώσικη Gazprom και κοινοπραξία Ευρωπαϊκών εταιρειών και θα διέρχεται υποθαλασσίως της Βαλτικής, αντιμετωπίζει την ενορχηστρωμένη επίθεση απο το ευρω-ιερατείο των Βρυξελών και των χωρών του αντιρωσικού άξονα της Βαλτικής (Πολωνία, Λιθουανία,Εσθονία κλπ) ,ευρίσκεται σε εξέλιξη σχέδιο της Gazprom για την δημιουργία ενός νότιου Ευρωπαϊκού άξονα που θα δρα υποστηρικτικά και εναλλακτικά του συστήματος αγωγών Nord Stream I και ΙΙ
Την στιγμή που η αδειοδότηση για την κατασκευή του αγωγού φ.αερίου Nord Stream II ,που προωθεί η Ρώσικη Gazprom και κοινοπραξία Ευρωπαϊκών εταιρειών και θα διέρχεται υποθαλασσίως της Βαλτικής, αντιμετωπίζει την ενορχηστρωμένη επίθεση απο το ευρω-ιερατείο των Βρυξελών και των χωρών του αντιρωσικού άξονα της Βαλτικής (Πολωνία, Λιθουανία,Εσθονία κλπ) ,ευρίσκεται σε εξέλιξη σχέδιο της Gazprom για την δημιουργία ενός νότιου Ευρωπαϊκού άξονα που θα δρα υποστηρικτικά και εναλλακτικά του συστήματος αγωγών Nord Stream I και ΙΙ. Το σύστημα αυτο, όταν ολοκληρωθεί ο αγωγός NS II θα έχει μεταφορική ικανότητα 110 δισεκ.κυβ. μέτρα τον χρόνο (bcma) και θα εξασφαλίζει σχεδόν την πλήρη τροφοδοσία της Βόρειας Ευρώπης μέσω της διασύνδεσης του με τον υπάρχοντα αγωγό OPAL. Να σημειώσουμε ότι ο αγωγός
Nord Stream I ,δίπλα στον οποίο θα έρθει να πέσει ο NS II, λειτουργεί ήδη απο το 2011 χωρίς πρόβλημα εξασφαλίζοντας την αδιάκοπη τροφοδοσία της Γερμανίας, η οποία και παραμένει ο μεγαλύτερος πελάτης της Gazprom στην Ευρώπη σήμερα.

Ομως σύμφωνα με τους επιτελείς υπεύθυνους για τον στρατηγικό σχεδιασμό της Ρωσικής ενεργειακής, το σύστημα του Nord Stream δεν κρίνεται απόλυτα επαρκές για την εξασφάλιση της τροφοδοσίας με αέριο της Ευρώπης καθότι μια αξιόλογη ποσότητα της τάξης των 20-25 bcma θα εξακολουθεί να δίερχεται μέσω της προβληματικής Ουκρανίας, όπως οι δυο κρίσεις στις Ρώσο-Ουκρανικές σχέσεις το 2006 και το 2009 απέδειξαν, οπότε και είχαμε εκτεταμένες διακοπές στην τροφοδοσία πολλών Ερωπαικών χωρών. Την ύπαρξη του μυστικού σχεδίου της Gazprom για την δημιουργία του νέου Ευρωπαϊκού ενεργειακού προγεφυρώματος αποκάλυψε πρώτο το Energia.Gr ( Βλέπε άρθρο μας της 24/2/2016 με τίτλο Τι Κρύβεται Πίσω απο την Υπογραφή του Μνημονίου Μεταξύ Gazprom-ΔΕΠΑ/Edison κλπ) Οπως δε αναφέρουν πληροφορίες που είδαν το φως της δημοσιότητας τα τελευταία 24 ώρα στον Ελληνικό Τύπο, η κατασκευή του νέου αυτού αγωγού και η συμμετοχή της Ελλαδος στο νέο αυτο Ρωσικο εχγείρημα στην περιοχή μας, μετά την ματαίωση των σχεδίων για την κατασκευή του αγωγού South Stream και του Turkish Stream που τον διαδέχτηκε, θα αποτελέσει ένα απο τα βασικά θέματα που θα συζητήσει ο πρόεδρος της Ρωσίας Βλάντιμιρ Πούτιν κατά την επίσημη επίσκεψη του στην χώρα μας στις 28 Μαίου.

Σύμφωνα με πηγές προσκείμενες στην ηγεσία της Gazprom, με τις οποίες και επικοινώνησε το Energia.Gr μόλις επιβεβαιώθηκε η επίσκεψη του Ρώσου προέδρου στην Αθήνα, η λεπτομερής σχεδίαση του νέου αγωγού, γνωστού ως New Stream, το μεγαλύτερο μέρος του οποίου θα διασχίζει την χερσόνησο του Αίμου,για να καταλήξει μέσω του υποθαλασσίου ITGI στην νότιο Ιταλία, δεν έχει ακόμα ολοκληρωθεί αφου ορισμένα τμήματα του μένει να οριστικοποιηθούν μέσα απο διαπραγματεύσεις με τις εμπλεκόμενες χώρες. Χαρακτηριστικά ευαισθητα σημεία στην διαδρομή του νέου αυτού αγωγού, όπως μας ανέφεραν οι εν λόγω πηγές μας, αποτελούν η Ελλάδα και η ΠΓΔΜ οι ενεργειακές επιλογές των οποίων, ως γνωστόν, εδώ και χρόνια, ελέγχονται απο την Ουάσινγτον. Για αυτο και οι εξελίξεις ως προς τον σχεδιασμό νέων αγωγών φ.αερίιου στις δυο αυτές χώρες τους τελευταίους τρείς μήνες παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφερον. Το πρώτο σκέλος αφορά την νέα χάραξη της υποθαλασσίας διαδρομής του New Stream στην Μαύρη Θάλασσα ,με παράκαμψη της χερσονήσου της Κριμαίας, ενώ το δεύτερο σκέλος αφορά στην χάραξη του διασυνδετηρίου αγωγού Stip-Hamzali-Νέας Μεσημβρίας (βάσει MOU που έχει ήδη υπογράφει μεταξυ ΔΕΣΦΑ και της Βουλγαρικής εταιρειάς Windows) και του Ελληνο-Ιταλικού interconnector, του ITGI.

Όπως προκύπτει απο το ρεπορτάζ του energia.gr σε Αθήνα, Βρυξέλλες,Μόσχα και Σόφια η Ρωσική πλευρά θα εξακολουθήσει για το επόμενο χρονικό διάστημα να παραμένει εξαιρετικά φειδωλή σε δηλώσεις αναφορικά με τα λεπτομερή σχέδια της για την προώθηση του New Stream. Υπό αυτήν την έννοια ούτε η ακριβής διαδρομή ούτε το χρονοδιάγραμμα κατασκευής πρόκειται να ανακοινωθούν σύντομα. Και οι λόγοι είναι μάλλον προφανείς αφού  ευρίσκονται  ακόμη σε εξέλιξη διαπραγματεύσεις με την Ε.Επιτροπη και τα διάφορα όργανα της ΕΕ για την αδειοδότηση του Nord Stream II. Επιπλέον η διοίκηση της Gazprom δεν θέλει επουδενί λόγω να υποπέσει στα ίδια σφάλματα τακτικής όπως συνέβη με τον South Stream όπου και έδωσε την ευκαιρία στα διάφορα  γεωπολιτικά συμφέροντα να παρέμβουν και με νομικές και με άλλου είδους παρεμβάσεις να ματαιώσουν τα πολυ λεπτομερή σχέδια που είχαν εκπονηθεί ως και την κατασκευή του ίδιου του αγωγού που είχε ξεκινήσει σε ορισμένες τοποθεσίες. Μια ματαίωση που κόστισε πανάκριβα στην Gazprom τόσο σε χρήματα όσο και σε αξιοπιστία.