Νέα Πρωτοποριακή Τεχνολογία CCS με Κυψέλες Καυσίμου Αναπτύσσει η ExxonMobil σε Συνεργασία με την FuelCell Energy

Νέα Πρωτοποριακή Τεχνολογία CCS με Κυψέλες Καυσίμου Αναπτύσσει η ExxonMobil σε Συνεργασία με την FuelCell Energy
energia.gr
Παρ, 6 Μαΐου 2016 - 16:36
Ερευνητικό πρόγραμμα για την ανάπτυξη μία νέας τεχνολογίας στην δέσμευση και αποθήκευση άνθρακα (CCS), η οποία μπορεί να αποδειχθεί «επαναστατική», ξεκινά η αμερικανική πετρελαϊκή ExxonMobil σε συνεργασία με την FuelCell Energy

Ερευνητικό πρόγραμμα για την ανάπτυξη μία νέας τεχνολογίας στην δέσμευση και αποθήκευση άνθρακα ( CCS), η οποία μπορεί να αποδειχθεί «επαναστατική», ξεκινά η αμερικανική πετρελαϊκή ExxonMobil σε συνεργασία με την FuelCell Energy.

Ειδικότερα, οι δύο εταιρείες, σύμφωνα με τους Financial Times, αναπτύσσουν μία νέα μέθοδο που έχει στόχο την αφαίρεση του διοξειδίου του άνθρακα από τα καυσαέρια που εκπέμπουν οι μονάδες ηλεκτροπαραγωγής με πολύ μικρότερο κόστος σε σχέση με τις υφιστάμενες σήμερα τεχνολογίες.

Η Exxon έχει γίνει συχνά δέκτης σφοδρής κριτικής σχετικά με τις θέσεις της για την κλιματική αλλαγή, ενώ ήδη διεξάγεται έρευνα εις βάρος της από τη γενική εισαγγελία της Νέας Υόρκης - αλλά και άλλων Πολιτειών των ΗΠΑ – αναφορικά με παλαιότερες τοποθετήσεις της στο θέμα αυτό. Ωστόσο, η αμερικανική πετρελαϊκή αντιτείνει πως έχει αναπτύξει τεχνολογίες που έχουν συμβάλει σημαντικά στον περιορισμό των «αερίων του θερμοκηπίου», αλλά και συνεχίζει με την έρευνα σε πολλές νέες εφαρμογές.

Η νέα ιδέα στον τομέα του CCS έχει, ως τώρα, δοκιμαστεί μόνο σε εργαστηριακό επίπεδο. Αν η έρευνα έχει θετικά αποτελέσματα, τότε το σχέδιο αναμένεται μέσα σε ένα ή δύο χρόνια να μετεξελιχθεί σε ένα μικρό πιλοτικό πρόγραμμα.

Σύμφωνα με τον αντιπρόεδρο έρευνας και ανάπτυξης της Exxon, Vijay Swarup, η εταιρεία είναι «πολύ ενθουσιασμένη» από την προοπτική της τεχνολογίας αυτής που αποτελεί μέρος του χαρτοφυλακίου εφαρμογών της εταιρείας στον τομέα της μείωσης των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου.

Από την άλλη, όπως γράφουν οι New York Times, η FuelCell Energy, που εδρεύει στο Κοννέκτικατ, ήταν για χρόνια μία εταιρεία την οποία άξιζε τον κόπο να παρακολουθεί κανείς. Κι αυτό γιατί η τεχνολογία που ανέπτυσσε στον κλάδο της μείωσης των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου ήταν οικονομικά συμφέρουσα. Ωστόσο, αυτό που της έλειπες ήταν ένας εταίρος με πραγματικά «βαθιές τσέπες» για να χρηματοδοτήσει την τεχνολογία αυτή – και φαίνεται ότι τον βρήκε στο πρόσωπο της ExxonMobil. Πάντως, δεν έχει γίνει γνωστό το ύψος των χρημάτων που θα επενδύσει ο αμερικανικός πετρελαϊκός κολοσσός στο πρότζεκτ.

Ως τώρα η τεχνολογία του CCS δεν έχει ανταποκριθεί στις προσδοκίες που είχε αρχικά καλλιεργήσει σχετικά με τον περιορισμό των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα στις μονάδες ηλεκτροπαραγωγής, εν πολλοίς λόγω των μεγάλων ποσοτήτων ενέργειας που απαιτείται για τον διαχωρισμό του διοξειδίου του άνθρακα από τα αέρια που εκπέμπονται και, στη συνέχεια, για τη συμπίεσή του. Με τις ως τώρα εφαρμοζόμενες μεθόδους CCS η παραγωγή ενέργειας των μονάδων συρρικνώνεται σε μεγάλο βαθμό, γεγονός που αυξάνει το κόστος του ηλεκτρισμού που παράγουν.

Ωστόσο, η FuelCell Energy δίνει λύση στο πρόβλημα αυτό με τις ειδικές κυψέλες καυσίμου που έχει αναπτύξει – τις ειδικές δηλαδή συσκευές παραγωγής ηλεκτρισμού μέσω χημικών αντιδράσεων.

Οι εν λόγω κυψέλες καυσίμου έχουν ήδη χρησιμοποιηθεί για παροχή «καθαρής ενέργειας» σε περίπου 50 τοποθεσίες ανά τον κόσμο, αλλά χωρίς να έχουν συνδεθεί με μονάδες ηλεκτροπαραγωγής από ορυκτά καύσιμα, όπως προβλέπεται στη συνεργασία της η FuelCell Energy με την Exxon.

Οι κυψέλες καυσίμου χρησιμοποιούν ένα μείγμα ανθρακικού άλατος λιωμένου σε υψηλή θερμοκρασία. Το διοξείδιο του άνθρακα ρέει στη συνέχεια στην κυψέλη καυσίμου και αναδύεται σε συμπυκνωμένη μορφή η οποία είναι έτοιμη για αποθήκευση.

Βάσει αυτής της ιδέας, η οποία συνδυάζει το διοξείδιο του άνθρακα που παράγεται από τη λειτουργία των μονάδων ηλεκτροπαραγωγής με τις κυψέλες καυσίμου, πήρε «σάρκα και οστά» η συνεργασία των δύο εταιρειών και η οποία έχει ξεκινήσει εδώ και τέσσερα χρόνια.

Το αποτέλεσμα, τουλάχιστον σε εργαστηριακό επίπεδο, είναι ότι οι κυψέλες καυσίμου απομονώνουν αποτελεσματικά και συμπιέζουν το διοξείδιο του άνθρακα ενώ, παράλληλα, παράγουν αρκετή ενέργειας που υπεραναπληρώνει το κόστος της ενέργειας που απαιτεί η δέσμευση άνθρακα.

Η Exxon Mobil εκτιμά ότι μια μονάδα ισχύος 500 MW με αυτού του είδους το καύσιμο θα μπορούσε να παραγάγει 120 MW επιπλέον ενέργειας σε σύγκριση με την απώλεια 50 MW που συνεπάγεται η χρήση των συμβατικών τεχνολογιών CCS.

Ο αμερικανικός πετρελαϊκός κολοσσός θεωρεί ότι η χρήση αυτών των κυψελών καυσίμου σε μονάδες συνδυασμένου κύκλου φυσικού αερίου θα μπορούσε να επιφέρει μείωση πάνω από 90% στις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, ενώ, παράλληλα, θα παρήγαγε μεγάλες ποσότητες – χρήσιμου – υδρογόνου.

Επίσης, τα προϊόντα της FuelCell Energy μειώνουν κατά 70% την ποσότητα οξειδίων του αζώτου, τα οποία προκαλούν νέφος, και προέρχονται από τις μονάδες ηλεκτροπαραγωγής με βάση τον άνθρακα.

Από την πλευρά του , ο Chip Bottone, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της FuelCell Energy, ελπίζει ότι η έρευνα μπορεί να οδηγήσει σε μία μέθοδο που θα μπορούσε να ενσωματωθεί στις μονάδες ηλεκτροπαραγωγής σε ολόκληρο τον κόσμο.

«Όταν μπορείς να κάνεις κάτι συμφέρον με ιδιωτικά κεφάλαια, όλοι κερδίζουν», τονίζει ο Bottone.