Σε πέντε βασικούς άξονες διαμορφώνεται η πολιτική του ΥΠΕΝ για την αστική κινητικότητα, όπως δήλωσε σήμερα ο αναπληρωτής υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Γιάννης Τσιρώνης, στον χαιρετισμό που απηύθυνε κατά την έναρξη των εργασιών του 20ου Ευρωπαϊκού Συνεδρίου για τη Διαχείριση Κινητικότητας (ECOMM 2016), που πραγματοποιείται στην Τεχνόπολη του Δήμου Αθηναίων, από 1 έως 3 Ιουνίου.
Ο κ. Τσιρώνης συνοδευόταν επίσης από τον Ολλανδό πρέσβη στην Ελλάδα, Kάσπαρ Βελντκάμπ, ο οποίος εκπροσωπεί την προεδρία του συμβουλίου της ΕΕ.
Όπως είπε ο κ. Τσιρώνης, το υπουργείο έχει προϊστορία όσον αφορά στις δράσεις γύρω από τα θέματα της αστικής βιώσιμης κινητικότητας, καθώς η ελληνική συμμετοχή στην Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κινητικότητας στέφεται με επιτυχία.
«Τα τρία τελευταία χρόνια έχουμε καταφέρει να απογειώσουμε τις εγγραφές των ελληνικών δήμων (53 δήμοι το 2016, από 8 δήμοι το 2013) και
φέτος έχουμε για πρώτη φορά την πόλη των Τρικάλων στις 10 πόλεις της Ευρώπης με τις καλύτερες δράσεις βιώσιμης κινητικότητας» σημείωσε.
Την ίδια περίοδο, ανέφερε, το ΥΠΕΝ σχεδιάζει σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Επιμόρφωσης μία ημερίδα πληροφόρησης για την Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κινητικότητας, με συμμετέχοντες από πολλούς δήμους της χώρας και στόχο τη δημιουργία ενός εθνικού δικτύου τοπικών συντονιστών βιώσιμης κινητικότητας.
Η πολιτική της αστικής κινητικότητας που ακολουθεί το ΥΠΕΝ περιλαμβάνει πάνω από μία κατευθύνσεις, που εμπίπτουν σε διαφορετικά αλλά άμεσα συσχετιζόμενα επίπεδα σχεδιασμού, σημείωσε:
- Στον ενιαίο χωροταξικό/πολεοδομικό σχεδιασμό σε συνάρτηση με την ανάπτυξη των δικτύων μεταφορών και την συνεργασία με το ΥΠΟΜΕΔΙ (ενδεικτικά αναφέρουμε τα Τεύχη Προδιαγραφών για υποδομές ποδηλάτου και για κίνηση πεζών σε επιλεγμένες αστικές περιοχές, που συντάχτηκαν με συνεργασία των 2 υπουργείων, καθώς και την επιτροπή για την προώθηση των ΣΒΑΚ στους δήμους της χώρας).
- Στην ανάπλαση του αστικού χώρου και διαμόρφωση του δημόσιου χώρου, με στόχους την απόδοση περισσότερου χώρου σε ήπιες μορφές μετακίνησης (το ποδήλατο και το βάδισμα), την προώθηση της προσβασιμότητας και την αναβάθμιση της οδικής ασφάλειας, την ελκυστικότητα και αναβάθμισή του αστικού ιστού, την προστασία και ανάδειξη των ιστορικών κέντρων, την προώθηση της πολιτιστικής κληρονομιάς και φυσικά στην βελτίωση του μικροκλίματος.
- Στον συσχετισμό της βιώσιμης κινητικότητας με την προστασία και ανάδειξη του φυσικού περιβάλλοντος, μέσω των πράσινων διαδρομών στον αστικό ιστό, της βιοκλιματικής αναβάθμισης του αστικού δημόσιου και υπαίθριου χώρου, την διαχείριση της στάθμευσης, της ανάδειξης και προστασίας των διαδρομών νερού, της αύξησης του αστικού πρασίνου.
- Στην χρήση των νέων τεχνολογιών στην κατεύθυνση της βελτίωσης των περιβαλλοντικών συνθηκών στα αστικά κέντρα (ελαχιστοποίηση των επιβαρυντικών παραγόντων ρύπανσης, θορύβου), καθώς και των καθημερινών μετακινήσεων ανθρώπων και προϊόντων.
- Στον συσχετισμό όλων των παραπάνω, προς την επίτευξη της βέλτιστης κοινωνικής συνοχής και της εύρυθμης λειτουργίας των αστικών κέντρων.