Την περασμένη εβδομάδα (6-10
Ιουνίου) πραγματοποιήθηκε η μεγάλη ναυτιλιακή έκθεση των «Ποσειδώνια 2016» η
οποία ξεκίνησε πριν από πενήντα χρόνια και έχει καθιερωθεί ως η μεγαλύτερη
διεθνής έκθεση και κορυφαίο γεγονός της παγκόσμιας ναυτιλίας. Ενός οικονομικού
και εμπορικού κλάδου ο οποίος σε πείσμα των καιρών και των κατά καιρούς οικονομικών κρίσεων ελληνοκρατείται.
Με Έλληνες πλοιοκτήτες, με έδρα τον Πειραιά αλλά και τα άλλα διεθνή οικονομικά
κέντρα (π.χ Λονδίνο, Νέα Υόρκη, Ρότερνταμ, Χονγκ Κονγκ, Σιγκαπούρη) να έχουν τα
σκήπτρα από πλευράς ιδιοκτησίας αλλά και νέων ναυπηγήσεων. Με 5,300 πλοία
παντός τύπου ο Ελληνικός στόλος είναι σήμερα ο πρώτος σε μέγεθος από πλευράς
tonnage
παγκοσμίως
(334, 649,089
tons) ενώ υπάρχουν κλάδοiς όπου τα πετρελαιοφόρα πλοία και αυτά που μεταφέρουν
υγροποιημένο αέριο (
LNG) και υγροποιημένο πετρέλαιο (
LPG) όπου Έλληνες εφοπλιστές
κατέχουν το μεγαλύτερο μερίδιο σε μεταφορική ικανότητα (για πετρελαιοφόρα,
tankers) και δεύτερο μεγαλύτερο (
LNG,
LPG) σε παγκόσμιο επίπεδο. Είναι χαρακτηριστικό ότι το 2015 Ελληνικά
tankers μετέφεραν το
32.5% της παγκόσμιας αγοράς πετρελαίου και σχεδόν 20% του
LNG.
Δηλαδή ένα τεράστιο μερίδιο
των ενεργειακών φορτίων παγκοσμίως, σχεδόν το 50%, εάν λάβουμε υπ’ όψη και την
μεταφορά κάρβουνου και
iron-
ore, διακινείται από Ελληνόκτητα ή Ελληνικών συμφερόντων πλοία. Για αυτό φέτος
περισσότερο αισθητή από όλα τα προηγούμενα χρόνια , ήτο η παρουσία ναυτιλιακών
και άλλων εταιρειών που έχουν ως βασικό αντικείμενο τους την ενέργεια και την
δια θαλάσσης μεταφορά της. Μεταξύ άλλων συγκαταλέγονται μεγάλες Ελληνικές
ναυτιλιακές εταιρείες ιδιοκτήτες O
il T
tankers,
LNG
και
LPG, και
Bulk
Carriers (άνθρακας,
iron
ore), όπως η
Dynacom (Προκοπίου),
Maran (Αγγελικούσης),
Dryships (Οικονόμου),
Navios (Φράγκου), Ν. Τσάκος,
Gas
Log
(
Peter
Livanos),
Minerva,
Thenamaris
Eastmed (Οικογένεια Μαρτίνου),
Stealth
Gas (Βαφειάς), Arcadia (Αγγελόπουλος) και αρκετοί άλλοι.
Πέρα όμως από τις
ναυτιλιακές-μεταφορικές εταιρείες τα Ποσειδώνια ήτο και εφέτος πόλος έλξης
πολλών άλλων μεγάλων εταιρειών παροχής υπηρεσιών με καθαρά ενεργειακό
αντικείμενο όπως η
DNV-
GL (
Energy
Efficiency, υπηρεσίες νηογνώμονα),
Siemens (Ενεργειακή τεχνολογία, αυτοματισμοί) ή
DSME (
gas
solutions) και ναυπηγεία με ειδίκευση στην κατασκευή πετρελαιοφόρων πλοίων και
LNG/
LPG
vessels. Ιδιαίτερη αίσθηση προκάλεσαν τα νέα μοντέλα ναυπηγικών κολοσσών όπως οι
Κορεάτικες
Hyundai
Shipyards και
Daewoo, οι Γιαπωνέζικες
Mitsubishi και
Kawasaki
αλλά και Κινέζικα ναυπηγεία.
Με το
LNG
να έχει ήδη αρχίσει να
χρησιμοποιείται ως ναυτιλιακό καύσιμο αρκετοί νέοι τύποι σκαφών εμπορικών
πλοίων αλλά και
passenger
vessels
έχουν ήδη αρχίσει να εντάσσουν αυτή την
τεχνολογία στις νεότευκτες κατασκευές τους.
Το ενεργειακό και
περιβαλλοντικό στίγμα στο ναυτιλιακό γίγνεσθαι ήτο ακόμη ορατό μέσα από τα
δεκάδες σεμινάρια και ειδικές εκδηλώσεις που πραγματοποιήθηκαν παράλληλα με την Έκθεση στους χώρους του τεράστιου εκθεσιακού χώρου
Metropolitan
Expo, που διεξήχθησαν τα Ποσειδώνια, όπως ήδη καταγράψαμε
στο
energia.
gr
(βλέπε άρθρο μας για την
εκδήλωση,
"
Carbon War Room: Η Ενεργειακή Αποδοτικότητα Ενισχύει την Ανταγωνιστικότητα της Ναυτιλίας", της 13/6).