Την περασμένη εβδομάδα (6-10 Ιουνίου) πραγματοποιήθηκε η μεγάλη ναυτιλιακή έκθεση των «Ποσειδώνια 2016» η οποία ξεκίνησε πριν από πενήντα χρόνια και έχει καθιερωθεί ως η μεγαλύτερη διεθνής έκθεση και κορυφαίο γεγονός της παγκόσμιας ναυτιλίας. Ενός οικονομικού και εμπορικού κλάδου ο οποίος σε πείσμα των καιρών και των κατά καιρούς οικονομικών κρίσεων ελληνοκρατείται

Την περασμένη εβδομάδα (6-10 Ιουνίου) πραγματοποιήθηκε η μεγάλη ναυτιλιακή έκθεση των «Ποσειδώνια 2016» η οποία ξεκίνησε πριν από πενήντα χρόνια και έχει καθιερωθεί ως η μεγαλύτερη διεθνής έκθεση και κορυφαίο γεγονός της παγκόσμιας ναυτιλίας. Ενός οικονομικού και εμπορικού κλάδου ο οποίος σε πείσμα των καιρών και των κατά καιρούς οικονομικών κρίσεων ελληνοκρατείται.

Με Έλληνες πλοιοκτήτες, με έδρα τον Πειραιά αλλά και τα άλλα διεθνή οικονομικά κέντρα (π.χ Λονδίνο, Νέα Υόρκη, Ρότερνταμ, Χονγκ Κονγκ, Σιγκαπούρη) να έχουν τα σκήπτρα από πλευράς ιδιοκτησίας αλλά και νέων ναυπηγήσεων. Με 5,300 πλοία παντός τύπου ο Ελληνικός στόλος είναι σήμερα ο πρώτος σε μέγεθος από πλευράς tonnage παγκοσμίως (334, 649,089 tons) ενώ υπάρχουν κλάδοiς όπου τα πετρελαιοφόρα πλοία και αυτά που μεταφέρουν υγροποιημένο αέριο ( LNG) και υγροποιημένο πετρέλαιο ( LPG) όπου Έλληνες εφοπλιστές κατέχουν το μεγαλύτερο μερίδιο σε μεταφορική ικανότητα (για πετρελαιοφόρα, tankers) και δεύτερο μεγαλύτερο ( LNG, LPG) σε παγκόσμιο επίπεδο. Είναι χαρακτηριστικό ότι το 2015 Ελληνικά tankers μετέφεραν το 32.5% της παγκόσμιας αγοράς πετρελαίου και σχεδόν 20% του LNG.

Δηλαδή ένα τεράστιο μερίδιο των ενεργειακών φορτίων παγκοσμίως, σχεδόν το 50%, εάν λάβουμε υπ’ όψη και την μεταφορά κάρβουνου και iron- ore, διακινείται από Ελληνόκτητα ή Ελληνικών συμφερόντων πλοία. Για αυτό φέτος περισσότερο αισθητή από όλα τα προηγούμενα χρόνια , ήτο η παρουσία ναυτιλιακών και άλλων εταιρειών που έχουν ως βασικό αντικείμενο τους την ενέργεια και την δια θαλάσσης μεταφορά της. Μεταξύ άλλων συγκαταλέγονται μεγάλες Ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες ιδιοκτήτες O il T tankers, LNG και LPG, και Bulk Carriers (άνθρακας, iron ore), όπως η Dynacom (Προκοπίου), Maran (Αγγελικούσης), Dryships (Οικονόμου), Navios (Φράγκου), Ν. Τσάκος, Gas Log ( Peter Livanos), Minerva, Thenamaris Eastmed (Οικογένεια Μαρτίνου), Stealth Gas (Βαφειάς), Arcadia (Αγγελόπουλος) και αρκετοί άλλοι.

Πέρα όμως από τις ναυτιλιακές-μεταφορικές εταιρείες τα Ποσειδώνια ήτο και εφέτος πόλος έλξης πολλών άλλων μεγάλων εταιρειών παροχής υπηρεσιών με καθαρά ενεργειακό αντικείμενο όπως η DNV- GL ( Energy Efficiency, υπηρεσίες νηογνώμονα), Siemens (Ενεργειακή τεχνολογία, αυτοματισμοί) ή DSME ( gas solutions) και ναυπηγεία με ειδίκευση στην κατασκευή πετρελαιοφόρων πλοίων και LNG/ LPG vessels. Ιδιαίτερη αίσθηση προκάλεσαν τα νέα μοντέλα ναυπηγικών κολοσσών όπως οι Κορεάτικες Hyundai Shipyards και Daewoo, οι Γιαπωνέζικες Mitsubishi και Kawasaki αλλά και Κινέζικα ναυπηγεία.

Με το LNG να έχει ήδη αρχίσει να χρησιμοποιείται ως ναυτιλιακό καύσιμο αρκετοί νέοι τύποι σκαφών εμπορικών πλοίων αλλά και passenger vessels έχουν ήδη αρχίσει να εντάσσουν αυτή την τεχνολογία στις νεότευκτες κατασκευές τους.

Το ενεργειακό και περιβαλλοντικό στίγμα στο ναυτιλιακό γίγνεσθαι ήτο ακόμη ορατό μέσα από τα δεκάδες σεμινάρια και ειδικές εκδηλώσεις που πραγματοποιήθηκαν παράλληλα με την Έκθεση στους χώρους του τεράστιου εκθεσιακού χώρου Metropolitan Expo, που διεξήχθησαν τα Ποσειδώνια, όπως ήδη καταγράψαμε στο energia. gr (βλέπε άρθρο μας για την εκδήλωση, " Carbon War Room: Η Ενεργειακή Αποδοτικότητα Ενισχύει την Ανταγωνιστικότητα της Ναυτιλίας", της 13/6).