Μπορεί ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας (ΙΕΑ) να προειδοποιεί για την επερχόμενη υπερπροσφορά στη διεθνή αγορά υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG), όπως αποκάλυψαν τα στοιχεία της ετήσιας έκθεσης Mid-Term Gas Report 2016 που ανακοινώθηκε την περασμένη εβδομάδα (βλέπε άρθρο «Σημαντικές Ανακατατάξεις στην Διεθνή Αγορά Αερίου Προβλέπει ο ΙΕΑ Κατά την Επόμενη Πενταετία» στις 9/6) όμως αυτή η νέα πραγματικότητα δεν έχει σταθεί ικανή να σταματήσει τη διείσδυση των ελλήνων εφοπλιστών, κυρίως μέσω νέων παραγγελιών ναυπήγησης, σε μια γρήγορα αναπτυσσόμενη αγορά

Μπορεί ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας (ΙΕΑ) να προειδοποιεί για την επερχόμενη υπερπροσφορά στη διεθνή αγορά υγροποιημένου φυσικού αερίου ( LNG), όπως αποκάλυψαν τα στοιχεία της ετήσιας έκθεσης Mid- Term Gas Report 2016 που ανακοινώθηκε την περασμένη εβδομάδα (βλέπε άρθρο « Σημαντικές Ανακατατάξεις στην Διεθνή Αγορά Αερίου Προβλέπει ο ΙΕΑ Κατά την Επόμενη Πενταετία» στις 9/6) όμως αυτή η νέα πραγματικότητα δεν έχει σταθεί ικανή να σταματήσει τη διείσδυση των ελλήνων εφοπλιστών, κυρίως μέσω νέων παραγγελιών ναυπήγησης, σε μια γρήγορα αναπτυσσόμενη αγορά. Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΙΕΑ μεταξύ 2016 και 2021 πρόκειται να αυξηθεί κατά 45% προς εξαγωγή ποσότητα LNG στην παγκόσμια αγορά, 90% της οποίας θα προέλθει από μονάδες σε Αυστραλία και ΗΠΑ. Με δεδομένο τον προβλεπόμενο μειωμένο ρυθμό αύξησης της ζήτησης αερίου τα επόμενα χρόνια, (υπολογίζεται στο 1.5% κατ’ έτος η σύγκριση με παλαιότερες εκτιμήσεις για 2.0% αύξηση της ζήτησης ) ήδη προεξοφλείται δριμύς ανταγωνισμός στην αγορά LNG, αφού μεγαλύτερες ποσότητες θα ψάχνουν για τον ίδιο ή και μικρότερο αριθμό αγοραστών, με άμεσες επιπτώσεις στις τιμές διάθεσης και στα ναύλα τα οποία θα υποχωρήσουν από τα σημερινά τους επίπεδα.

Παρά το γεγονός ότι οι έλληνες πλοιοκτήτες άργησαν να εισέλθουν στο κλάδο των πλοίων υγροποιημένου φυσικού αερίου ( LNG), ξεκινώντας τις πρώτες παραγγελίες μόλις στα τέλη του 2004, σήμερα ευρίσκονται στην κορύφωση μιας δυναμικής τροχιάς κατασκευής και ναυπήγησης δεκάδων νέων πλοίων LNG, έτσι που πρέπει να θεωρείται πλέον θέμα χρόνου, η Ελληνική πρωτιά στις μεταφορές φορτίων φυσικού αερίου. Μια πρωτιά που θα έρθει να συμπληρώσει αυτή στα πετρελαιοφόρα πλοία, τα oil tankers, όπου ο Ελληνόκτητος στόλος μεταφέρει σήμερα το 1/3 της παγκόσμιας αγοράς αργού και προϊόντων.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα της δυναμικής της Ελληνικής ναυτιλίας στο χώρο των ειδικών φορτίων όπως αυτά του LNG αποτελεί η εταιρία Dynagas του Γεώργιου Προκοπίου η οποία την εβδομάδα που πέρασε κατά τη διάρκεια των Ποσειδωνίων, υπέγραψε συμβόλαια για την ναυπήγηση δύο πλοίων μεταφοράς και επαναεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου με τα κινεζικά ναυπηγεία Hudog- Zhonghua Shipbuilding για δύο regasification πλοία. Τα δύο πλοία αναμένεται να παραδοθούν μεταξύ των ετών 2019 και 2020.

Σύμφωνα με τα όσα δήλωσε εκπρόσωπος της Dynagas πρόκειται για πλοία «δύο σε ένα», καθώς μπορούν να μεταφέρουν φυσικό αέριο, ενώ επίσης παρέχουν και τη δυνατότητα επαναεριοποίησης του LNG. Η μεταφορική τους ικανότητα θα κυμαίνεται μεταξύ 170.000 και 180.000 κυβικών μέτρων. Ο εξοπλισμός τους θα περιλαμβάνει μηχανισμό επαναεροποίησης ανοιχτού ή κλειστού κύκλου. Σύμφωνα με τη Lloyds list, η αξία των πλοίων υπολογίζεται μεταξύ 250 και 300 εκατ. δολ. το καθένα, ανάλογα με τον εξοπλισμό. Σε δήλωση του στη Lloyds List ο κ. Προκοπίου επιβεβαιώνοντας την παραγγελία, σημείωσε ότι τα ότι τα συγκεκριμένα πλοία θα προσφέρουν στην εταιρία μεγάλη ευελιξία, καθώς είναι συμβατά με περισσότερα από 120 λιμάνια στον κόσμο.

Όπως ανέφερε σε πρόσφατο δημοσίευμά της η «Ναυτεμπορική», η συμφωνία κλείστηκε με το ναυπηγείο πριν από μερικές εβδομάδες, ωστόσο δεν υπήρχε συμφωνία για τη χρηματοδότηση τους, η οποία ολοκληρώθηκε τις τελευταίες ημέρες με τη CSSC Leasing, συγγενή εταιρία της China State Shipbulding Corporation, μητρικής και των ναυπηγείων Hudong. Τα πλοία δεν συνοδεύονται από κάποια ναυλοσύμφωνα. Πάντως, η Dynagas διαθέτει μια πληθώρα επιλογών για τη ναύλωσή τους με την κινεζική αγορά να είναι μια πιθανότητα, καθώς κατασκευάζονται σε κινεζικά ναυπηγεία και με κινεζική χρηματοδότηση. Σήμερα η Dynagas έχει σε λειτουργία 10 πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου εκ των οποίων τα έξι τα διαχειρίζεται η θυγατρική εισηγημένη στο αμερικανικό χρηματιστήριο Dynagas Partners.

Όμως εκτός από την πολύ πετυχημένη Dynagas, όπου μεταξύ άλλων έχει στο ενεργητικό της τον πρώτο διάπλου πλοίου LNG μέσω της θαλάσσης του Βορείου Πόλου το 2013, υπάρχουν πολλές άλλες Ελληνικών συμφερόντων εταιρίες με ισχυρή παρουσία στο χώρο του LNG. Μεταξύ άλλων εξέχουσα θέση κατέχει η Gaslog του Πήτερ Λιβάνος μ’ ένα στόλο που ξεπερνά σήμερα τα 25 LNG carriers με άλλα πέντε υπό ναυπήγηση, ενώ ακολουθεί η Maran Gas, του ομίλου Αγγελικούση με 26 σκάφη LNG. Ο συγκεκριμένος όμιλος συμμετέχει παράλληλα σε ένα ακόμη επιχειρηματικό σχήμα, αυτό της Maran Nakilat ,μαζί με την Καταριανή ναυτιλιακή Nakilat , που διαθέτει 11 σκάφη LNG. Στις ανερχόμενες εταιρίες σκαφών LNG συγκαταλέγονται ακόμη οι Thenamaris της οικογένειας Μαρτίνου, η TEN της οικογένειας Τσάκου και η TMS Cardiff Gas του Γιώργου Οικονόμου.

Με τον παγκόσμιο στόλο LNG σύντομα να φθάνει τα 500 πλοία εκτιμάται ότι μέχρι τα μέσα του 2017,αφού ήδη ναυπηγούνται πολλά νέα σκάφη κυρίως σε Κορεάτικα, Κινεζικά και Γιαπωνέζικα ναυπηγία , οι Έλληνες εφοπλιστές θα ελέγχουν το 14% της παγκόσμιας δυναμικότητας που θα αντιστοιχεί σε 70 πλοία. Κατά τα φαινόμενα, σύντομα ο αριθμός αυτός πρόκειται να ξεπεράσει τα 100!