Τρίτο Κύκλο Τριμερών Συνομιλιών στην Ουκρανία για το Φυσικό Αέριο Ξεκινά ο Μάρος Σέφκοβιτς

Τρίτο Κύκλο Τριμερών Συνομιλιών στην Ουκρανία για το Φυσικό Αέριο Ξεκινά ο Μάρος Σέφκοβιτς
EurActiv.gr
Τετ, 31 Αυγούστου 2016 - 10:38
Ο Αντιπρόεδρος για την Ενεργειακή Ένωση Μάρος Σέφκοβιτς δήλωσε ότι θα επισκεφθεί το Κίεβο στις 2 Σεπτεμβρίου για να συζητήσει ενεργειακές μεταρρυθμίσεις και να θέσει τις βάσεις για τριμερείς συνομιλίες με την Ουκρανία και τη Ρωσία οι οποίες ελπίζει ότι θα βοηθήσουν να διασφαλιστεί συνεχιζόμενος εφοδιασμός φυσικού αερίου το χειμώνα

Ο Αντιπρόεδρος για την Ενεργειακή Ένωση Μάρος Σέφκοβιτς δήλωσε ότι θα επισκεφθεί το Κίεβο στις 2 Σεπτεμβρίου για να συζητήσει ενεργειακές μεταρρυθμίσεις και να θέσει τις βάσεις για τριμερείς συνομιλίες με την Ουκρανία και τη Ρωσία οι οποίες ελπίζει ότι θα βοηθήσουν να διασφαλιστεί συνεχιζόμενος εφοδιασμός φυσικού αερίου το χειμώνα.

Για τρίτη συνεχόμενη χρονιά, η ΕΕ θα μεσολαβήσει μεταξύ της Ουκρανίας και της Ρωσίας για την εξασφάλιση των αγορών φυσικού αερίου της Ουκρανίας από τη Ρωσία, η οποία είναι επίσης αναγκαία για τη διασφάλιση της διέλευσης του ρωσικού φυσικού αερίου προς την ΕΕ.

Η Ευρωπαϊκή Ένωση είναι πρόθυμη να μεσολαβήσει μεταξύ Κιέβου και Μόσχας, επειδή το 2009, όταν η Gazprom σταμάτησε τις παραδόσεις στο Κίεβο, η χώρα χρησιμοποίησε το φυσικό αέριο που προοριζόταν για την Ευρώπη για την δική της εγχώρια κατανάλωση, και άφησε αρκετές χώρες της ΕΕ στα κρύα του λουτρού.

Κατά την καλοκαιρινή περίοδο, η υπόγεια αποθήκη φυσικού αερίου της Ουκρανίας πρέπει να γεμίζει, με τον ανεφοδιασμό να διαρκεί συνήθως μέχρι τα μέσα Οκτωβρίου. Η υπόγεια αποθήκευση φυσικού αερίου είναι απαραίτητη όχι μόνο για εγχώρια χρήση, αλλά για τη διασφάλιση της διέλευσης.

Αυτή τη στιγμή υπάρχουν 12 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα (bcm) φυσικού αερίου σε υπόγειες αποθήκες της Ουκρανίας. Σύμφωνα με πληροφορίες, η Ουκρανία θέλει να ανεβάσει το επίπεδο στο 14,5 bcm. Από την πλευρά της, η Επιτροπή επιθυμεί ένα ακόμα υψηλότερο επίπεδο, μέχρι και 16 bcm, για να είναι στην ασφαλής σε περίπτωση δριμύ χειμώνα.

Η Ευρωπαϊκή Ένωση βασίζεται στη Ρωσία για το ένα τρίτο περίπου του φυσικού της αερίου. Από αυτό το ένα τρίτο περισσότερο από το μισό φτάνει μέσω της Ουκρανίας, αλλά από τότε που οι σχέσεις μεταξύ Ρωσίας και Ουκρανίας διαταράχθηκαν λόγω της βίαιης προσάρτησης της Κριμαίας από τη Μόσχα το 2014, το ενδεχόμενο για διαμάχες όσον αφορά τις τιμές και άλλα θέματα έχει αυξηθεί.

Τον Οκτώβριο του 2014,η Ουκρανία, η Ρωσία και η Ευρωπαϊκή Ένωση υπέγραψαν συμφωνία, η οποία επέτρεψε στη Μόσχα να συνεχίσει τις προμήθειες φυσικού αερίου προς την Ουκρανία κατά τη διάρκεια του χειμώνα, με αντάλλαγμα οι πληρωμές του Κιέβου να χρηματοδοτούνται εν μέρει από τους Δυτικούς πιστωτές του.

Μια παρόμοια συμφωνία υπεγράφη και τον Σεπτέμβριο του 2015. Ωστόσο, για πρώτη φορά, κατά τη διάρκεια του χειμώνα του 2015-2016, η Ουκρανία δεν αγόρασε φυσικό αέριο από τη Ρωσία. Αντ’αυτού, η Naftogaz χρησιμοποίησε αντίστροφες ροές αερίου από τους Ευρωπαίους γείτονές της.

Τον περασμένο Ιούλιο η νέα ουκρανική κυβέρνηση ζήτησε τη μεσολάβηση της Επιτροπής για την εξασφάλιση των αγορών φυσικού αερίου από την Gazprom.

«Παρά την εξαιρετικά δύσκολη κατάσταση, κυρίως στην ανατολική Ουκρανία, η διαδρομή διέλευσης μέσω της Ουκρανίας λειτουργεί καλά. Έχουμε θέσει ως προτεραιότητα η διαδρομή αυτή να είναι πλήρως λειτουργική και αυτό το χειμώνα», δήλωσε ο Σέφκοβιτς σε μια ομάδα δημοσιογράφων χθες (30 Αυγούστου).

Είπε ότι θα συζητήσει το θέμα με Ουκρανούς αξιωματούχους, συμπεριλαμβανομένου του Πρωθυπουργού Βολοντίμιρ Γκρόισμαν. Δήλωσε ότι «καλώς εχόντων των πραγμάτων» θα πραγματοποιήσει συνομιλίες και στη Μόσχα, για να κατανοήσει καλύτερα τις θέσεις των δύο πλευρών και να καταλάβει πώς ακριβώς θα μπορούσε να βοηθήσει η Επιτροπή.

Κληθείς να σχολιάσει τις ανακοινώσεις για ενδεχόμενη αναβίωση του αγωγού Turkish Stream, είπε ότι θα συμβούλευε υπομονή για τέτοιες ανακοινώσεις, γιατί κατά τα λεγόμενά του υπάρχουν πολλά πισωγυρίσματα στις συζητήσεις για τη μεταφορά του ρωσικού φυσικού αερίου στην Ευρώπη από τη Μαύρη Θάλασσα.

Είπε ότι η υφιστάμενη ικανότητα μεταφοράς ρωσικού φυσικού αερίου προς την Ευρώπη είναι λίγο πάνω από 50%, οπότε υπάρχει μεγάλο περιθώριο.

Επίσης, ανέφερε ότι έχει έρθει σε επαφή με τον Τούρκο Υπουργό Ενέργειας σχετικά με ένα άλλο σχέδιο, το οποίο παρουσιάζει ενδιαφέρον για την ΕΕ – το νότιο διάδρομο φυσικού αερίου (SGC).

«Με διαβεβαίωσε [ο Μπεράτ Αλμπαϊράκ] ότι έχουν πλήρη επίγνωση της σημασίας αυτού του έργου, το οποίο είναι πολύ σημαντικό και για την Τουρκία, διότι εξασφαλίζει τη διαφοροποίηση, και ότι θα πρέπει να δούμε το αέριο από τη λεκάνη της Κασπίας να ρέει στην Ευρώπη πριν από το 2020», είπε.

Ερωτηθείς σχετικά με τις φιλοδοξίες της Βουλγαρίας να εξασφαλίσει ένα κομβικό σημείο μεταφοράς φυσικού αερίου, ο Αντιπρόεδρος της Επιτροπής δήλωσε ότι η Επιτροπή συνεργάζεται πολύ καλά με τις βουλγαρικές αρχές και ότι η επόμενη συνεδρίαση της πρωτοβουλίας CESEC (Central and South Eastern Europe Gas Connectivity) θα πραγματοποιηθεί στο Βουδαπέστη την επόμενη εβδομάδα.

Η CESEC ιδρύθηκε το 2014, κυρίως ως απάντηση στις βουλγαρικές ανησυχίες για την ευπάθεια της χώρας σε περίπτωση κρίσης.

Ο Αντιπρόεδρος της Επιτροπής ρωτήθηκε επίσης για την πορεία των εργασιών του Nord Stream 2, του αμφιλεγόμενου σχεδίου για το διπλασιασμό της χωρητικότητας του ρωσικού φυσικού αερίου ερχόμενου υπεράκτια από τη Ρωσία προς τη Γερμανία, μετά την απόρριψη του έργου από την Πολωνία και την αποχώρηση των δυτικών εταίρων, ως συνέπεια αυτής της απόφασης.

Απάντησε ότι η θέση της Επιτροπής παραμένει αμετάβλητη, δηλαδή ότι αυτή η κοινή επιχείρηση θα πρέπει να είναι πλήρως συμβατή με το δίκαιο της ΕΕ, ότι δεν θα μπορούσε να κατασκευαστεί σε νομικό κενό ή αποκλειστικά στο ρωσικό δίκαιο, και ότι ένα «νομικό όχημα» είναι απαραίτητο για να εξασφαλιστεί η αντανάκλαση των βασικών αρχών του δικαίου της ΕΕ. Σύμφωνα με τη Επιτροπή, η διακυβερνητική συμφωνία θα ήταν η καλύτερη προσέγγιση, αλλά η Γερμανία έχει άλλες ιδέες, ανέφερε ο Αντιπρόεδρος της Επιτροπής.

«Περιμένουμε τις ιδέες της γερμανικής πλευράς, πώς θέλουν να λύσουν το πρόβλημα», πρόσθεσε.