English | Ελληνικά
Δευτέρα, 21 Αυγούστου 2017
Άρθρο
Δεύτερη Γνώμη

56 Πανεπιστημιακοί Προτείνουν…

Και εκεί όπου είχαμε λύσει όλα τα εκπαιδευτικά μας προβλήματα και η νέα «Φιληκή Παιδαγωγική Εταιρεία» οδηγημένη από νόες υψηλότατης παιδαγωγικής και παιδευτικής τάξεως καθόρισε τί είναι καλό και τί κακό στην Παιδεία, ιδού 56 Πανεπιστημιακοί (οτιδήποτε πλέον μπορεί να σημαίνει αυτό) φέρουν μια πρόταση, που αν γίνει δεκτή, η Εκπαίδευση των ελληνοπαίδων (και των αλλογλώσσων) μαθητών θα πάει χιλιόμετρα παραπέρα. Συνελόντι ειπείν οι 56 προτείνουν την κατάργηση της διδασκαλίας των Αρχαίων Ελληνικών (ΑΕ) στο Γυμνάσιο από το πρωτότυπο με το σκεπτικό ότι δεν «καλλιεργείται (sic) επαρκώς η Νέα Ελληνική Γλώσσα με το ισχύον ωρολόγιο πρόγραμμα ενώ παράλληλα νοθεύεται το γλωσσικό αίσθημα των παιδιών που κάνουν διαρκώς αυθαίρετες αναγωγές (sic) και συγκρίσεις με την αρχαία και μάλιστα με την αττική γλώσσα, που είναι τόσο απομακρυσμένη από τη σύγχρονη γλώσσα» …

 

Είναι κρίμα που ανάμεσα στους 56 υπάρχουν και ορισμένοι νεοελληνιστές με έργο αξιόλογο και με καθολική μόρφωση. Πιθανότατα δεν διάβασαν προσεκτικά αυτό το κωμικό μανιφέστο που, ανάμεσα στα άλλα, υποστηρίζει ότι οι γυμνασιόπαιδες (στο διάλειμμα ή στο σπίτι;) προβαίνουν σε αυθαίρετες αναγωγές και συγκρίσεις με την αττική γλώσσα κλπ. Τρελλαμένα τα παιδιά από τη λάμψη της αρχαίας ελληνικής, από τη μια οικτίρουν την ομιλούμενη γλώσσα τους, από την άλλη ανάγονται σε θλιβερές συγκρίσεις αναλογιζόμενα την αττική γλώσσα. «Τί τηνικάδε αφίξαι, ω Γιάννη;», λέει ο ένας. «Αρ' έστί σοι, τσίχλα τις, ω αυτάδελφον Μαρίκας κάρα;» λέει η άλλη.

 

Η διδασκαλία της ΑΕ γλώσσας και λογοτεχνίας (από το πρωτότυπο ή από μεταφράσεις) όπως και η διδασκαλία της ΝΕ γλώσσας και λογοτεχνίας (για να περιοριστούμε εδώ) είναι μέρος ενός μείζονος προβλήματος που έχει να κάμει με την καθόλου εκπαιδευτική πολιτική. Μακάρι αυτά τα «άχρηστα» και «επικίνδυνα» αρχαία να ήταν η αιτία της εκπαιδευτικής μας καταρράκωσης. Θα τα καταργούσαμε μια κι έξω και όλα θα πήγαιναν κατ' ευχήν. Και άλλους (όπως και τον υπογράφοντα) έχει απασχολήσει η τύχη και των ΑΕ και των ΝΕ στην εκπαίδευση. Μάλιστα, από τις στήλες του «Βήματος» έχουμε υποστηρίξει ότι θα πρέπει να αναβαθμιστεί η διδασκαλία και των ΑΕ και των ΝΕ: αν τα Αρχαία υποφέρουν μία, τα Νέα (ως δήθεν «εύκολα») υποφέρουν περισσότερο. Είναι όμως ολωσδιόλου λάθος να προβάλλεται ως επιχείρημα ότι η διδασκαλία των ΝΕλληνικών υποφέρει από την παρουσία των ΑΕλληνικών. Είναι επίσης ολωσδιόλου άστοχο και αντιεπιστημονικό να υποστηρίζεται ότι η διδασκαλία των Αρχαίων στέκεται εμπόδιο στα μη «προνομιούχα κοινωνικά στρώματα». Πρόκειται για ιδεοληψία που βολεύει τους Συριζανελίτες «διανοούμενους».

 

Η νεοαριστερίστικη εκπαιδευτική ιδεοληψία «όσο λιγότερα, τόσο καλύτερα» και η επικίνδυνη άποψη «πονάει δόντι, κόβω κεφάλι» βλάπτουν ομοίως και τα Αρχαία και τα Νέα ελληνικά. Βλάπτουν γενικότερα την Παιδεία. Αν πρέπει να εξοικονομηθούν ώρες για να πάει μπροστα η βασική, η θεμελιώδης γλωσσική και λογοτεχνική εκπαίδευση των σημερινών παιδιών, υπάρχουν άλλα μαθήματα, των οποίων η παρουσία πρέπει να επανεξεταστεί. Και η διδασκαλία των Αρχαίων και των Νεων ομοίως πρέπει να επανεξετασθεί, όπως έχουμε υπαινιχθεί. Η δημιουργία κλασικών Γυμνασίων και Λυκείων θα μπορούσε να συζητηθει. Ακόμη και η διδασκαλία των ΑΕλληνικών στο Γυμνάσιο ως μαθήματος επιλογής θα μπορούσε να συζητηθεί.

 

Όμως, ποιος άραγε θα δεχόταν ως κριτήριο μιας διδακτικής επιλογής την απόφαση δωδεκάχρονων μαθητών (και των γονέων τους) να επιλέξουν αυτό ή το άλλο μάθημα; Η βασική παιδεία είναι υποχρεωτική. Δεν καταργούμε όσα νομίζουμε πως είναι «άχρηστα». Βρίσκουμε νέους τρόπους ώστε να κάνουμε το Σχολείο καλύτερο.

Αν η παιδεία μας αντιστραφεί από τη θέση που βρίσκεται και σταθεί στα πόδια της (πράγμα που για την ώρα δεν φαίνεται), μπορούν τα Αρχαία και τα Νέα να διδάσκονται εξίσου καλά. Και μάλιστα το ένα να υποστηρίζει το άλλο. Η εγκύκλιος μάθηση αυτό επιτάσσει. Παιδεία καθολικής φύσεως και ενταυτώ δοκιμές εξειδίκευσης. Η άκριτη κατάργηση της διδασκαλίας των ΑΕλληνικών δεν είναι λύση.

 

Η μόνη λύση για την καθολική παιδεία είναι να ευρεθούν τρόποι ώστε να δημιουργείται ένα συνεχές, δυναμικής φύσεως, διδακτικό και εκπαιδευτικό κράμα. Ταιριαστό στην ελληνική εκπαίδευση. Αν κάτι πρέπει να φύγει από τα σχολειά μας αυτό είναι η ιδεοληψία των πολιτικών και κάποιων μάλλον άσχετων «επαϊόντων».

Τέλος, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι αρχαιόπληκτοι και αρχαιοκάπηλοι είναι ακριβώς εκείνοι που ουδέποτε συναντήθηκαν σοβαρά με την ΑΕ γλώσσα και λογοτεχνία. Κατ' αναλογίαν άνθρωποι που ασχολούνται με τη ΝΕ γλώσσα και λογοτεχνία, χωρίς να έχουν να επιδείξουν πολλά ως επιστήμονες ή δάσκαλοι, είναι αυτοί που συνήθως «υπερασπίζονται» με τρόπο άστοχο τη νεοελληνική γλώσσα και λογοτεχνία.

(από την εφημερίδα «ΤΟ ΒΗΜΑ», 01/06/2016)

Υποστηρικτές
22ο Εθνικό Συνέδριο Ενέργειας Ενέργεια & Ανάπτυξη 2017
Σχετικά
2nd Energy Tech Forum 2017
Maritimes.gr

Ενεργειακές Αγορές

Διεθνείς Τιμές

  • Αργό Πετρέλαιο
    Brent 12/08 $52,05/βαρέλι
    WTI 12/08 $48,77/βαρέλι
  • Λιθάνθρακας
    Global RB,30/07 $72,57/tn
  • Φυσικό Αέριο
    30/07 $3,824 - 10000 MMBTU
  • Ευρωπαϊκά Δικαιώματα Εκπομπών (ETS)
    11/08 €5,35

Στην Ελλάδα

  • Αμόλυβδη Βενζίνη
    Λιανική-Μ.Όρος Αττικής,10/08  €1,486/lt
  • Αμόλυβδη Βενζίνη, 95 RON
    Εκ Διυλιστηρίου,12/08 €390,47/m3
  • Μαζούτ No 180 (1% S)
    Εκ Διυλιστηρίου,23/04 €-/m3
  • Diesel Κίνησης 10 PPM (0)
    Εκ Διυλιστηρίου,12/08 €460,94/m3
  • Ηλεκτρισμός - Ο.Τ.Σ.
    ΔΕΣΜΗΕ,12/08 €53,232/MWh
Αναλυτικές Τιμές » Τιμές Καυσίμων »
Videos
Κατάλογος Ενεργειακών Επιχειρήσεων - Business Directory
Συνεργαζόμενοι Οργανισμοί
  • ΙΕΝΕ
  • IEA
Συνεργαζόμενα Μέσα
  • Euro2day
  • Ημερισία
  • NOMISMA
  • SeeNews
  • FMVOICE