Chr. v. Tschirschnitz, BMW: Περίοδος Τεράστιων Αλλαγών στην Αυτοκίνηση

Chr. v. Tschirschnitz, BMW: Περίοδος Τεράστιων Αλλαγών στην Αυτοκίνηση
Συνέντευξη στον Δημήτρη Μπούνια
Τρι, 10 Ιανουαρίου 2017 - 18:54
Με αφορμή τα εγκαίνια της νέας μονάδας BMW-MINI της Σφακιανάκης ΑΕΒΕ, ο Πρόεδρος Κεντρικής και Νοτιοανατολικής Ευρώπης του BMW Group, Christoph v. Tschirschnitz βρέθηκε στην Ελλάδα και μιλά στο Forbes για τις ραγδαίες τεχνολογικές εξελίξεις που θα αλλάξουν το πρόσωπο των μετακινήσεων, την επέλαση των ηλεκτρικών οχημάτων, και το όραμα του Ομίλου

Με αφορμή τα εγκαίνια της νέας μονάδας BMW-MINI της Σφακιανάκης ΑΕΒΕ, ο Πρόεδρος Κεντρικής και Νοτιοανατολικής Ευρώπης του BMW Group, Christoph v. Tschirschnitz βρέθηκε στην Ελλάδα και μιλά στο Forbes για τις ραγδαίες τεχνολογικές εξελίξεις που θα αλλάξουν το πρόσωπο των μετακινήσεων, την επέλαση των ηλεκτρικών οχημάτων, και το όραμα του Ομίλου.

Στο επίκεντρο της επικοινωνίας της BMW βρίσκεται η λέξη "όραμα” (Vision). Πώς οραματίζεστε λοιπόν την αυτοκίνηση στο εγγύς μέλλον;

Πιστεύουμε ότι η κινητικότητα είναι από πάντα στο επίκεντρο της ανθρώπινης ύπαρξης. Αυτή η δυνατότητα για προσωπική μετακίνηση, σε συνδυασμό με τη δημόσια, παραμένει. Φυσικά πολλά θα αλλάξουν στην τεχνολογία - σήμερα βρισκόμαστε σε μία στιγμή τρομερών αλλαγών - στη μετάδοση κίνησης, στο είδος ενέργειας που χρησιμοποιούμε, στη συνδεσιμότητα. Το επόμενο κεφάλαιο είναι η αυτόνομη οδήγηση, που ξεδιπλώνεται βήμα-βήμα. Για παράδειγμα, η νέα BMW Σειρά 5 θα προσφέρει ακόμη περισσότερα αυτόνομα χαρακτηριστικά από την πρόσφατη BMW Σειρά 7, και έπονται κι άλλα. Οραματιζόμαστε ένα μέλλον όπου ο οδηγός θα μπορεί να επιλέξει πλήρως αυτόνομη κίνηση, ώστε να επικεντρωθεί σε κάτι διαφορετικό από την οδήγηση. Για παράδειγμα θα μπορεί να δει μία ταινία, να διαβάσει ένα βιβλίο, ακόμη και να κοιμηθεί. Έτσι το αυτοκίνητο δεν θα είναι απλά ένα μέσο για να πας από το σημείο Α στο Β αλλά θα λειτουργεί ως ένα περιβάλλον πολλαπλών χρήσεων για τον οδηγό - όπως το online shopping ή μία τηλεδιάσκεψη που απαιτούν ένα βαθμό συγκέντρωσης. Αυτό θα συμβαίνει πλήρως στα επόμενα 10-15 χρόνια. Από το 2021-2023 κιόλας θα δούμε πραγματικά αυτόνομη οδήγηση. Ο όρος σήμερα χρησιμοποιείται για διαφορετικά στάδια ανεξαρτησίας. Για παράδειγμα σήμερα, η BMW Σειρά 5 αναλαμβάνει πλήρως τον έλεγχο στον αυτοκινητόδρομο, αλλά πρέπει να είσαι παρών και σε εγρήγορση. Είναι θέμα ασφάλειας.

Και νομικό…

Φυσικά. Άλλωστε η αυτόνομη οδήγηση μπορεί να χωριστεί σε τέσσερα στάδια: πρώτον, το "feet off”, το γνωστό μας cruise control. Δεύτερον, το "hands off”, όπου το αυτοκίνητο αναλαμβάνει και το τιμόνι. Τρίτον, "eyes off”, το αυτοκίνητο έχει τον πλήρη έλεγχο αλλά πρέπει να έχει και ο οδηγός την προσοχή του στο δρόμο. Και το τέταρτο επίπεδο ονομάζεται "brain off”, επειδή δεν χρειάζεται καμία προσοχή του οδηγού. Τότε είναι που μπορείς να απολαύσεις πλήρως το αυτοκίνητο ως περιβάλλον και να απασχοληθείς με οτιδήποτε πλην της οδήγησης. Έτσι, ακόμη και άτομα που λόγω μη δυνατότητας ή μη θέλησης για οδήγηση αλλά ανάγκη για μετακίνηση, θα μπορούν να εξυπηρετούνται από αυτοκίνητα στο μέλλον. 

Και το κεντρικό motto της BMW, η οδηγική απόλαυση, πώς "χωράει” σε αυτό το μέλλον;

Κοιτάξτε, κάποιος θα μπορούσε να φανταστεί ένα μέλλον που το αυτόνομο αυτοκίνητο δεν χρειάζεται καν τιμόνι. Εμείς στην BMW δεν έχουμε τέτοιο σκοπό. Είναι ριζωμένη μέσα στη φιλοσοφία μας η αρχή της οδηγικής απόλαυσης. Ο οδηγός είναι πάντα στο επίκεντρο - και αυτός αποφασίζει. Ωστόσο υπάρχουν στιγμές, όπως σε ένα μποτιλιάρισμα που εξ’ ορισμού δεν υπάρχει οδηγική απόλαυση. Τότε γίνεται πιο ευχάριστο το να κάθεσαι στο ωραίο περιβάλλον μίας BMW και να χρησιμοποιείς το χρόνο σου διαφορετικά. Κι όταν ο δρόμος ανοίξει, αναλαμβάνεις τον έλεγχο και ευχαριστιέσαι την οδήγηση. Δεν θα σταματήσουμε να είμαστε ποτέ ο κατασκευαστής που θέτουμε ως προτεραιότητα τις οδηγικές ικανότητες του οχήματος στο μηχανολογικό μας σχεδιασμό.

Μιλάτε για τη μηχανολογία, ωστόσο στο Συνέδριο του ετήσιου απολογισμού της BMW νωρίτερα φέτος, ένα στέλεχός σας είπε πως δεν προσδιορίζεστε πια ως μηχανολογικός όμιλος, αλλά ως τεχνολογικός. Αυτό βάζει ως ανταγωνισμό απέναντί σας τις startups και τους κολοσσούς της Silicon Valley. Ποιες είναι οι προκλήσεις όταν συμβαίνει αυτό;

Πρέπει πρώτα να αναρωτηθούμε γιατί οι εταιρείες που αναφέρατε, ελκύονται από το συγκεκριμένο κλάδο. Ένας λόγος είναι ότι, όπως προανέφερα, σε συνθήκες αυτόνομης οδήγησης, ο χρόνος του οδηγού γίνεται "πολύτιμος”. Αυτό σημαίνει ότι χρησιμοποιεί υπηρεσίες που αποτελούν τον πυρήνα του business model αυτών των εταιρειών (πχ online shopping, video streaming). Και γι’αυτό θέλουν να το εκμεταλλευτούν - και προσπαθούν, αν και καταλαβαίνουν ότι δεν είναι και τόσο εύκολο. Βλέπετε, το να σχεδιάσεις και να κατασκευάσεις ένα αυτοκίνητο είναι πιο πολύπλοκο από το να σχεδιάσεις ένα κινητό τηλέφωνο. Υπάρχουν θέματα αξιοπιστίας, νομικά ζητήματα, κλπ.

Και ισχύει πως, τα τελευταία 6-7 χρόνια, τα ηλεκτρονικά συστήματα αποτελούν ένα κομμάτι υψηλής αξίας στο αυτοκίνητο. Κι εμείς εφαρμόζουμε αυτή την τεχνολογία και την ενσωματώνουμε σε όλα τα μοντέλα μας. Αυτό αρέσει στις εταιρείες της Silicon Valley γιατί χρησιμοποιούμε μεταξύ άλλων και τα προϊόντα τους. Φυσικά θα ήθελαν περισσότερη δική τους εμπλοκή. Για παράδειγμα, θα ήθελαν να έχουν πρόσβαση στα προσωπικά δεδομένα του οδηγού, τα οποία εμείς για λόγους απορρήτου, απευχόμαστε. Φυσικά και το αυτοκίνητο γνωρίζει τον προορισμό σου, αλλά αυτό αποτελεί ιδιωτική πληροφορία του οδηγού και η αυτοκινητοβιομηχανία οφείλει να την προστατέψει.

Η χρησιμότητα των δεδομένων φαίνεται σε μοντέλα όπως η νέα BMW Σειρά 5 που λανσάρεται το Φεβρουάριο του 2017: το ίδιο το αυτοκίνητο συλλέγει δεδομένα για την κατάσταση του δρόμου και τα μοιράζεται ανώνυμα μέσω του cloud, ώστε να διαμοιραστεί μετά στα υπόλοιπα οχήματα που διαθέτουν παρεμφερή τεχνολογία, για να τα προειδοποιήσει για αναπάντεχες συνθήκες στο δρόμο, για παράδειγμα πάγο.

Ήσασταν από τους πρώτους που επενδύσατε σε σχήματα κοινοχρησίας (σσ. με το πρόγραμμα Drive Now) και προβλέψατε το σημερινό trend μετακίνησης από το μοντέλο ιδιοκτησίας στο μοντέλο χρήσης του αυτοκινήτου. Πώς σκοπεύετε να αντεπεξέλθετε σε πιθανή γιγάντωσή του;

Πρώτον, εξαρχής υλοποιήσαμε το Drive Now με την προϋπόθεση ότι θα είναι μία επωφελής επένδυση. Δεν χάνουμε χρήματα από τη χρήση των αυτοκινήτων με την ώρα. Αν με ρωτάτε αν το σχήμα θα μας κοστίσει σε "παραδοσιακούς πελάτες”, η πρόβλεψή μας είναι αρνητική. Γιατί; Οι χρήστες του Drive Now είναι ηλικιακά νεότεροι, με πιο περιορισμένο προϋπολογισμό. Ωστόσο αποτελούν δυνητικούς πελάτες μεσοπρόθεσμα,  οι οποίοι έρχονται σε επαφή με τη μάρκα με αυτόν τον τρόπο από σήμερα. Έτσι το βλέπουμε θετικά και για το μέλλον. Ωστόσο, όπως προείπα, ήδη αποτελεί κερδοφόρα υπηρεσία.

Επενδύσατε νωρίς στα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα και τώρα ο ανταγωνισμός ακολουθεί, σημάδι πως μάλλον εγκαθιδρύεται ως η κυρίαρχη τεχνολογία για το μέλλον. Ωστόσο ως ποσοστό των συνολικών σας πωλήσεων, τα ηλεκτρικά είναι ακόμη λίγα. Πώς θα εξελιχθεί η πορεία στο μέλλον;

Έχουμε πουλήσει 100.000 ηλεκτρικά αυτοκίνητα ως σήμερα, αλλά ταυτόχρονα η πρόβλεψή μας είναι πως αυτό το νούμερο θα διπλασιαστεί μόλις μέσα στον επόμενο χρόνο. Η αύξηση στον όγκο πωλήσεων θα γίνει εκθετική, καθώς θα αποτελούν πλέον mainstream προϊόν.

Πριν μόλις μερικές μέρες ανακοινώσατε μάλιστα με άλλους ευρωπαίους κατασκευαστές μία επενδυτική κοινοπραξία που θα αναπτύξει εκατοντάδες σταθμούς φόρτισης σε όλη την ήπειρο. Ποιες είναι οι μεγαλύτερες προκλήσεις για την εξάπλωση της καθαρής ηλεκτροκίνησης;

Υπάρχουν πολλές παράμετροι στο να επιλέξει κάποιος να περάσει σε ένα ηλεκτροκίνητο αυτοκίνητο. Πρώτον, σκέφτεται "θα αντεπεξέλθει στις ανάγκες μου; Κινδυνεύω να ξεμείνω από αυτονομία στη μέση του δρόμου;”. Αυτό το θέμα αντιμετωπίζεται ήδη με μεγαλύτερης χωρητικότητας μπαταρίες που επιτρέπουν μεγαλύτερη αυτονομία. 

Δεύτερον, "από πού αντλώ την ενέργεια; Έχω πρόσβαση σε πρίζα;” Αυτό κάνει επιτακτική την ανάγκη να αναπτυχθούν υποδομές φόρτισης που θα είναι προσβάσιμες από το κοινό. Παρατηρούμε πως με όλα αυτά τα νέα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα στο δρόμο, σε κάποια σημεία φόρτισης που πριν καιρό δεν είχαν επισκέπτες, τώρα υπάρχουν ακόμη και οδηγοί που περιμένουν τη σειρά τους να φορτίσουν. Κι επειδή η μπαταρία δεν γεμίζει όπως το ντεπόζιτο, σε 5 λεπτά, το κλειδί είναι η ανάπτυξη έξυπνων, ισχυρών σταθμών φόρτισης. 

Τρίτον, υπάρχει η ανησυχία "από πού προέρχεται αυτή η ενέργεια;” Έχουμε παραδείγματα χωρών όπως η Αυστρία όπου το μεγαλύτερο μέρος της ενέργειας παράγεται από ανανεώσιμες πηγές, όπως άλλωστε κάνουμε κι εμείς οι ίδιοι στα εργοστάσιά μας σε Ευρώπη και Αμερική, με τη χρήση αιολικής ή υδροηλεκτρικής ενέργειας.

Όσον αφορά στην ερώτησή σας για το δίκτυο φόρτισης, αποτελεί μία πολύ λογική κίνηση αφού όλοι οι κατασκευαστές χρειαζόμαστε πρόσβαση για τους πελάτες μας σε σταθμούς φόρτισης. Και είναι επίσης σημαντικό να υπάρχει μία κοινή, τεχνολογικά προηγμένη πλαφόρμα, αλλά και η πληρωμή να γίνεται εύκολα και απρόσκοπτα. Επιπλέον, σε αυτά τα σημεία ο χρόνος θα περνά ευχάριστα, και στο λίγο χρόνο που θα απαιτεί η φόρτιση, ο οδηγός θα απολαμβάνει τον καφέ του και θα έχει πρόσβαση σε WiFi. Στόχος είναι η ευκολία αλλά και η ευχαρίστηση για τους πελάτες μας.

Η ευρωπαϊκή νομοθεσία κινείται αρκετά γρήγορα ώστε να συμβαδίζει με αυτά τα τεχνολογικά άλματα;

Κατά γενική ομολογία ναι. Κάποιες πόλεις είναι πιο "ανοιχτές”, όπως η Λιουμπλιάνα της Σλοβενίας, που ενθαρρύνει επενδυτές και καταναλωτές προς αυτή την κατεύθυνση, ενώ στη Βιέννη η δημοτική αρχή είναι ως τώρα αντίθετη - αν και αυτό θα αλλάξει πιθανότατα. Δεν πρόκειται για νομοθετικό ζήτημα αλλά για πολιτική απόφαση, αν η εικόνα δημόσιων σταθμών φόρτισης αρέσει στους τοπικούς άρχοντες ή όχι. Φυσικά, υπάρχουν περιπτώσεις όπου απαιτούνται νομοθετικές ενέργειες, όπως για παράδειγμα η αυτόνομη οδήγηση που χρειάζεται ένα ξεκάθαρο πλαίσιο. Ακόμη και το αυτόνομο παρκάρισμα χρειάζεται αποσαφηνίσεις για την ευθύνη της επιλογής θέσης - είναι του οδηγού ή του οχήματος; Αλλά δεν είναι πυρηνική Φυσική. Για παράδειγμα στη Γερμανία αυτή τη στιγμή καταρτίζεται νέος νόμος για το αυτόνομο παρκάρισμα ώστε να διασφαλιστεί η διαδικασία για τους επενδυτές και τους χρήστες μέσω ενός σαφούς νομικού πλαισίου.

Ο επικεφαλής του premium retail της BMW, Michael Fuhs, είπε αναφορικά με τη λιανική ότι "δεν ξέρω τι μορφή θα έχει σε 10-15 χρόνια”. Εμείς μιλάμε τώρα από μία υπέροχη και ολοκαίνουργια έκθεση. Πώς προβλέπετε το μέλλον της λιανικής;

Πιστεύουμε σταθερά στην ύπαρξη απτών εκθέσεων. Φυσικά και οι ίδιες οι εκθέσεις έχουν αλλάξει σε σχέση με τα προηγούμενα 10 χρόνια. Και φυσικά, μπορείς πλέον να παραμετροποιήσεις το αυτοκίνητό σου online - μερικές φορές να ολοκληρώσεις και την αγορά χωρίς να σηκωθείς από τον υπολογιστή. Αλλά, μην ξεχνάτε ότι πρόκειται για μεγάλη επενδυτική απόφαση. Θέλεις, στο τέλος, να αγγίξεις το αυτοκίνητο, να διαλέξεις ανάμεσα σε δύο ή περισσότερα μοντέλα βλέποντάς τα δίπλα δίπλα, να επιλέξεις τον εξοπλισμό αυτοπροσώπως. Πιστεύουμε ότι ένα όμορφο περιβάλλον, σαν την έκθεση στην οποία βρισκόμαστε, θα είναι το σημείο αγοράς ενός αυτοκινήτου και στο μέλλον. 

Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν κι άλλο ένα χαρακτηριστικό: έχουν πολύ λιγότερα κινούμενα μέρη, και άρα μικρότερες ανάγκες σε συντήρηση. Προβλέπετε απώλειες σε επίπεδο after sales από αυτό;

Είναι αλήθεια πως τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν διαφορετικό προφίλ συντήρησης, ωστόσο οι προβλέψεις μας δείχνουν πως τα οχήματα εσωτερικής καύσης - υβριδικά ή όχι - θα συνεχίσουν να έχουν μεγάλο όγκο πωλήσεων. Θα πωλούνται περισσότερα ηλεκτρικά, αλλά τα συμβατικά αυτοκίνητα θα παραμείνουν στους δρόμους - και αυτά θα χρειάζονται συντήρηση. Όχι, δεν προβλέπουμε βραχυπρόθεσμη πτώση στον κύκλο εργασιών του after sales. Θα δούμε μεν εκθετική αύξηση στις πωλήσεις των ηλεκτρικών αλλά τα συνεργεία κάθε άλλο παρά θα πάψουν να έχουν δουλειά. Όσο για νέες υπηρεσίες, ήδη προσφέρουμε κάποιες με τη μορφή apps, όπως το BMW Connected. Και σχεδιάζουμε το λανσάρισμα πολλών υπηρεσιών γύρω από το αυτοκίνητο. Κάθε άλλο παρά ανησυχούμε πως δεν θα υπάρχουν αρκετές ευκαιρίες για νέα προϊόντα μας στο μέλλον.

O CEO της BMW,  Harald  Krueger , δήλωσε πρόσφατα πως ο όμιλος "αντέχει” να  τηρήσει στάση αναμονής στη διαδικασία του  Brexit  πριν παρθούν αποφάσεις. Ποια είναι η οπτική σας στο θέμα, με όρους στρατηγικού σχεδιασμού;

Η κατάσταση δεν είναι εύκολη για τους Βρετανούς. Η διαδικασία παίρνει περισσότερο χρόνο από όσο υπολογιζόταν. Έτσι, οργανισμοί που δραστηριοποιούνται στις υπηρεσίες, όπως οι τράπεζες, αντιδρούν και λαμβάνουν αποφάσεις. Φυσικά είναι στη φύση των επιχειρήσεων να λαμβάνουν αποφάσεις κάθε μέρα. Εμείς ως BMW Group έχουμε μία ξεκάθαρη θέση, ότι σεβόμαστε την απόφαση του βρετανικού λαού. Από την άλλη, οι κυβερνήσεις πρέπει τώρα να καταλήξουν γρήγορα σε ένα ξεκάθαρο πλαίσιο για όλους, για το πως θα λειτουργήσει η νέα κατάσταση. Αυτή τη στιγμή είμαστε πολύ ευχαριστημένοι με τις δραστηριότητές μας στη Βρετανία, με τη Rolls Royce, τη ΜΙΝΙ, με μεγάλες επενδύσεις και ένα ευρύ δίκτυο. Ελπίζουμε πως το τοπίο θα ξεκαθαρίσει γρήγορα, και τότε θα είναι εφικτός και ένας κατάλληλος  μελλοντικός σχεδιασμός.

Τηρουμένων των αναλογιών, οι πωλήσεις σας έδειξαν αντοχή στην ελληνική κρίση. Τώρα, οι συνεργάτες σας στην Σφακιανάκης ΑΕΒΕ  επενδύουν περαιτέρω και τους στηρίζετε. Αποτελεί αυτό και μία μορφή ψήφου εμπιστοσύνης στην ανάκαμψη της χώρας, τόσο από τους dealers όσο και από τον όμιλο;

Αναμενόμενα, όλοι οι κατασκευαστές είδαμε μία ισχυρή πτώση στις πωλήσεις κατά τη διάρκεια της κρίσης και δεν έχουμε επιστρέψει σε προ-κρίσης νούμερα. Ωστόσο, τα 2-3 τελευταία χρόνια καταγράφεται υγιής αύξηση στις πωλήσεις μας. Είμαστε premium μάρκα  και οι πελάτες μας περιμένουν την premium εμπειρία να ισχύει και για το περιβάλλον στο οποίο βρίσκουν τα προϊόντα μας και , περιμένουν ομοιογένεια στην παρουσία μας από τη Βρετανία, στις ΗΠΑ, στην Ελλάδα κλπ. Επιπλέον, επειδή οι δυνητικοί πελάτες μας στην Ελλάδα είναι πολλοί - είτε για BMW, είτε για ΜΙΝΙ είτε για μία από τις μοτοσυκλέτες της BMW - τους προσφέρουμε τόσο το προϊόν μας, όσο και την ολοκληρωμένη εμπειρία. Αυτή εδώ η έκθεση αποτελεί εξαιρετικό παράδειγμα αυτής της φιλοσοφίας, και της απόφασης των συνεργατών μας να επενδύσουν. 

Τον πυρήνα της BMW εξάλλου διαπνέει ένα κεντρικό μήνυμα: αυτό της αισιοδοξίας για το μέλλον. Συνεχώς αναζητούμε, ακόμη και στις δυσκολίες, τα θετικά στοιχεία και τις ευκαιρίες. Ακόμη κι αν βραχυπρόθεσμα υπάρχει δυσκολία, μεσομακροπρόθεσμα η κατάσταση είναι διαφορετική. Η Ελλάδα, για παράδειγμα, ανεβαίνει ξανά ως αγορά όλο και περισσότερο. Φυσικά, η πολιτική κρίση, η κρίση στις τράπεζες, είναι ακόμα εδώ αλλά πλέον όλο και περισσότεροι επιθυμούν να επενδύσουν, και άλλοι να καταναλώσουν - κάτι που μόνο καλό είναι για τη χώρα. Μοιραζόμαστε λοιπόν αυτή την αισιοδοξία με τους συνεργάτες μας που κάνουν μεγάλες επενδύσεις για να διατηρήσουμε μαζί το status του brand στην κορυφή.

(από το Forbes Δεκεμβρίου)

Διαβάστε ακόμα