ΙΕΑ: Κερδίζει Έδαφος σε Όλο τον Κόσμο η Εφαρμογή Υποχρεωτικών Προτύπων για Εξοικονόμηση Καυσίμων στις Οδικές Μεταφορές

ΙΕΑ: Κερδίζει Έδαφος σε Όλο τον Κόσμο η Εφαρμογή Υποχρεωτικών Προτύπων για Εξοικονόμηση Καυσίμων στις Οδικές Μεταφορές
του Δημήτρη Φάρου
Τετ, 1 Φεβρουαρίου 2017 - 08:44
Πάνω από το 74% των επιβατικών οχημάτων που πωλούνται σε όλο τον κόσμο ακολουθούν τις υποχρεωτικές προδιαγραφές εξοικονόμησης καυσίμων. Αυτό τονίζει ο ΙΕΑ στην τελευταία του έκθεση για την παγκόσμια αγορά πετρελαίου, ενώ υπογραμμίζει, για άλλη μια φορά, ότι χωρίς αυτές τις υποχρεωτικές προδιαγραφές, η ζήτηση πετρελαίου σε όλο τον κόσμο το 2014 θα ήταν αυξημένη κατά 2,3 εκατ. βαρέλια ημερησίως

Πάνω από το 74% των επιβατικών οχημάτων που πωλούνται σε όλο τον κόσμο ακολουθούν τις υποχρεωτικές προδιαγραφές εξοικονόμησης καυσίμων. Αυτό τονίζει ο ΙΕΑ στην τελευταία του έκθεση για την παγκόσμια αγορά πετρελαίου, ενώ υπογραμμίζει, για άλλη μια φορά, ότι χωρίς αυτές τις υποχρεωτικές προδιαγραφές, η ζήτηση πετρελαίου σε όλο τον κόσμο το 2014 θα ήταν αυξημένη κατά 2,3 εκατ. βαρέλια ημερησίως.

Όπως τονίζει ο Οργανισμός, τα αποτελέσματα της πολιτικής εξοικονόμησης στη χρήση καυσίμων είναι ορατή στις ΗΠΑ όπου οι εταιρικές προδιαγραφές καυσίμων είχαν οδηγήσει σε 39% εξοικονόμηση στη χρήση των καυσίμων την περίοδο 1975-1985. Αντίθετα, κατά την εικοσαετία 1985-2005, κατά την οποία η πολιτική αυτή περιέπεσε σε αδράνεια, η κατάσταση επιδεινώθηκε, καθώς τα μεγαλύτερα και πιο ενεργοβόρα αυτοκίνητα αύξησαν το μερίδιό τους στην αγορά. Τα πρότυπα για τα ελαφρά φορτηγά επικαιροποιήθηκαν το 2005 και το 2012 η αμερικανική κυβέρνηση εφάρμοσε ένα συνολικό καθεστώς νέων προτύπων, η ισχύς του οποίου θα ξεκινήσει το 2025. Παράλληλα, σκοπεύει να βελτιώσει την εξοικονόμηση καυσίμων κατά επιπλέον 45% ανάμεσα στο 2016 και το 2025.

Παράλληλα, ο ΙΕΑ σημειώνει ότι σύμφωνα με τις προκαταρκτικές εκτιμήσεις για το 2016, πιθανά μετριοπαθή κέρδη από την εξοικονόμηση καυσίμων θα συνεχιστούν να επιτυγχάνονται χάρη στις εταιρικές προδιαγραφές καυσίμων, παρά τις χαμηλότερες τιμές της βενζίνης – μολονότι θα παρατηρηθεί αναπόφευκτα επιβράδυνση στο ρυθμό αύξησής τους, κυρίως εξαιτίας των πωλήσεων SUV. Η εξοικονόμηση στην κατανάλωση καυσίμων χάρη στις εταιρικές προδιαγραφές καυσίμων αντιστοιχούσε το 2015, όπως επισημαίνει ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας, στο ένα τρίτο της συνολικής παραγωγής σχιστολιθικού πετρελαίου των ΗΠΑ.

Η χρήση προτύπων εξοικονόμησης καυσίμων επεκτείνεται σε όλο τον κόσμο. Όπως σημειώνει ο ΙΕΑ, το 2015 πάνω από τη μισή ενέργεια (52%) που χρησιμοποιήθηκε σε επιβατηγά οχήματα καταναλώθηκε σε αυτοκίνητα και ελαφρά φορτηγά που ακολουθούσαν τέτοια πρότυπα, ενώ το 2000 το αντίστοιχο ποσοστό ήταν 38%. Οι μεγάλες αγορές οχημάτων επεκτείνουν και κάνουν πιο αυστηρά τα πρότυπα χρήσης καυσίμων. Η Κίνα υιοθέτησε εταιρικές προδιαγραφές καυσίμων το 2012, με πολύ σημαντικά αποτελέσματα. Ειδικότερα, η εξοικονόμηση καυσίμων του «στόλου» των οχημάτων σε χρήση στην Κίνα βελτιώθηκε κατά 2,3% ετησίως την περίοδο 2013-2015, από μόλις 0,3% την περίοδο 2005 - 2013. Στο μεταξύ, η Ιαπωνία πρωτοστάτησε στην εξοικονόμηση στη χρήση καυσίμων, με 33% από το 2000 για τα νέα επιβατηγά οχήματα. Ο ΙΕΑ, μάλιστα, υπολογίζει ότι, αν κάθε μεγάλη αγορά οχημάτων είχε θέσει το στόχο αυτό την εν λόγω περίοδο, η ζήτηση πετρελαίου θα είχε μειωθεί κατά 2,3 εκατ. βαρέλια σε σχέση με το 2014.

Παράλληλα, όλο και περισσότερο αναγνωρίζεται η σημασία της επίτευξης της εξοικονόμησης και στα βαρέα οχήματα. Ο ΙΕΑ εκτιμά ότι μόνο το 13% των εν λόγω οχημάτων σε όλο τον κόσμο πληροί τις προδιαγραφές εξοικονόμησης καυσίμων, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό στα επιβατηγά είναι 53%. Παγκοσμίως, τα φορτηγά καταναλώνουν τη μισή ποσότητα από το σύνολο των οδικών καυσίμων και το μερίδιό τους αυξάνεται. Μόνο σε τέσσερεις χώρες (Κίνα, ΗΠΑ, Ινδία και Καναδά), όμως, και στις οποίες αντιστοιχεί το 47% των πωλήσεων φορτηγών, έχουν εφαρμόσει υποχρεωτικές προδιαγραφές εξοικονόμησης καυσίμων. Μάλιστα, ο Οργανισμός σημειώνει ότι η εφαρμογή ξεκίνησε πολύ πρόσφατα, μόλις το 2014, και, συνεπώς, δεν έχει φανεί πλήρως η επίδρασή τους στις εθνικές αγορές.