Στις 17 Ιανουαρίου, στη διάρκεια ομιλίας του στην εναρκτήρια συνεδρίαση του Παγκόσμιου Οικονομικού Φόρουμ στο Νταβός, ο πρόεδρος της Κίνας Σι Τζινπίνγκ ανακοίνωσε ότι τον Μάιο η Κίνα θα διοργανώσει το φόρουμ διεθνούς συνεργασίας «Belt and Road»
Στις 17 Ιανουαρίου, στη διάρκεια ομιλίας του στην εναρκτήρια συνεδρίαση του Παγκόσμιου Οικονομικού Φόρουμ στο Νταβός, ο πρόεδρος της Κίνας Σι Τζινπίνγκ ανακοίνωσε ότι τον Μάιο η Κίνα θα διοργανώσει το φόρουμ διεθνούς συνεργασίας «Belt and Road». Στο πλαίσιο του φόρουμ, στο Πεκίνο θα συρρεύσουν οι ηγέτες χωρών τις οποίες διασχίζει ο Νέος Δρόμος του Μεταξιού για να καταστρώσουν σχέδια για την περαιτέρω ανάπτυξή του. Θα συζητηθούν οι τρόποι ενίσχυσης της συνεργασίας, οικοδόμησης πλατφόρμας συνεργασίας και διαμοιρασμού των καρπών της πρωτοβουλίας αυτής, αλλά και θα εξεταστεί πώς μπορούν να αντιμετωπιστούν τα προβλήματα που απειλούν την παγκόσμια και τις τοπικές οικονομίες. Απώτερος στόχος είναι η δημιουργία νέων ευκαιριών για την προώθηση της αλληλένδετης ανάπτυξης, έτσι ώστε η πρωτοβουλία «Belt and Road» να προσφέρει περισσότερα οφέλη στους λαούς των εμπλεκόμενων χωρών.

Από το 2013

Το «Belt and Road», γνωστό και με τη μεγαλύτερη ονομασία «Οικονομική Ζώνη του Δρόμου του Μεταξιού» και «Θαλάσσια Οδός του Μεταξιού του 21ου αιώνα», προτάθηκε από τον πρόεδρο Σι Τζινπίνγκ το 2013. Μέχρι στιγμής έχει λάβει θετική ανταπόκριση και στήριξη από περισσότερες από 100 χώρες και διεθνείς οργανισμούς, ενώ 40 έχουν ήδη συνάψει συμφωνίες συνεργασίας με την Κίνα. Η πρωτοβουλία «Belt and Road» αποτελεί ένα συστηματικό έργο που θα υλοποιηθεί κατόπιν συνεννοήσεων, έτσι ώστε να εξυπηρετεί τα συμφέροντα όλων.

Προωθώντας συντονισμένες πολιτικές, τη διασύνδεση των υποδομών, το ελεύθερο εμπόριο, την οικονομική ενοποίηση και τη σύναψη δεσμών φιλίας μεταξύ των λαών, μακροπρόθεσμος σκοπός είναι η δημιουργία μιας κοινότητας βασισμένης στα κοινά συμφέροντα, στην κοινή μοίρα και την κοινή ευθύνη που θα χαρακτηρίζεται από αμοιβαία εμπιστοσύνη σε πολιτικό επίπεδο, οικονομική ενοποίηση και την αποδοχή όλων των πολιτισμών χωρίς αποκλεισμούς μέσα από την έμπρακτη συνεργασία.

Σύμφωνα με τον Γουάνγκ Γι, υπουργό Εξωτερικών της Κίνας, η πρωτοβουλία «Belt and Road» αποτελεί τη σπουδαιότερη προσφορά της Κίνας στην παγκόσμια κοινότητα σε επίπεδο διεθνών συνεργασιών, αλλά και το δημοφιλέστερο δημόσιο αγαθό στον διεθνή στίβο. Μολονότι προέρχεται από την Κίνα, θα ωφελήσει ολόκληρο τον κόσμο. Σύμφωνα με στοιχεία, οι κινεζικές επιχειρήσεις έχουν επενδύσει πάνω από 50 δισ. δολάρια ΗΠΑ στις χώρες του Νέου Δρόμου του Μεταξιού, ενώ έχουν συσταθεί πάνω από 50 περιοχές οικονομικής και εμπορικής συνεργασίας κατά μήκος των διαδρομών αυτών. Εχουν τεθεί σε λειτουργία τουλάχιστον 3.000 σιδηροδρομικές γραμμές που συνδέουν την Κίνα με την Ευρώπη. Στο πρώτο ενδεκάμηνο του 2016 οι κινεζικές επιχειρήσεις συνεισέφεραν πάνω από 1 δισ. δολάρια ΗΠΑ σε φόρους και δημιούργησαν 160.000 θέσεις εργασίας στις χώρες που συμμετέχουν. Για την καλύτερη ανάπτυξη του Νέου Δρόμου του Μεταξιού, η Κίνα συνέστησε μαζί με άλλα 57 ιδρυτικά μέλη την Ασιατική Τράπεζα Επενδύσεων σε Υποδομές (Asian Infrastructure Investment Bank - AIIB). Το 2016 η AIIB χορήγησε δάνεια αξίας 1,727 δισ. δολαρίων ΗΠΑ για 9 έργα σε 7 αναπτυσσόμενες χώρες στην Ασία, μέσω των οποίων συγκεντρώθηκαν κονδύλια ύψους 12,5 δισ. δολαρίων ΗΠΑ από δημόσιους και ιδιωτικούς πόρους.

Το λιμάνι του Πειραιά

Χάρη στη μοναδική γεωπολιτική του θέση και την πολυετή χρηστή διαχείριση της Cosco, το λιμάνι του Πειραιά έχει εξελιχθεί σε σημαντικό κρίκο στην αλυσίδα του Νέου Δρόμου του Μεταξιού, ένα μέρος όπου η Ζώνη (Belt) και ο Δρόμος (Road) συναντώνται. Αυτή τη στιγμή υπάρχουν ήδη 9 φορτηγά τρένα που συνδέουν τους σταθμούς εμπορευματοκιβωτίων του Πειραιά με την Κεντρική και την Ανατολική Ευρώπη. Το έργο της Cosco στον Πειραιά διαδραματίζει καίριο ρόλο στη διασύνδεση των υποδομών της πρωτοβουλίας «Belt and Road». Στη διάρκεια της επιτυχημένης επίσκεψης του πρωθυπουργού της Ελλάδας Αλέξη Τσίπρα στην Κίνα πέρυσι τον Ιούλιο, ο πρόεδρος Σι Τζινπίνγκ δήλωσε ότι θα πρέπει να καταβληθούν προσπάθειες έτσι ώστε ο Πειραιάς να αναδειχθεί σε σημαντικό πυλώνα για τη συνεργασία, στο πλαίσιο του Νέου Δρόμου του Μεταξιού.

Η Cosco Shipping, που πλέον διαχειρίζεται τον ΟΛΠ, σχεδιάζει να επενδύσει άλλα 500 εκατ. ευρώ, πλέον των 350 εκατ. που προβλέπονται στην υφιστάμενη σύμβαση παραχώρησης. Η επένδυση θα χρησιμοποιηθεί για την περαιτέρω ανάπτυξη του λιμανιού με επιβατικούς σταθμούς για κρουαζιερόπλοια, μια ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη και χώρο διακίνησης αυτοκινήτων (car terminal). Στόχος είναι η αύξηση της διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων στον ΟΛΠ από 3,47 εκατ. TEU το 2016 σε 5 εκατ. TEU το 2018 και η ανάδειξή του στο μεγαλύτερο λιμάνι στη Μεσόγειο, καθιστώντας την Ελλάδα κέντρο διαμετακομιστικού εμπορίου μεταξύ Ευρασίας και Ανατολικής Ευρώπης.

Ο πρέσβης της Κίνας στην Ελλάδα, Ζου Ξιαολί, δήλωσε ότι το έργο της Cosco στον Πειραιά αποτελεί την ατμομηχανή («κεφαλή του δράκου», είναι η έκφραση στην κινεζική) της σινοελληνικής συνεργασίας. Καθώς μάλιστα ο δράκος έχει υψώσει για τα καλά το κεφάλι του, ολοένα και περισσότερες κινεζικές επιχειρήσεις έρχονται στην Ελλάδα για επενδύσεις, όπως η China Grid, η China Machinery Engineering Corporation (CMEC) και η Shenhua Group China, για να αναφέρουμε μερικές. Η επενδυτική δραστηριότητα των κινεζικών επιχειρήσεων στην Ελλάδα βασίζεται στην αρχή της αμοιβαίας ωφέλειας και της συνεργασίας «win-win».

Αυτό είναι προφανώς καλό για την Κίνα και την Ελλάδα, αλλά και για την ευρύτερη περιοχή, καθώς προάγει την περιφερειακή ενοποίηση και ανάπτυξη και βεβαιώνει τις θετικές προοπτικές για περαιτέρω ενίσχυση των σχέσεων στο μέλλον. Η σινοελληνική επενδυτική συνεργασία προβάλλει εμπράκτως και αναδεικνύει το πλούσιο περιεχόμενο της πρωτοβουλίας «Belt and Road».

Στο ύψος των περιστάσεων

Στον επίλογο της ομιλίας του στο Νταβός, που είχε τίτλο «Από κοινού ανάληψη των ευθυνών των καιρών, προώθηση της παγκόσμιας ανάπτυξης», ο πρόεδρος Σι υπογράμμισε πως «όταν ερχόμαστε αντιμέτωποι με δυσκολίες, δεν θα πρέπει να παραπονιόμαστε για την ταλαιπωρία μας, να κατηγορούμε τους άλλους, να χάνουμε την αυτοπεποίθησή μας ή να αποφεύγουμε τις ευθύνες μας. Αντίθετα, θα πρέπει μαζί να στεκόμαστε στο ύψος των προκλήσεων. Η Ιστορία γράφεται από τους θαρραλέους. Ας ενισχύσουμε την αισιοδοξία, ας αναλάβουμε δράση και ας βαδίσουμε χέρι χέρι προς ένα λαμπρότερο μέλλον».

(από την εφημερίδα "ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ", 28/01/2017)