Αυτοκινητοβιομηχανία αλλά και
διεθνείς οργανισμοί, όπως ο ΙΕΑ, δίνουν όλο και μεγαλύτερο βάρος, τα τελευταία
χρόνια, στην προώθηση της ηλεκτροκίνησης, στο πλαίσιο της προσπάθειας να στραφεί
η παγκόσμια οικονομίας προς πιο «πράσινες» μορφές ενέργειας. Ωστόσο, το
τελευταίο διάστημα παρατηρείται στην αγορά έλλειψη κοβαλτίου, βασικής πρώτης
ύλης για την κατασκευή μπαταριών για τα ηλεκτρικά οχήματα.
Αιτία της έλλειψης είναι η
συσσώρευση μεγάλης ποσότητας του σπάνιου αυτού μετάλλου από μία ομάδα
hedge
funds, με στόχο την
κερδοσκοπία πάνω στη μεγάλη ζήτηση που έχει στην αυτοκινητοβιομηχανία. Μάλιστα,
οι όμιλοι αυτοί έχουν ήδη αγοράσει και αποθηκεύσει ποσότητα που αντιστοιχεί στο
17% της περυσινής παραγωγής κοβαλτίου το 2016.
Ειδικότερα, όπως τονίζουν οι
Financial
Times, επικαλούμενοι
αναλυτές, επενδυτές, και
traders,
έξι
hedge
funds,
στα οποία περιλαμβάνονται η
Pala
Investments,
με έδρα την Ελβετία, και η κινεζική
Shanghai
Chaos, έχουν προβεί στην αγορά 6.000 τόνων
κοβαλτίου, αξίας 280 εκατ. δολ. Βασικό κίνητρο για την αποθεματοποίηση αυτής της
τόσο μεγάλης ποσότητας του σπάνιου αυτού μετάλλου αποτέλεσε η προσδοκία μεγάλου
και εύκολου κέρδους εξαιτίας της αυξανόμενης χρήσης μπαταριών με χημικές μορφές
του κοβαλτίου, αλλά και τα φιλόδοξα επενδυτικά σχέδια της
Tesla
και άλλων
εταιρειών κατασκευής αυτοκινήτων που δίνουν όλο και μεγαλύτερο βάρος στην
ηλεκτροκίνηση.
Τα εν λόγω
hedge
funds
υπολογίζουν
ότι η ζήτηση ηλεκτρικών οχημάτων θα υπερβεί την προσδοκίες της αγοράς και θα
ωθήσει ανοδικά την τιμή του κοβαλτίου. Στόχος τους είναι να εκμεταλλευθούν την εναγώνια
πρόθεση μεγάλων εταιρειών κατασκευής μπαταριών, όπως η
Panasonic, η οποία κατασκευάζει
συσσωρευτές για την
Tesla,
να συγκεντρώσουν σημαντικές ποσότητες του μετάλλου.
Τα κερδοσκοπικά αυτά κεφάλαια
φαίνεται ότι έχουν επαρκή εικόνα της αγοράς του σπάνιου αυτού μετάλλου. Όπως σημειώνουν
οι
FT, ο συμβουλευτικός
οίκος εμπορευμάτων
CRU
εκτιμά ότι η παγκόσμια ζήτηση κοβαλτίου θα ξεπεράσει το 2017
την προσφορά κατά 900 τόνους, ενώ προβλέπει ότι, για την επόμενη πενταετία, θα
αυξάνεται κάθε χρονιά κατά 20%. Αιτία της προβλεπόμενης αυτής αλματώδους ανόδου
αποτελεί η ζήτηση της αυτοκινητοβιομηχανίας ηλεκτρικών οχημάτων, η οποία είδε
το 2016 την παραγωγή της να αυξάνεται κατά 41% και η οποία καταναλώνει τη μισή
ετήσια παραγωγή κοβαλτίου παγκοσμίως.
Η τιμή του μετάλλου, που
εξορύσσεται σχεδόν αποκλειστικά στη Λαϊκή Δημοκρατία του Κογκό, είναι ήδη αυξημένη
κατά πάνω από 50% σε σχέση με τον περασμένο Νοέμβριο, και ανέρχεται στα 21 δολ.
ανά μετρική λίβρα. Οι τιμές έφτασαν στα ανώτατα επίπεδα των 50 περίπου δολ. ανά
μετρική λίβρα το 2007, πριν πέσουν κάτω από τα 10 δολ. το 2015.
«Αναμένεται να υπάρξει μεγαλύτερη
ζήτηση για κοβάλτιο», τονίζει ο
Ivan
Glansberg
της
Glencore,
που ελέγχει σχεδόν το ένα τρίτο της αγοράς κοβαλτίου. Κάθε δολάριο αύξησης της τιμής
του μετάλλου προκαλεί περίπου 55 δολ. κέρδος στην εταιρεία.
Η αυτοκινητοβιομηχανία
Tesla, από την άλλη, που έχει
ξεκινήσει την παραγωγή μπαταριών στο γιγαντιαίο εργοστάσιό της στη Νεβάδα των
ΗΠΑ εδώ κι ένα μήνα, έχει όλο και μεγαλύτερη ανάγκη από ποσότητες κοβαλτίου, όπως
τονίζουν οι
traders. Η
ίδια η εταιρεία, ωστόσο, δεν έχει απαντήσει σε σχετική ερώτηση των
FT μέσω
e-
mail, ενώ και η
Pala
Investments
αρνήθηκε να προβεί σε οποιοδήποτε σχόλιο.
Τα
hedge
funds
προέβησαν
σε αγορές ποσοτήτων κοβαλτίου, καθώς αναμένουν αύξηση της τιμής. Ωστόσο, οι
traders εκτιμούν ότι μπορεί
να βρουν δυσκολίες να πωλήσουν με κέρδος τις ποσότητες αυτές, καθώς η αγορά του
μετάλλου είναι σχετικά μικρή σε μέγεθος και η είσοδος νέων ποσοτήτων σε αυτή μπορεί
να ρίξει γρήγορα τις τιμές.
Ωστόσο, η απότομη άνοδος της τιμής έχει ήδη οδηγήσει κάποιους
κατασκευαστές μπαταριών σε αγορές ποσοτήτων κοβαλτίου, εξέλιξη που ίσως
ευνοήσει ακόμη πιο πολύ τα
funds
που
έχουν αποθεματοποιήσει ποσότητες του σπάνιου αυτού μετάλλου, που, ταυτόχρονα,
είναι τόσο πολύτιμο για την βιομηχανία της ηλεκτροκίνησης, που σήμερα κάνει τα
πρώτα της φιλόδοξα βήματα προς μία αληθινά μαζική παραγωγή.