Εδώ και 15 ημέρες οι διεθνείς τιμές του αργού ευρίσκονται σε διαρκή πτώση έχοντας τα τελευταία εικοσιτετράωρα υποχωρήσει σε νέα χαμηλά. Ποιο συγκεκριμένα το συμβόλαιο για την ποικιλία Brent, για παραδώσεις Μαΐου, διαπραγματεύετο σήμερα το πρωί στο ICE του Λονδίνου στα $ 50.64 το βαρέλι ενώ το WTI, στο ΝΥΜΕΧ της Νέας Υόρκης επωλείτο στα $47.86 το βαρέλι. Οι ανωτέρω τιμές αντιπροσωπεύουν μια μείωση κατά σχεδόν 11% τις τελευταίες τρεις εβδομάδες

Εδώ και 15 ημέρες οι διεθνείς τιμές του αργού ευρίσκονται σε διαρκή πτώση έχοντας τα τελευταία εικοσιτετράωρα υποχωρήσει σε νέα χαμηλά. Ποιο συγκεκριμένα το συμβόλαιο για την ποικιλία Brent, για παραδώσεις Μαΐου, διαπραγματεύετο σήμερα το πρωί στο ICE του Λονδίνου στα $ 50.64 το βαρέλι ενώ το WTI, στο ΝΥΜΕΧ της Νέας Υόρκης επωλείτο στα $47.86 το βαρέλι. Οι ανωτέρω τιμές αντιπροσωπεύουν μια μείωση κατά σχεδόν 11% τις τελευταίες τρεις εβδομάδες.

Όπως φάνηκε από την διακύμανση των τιμών των δύο βασικών πετρελαϊκών   benchmarks την εβδομάδα που πέρασε, οι πετρελαϊκές τιμές πάνε να παγιωθούν σε μια νέα ζώνη στήριξης των $50 το βαρέλι για το Brent και στα $48 για το WTI, έχοντας απωλέσει $5.5 κατά μέσο όρο ανά βαρέλι το τελευταίο δεκαπενθήμερο. Έτσι οι διεθνείς τιμές του αργού έχουν υποχωρήσει πλέον στα χαμηλότερα επίπεδα από το Νοέμβριο του 2016, αντίθετα στις προβλέψεις αναλυτών, που τις ήθελαν να ενισχύονται, χάρη στη συμφωνία (τον Δεκέμβριο 2016) των μεγάλων παραγωγών χωρών, εντός και εκτός ΟΠΕΚ, να μειώσουν την προσφορά τους. Οι περισσότεροι αναλυτές δεν είχαν υπολογίσει πόσο γρήγορα και θεαματικά θα ανακάμψει η παραγωγή σχιστολιθικού πετρελαίου από τους χιλιάδες μικροπαραγωγούς των ΗΠΑ. Οι οποίοι και είχαν δεχθεί ισχυρότατο πλήγμα από τα μέσα του 2014 έως και τις αρχές του 2016 όταν οι τιμές του αργού βρισκόταν σε ελεύθερη πτώση.

Η απόφαση για μείωση της προσφοράς κατά συνολικά 1,82 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως από τους «ΟΡΕ C and Partners», η οποία και υλοποιείται σε ποσοστό 85%, δεν έχει καταφέρει να επηρεάσει ιδιαίτερα τα παγκόσμια αποθέματα πετρελαίου, που εξακολουθούν να παραμένουν σε πολύ υψηλά επίπεδα. Σύμφωνα με τα πλέον πρόσφατα στοιχεία του ΙΕΑ, αυτά ευρίσκοντο σε ιστορικά υψηλά κινούμενα λίγο επάνω από τα 3,000 εκατομμύρια βαρέλια για τις χώρες του ΟΟΣΑ ή κάλυψη 66 ημέρες κατανάλωσης. Στις ΗΠΑ μάλιστα τα αποθέματα ανέρχονται σε επίπεδα ρεκόρ, πάνω από τα 533 εκατ. βαρέλια, καθώς η παραγωγή του αργού (με εξαίρεση το NGLs και τα βιοκαύσιμα) έχει ανέλθει στα 9.1 εκατ. βαρέλια ημερησίως από περίπου 8.5 εκατ. βαρέλια ημερησίως που ήταν στα μέσα του 2016. Μόνο την περασμένη εβδομάδα τα αμερικανικά αποθέματα αργού αυξήθηκαν κατά 4,5 εκατ. βαρέλια , έναντι πρόβλεψης για αύξηση 2.8/ εκατ. βαρελιών.

Όπως έχουμε ήδη αναφέρει σε πρόσφατη εμπεριστατωμένη ανάλυσή μας στο Energia. gr στις 13/3 (Βλέπε Συνεχίζεται η Πτώση των Διεθνών Τιμών του Αργού Καθώς Αυξάνεται η Αμερικανική Παραγωγή) η όντως αποτελεσματική μείωση της παραγωγής των χωρών μελών του ΟΡΕ C and Partners οδήγησε μεν σε μια άμεση ανάκαμψη των διεθνών τιμών που για αρκετές εβδομάδες κινήθηκαν στα $ 55 - $ 56 το βαρέλι., πλην όμως έδωσαν σήμα για επανάκαμψη της Αμερικανικής παραγωγής από σχιστολιθικά πετρώματα ( oil shale and tight oil reserves). Έτσι και η Αμερικανική παραγωγή που κινείται πλέον συνολικά σε ιστορικά υψηλά στα 12,63 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα, πάει ν’ αναδειχθεί σε παραγωγό κλειδί της αγοράς (swing producer), ρόλο που μέχρι τώρα διεκδικούσε η Σαουδική Αραβία που παραμένει ο μεγαλύτερος πετρελαιοεξαγωγέας στο κόσμο.

Δεν είναι λίγοι οι αναλυτές της διεθνούς πετρελαϊκής σκηνής που ομιλούν πλέον για μια νέα κανονικότητα στην παγκόσμια αγορά πετρελαίου αφού οι τιμές, ολοένα και περισσότερο, ανταποκρίνονται στη ζήτηση και προσφορά, έχοντας αποβάλλει τις μέχρι πρόσφατα ισχυρές ροπές επίδρασης από τους αστάθμητους γεωπολιτικούς παράγοντες. Έτσι η παραγωγή, η ζήτηση και τα αποθεμάτα φαίνεται ότι έχουν αναδειχθεί ως οι καθοριστικοί παράγοντες στη διαμόρφωση των τιμών. Σε πρόσφατη ανάλυσή τους οι Financial Times ξεχώρισαν τους ακόλουθους πέντε παράγοντες που επηρεάζουν τις τιμές, στο νέο διεθνές περιβάλλον που ήδη κινούμεθα.

1. Η παραγωγή σχιστολιθικών

Έπειτα από δύο χρόνια συρρίκνωσης, η παραγωγή στις ΗΠΑ αυξήθηκε κατά 300.000 βαρέλια την ημέρα, στα 9,2 εκατ. βαρέλια την ημέρα φέτος, και, σύμφωνα με την αμερικανική Υπηρεσία Ενημέρωσης για την Ενέργεια (ΕΙΑ), αναμένεται να αυξηθεί κατά άλλα 500.000 βαρέλια την ημέρα. Εν τω μεταξύ, όμως, στη διάρκεια των δύο ετών που οι τιμές ήταν χαμηλές ο κλάδος συμπίεσε το κόστος και αύξησε έτσι την παραγωγικότητά του.

2. Ο ΟΠΕΚ

Σε πρώτη φάση πέτυχε να εξωθήσει ανοδικά τις τιμές, μετά τη συμφωνία για μείωση της παραγωγής που συνήψε τον Νοέμβριο. Στη συνέχεια, όμως, οι τιμές υποχώρησαν, θέτοντας το καρτέλ ενώπιον δύσκολων αποφάσεων που θα αντιμετωπίσει στη συνεδρίασή του στις 25 Μαΐου. Έχει την επιλογή να παρατείνει την υφιστάμενη συμφωνία, που είναι και το πιθανότερο, καθώς έτσι θα μπορέσει να οδηγήσει σε μείωση των αποθεμάτων του αργού το δεύτερο εξάμηνο του έτους. Παράλληλα, μπορεί να προχωρήσει σε περαιτέρω μειώσεις της παραγωγής, γνωρίζοντας ότι θα χάσει μερίδιο αγοράς. Και, τέλος, μπορεί να εγκαταλείψει την προσπάθεια να χειραγωγήσει την αγορά και να κηρύξει, κυριολεκτικά, πόλεμο τιμών, όπως έκανε το 2015, μέχρις ότου επλήγησαν οι οικονομίες των χωρών-μελών του, καθώς οι εξαιρετικά χαμηλές τιμές είχαν ως αποτέλεσμα τη δραματική μείωση των εσόδων τους.

3. Τα αποθέματα

Το μεγαλύτερο πρόβλημα για τον ΟΠΕΚ είναι ότι εξακολουθούν να αυξάνονται τα αποθέματα αργού στις ΗΠΑ. Η νέα υποχώρηση των τελευταίων ημερών άρχισε όταν ανακοινώθηκε ότι είχαν αυξηθεί επί ένατη συναπτή εβδομάδα, φθάνοντας σε ιστορικά υψηλά των 528 εκατ. βαρελιών.

4. Οι επενδυτές των hedge funds

Στήριξαν τον ΟΠΕΚ, φθάνοντας σε ιστορικά υψηλά τα στοιχήματα στην άνοδο των τιμών τους πρώτους δύο μήνες του έτους. Τώρα, όμως, είναι δαπανηρό να επιμείνουν, και τα στοιχήματα έχουν αρχίσει να πέφτουν.

5. Η ζήτηση

Είναι γεγονός ότι η προσφορά είναι περίπλοκη και προέρχεται από πολλές πλευρές, αλλά η ζήτηση είναι ευκολότερο να υπολογιστεί. Ο ΟΠΕΚ εκτιμά πως θα αυξηθεί κατά 1,3 εκατ. βαρέλια την ημέρα στα 96,3 εκατ. βαρέλια την ημέρα. Όπως επισημαίνουν αναλυτές της Morgan Stanley, τα συμβατικά αυτοκίνητα αυξάνονται συνεχώς κατά 40 εκατ. ετησίως, που σημαίνει πως θα αυξηθεί η ζήτηση κατά περίπου 600.000 βαρέλια την ημέρα.