Μπορεί ο Όμιλος Κοπελούζου να προχωρά ταχύτατα τις
απαραίτητες μελέτες και σχετικές διαδικασίες που θα επιτρέψουν μέχρι τα τέλη
του έτους την λήψη της τελικής επενδυτικής απόφασης (
FID) για την κατασκευή του πλωτού
τέρμιναλ LNG στην Αλεξανδρούπολη, γνωστό ως FSRU, όμως μια σειρά εξωγενών
παραγόντων είναι πολύ πιθανό ότι θα δημιουργήσουν σοβαρά εμπόδια στην έγκαιρη
έναρξη των εργασιών ναυπήγησης και εγκατάστασης της όλης μονάδας.
Να θυμίσουμε ότι στο μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας
Gastrade
του
ομίλου Κοπελούζου (βλέπε
www.
gastrade.
gr)
μετέχει κατά 20% η
Gaslog,
εταιρεία του
Pete
Livanos
εισηγμένη στο
NYSEτης Νέας Υόρκης, και παγκόσμιος
leaderστο χώρο των μεταφορών
LNG. Τελευταία η
Gaslogδραστηριοποιείται και
στο χώρο των
FSRU
έχοντας εκτιμήσει ότι διευρύνονται ολοένα και περισσότερο οι επιχειρηματικές
ευκαιρίες για την δημιουργία και διαχείριση πλωτών μονάδων αποθήκευσης και
επαναεροποίησης
LNG.
Toγεγονός ότι η ναυπήγηση και
εγκατάσταση μιας τέτοιας μονάδας απαιτεί συνήθως το μισό ή ακόμα και το 1/3 του
χρόνου σε σύγκριση με την κατασκευή μιας μόνιμης επίγειας μονάδας ενώ στοιχίζει
σχεδόν το 1/3 και το ¼ του αντίστοιχου κόστους, έχει ευνοήσει την ανάπτυξη της
τεχνολογίας αυτής. Σήμερα εκτιμάται ότι είναι εγκατεστημένα σε διάφορες
τοποθεσίες ανά την υφήλιο 24
FSRUterminalsμε
δυνατότητα επαναεριοποιήσης 12 δις. κυβ. ποδιών (
bcf) την ημέρα (βλέπε ενδεικτικά
διαγράμματα από την έκθεση του
Energy
Information
Administration
(
EIA) των ΗΠΑ).
Να υπενθυμίσουμε ότι η μονάδα
FSRU
της
Αλεξανδρούπολης, που κατηγοριοποιείται ως ένα έργο Ανεξάρτητου Συστήματος
Φυσικού Αερίου (ΑΣΦΑ), αποτελεί ένα σύγχρονο, πρωτοποριακό και υψηλής
τεχνολογίας έργο που με την ολοκλήρωσή του θα προσφέρει ακόμα μια -την τέταρτη-
πύλη εισόδου φυσικού αερίου στην χώρα. Ως γνωστό το έργο αποτελείται από μία
υπεράκτια πλωτή μονάδα παραλαβής, αποθήκευσης και αεριοποίησης Υγροποιημένου
Φυσικού Αερίου και από ένα σύστημα υποθαλάσσιου και χερσαίου αγωγού μέσω του
οποίου το φυσικό αέριο θα προωθείται στο Εθνικό Σύστημα (Μεταφοράς) Φυσικού
Αερίου (ΕΣΦΑ) και από εκεί προς τους τελικούς καταναλωτές.
Το ΑΣΦΑ Αλεξανδρούπολης, με μια επένδυση που εκτιμάται στα €350
συνολικά έχει επίσης την δυνατότητα να συνδεθεί και να τροφοδοτεί με φυσικό
αέριο και άλλα κατάντη συστήματα μεταφοράς φυσικού αερίου που προγραμματίζεται
να αναπτυχθούν στο μέλλον όπως ο TAP (TransAdriatic Pipeline).Το
FSRU
Αλεξανδρούπολης
θα έχει μια χωρητικότητα 120.000 κυβ. μέτρων με δυνατότητα αεριοποίησης 1,600
κυβ. μέτρα την ώρα. Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι σε ετήσια βάση η μονάδα θα
μπορεί να διαχειριστεί ποσότητες της τάξης των 5.0 – 6.0 δις κυβ. μέτρα το
χρόνο. Σημειώνεται ότι η
Gastradeανέθεσε
τον περασμένο Μάρτιο τη μελέτη Βασικού Σχεδιασμού (
FEED) για το έργο στην εταιρεία
WoodGroup πουαναμένεται να
ολοκληρωθεί μέσα στο τρίτο τρίμηνο του 2017.
Σε αντίθεση με την Τουρκία της οποίας η κυβέρνηση με κάθε
τρόπο διευκολύνει και προωθεί βασικά έργα ενεργειακών υποδομών, όπως η νέα
μονάδα
FSRU στο
Τσακμακλί, πλησίον της Σμύρνης η λειτουργία της οποίας εγκαινιάσθηκε τον
περασμένο Δεκέμβριο (βλέπε σχετικό
άρθρο στο
energia.
gr
στις 5/1/2017), η Ελλάδα κάνει ότι μπορεί για να καθυστερεί
και ενίοτε να ακυρώνει έργα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα του
projectαξιοποίησης του εξαντληθέντοςκοιτάσματος
φυσικού αερίου στη Νότιο Καβάλα, πλησίον του Πρίνου, προκειμένου να λειτουργήσει
ως μια μόνιμη υπόγεια αποθήκη για να καλύψει επείγουσες ανάγκες του εθνικού
συστήματος. Μετά από ατυχείς χειρισμούς της κυβέρνησης Σαμαρά – Βενιζέλου το
έργο ‘προωθήθηκε’ προς το ΤΑΙΠΕΔ και ακολούθως παραπέμφθηκε στις Ελληνικές Καλένδες!
Επίσης, σε αντίθεση με την Τουρκία η οποία παρά την
αναστάτωση που επικρατεί στην δημόσια διοίκηση μετά το πραξικόπημα του
περασμένου Ιουλίου, διαθέτει μια απόλυτα συντεταγμένη στρατηγική στον
ενεργειακό τομέα με αποτέλεσμα βασικά έργα ενεργειακών υποδομών να αξιοποιούνται
και να προωθούνται τάχιστα και να κατασκευάζονται μέσα σε σύντομο χρονικό
διάστημα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα το νέο
FSRU
terminal
στο Τσακμακλί το οποίο ως σχέδιο
ξεκίνησε σχεδόν δύο χρόνια αργότερα από τότε που η
Gastrade
υπέβαλλε
την πρώτη αίτηση αδειοδότησης στην ΡΑΕ το καλοκαίρι του 2011. Όπως μας
πληροφορούν πηγές μας στην Άγκυρα βασικό στοιχείο για την επιτυχία του
projectτης
Kolin
Holdingsήτο η υπογραφή
μακροχρόνιας σύμβασης προμήθειας αερίου με την
BOTAS η οποία απορροφά σε ετήσια βάση το
μεγαλύτερο μέρος του
LNGπου
αποθηκεύεται στο εν λόγω
FSRU.
Σε αντίθεση το
FSRUterminalστην Αλεξανδρούπολη θαστηριχθεί για την εμπορική του
λειτουργία σε σειρά συμβολαίων προμήθειας τόσο με Ελληνικές εταιρείες ( λχ ΔΕΗ,
ΔΕΠΑ, ΕΔΑ Αττικής, Θεσσαλονίκης κλπ) όσο και με αντίστοιχες σε Βουλγαρία,
Ρουμανία (ΒΕΗ, Transgaz) και Τουρκία. Η δε μεγάλη καθυστέρηση στην κατασκευή
του Ελληνοβουλγαρικού διασυνοριακού αγωγού (
IGB) δημιουργεί ένα πρόσθετο πρόβλημα αφού μέχρι τώρα δεν μπορεί
να καθοριστεί με ακρίβεια η ημερομηνία λειτουργίας του. Με δεδομένο ότι ένα
αξιόλογο μέρος των ποσοτήτων
LNG
που θα προμηθεύει το
FSRU
στην Αλεξανδρούπολη θα κατευθύνεται προς Βορρά είναι απόλυτα απαραίτητος ο
συντονισμός με την κατασκευή του
IGB. Ένας αγωγός η κατασκευή του οποίου έπρεπε να ευρίσκεται ήδη
σε προχωρημένο στάδιο αφού το
FIDγια
την υλοποίησή του έχει ληφθεί ήδη από τα τέλη του 2015.