Η Κίνα αναδείχθηκε το 2016 στη μεγαλύτερη αγορά ηλεκτρικών οχημάτων σε ολόκληρο τον κόσμο, ενώ ο συνολικός αριθμός των οχημάτων που κινούνται με ηλεκτρισμό ανήλθε πέρυσι σε 2 εκατομμύρια παγκοσμίως. Αυτό αναφέρει ο ΙΕΑ, τονίζοντας ότι οι νέες πωλήσεις ηλεκτροκίνητων οχημάτων στην Κίνα σημείωσαν αύξηση κατά 40%

Η Κίνα αναδείχθηκε το 2016 στη μεγαλύτερη αγορά ηλεκτρικών οχημάτων σε ολόκληρο τον κόσμο, ενώ ο συνολικός αριθμός των οχημάτων που κινούνται με ηλεκτρισμό ανήλθε πέρυσι σε 2 εκατομμύρια παγκοσμίως. Αυτό αναφέρει ο ΙΕΑ, τονίζοντας ότι οι νέες πωλήσεις ηλεκτροκίνητων οχημάτων στην Κίνα σημείωσαν αύξηση κατά 40%.

Ειδικότερα, όπως αναφέρει η τελευταία έκδοση της μελέτης Global EV Outlook (βλ. εδώ ) του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας, στους αυτοκινητόδρομους της Κίνας υπάρχουν σήμερα πάνω από 200 εκατομμύρια δίκυκλα και πάνω από 300.000 λεωφορεία που κινούνται με ηλεκτρική ενέργεια, καθιστώντας, έτσι, την νέα οικονομική υπερδύναμη κορυφαία και στον τομέα του εξηλεκτρισμού των μεταφορών. Κίνα, ΗΠΑ και ΕΕ είναι οι τρεις βασικές αγορές του κλάδου, καθώς σε αυτές κινείται συνολικά το 90% των ηλεκτροκίνητων οχημάτων ολόκληρου του κόσμου.

Η μελέτη του ΙΕΑ σημειώνει, εξάλλου, ότι η ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης είναι ραγδαία σε κάποιες χώρες. Ως παράδειγμα αναφέρει τη Νορβηγία, όπου πέρυσι το μερίδιο των ηλεκτρικών οχημάτων στη συνολική αγορά αυτοκινήτου της χώρας ανήλθε στο 29%, που αποτελεί το μεγαλύτερο παγκοσμίως, με δεύτερη μεγαλύτερη επίδοση αυτή της ολλανδικής αγοράς, με 6,4%, και τρίτη αυτή της Ολλανδίας, με 3,4%.

Ο Οργανισμός τονίζει ότι η αγορά του ηλεκτρικού αυτοκινήτου πρόκειται να περάσει, μέσα στην επόμενη δεκαετία περίπου, από το στάδιο της αρχικής ανάπτυξης σε αυτό της προσαρμογής στις ανάγκες της μαζικής αγοράς. Ως το 2020, μάλιστα, προβλέπει, με βάση εκτιμήσεις που προκύπτουν από πρόσφατη ανακοίνωση της αυτοκινητοβιομηχανίας, ότι θα μπορούσαν τα ηλεκτρικά οχήματα να ανέλθουν σε 9 με 20 εκατομμύρια σε ολόκληρο τον κόσμο, ενώ ως το 2025 ο αριθμός τους πιθανόν να φτάσει τα 40 με 70 εκατομμύρια.

Ωστόσο, η ίδια μελέτη παρατηρεί ότι, το 2016, τα ηλεκτρικά οχήματα αντιστοιχούσαν μόλις στο 0,2% του συνολικού αριθμού ελαφρών επιβατηγών οχημάτων σε κυκλοφορία και τονίζει ότι «έχουν ακόμη πολύ δρόμο να καλύψουν μέχρι να φτάσουν σε αριθμούς ικανούς να συνεισφέρουν σημαντικά στους στόχους για μείωση των εκπομπών αερίου του θερμοκηπίου». Έτσι, σύμφωνα με τη μελέτη του ΙΕΑ, Energy Technology Perspectives, ο συνολικός αριθμός ηλεκτρικών οχημάτων θα πρέπει να φράσει ως το 2040 τα 600 εκατομμύρια σε ολόκληρο τον κόσμο, ώστε να επιτευχθεί ο στόχος για περιορισμό της αύξησης της θερμοκρασίας σε κάτω από 2 βαθμούς Κελσίου ως το τέλος του αιώνα. Όπως προσθέτει, κάτι τέτοιο απαιτεί ισχυρή πολιτική στήριξη.

Επίσης, στη μελέτη Global EV Outlook υπογραμμίζεται η ηγετική σημασία που αποκτούν οι πόλεις στην προώθηση της ηλεκτροκίνησης, συχνά λόγω της μέριμνας για την ποιότητα του ατμοσφαιρικού αέρα. Τα μεγάλα αστικά κέντρα συχνά επιτυγχάνουν μεγαλύτερα μερίδια στην ηλεκτροκίνηση σε σχέση με τους εθνικούς μέσους όρους και, όπως σημειώνεται στη μελέτη, το 2015, το ένα τρίτο των συνολικών πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων σε ολόκληρο τον κόσμο πραγματοποιήθηκε σε 14 αστικά κέντρα.

 

Η μελέτη επικαλείται το παράδειγμα του Παρισιού, όπου τα ηλεκτρικά οχήματα μπορούν να επαναφορτίζουν σε σταθμούς στο πλαίσιο του προγράμματος car- sharing με την ονομασία Autolib. Το Άμστερνταμ, από την άλλη, ακολουθεί μία μοναδική στρατηγική που παρέχει τη δυνατότητα φόρτισης σε δημόσιους χώρους στάθμευσης μετά από σχετική αίτηση, διασφαλίζοντας ότι υπάρχουν κατάλληλες δομές εκεί όπου χρειάζονται. Το Λονδίνο, επίσης, ενθαρρύνει την ηλεκτροκίνηση μέσω απαλλαγών από τα σχετικά τέλη.

Αναφέρεται επίσης η πρωτοβουλία που έχουν αναλάβει από κοινού τέσσερεις μεγάλες πόλεις των ΗΠΑ (Λος Άντζελες, Σηάτλ, Σαν Φρανσίσκο και Πόρτλαντ), στην οποία συνολικά συμμετέχουν πάνω από τριάντα πόλεις, στο πλαίσιο της οποίες προβλέπεται η μαζική αγορά ηλεκτροκίνητων οχημάτων για τις ανάγκες των δημόσιων υπηρεσιών τους. Ο στόχος τους είναι να αγοράσουν πάνω από 110.000 ηλεκτρικά οχήματα, αριθμός πολύ μεγάλος αν αναλογιστεί κανείς πως σε ολόκληρες τις ΗΠΑ πωλήθηκαν συνολικά το 2016 160.000 ηλεκτροκινούμενα οχήματα.

Η μελέτη Global EV Outlook του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας περιλαμβάνει, επίσης, αναλυτικά δεδομένα σε εθνικό επίπεδο για την ανάπτυξη των ηλεκτρικών οχημάτων, και τα οποία βασίζονται σε πληροφορίες από τις κυβερνήσεις-μέλη της πρωτοβουλίας Electric Vehicle Initiative ( EVI). Η EVI αποτελεί διακυβερνητικό φόρουμ πολιτικής που συστάθηκε το 2009 στο πλαίσιο της Διυπουργικής Επιτροπής Καθαρής Ενέργειας ( Clean Energy Ministerial - CEM), που έχει στόχο την επιτάχυνση της διάδοσης της ηλεκτροκίνησης σε ολόκληρο τον κόσμο.

Τα μέλη της EVI θα ξεκινήσουν, επίσης, κατά τη διάρκεια της 8ης συνάντησης της CEM, που πραγματοποιείται σήμερα, 8 Ιουνίου, στο Πεκίνο, την εκστρατεία EV30@30. Στο πλαίσιο της εκστρατείας, όλα τα μέλη του EVI θα δεσμευθούν ώστε η ηλεκτροκίνηση να καταλάβει ως το 2030 συνολικά στις αγορές τους μερίδιο 30% σε όλα τα επιβατηγά αυτοκίνητα, ελαφρά εμπορικά οχήματα, λεωφορεία και φορτηγά. Στο πλαίσιο της εκστρατείας, θα υποστηριχθεί η ανάπτυξη υποδομών φόρτισης, θα ληφθούν δεσμεύσεις για προμήθεια ηλεκτροκινούμενου στόλου οχημάτων και για ανταλλαγή βέλτιστων πρακτικών αναφορικά με την προώθηση των ηλεκτρικών οχημάτων στις πόλεις.

Όπως τονίζει ο ΙΕΑ, άλλωστε, σε σχετική του ανακοίνωση, η ξεκάθαρη και φιλόδοξη στήριξη είναι ζωτικής σημασίας ώστε να συνεχιστεί η ανάπτυξη του κλάδου των ηλεκτρικών οχημάτων και να συμβαδίσει με τα σενάρια του Οργανισμού για χαμηλό επίπεδο εκπομπών άνθρακα, όπως επίσης για τη βελτίωση της ποιότητας του αστικού αέρα και για τη διαφοροποίηση των ενεργειακών πηγών στις μεταφορές. Τέλος, επισημαίνει ότι, παρά τη εντυπωσιακή βελτίωση που παρατηρείται στο κόστος και την ενεργειακή πυκνότητα εδώ και μια δεκαετία, οι ηλεκτρικοί συσσωρευτές παραμένουν ακριβοί, γεγονός που αυξάνει τις τιμές πώλησης των ηλεκτρικών οχημάτων στη λιανική αγορά.

Για το λόγο αυτό, ο ΙΕΑ τονίζει ότι τα οικονομικά κίνητρα για την υιοθέτηση της ηλεκτροκίνησης, αλλά και η φορολογία στα ορυκτά καύσιμα θα συνεχίσει να είναι σημαντική, στην παρούσα φάση, αναφορικά με την ανάπτυξη της τεχνολογίας για τα ηλεκτρικά οχήματα, με στόχο, τελικά, την αύξηση των πωλήσεών τους.