Ένα «θολό» τοπίο έχει διαμορφωθεί για τις τιμές του φυσικού αερίου με αφορμή τη μερική διπλωματική απομόνωση του Κατάρ. Η Ιαπωνία, η οποία αποτελεί έναν από τους μεγαλύτερους αγοραστές φυσικού αερίου πιέζει το εμιράτο να ρίξει τις τιμές

Ένα «θολό» τοπίο έχει διαμορφωθεί για τις τιμές του φυσικού αερίου με αφορμή τη μερική διπλωματική απομόνωση του Κατάρ.

Η Ιαπωνία, η οποία αποτελεί έναν από τους μεγαλύτερους αγοραστές φυσικού αερίου πιέζει το εμιράτο να ρίξει τις τιμές. Κάποιοι από τους καλύτερους πελάτες του Κατάρ, οι ιαπωνικοί όμιλοι Jera Co και Tokyo Gas δεν έχουν αποφασίσει αν θα ανανεώσουν τα συμβόλαιά τους τα οποία θα αρχίσουν να λήγουν το 2021, σύμφωνα με στελέχη και των δύο εταιρειών. Οι αγοραστές επιμένουν σε φθηνότερα φορτία και μεγαλύτερη ευελιξία από την πλευρά τη Μέση Ανατολή, της οποίας το 50% του ΑΕΠ βασίζεται στο πετρέλαιο και το φυσικό αέριο. Η Ιαπωνία είναι ο μεγαλύτερος πελάτης υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) του Κατάρ και μπορεί να ασκήσει πίεση στο Κατάρ να μειώσει τις τιμές μετά την απόφαση κρατών του Κόλπου να σταματήσουν τις οδικές, θαλάσσιες και αεροπορικές μεταφορές με το εμιράτο. Βέβαια, σύμφωνα με το Bloomberg, αυτή η τακτική του σκληρού παζαριού δεν σχετίζεται με τις διπλωματικές πιέσεις αλλά με την υπερπροσφορά υγροποιημένου φυσικού αερίου η οποία αναγκάζει τους παραγωγούς να κάνουν παραχωρήσεις, οι οποίες μπορεί να αποτελούν σημάδια για επιχειρήσεις όπως η  Total και Anadarko ότι πρέπει να «κλειδώσουν» τους πελάτες τους.

Όπως αναφέρει ο Junzo Tamamizu από την Clavis Energy στο Τόκιο, «όσοι αγοράζουν LNG πιστεύουν ότι η θέση των προμηθευτών όπως είναι για παράδειγμα το Κατάρ, είναι αποδυναμωμένη και για το λόγο αυτό οι πελάτες απαιτούν μεγαλύτερη ευελιξία στα συμβόλαια. Ωστόσο, αν η αγορά βρεθεί σε έλλειψη, τότε οι αγοραστές δεν θα είναι σε θέση να προβάλλουν τις ίδιες διεκδικήσεις», σημειώνει.

Ο όμιλος Jera αγοράζει περίπου 9 εκατομμύρια τόνους LNG το χρόνο ή αλλιώς το 20% των ετήσιων αναγκών του από το Κατάρ, όπως δήλωσε ο πρόεδρος της εταιρείας Yuji Kakimi, ο οποίος μεταξύ άλλων συμπλήρωσε ότι πρόκειται για έναν σημαντικό προμηθευτή για την εταιρεία, ο οποίος διαθέτει την Τρίτη μεγαλύτερη δεξαμενή στον κόσμο και για το λόγο αυτό θα μπορούσε να κάνει προσφορές που να ανταποκρίνονται στις ανάγκες των πελατών της δεδομένου ότι έχει και μικρό κόστος παραγωγής.

Παρ’ όλα αυτά οι τιμές ανεβαίνουν….

Οι τιμές του φυσικού αερίου ωστόσο δεν πέφτουν, στέλνοντας μήνυμα στην αγορά ότι υπάρχουν και άλλοι παράγοντες που καθορίζουν την τύχη του. Έτσι, στο τέλος της προηγούμενης εβδομάδας οι τιμές του φυσικού αερίου σημείωσαν αύξηση στην Ευρώπη ακριβώς εξαιτίας της κρίσης στον Κόλπο.

Σύμφωνα με το Bloomberg, δύο πλοία LNG του Κατάρ με προορισμό την Ευρώπη άλλαξαν πορεία και δεν κατευθύνθηκαν τελικά στη Μεσόγειο, γεγονός που ενίσχυσε τους φόβους και  οδήγησε  στη μεγαλύτερη άνοδο των τιμών από τον Ιανουάριο στη Βρετανία. Σύμφωνα με τη γαλλική Kpler SAS, τα πλοία ενδέχεται να κάνουν το γύρο της Αφρικής για να αποφύγουν το κανάλι του Σουέζ.

(insider.gr/με πληροφορίες από το Bloomberg)