English | Ελληνικά
Τρίτη, 21 Νοεμβρίου 2017
Άρθρο
Επιστήμη και Τεχνολογία

ΕΚΕΤΑ: Έρευνα για τις Επιπτώσεις Από τους Ρύπους Κινητήρων Ντίζελ Εσωτερικής Καύσης

Την επίδραση στην ανθρώπινη υγεία των νανοσωματιδίων που παράγονται από τους ρύπους κινητήρων ντίζελ εσωτερικής καύσης, μελέτησε η ομάδα ερευνητών του Εργαστηρίου Τεχνολογίας Σωματιδίων και Αερολυμάτων (ΕΤΕΣΑ) του Ινστιτούτου Χημικών Διεργασιών και Ενεργειακών Πόρων (ΙΔΕΠ) του Εθνικού Κέντρου Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης (ΕΚΕΤΑ), που πρόσφατα απέσπασε το βραβείο «Trojan Horse Prize» του ελβετικού οργανισμού Γιατροί για την Προστασία του Περιβάλλοντος (Αrztinnen und Αrzte fur Umweltschutz Schweiz).

«Πρόκειται για μια πραγματικότητα, η οποία μελετάται εντονότερα εδώ και μια δεκαπενταετία και αφορά τα σωματίδια που είναι εξαιρετικά μικρού μεγέθους, της τάξης των νανομέτρων, σωματίδια που έχουν την ικανότητα να διεισδύουν στην αναπνοή και να φτάνουν στο κατώτερο αναπνευστικό σύστημα του ανθρώπου» τόνισε, μιλώντας στον ραδιοφωνικό σταθμό του ΑΠΕ -ΜΠΕ, «Πρακτορείο 104,9 FM», η Πηνελόπη Μπαλτζοπούλου, εκ της ερευνητικής ομάδας του εργαστηρίου.

Στόχος η μελέτη της επίδρασης των πλέον επικίνδυνων νανοσωματιδίων

Τα επονομαζόμενα και νανοσωματίδια «σχετίζονται πλέον αποδεδειγμένα με καρδιαγγειακές παθήσεις, καρκίνο του πνεύμονα και πρόωρη θνησιμότητα» και αυτό έχει ως αποτέλεσμα «να χαρακτηρίζονται και ως καρκινογενή. Έμφαση δίδεται πλέον στο πώς θα τα παγιδεύσουμε προτού βρεθούν στην ατμόσφαιρα και τα εισπνεύσει ο άνθρωπος» τονίζει η Ελληνίδα ερευνήτρια.

Η πειραματική εργασία της ομάδας την Ελλήνων ερευνητών είχε ως κύριο αντικείμενο την έκθεση «κυττάρων πνεύμονα στην εξάτμιση κινητήρα ντίζελ, με το καύσιμο μάλιστα να διαθέτει και επιπλέον ειδικό πρόσθετο καυσίμου, το οποίο χρησιμοποιείται για να καθαριστούν οι παγίδες αιθάλης και τα αποτελέσματα να δείχνουν επίπτωση στη βιωσιμότητα αυτών των κυττάρων στην περίπτωση που χρησιμοποιούνταν το καύσιμο με το πρόσθετο αυτό», σημειώνει η κ. Μπαλτζοπούλου. Πρωτοποριακό ταυτόχρονα χαρακτηρίζεται και το ειδικό σύστημα που χρησιμοποίησε η ερευνητική ομάδα των Ελλήνων επιστημόνων, μια κατασκευή προηγμένη, που έχει αναπτυχθεί από την ίδια την ομάδα εντός του Ινστιτούτου και έχει διακριθεί σε διαγωνισμό καινοτομίας που έλαβε χώρα στο πρόσφατο παρελθόν.

Απαραίτητη η χρήση τεχνολογικών λύσεων σε παλαιότερα οχήματα 

«Ο στόλος των αυτοκινήτων ντίζελ στην Ελλάδα είναι πάρα πολύ μεγάλος, ειδικότερα παλαιότερης τεχνολογίας. Πρόκειται για ταξί, μικρά φορτηγά, στην περίπτωση της Θεσσαλονίκης είναι όλος ο στόλος των αστικών λεωφορείων, οπότε και πρέπει να βρεθεί λύση για όλα αυτά τα οχήματα» τονίζει η κ. Μπαλτζοπούλου. Η λύση αυτή, προσθέτει, είναι η «ενσωμάτωση εκ των υστέρων καταλυτικών φίλτρων αιθάλης, κάτι που έχει κόστος και σήμερα δεν είναι υποχρεωτικό από τη νομοθεσία, εξ' ου και είναι επιπλέον απαραίτητο κάτι να γίνει και προς αυτή την κατεύθυνση».

Σημαντικό είναι από την άλλη να τονιστεί πως η ερευνητική κοινότητα έχει πλέον αποτελέσματα που δείχνουν ότι «και οι κινητήρες βενζίνης παράγουν μικρό αριθμό σωματιδιακών ρύπων, αλλά σε πολύ μικρότερα μεγέθη, κάτι που όμως σημαίνει πως πρόκειται για μεγέθη που είναι ικανά να εισπνεύσει ο άνθρωπος» και έτσι, όπως προσθέτει η κ. Μπαλτζοπούλου, «ανοίγει μια συζήτηση και για φίλτρα κινητήρων βενζίνης, κάτι που συζητά πλέον και η επιστημονική κοινότητα όπως και οι κατασκευαστές αυτοκινήτων σε συνδυασμό με την κατιούσα που παίρνει, με έναν τρόπο, η κατασκευή αυτοκινήτων ντίζελ, λόγω του σκανδάλου που είχε προκύψει τα τελευταία χρόνια».

Σε πρακτικό επίπεδο και σε ό,τι αφορά τις κινήσεις της καθημερινότητας η Ελληνίδα ερευνήτρια τονίζει πως οι πολίτες μπορούν να τηρήσουν μερικές οδηγίες. «Καλό είναι να αποφεύγουν να βρίσκονται στα σημεία όπου τα αυτοκίνητα στέκονται για πολλή ώρα, ειδικότερα οι ευπαθείς ομάδες και τα παιδιά» σημειώνει, ενώ στην περίπτωση των μεγάλων οχημάτων και λεωφορείων με κινητήρες ντίζελ «μια πρακτική λύση είναι να βγει το τελευταίο τμήμα της εξάτμισης των αυτοκινήτων στο άνω μέρος του οχήματος και όχι κάτω, οπότε και λύνεται και ένα μεγάλο πρόβλημα της επιλογής του σημείο από το οποίο θα περάσει ο πεζός για να αποφύγει τους ρύπους».

Υποστηρικτές
22ο Εθνικό Συνέδριο Ενέργειας Ενέργεια & Ανάπτυξη 2017
Σχετικά
2nd Energy Tech Forum 2017

Ενεργειακές Αγορές

Διεθνείς Τιμές

  • Αργό Πετρέλαιο
    Brent 20/11 $62,29/βαρέλι
    WTI 20/11 $56,53/βαρέλι
  • Λιθάνθρακας
    Global RB,30/07 $72,57/tn
  • Φυσικό Αέριο
    30/07 $3,824 - 10000 MMBTU
  • Ευρωπαϊκά Δικαιώματα Εκπομπών (ETS)
    20/11 €7,32

Στην Ελλάδα

  • Αμόλυβδη Βενζίνη
    Λιανική-Μ.Όρος Αττικής,19/11  €1,540/lt
  • Αμόλυβδη Βενζίνη, 95 RON
    Εκ Διυλιστηρίου,20/11 €422,57/m3
  • Μαζούτ No 180 (1% S)
    Εκ Διυλιστηρίου,23/04 €-/m3
  • Diesel Κίνησης 10 PPM (0)
    Εκ Διυλιστηρίου,20/11 €515,15/m3
  • Ηλεκτρισμός - Ο.Τ.Σ.
    ΔΕΣΜΗΕ,17/11 €53,711/MWh
Αναλυτικές Τιμές » Τιμές Καυσίμων »
Videos
Κατάλογος Ενεργειακών Επιχειρήσεων - Business Directory
Συνεργαζόμενοι Οργανισμοί
  • ΙΕΝΕ
  • IEA
Συνεργαζόμενα Μέσα
  • Euro2day
  • NOMISMA
  • FMVOICE