Το Ναυάγιο στο Σχέδιο Επαναλειτουργίας των Κλειστών Βιομηχανιών

Το Ναυάγιο στο Σχέδιο Επαναλειτουργίας των Κλειστών Βιομηχανιών
του Δημήτρη Δελεβέγκου
Τρι, 18 Ιουλίου 2017 - 12:16
Στο συρτάρι έχει τεθεί το φιλόδοξο σχέδιο της κυβέρνησης για την επαναλειτουργία περισσότερων από 150 βιομηχανιών των οποίων τα φουγάρα έχουν σβήσει εδώ και πολλά χρόνια. Τον Νοέμβριο του 2015, το υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης, με επικεφαλής, τότε, τη Θεοδώρα Τζάκρη κατάρτισε νομοσχέδιο για την επαναδραστηριοποιήση περισσότερων από 166 μεσαίων και μεγάλων βιομηχανιών σε όλη την Ελλάδα. Μέχρι σήμερα όμως, καμία από τις πτωχευμένες εταιρείες με σημαντική, στο παρελθόν, βιομηχανική δραστηριότητα, δεν έχει επαναλειτουργήσει

Στο συρτάρι έχει τεθεί το φιλόδοξο σχέδιο της κυβέρνησης για την επαναλειτουργία περισσότερων από 150 βιομηχανιών των οποίων τα φουγάρα έχουν σβήσει εδώ και πολλά χρόνια. Τον Νοέμβριο του 2015, το υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης, με επικεφαλής, τότε, τη Θεοδώρα Τζάκρη κατάρτισε νομοσχέδιο για την επαναδραστηριοποιήση περισσότερων από 166 μεσαίων και μεγάλων βιομηχανιών σε όλη την Ελλάδα. Μέχρι σήμερα όμως, καμία από τις πτωχευμένες εταιρείες με σημαντική, στο παρελθόν, βιομηχανική δραστηριότητα, δεν έχει επαναλειτουργήσει.

Χαρακτηριστικές περιπτώσεις

Είναι ενδεικτικό ότι ούτε η Ενωμένη Κλωστοϋφαντουργία (ΕΝΚΛΩ), που έχει συνοδευτεί από μεγάλο αριθμό κυβερνητικών εξαγγελιών και δεσμεύσεων περί επαναλειτουργίας, έχει "αναστηθεί”.

Μάλιστα, ειδική νομοθετική ρύθμιση προέβλεψε την απόκτηση από υποψήφιο επενδυτή των περιουσιακών στοιχείων της εταιρείας μέσω δημόσιου πλειοδοτικού διαγωνισμού. Ωστόσο, η συγκεκριμένη ρύθμιση δεν έχει ανοίξει, μέχρι σήμερα, το δρόμο για το restart της εταιρείας για την οποία έχει εμφανιστεί ως ενδιαφερόμενος επενδυτής το λουξεμβουργιανό fund Aiglon. Το τελευταίο φέρεται να είχε προτείνει τη διενέργεια πλειστηριασμού μέχρι την 30η Ιουνίου -προθεσμία που έχει παρέλθει- με στόχο να επαναλειτουργήσει η ΕΝΚΛΩ το Φθινόπωρο.

Η ELFE (πρώην Βιομηχανία Φωσφορικών Λιπασμάτων) είναι ένα ακόμη από τα επιχειρηματικά κουφάρια των οποίων η "ανάσταση” είχε συνοδευτεί με πληθώρα κυβερνητικών υποσχέσεων. Το restart της εταιρείας είχε συνοδευτεί με την ύπαρξη επενδυτικών προτάσεων για την αγορά της μονάδας. Ωστόσο, το εγχείρημα έχει στεφθεί με αποτυχία.

Όπως αναφέρουν παράγοντες της αγοράς, στην κυβέρνηση, μάλλον, αγνοούσαν τα πολυάριθμα νομοτεχνικά και γραφειοκρατικά εμπόδια που συνοδεύουν το εγχείρημα του "restart” χρεοκοπημένων βιομηχανιών. Για παράδειγμα, για την επαναλειτουργία, μέσω μακροχρόνιας μίσθωσης, τoυ εργοστασίου της πρώην βιομηχανίας ξηρών καρπών Cardico-Καρδασιλάρης υπάρχουν ενδιαφερόμενοι επενδυτές, τουλάχιστον, από το περασμένο καλοκαίρι. Ωστόσο, τέλη του περασμένο Ιουνίου έγινε γνωστή η απόφαση του Πρωτοδικείου Θηβών, βάσει της οποίας εγκρίνεται η έναρξη των εργασιών του εργοστασίου μέσω μίσθωσης σε τρίτο, εν προκειμένω την εταιρεία Ergofood. Η δικαιοσύνη δηλαδή, δεν επικύρωσε την απόφαση της συνέλευσης των πιστωτών περί εκποίησης του εργοστασίου, κίνηση, που κατά το σκεπτικό των δικαστών, δεν θα επέτρεπε την ικανοποίηση των απαιτήσεων των εργαζομένων και των πιστωτών.

Μία ακόμη από τις βιομηχανίες που βρέθηκαν κοντά στην επαναλειτουργία είναι η Ελληνική Χαλοβουργία (HelleniC Steel), της οποίας η διαδικασία πώλησης δεν προχώρησε.

Στη μακρά λίστα των βιομηχανιών, που επιδιώκεται η επαναλειτουργία τους, ανήκουν η Ελληνική Υφαντουργία και η βιομηχανία ξυλείας Shelman.

Εξαγγελίες

Η πρωτοβουλία Τζάκρη προέβλεπε την επαναλειτουργία 166 βιομηχανιών στους κλάδους της μεταποίησης, της διύλισης πετρελαίου, των παρασκευασμάτων διατροφής από λαχανικά και φρούτα αλουμινίου, μάρμαρα, τα τσιμέντα, καπνό, στο βαμβάκι, πλαστικά και φαρμακευτικά προϊόντα.

Αξίζει να σημειωθεί ότι το restart χρεοκοπημένων βιομηχανιών ήταν στο επίκεντρο των προγραμματικών δεσμεύσεων του ΣΥΡΙΖΑ που προέβλεπαν την παροχή κινήτρων για την επανάχρηση αργουσών Βιομηχανιών και βιομηχανικών κτιρίων και τη διάθεσή τους για νέες επενδύσεις μέσω του επενδυτικού νόμου.

Στόχος ήταν η αύξηση της συμμετοχής της μεταποίησης στο ΑΕΠ από 9% που είναι σήμερα στο 14,5% - 15% σε βάθος 7ετίας. Ωστόσο, το θετικό οικονομικό σοκ στην μεταποίηση, που θα οδηγούσε σε αύξηση του ΑΕΠ κατά 7,2 δισ. ευρώ (βάσει έρευνα του ΙΟΒΕ) δεν έχει ακόμη έρθει.

(από capital.gr)