Η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία ενδέχεται σύντομα να αντιμετωπίσει μια σκληρή πρόκληση στο εσωτερικό της αλλά και στο εξωτερικό από τα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα. Αντιμετωπίζοντας το αμετάβλητο σχέδιο της Κίνας για επιτάχυνση της εισαγωγής ηλεκτρικών και υβριδικών αυτοκινήτων, οι Ευρωπαίοι κατασκευαστές έχουν ενώσει τις δυνάμεις τους με άλλους παγκόσμιους κατασκευαστές για να ζητήσουν από το Πεκίνο έναν «λιγότερο φιλόδοξο» οδικό χάρτη

Η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία ενδέχεται σύντομα να αντιμετωπίσει μια σκληρή πρόκληση στο εσωτερικό της αλλά και στο εξωτερικό από τα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα. Αντιμετωπίζοντας το αμετάβλητο σχέδιο της Κίνας για επιτάχυνση της εισαγωγής ηλεκτρικών και υβριδικών αυτοκινήτων, οι Ευρωπαίοι κατασκευαστές έχουν ενώσει τις δυνάμεις τους με άλλους παγκόσμιους κατασκευαστές για να ζητήσουν από το Πεκίνο έναν «λιγότερο φιλόδοξο» οδικό χάρτη.

Η Κίνα σχεδιάζει να θέσει στόχους κάλυψης του ενός πέμπτου των συνολικών πωλήσεων αυτοκινήτων έως το 2025 με ηλεκτρικά και υβριδικά αυτοκίνητα, μέσω ενός κλιμακωτού συστήματος ποσοστώσεων που θα αρχίσει το 2018. Οι προτεινόμενοι νέοι κανόνες φαίνεται να απορρίπτουν μια προηγούμενη «ηπιότερη» συμφωνία που επετεύχθη από την Γερμανίδα Καγκελάριο Άνγκελα Μέρκελ και τον Κινέζο πρωθυπουργό Λι Κέικιανγκ.

Το Πεκίνο θεωρεί επίσης τη νέα πολιτική ως μέσο για να βοηθήσει τη δική του αυτοκινητοβιομηχανία να ανταγωνιστεί με ξένους κατασκευαστές που έχουν δεκαετίες περισσότερης εμπειρίας σε κινητήρες εσωτερικής καύσης.

Η Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) επιβεβαίωσε στην EURACTIV.com ότι είχαν συνυπογράψει την επιστολή που απεστάλη στις 18 Ιουνίου, η οποία ανέφερε ότι οι προτεινόμενοι νέοι κανόνες ήταν υπερβολικά φιλόδοξοι.

Η επιστολή υπεγράφη επίσης από το Αμερικανικό Συμβούλιο Πολιτικής για την Αυτοκινητοβιομηχανία, την Ιαπωνική Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων και την Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων της Κορέας.

Μια πηγή κοντά στην ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία δήλωσε στην EURACTIV ότι η Ευρώπη νιώθει ξεκάθαρα κίνδυνο καθώς «ορισμένες κινεζικές εταιρείες έχουν σημειώσει μεγάλη πρόοδο [στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα], ξεπερνώντας ορισμένους Ευρωπαίους κατασκευαστές».

«Θα έπαιρνε αιώνες στους Κινέζους να ανταγωνιστούν για παράδειγμα, την Audi, στην κατασκευή εξελιγμένων turbo κινητήρων, αλλά οι ηλεκτροκινητήρες είναι απλοί στην κατασκευή. Η μόνη πρόκληση είναι η μπαταρία».

«Οι Κινέζοι κινούνται πολύ γρήγορα και θα μπορέσουν να διεισδύσουν στην ευρωπαϊκή αγορά… Η Κίνα έχει την ευκαιρία να εισάγει αυτοκίνητα που πληρούν τα ευρωπαϊκά πρότυπα. Νομίζω ότι ο ‘πόλεμος’ αρχίζει», ανέφερε η πηγή.

Η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία συνέχισε τη θετική τάση των τελευταίων τριών ετών κατά το πρώτο τέταρτο του 2017, με αυξανόμενες πωλήσεις και εξαγωγές, ανέφερε η ACEA σε έκθεση που δημοσιεύθηκε στις 26 Ιουνίου. Η έκθεση σημείωσε επίσης μια περαιτέρω συρρίκνωση του μεριδίου αγοράς των νέων επιβατικών αυτοκινήτων, σε σύγκριση με την σχεδόν 30% αύξηση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

Η ACEA δήλωσε στην EURACTIV ότι «οι τέσσερις ενώσεις είχαν ως στόχο να μοιραστούν την παγκόσμια εμπειρία και τεχνογνωσία τους προκειμένου να συμβάλουν στη βελτίωση των προτεινόμενων νέων κανόνων για τα ηλεκτρικά οχήματα».

«Αντιμετωπίζοντας τις κοινές τους ανησυχίες, οι ενώσεις έκαναν αρκετές συστάσεις στον (Κινέζο) αρμόδιο υπουργό για να βοηθήσει έτσι ώστε ώστε η νομοθεσία να είναι όσο το δυνατόν πιο αποτελεσματική για την επίτευξη των στόχων αναφορικά με την αύξηση της απόδοσης των καυσίμων και τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου», ανέφερε η ACEA.

Μια πηγή από την ίδια ένωση είπε ότι η επιστολή δεν ήταν «σημάδι ότι ανησυχούμε ή ότι πιέζουμε κάτι. Ήταν μάλλον φιλική και έκανε κάποιες προτάσεις με σεβασμό».

Σύμφωνα με το Reuters, η επιστολή δήλωσε ότι η «επιδιωκόμενη ημερομηνία εφαρμογής των προτεινόμενων κανόνων» δεν είναι εφικτή. Η εντολή πρέπει να καθυστερήσει τουλάχιστον ένα χρόνο και να περιλαμβάνει πρόσθετη ευελιξία».

Οι φορείς της αυτοκινητοβιομηχανίας κάλεσαν επίσης την Κίνα να επανεξετάσει ορισμένες από τις κυρώσεις για την μη επίτευξη των ποσοστώσεων, όπως τα σχέδια για την απαγόρευση της αυτοκινητοβιομηχανίας από την εισαγωγή και την παραγωγή μη ενεργειακών αποδοτικά οχημάτων.

Ζήτησαν επίσης την ίση μεταχείριση Κινέζων και ξένων παραγωγών. Οι ξένες αυτοκινητοβιομηχανίες αποκλείονται σήμερα από την λήψη πλήρων επιδοτήσεων για νέα ενεργειακά οχήματα και μπαταρίες.

«Αυτή η προτίμηση για εγχώριους από τους τρίτους κατασκευαστές, υπονομεύει τους περιβαλλοντικούς στόχους του κανονισμού, θέτει τις εισαγωγές σε μειονεκτικό ανταγωνισμό και κινδυνεύει να εκθέσει την Κίνα σε διεθνείς εμπορικές διαφορές», ανέφερε η επιστολή.