Για ανάγκη θεμελιώδους αλλαγής των ευρωπαϊκών πολιτικών, προκειμένου να προωθηθεί η κινητικότητα χωρίς εκπομπές ρύπων έκανε λόγο η υπουργός Περιβάλλοντος της Γερμανίας, Barbara Hendricks, ενώ προειδοποίησε ακόμη για τον ανταγωνισμό με την Κίνα, σε συνέντευξη που παραχώρησε στο Der Tagesspiegel, συνεργάτη της EURACTIV

Για ανάγκη θεμελιώδους αλλαγής των ευρωπαϊκών πολιτικών, προκειμένου να προωθηθεί η κινητικότητα χωρίς εκπομπές ρύπων έκανε λόγο η υπουργός Περιβάλλοντος της Γερμανίας, Barbara Hendricks, ενώ προειδοποίησε ακόμη για τον ανταγωνισμό με την Κίνα,  σε συνέντευξη που παραχώρησε στο Der Tagesspiegel, συνεργάτη της EURACTIV.

Η μεταρρύθμιση του τομέα της κινητικότητας αποτελεί τεράστια πρόκληση, ακόμη και σε σύγκριση με τη σταδιακή κατάργηση των εκπομπών άνθρακα. Εσείς και ο υπουργός Μεταφορών Αλεξάντερ Dobrindt φιλοξενείτε το National Diesel Forum την Τετάρτη (2 Αυγούστου). Ποιο είναι το βασικό κίνητρο πίσω από τη Σύνοδο Κορυφής;

Από την αρχή της θητείας μου ως υπουργός Περιβάλλοντος έχω επισημάνει, ότι πρέπει επιτέλους να ξεκινήσουμε να οργανώνουμε την επανάσταση των μεταφορών. Επίσης, ανέφερα ότι η Γερμανία θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα γρήγορη, ώστε να παραμείνει στην πρώτη γραμμή του τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας στο μέλλον. Στο σημείο αυτό, δεν θέλω να μεταθέσω ευθύνες, αλλά για το ζήτημα αυτό θα πρέπει να ρωτήσετε τον υπουργό Μεταφορών. Όσον αφορά τοdiesel, μιλάμε για ένα ιδιαίτερο πρόβλημα.

Γνωρίζουμε δύο περίπου χρόνια ότι η VW και άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες χρησιμοποιούσαν παραποιημένο λογισμικό, το οποίο σε μεγάλο βαθμό παρακάμπτει τη διαδικασία καθαρισμού των καυσαερίων από τα οχήματα diesel. Είναι κάτι που θα πρέπει να αντιμετωπίσουμε με συνέπεια. Φυσικά αυτή η Σύνοδος Κορυφής σχετικά με το diesel αποτελεί μόνο το πρώτο βήμα προς την ανοικοδόμηση της αυτοκινητοβιομηχανίας που στο μέλλον θα προσφέρει υψηλού επιπέδου και αξιόπιστη μετακίνηση , ως επί το πλείστον, χωρίς εκπομπές ρύπων.

Το Ηνωμένο Βασίλειο και η Γαλλία προτίθενται να στηρίξουν αυτή την επανάσταση με τη σταδιακή κατάργηση των οχημάτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης από το 2040 και μετά. Η Ινδία στοχεύει να πράξει κάτι τέτοιο το 2030 και η Νορβηγία προσδοκά να το κάνει το 2025. Πώς το αντιμετωίζετε;

Οφείλουμε να λάβουμε σοβαρά υπόψιν μας τι κάνουν αυτές οι χώρες. Όχι μόνο επειδή αποτελούν σημαντικές αγορές. Αυτός είναι ο λόγος, για τον οποίο πρέπει να χαράξουμε πορεία προς μια κυκλοφορία χωρίς εκπομπές ρύπων. Ωστόσο, το να μιλάμε για μία εθνική προθεσμία στο θέμα αυτό, στην πραγματικότητα δεν μπορεί να μας βοηθήσει. Δεν είναι η πρώτη φορά που θα πω, ότι θα υπάρξουν πιέσεις στην αγορά. Ειδικά από την Κίνα. Το γεγονός αυτό συνιστά μεγάλη πρόκληση για τους κατασκευαστές αυτοκινήτων της Γερμανίας. Διαθέτουν ένα μεγάλο μερίδιο από την κινεζική αγορά και θέλουν να το κρατήσουν.

Η VW ανακοίνωσε ότι το 2020 θα πουλήσει 40.000 ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην κινεζική αγορά. Θα πρέπει να κατασκευαστούν εκεί ως μέρος μιας κοινοπραξίας. Αν η VW καταφέρνει ναολοκληρώσει αυτή την προσπάθεια, τότε θα λειτουργήσει προς όφελος της Γερμανίας.

Ποια είναι η γνώμη σας σχετικά με τις ποσοστώσεις για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα;

Είναι σαφές ότι χρειαζόμαστε πολύ περισσότερη υποστήριξη για e-mobility και για να το πετύχουμε αυτό, χρειαζόμαστε ελκυστικούς τύπους οχημάτων. Οι ποσοστώσεις θα μπορούσαν να είναι μια δυνατότητα, για να το επιτύχουμε. Αλλά μια εθνική ποσόστωση με μια συγκεκριμένη ημερομηνία στο μυαλό είναι αμφισβητήσιμη, δεδομένου ότι η Γερμανία συνεχίζει την πορεία της για απαλλαγή από τις εκπομπές άνθρακα μέχρι το 2050. Ωστόσο, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εξετάζει κάποια μορφή ποσόστωσης ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Ο Επίτροπος για το Κλίμα, Miguel Arias Cañete, σύντομα θα καταλήξει σε κάποια πρόταση.

Σε κάθε περίπτωση, η επόμενη κυβέρνηση θα πρέπει να περιλαμβάνει στην ατζέντα της την ενίσχυση και προώθηση της ηλεκτρονικής κινητικότητας, καθώς και των απαραίτητων υποδομών. Επιπλέον, θα πρέπει να εναπόκειται στους ίδιους τους κατασκευαστές να αποφασίζουν αν θα παρέχουν οι ίδιοι οχήματα,  τεχνικά και οικονομικά ελκυστικά για τους καταναλωτές. Είμαι πεπεισμένη ότι το γεγονός αυτό, σε συνδυασμό με τις καλές υποδομές φόρτισης θα καταστήσει περιττές τις ποσοστώσεις.

Η αγορά προσελκύει νέους παίκτες . Υπάρχουν διάφορα παραδείγματα για το πώς εταιρείες με σχετικά μικρά κεφάλαια μπορούν να είναι αποτελεσματικές. Η βιομηχανία είναι προετοιμασμένη γι ‘αυτό;

Παρατηρήστε το StreetScooter της Deutsche Post / DHL. Έχει ήδη ξεπεράσει τους κατασκευαστές αυτοκινήτων της Γερμανίας. Η Deutsche Post τούς ρώτησε αν θα μπορούσαν να παρέχουν στην εταιρεία ένα κατάλληλο ηλεκτρικό όχημα και, αν ναι, πότε θα είναι διαθέσιμο. Δεν έλαβε θετική απάντηση. Γι ‘αυτό κατέληξαν να κατασκευάζουν οι ίδιοι τα αυτοκίνητα. Η κυκλοφορία στο εσωτερικό της πόλης παρουσιάζει άνοδο, διότι όλο και περισσότεροι άνθρωποι λαμβάνουν τις παραγγελίες τους απευθείας στο σπίτι τους. Το δίκτυο διανομής ενδεχομένως να αναδιαρθρωθεί, ούτως ώστε να αντιμετωπίσει αποτελεσματικά το φαινόμενο αυτό και συνεπώς ένα ελαφρύ ηλεκτρικό όχημα σαν το StreetScooter ταιριάζει καλά.

Επομένως, είναι προφανές ότι η γερμανική βιομηχανία δεν έλαβε τις περιπτώσεις αυτές σοβαρά υπόψιν της. Ωστόσο, σε άλλα ζητήματα, όπως η ψηφιοποίηση και η τεχνολογία των μπαταριών, εξελίσσεται σε ηγέτη του χώρου. Εξακολουθώ να πιστεύω στη μοναδική ικανότητα της γερμανικής οικονομίας να καινοτομεί σε παγκόσμιο επίπεδο. Υπάρχει ακόμα η πιθανότητα να είναι πρωτοπόρος στον τομέα αυτό, αλλά είναι μια θέση που πρέπει να διεκδικήσει.

Η Ένωση της Γερμανικής Αυτοκινητοβιομηχανίας (VDA) κάνει λόγο για καινοτόμες τεχνολογίες όπως τα ‘’ηλεκτρικά προς υγροποιημένα’’ καύσιμα, όπου ένα καύσιμο παρόμοιο με βενζίνη και diesel παράγεται από το νερό και διοξείδιο του άνθρακα. Η εφαρμογή τους σε συνδυασμό με τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας θεωρείται ιδιαίτερα δημοφιλής. Ποια είναι η γνώμη σας ;

Προσωπικά, τόσο εγώ, όσο και το υπουργείο πιστεύουμε ότι τα εν λόγω καύσιμα είναι απολύτως αναγκαία, αλλά όχι για τα αυτοκίνητα. Σίγουρα, θα χρειαστούμε αυτές τις τεχνολογίες για τη μείωση εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα στην εναέρια κυκλοφορία, τη ναυτιλία και για κάποιες οδικές μεταφορές εμπορευμάτων αυξημένου βάρους. Ωστόσο,  δεν υπάρχει αρκετός χώρος για διατήρηση της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας για τις ιδιωτικές μεταφορές. Μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε απευθείας ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.

Όσον αφορά την κυκλοφορία στην πόλη, δεν φαίνεται πιθανό ότι μια επανάσταση e- mobility θα είναι σε θέση να μετατρέψει 45 εκατομμύρια αυτοκίνητα.

Έχετε δίκιο ότι σήμερα υπάρχουν 45 εκατομμύρια αυτοκίνητα, αλλά τα περισσότερα από αυτά είναι ακινητοποιημένα 23 ώρες την ημέρα. Είμαι βέβαιη ότι, στο μέλλον, η διαδικασία ψηφιοποίησης θα μας επιτρέψει να δημιουργήσουμε διαφορετικά δίκτυα άλλων μεθόδων μεταφοράς. Το γεγονός αυτό θα συμβάλλει, επιπροσθέτως, την εξοικονόμηση χώρου, καθώς θα είναι αναγκαίοι λιγότεροι χώροι στάθμευσης. Στη συνέχεια, οι περιοχές αυτές μπορούν να μετατραπούν σε χώρους πρασίνου ή να χρησιμοποιηθούν για την κατασκευή κτιρίων. Επί του παρόντος, λειτουργούν αποτελεσματικά σχετικά προγράμματα και σχέδια που έχουν ως στόχο να πείσουν το κοινό να μην χρησιμοποιεί συχνά αυτοκίνητα.

Στην προσπάθεια πιο αποτελεσματικής χρήσης των αυτοκινήτων από το κοινό, τα δίκτυα των μέσων μαζικής μεταφοράς πρέπει να λειτουργούν καλύτερα. Κατά τη διάρκεια των ωρών αιχμής, υπάρχει μεγάλος συνωστισμός στα τρένα, τα λεωφορεία και τα τραμ.

Ισχύει αυτό και αποτελεί πρόκληση που πρέπει να αντιμετωπίσει η Γερμανία. Η ομοσπονδιακή κυβέρνηση έχει χρηματοδοτήσει μεγάλο μέρος των δημόσιων συγκοινωνιών. Ωστόσο, υπεύθυνες για την υλοποίηση του σχεδίου είναι οι περιφέρειες. Επιπλέον, η βελτίωση των δημόσιων συγκοινωνιών θα μπορούσε να επιβραδύνει ή και να σταματήσει τη μετεγκατάσταση ατόμων από την ύπαιθρο στις αστικές περιοχές. Παρ’όλα αυτά, οι καλές μεταφορές από μόνες τους δεν πρόκειται να πείσουν τους ανθρώπους να μείνουν στις αγροτικές περιοχές. Οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής για την υγεία πρέπει να βρουν λύσεις. Το ίδιο ισχύει και για τη συνδεσιμότητα και την ευρυζωνικότητα. Εάν ένας παιδίατρος ή ένα σούπερ μάρκετ δεν βρίσκεται σε λογική απόσταση, οι πόλεις γίνονται πάλι όλο και πιο ελκυστικές.

Ας επιστρέψουμε πάλι στη Σύνοδο Κορυφής . Η αυτοκινητοβιομηχανία επιθυμεί να δημιουργήσει ένα ταμείο όπου τόσο αυτή, όσο και η ομοσπονδιακή κυβέρνηση θα καταβάλλουν χρήματα, τα οποία θα προορίζονται για τον εκσυγχρονισμό οχημάτων diesel των οποίων οι εκπομπές είναι πολύ υψηλές. Ποιες είναι οι σκέψεις σας σχετικά με αυτό το πλάνο;

Το ταμείο αποτελεί απλώς μια πρόταση και δεν πρόκειται για τον εκσυγχρονισμό των πετρελαιοκίνητων οχημάτων. Η αυτοκινητοβιομηχανία είναι αποκλειστικά υπεύθυνη για τη διασφάλιση της συμμόρφωσης των προϊόντων της με τις νομικές απαιτήσεις. Το εν λόγω ταμείο προορίζεται να χρηματοδοτήσει συνοδευτικά μέτρα για την ατμοσφαιρική ρύπανση. Πραγματοποιούμε αυτό το πρώτο βήμα, ενώ θα υπάρξει και παρακολούθηση από ειδικό λογισμικό που θα αντιμετωπίσει την ποιότητα του αέρα. Οι απαγορεύσεις οδήγησης δεν αποκλείστηκαν ακόμα, ιδιαίτερα στις πιο συμφυείς περιοχές. Τη δεδομένη στιγμή, στη λήψη αποφάσεων συμμετέχουν και τα δικαστήρια, πέρα από τους πολιτικούς.

Παρ ‘όλα αυτά, η επίδραση των ενημερώσεων λογισμικού δεν πρέπει να θεωρηθεί πανάκεια. Στο εγγύς μέλλον, θα πρέπει να έχουμε πρόσβαση σε σαφείς πληροφορίες σχετικά με τους τρόπους βελτίωσης διαφορετικών τύπων αυτοκινήτων, το κόστος και το θετικό αντίκτυπο στην ποιότητα του αέρα. Χρειαζόμαστε σαφείς και τεχνικά βιώσιμες λύσεις και αυτό δεν πρόκειται να συμβεί εν μία νυκτί.

(euractiv.gr)