Η ανάπτυξη των ηλεκτρικών οχημάτων πρόκειται να επιταχυνθεί και αυτό θα πλήξει πολλούς, μεταξύ των οποίων και κάποιοι μέσα στην ίδια τη βιομηχανία αυτοκινήτου, τόνισαν οι αναλυτές της JPMorgan σε έκθεση που δημοσίευσαν τη Δευτέρα

Η ανάπτυξη των ηλεκτρικών οχημάτων πρόκειται να επιταχυνθεί και αυτό θα πλήξει πολλούς, μεταξύ των οποίων και κάποιοι μέσα στην ίδια τη βιομηχανία αυτοκινήτου, τόνισαν οι αναλυτές της JPMorgan σε έκθεση που δημοσίευσαν τη Δευτέρα.

Η μεταστροφή προς τα ηλεκτρικά οχήματα αναμένεται να είναι διαδικασία πολλών ετών, αλλά μόλις φτάσουμε στο σημείο καμπής -πιθανότατα μια μεταβολή στα κόστη- η μετάβαση θα εκτοξευτεί», τόνισαν οι αναλυτές σύμφωνα με το CNBC.

Όπως σημείωσαν, η διαφορά τιμών μεταξύ των παραδοσιακών οχημάτων εσωτερικής καύσης και των ηλεκτρικών ήδη περιορίζεται, καθώς υποχωρούν οι τιμές των μπαταριών. Ωστόσο μπορεί να μη χρειαστεί οι τιμές να μειωθούν πολύ μέχρι οι καταναλωτές να κάνουν το άλμα.

«Ανησυχίες σχετικά με την αξία των παραδοσιακών οχημάτων ως "παλιοσίδερα" μπορούν να σπρώξουν τους καταναλωτές στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ακόμη και πριν εξαλειφθεί η διαφορά στις τιμές των δύο κατηγοριών», τόνισε η τράπεζα.

Η JPMorgan προβλέπει πως τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα καταλάβουν το 35%της παγκόσμιας αγοράς μέχρι το 2025 και το 48%μέχρι το 2030.

Αυτό θα δημιουργήσει κάποιους προφανείς «χαμένους», σε μια βιομηχανία που απλώνει τις ρίζες της εδώ και παραπάνω από έναν αιώνα.

Από τη μία, η ανάπτυξη των ηλεκτρικών οχημάτων συνεπάγεται χαμηλότερα κόστη συντήρησης για τους καταναλωτές. «Θεωρούμε πως αυτό είναι ουσιαστικό ρίσκο για τις αντιπροσωπείες αυτοκινήτων, που βασίζονται στις υπηρεσίες που παρέχουν μετά την πώληση για ένα μεγάλο μέρος της κερδοφορίας τους», επισημαίνει η έκθεση.

Αυτό με τον καιρό θα μειώσει και τον αριθμό των οχημάτων που πωλούνται, πέραν των άλλων πιθανών τάσεων όπως η αυτόματη οδήγηση.

Επιπλέον, ο μικρότερος αριθμός αφαιρούμενων εξαρτημάτων επίσης μπορεί να επηρεάσει τη βιομηχανία: «Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι πιο απλά στο σχεδιασμό και την κατασκευή», ανέφεραν οι αναλυτές, εξηγώντας πως αυτό θα πλήξει τη ζήτηση για προϊόντα περιορισμένης «ζωής» και για λογισμικό.

Η JPMorgan πρόσθεσε πως η βιομηχανία χρηματοδότησης αυτοκινήτων επίσης θα μπορούσε να πληγεί, σημειώνοντας πως οι τιμές των παραδοσιακών οχημάτων ως «παλιοσίδερα» θα μειωθούν.

Αυτό, όχι μόνο συνεπάγεται χαμηλότερες αποπληρωμές αν η τράπεζα χρειαστεί να κατασχέσει και να ξαναπουλήσει ένα όχημα με κινητήρα εσωτερικής καύσης, αλλά και ότι, αν οι καταναλωτές κρατούν για περισσότερο χρόνο το ηλεκτρικά τους αυτοκίνητα, μελλοντικά θα υπάρχουν λιγότερα δάνεια.

Το πετρέλαιο είναι άλλο ένα πιθανό θύμα της νέας τεχνολογίας, επεσήμαναν οι αναλυτές, υπενθυμίζοντας πως τα Ι.Χ. αντιστοιχούν στο 20% της παγκόσμιας ζήτησης πετρελαίου. Η τράπεζα εκτιμά πως η ζήτηση για πετρέλαιο θα μπορούσε να υποχωρήσει κατά περίπου 15% μέχρι το 2035, αν σημειωθεί ευρεία μεταστροφή προς τα ηλεκτρικά οχήματα μετά το 2025.

Σε κάθε περίπτωση, η JPMorgan βλέπει και κάποιους νικητές από τον καταιγισμό των αλλαγών που αναμένονται για τη βιομηχανία, κάνοντας ιδιαίτερη αναφορά στη βιομηχανία ημιαγωγών.

Άλλοι νικητές είναι σύμφωνα με την τράπεζα οι καταναλωτές και οι καταναλωτικές δαπάνες. Όπως σημειώνει, στην ευρωζώνη και στις ΗΠΑ τα ΙΧ και η βενζίνη αντιστοιχούν σε περίπου 8-10% των συνολικών καταναλωτικών δαπανών.