Στην ανάγκη διαμόρφωσης του ρυθμιστικού πλαισίου για τη
μεταφορά συμπιεσμένου φυσικού αερίου (CNG) αναφέρθηκε, μεταξύ άλλων, ο κ.
Λεωνίδας
Μπακούρας, Γενικός Διευθυντής της ΕΔΑ Θεσσαλονίκης Θεσσαλίας, μιλώντας στο
συνέδριο «Ενέργεια και Ανάπτυξη 2017» του Ινστιτούτου Ενέργειας Νοτιοανατολικής
Ευρώπης (ΙΕΝΕ).
Ο κ. Μπακούρας επισήμανε ότι σε ότι αφορά την τροφοδοσία
περιοχών -όχι μεμονωμένων καταναλωτών- με CNG, υπάρχουν δύο διακριτά σενάρια διαμόρφωσης
του ρυθμιστικού πλαισίου για την τροφοδότηση απομακρυσμένων περιοχών:
- Ένταξη των δραστηριοτήτων συμπίεσης και μεταφοράς CNG στις
δραστηριότητες της
προμήθειας.
- Ένταξη του κόστους συμπίεσης και μεταφοράς CNG στο απαιτούμενο
έσοδο της
διανομής (virtual
pipeline).
Αναφερόμενος στο πρώτο σενάριο, ο κ. Μπακούρας σημείωσε ότι
οδηγεί σε
διάκριση μεταξύ των σημείων παράδοσης στο ίδιο δίκτυο διανομής,
έχοντας ως συνέπεια μια εκτιμώμενη διαφορά στην τελική τιμή της τάξης των € 0,20/κυβικό
μέτρο. Έτσι, το σενάριο αυτό, σύμφωνα με τον κ. Μπακούρα, δεν αναμένεται να συμβάλει
στην
αύξηση της
διείσδυσης του
φυσικού αερίου σε νέες περιοχές.
Παράλληλα, ακολουθώντας την πρόταση για ένταξη του CNG στις
δραστηριότητες της προμήθειας, δεν εξασφαλίζεται η
προστασία του καταναλωτή,
γιατί οι τελικοί πελάτες είναι αναγκασμένοι να προμηθεύονται αέριο από
συγκεκριμένους προμηθευτές σε
συνθήκες μονοπωλίου ή ολιγοπωλίου (κλειστή
αγορά χωρίς συνθήκες ανταγωνισμού). Παράλληλα, δεν είναι εγγυημένη η
ασφάλεια
εφοδιασμού και δεν υφίσταται
πρόβλεψη για
τα θέματα ασφάλειας.
Αντίθετα, η ένταξη του κόστους συμπίεσης και μεταφοράς
CNG
για την τροφοδότηση απομακρυσμένων περιοχών στο
απαιτούμενο έσοδο της διανομής, εναλλακτική που αποτελεί και πρόταση της
ΕΔΑ ΘΕΣΣ εγγυάται, όπως υποστήριξε ο κ. Μπακούρας:
- Διείσδυση του αερίου
σε νέες περιοχές και αύξηση του όγκου διανομής
- Ασφάλεια εφοδιασμού
και διαχείριση έκτακτων αναγκών
- Χαμηλές τιμές
διανομής
- Ασφάλεια
εγκαταστάσεων
- Ισότιμη αντιμετώπιση
χρηστών και τελικών πελατών
- Πλήρη απελευθέρωση
της λιανικής αγοράς φυσικού αερίου
- Πλήρη ελευθερία των τελικών
πελατών να επιλέξουν τον προμηθευτή τους
Κλείνοντας, την ομιλία του, ο κ. Μπακούρας υπογράμμισε ότι,
εφόσον ενταχθεί το κόστος συμπίεσης και μεταφοράς CNG στο απαιτούμενο έσοδο της
διανομής,
οι εγκεκριμένες τιμές διανομής
θα διαμορφώνονταν στα σημερινά επίπεδα.