Σαμοθράκη: To 2019 Ολοκληρώνονται οι Μελέτες της Μονάδας Επεξεργασίας Απορριμμάτων και του ΧΥΤΥ

Σαμοθράκη: To 2019 Ολοκληρώνονται οι Μελέτες της Μονάδας Επεξεργασίας Απορριμμάτων και του ΧΥΤΥ
energia.gr
Πεμ, 18 Ιανουαρίου 2018 - 15:05
Την ένταξη στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Υποδομές Μεταφορών, Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη» (ΥΜΕΠΕΡΑΑ) των μελετών ωρίμανσης της Μονάδας Επεξεργασίας Απορριμμάτων (ΜΕΑ) και του Χώρου Υγειονομικής Ταφής Απορριμμάτων (ΧΥΤΥ) στη Σαμοθράκη, ανακοίνωσε η δημοτική Αρχή του ακριτικού νησιού.

Την ένταξη στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Υποδομές Μεταφορών, Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη» (ΥΜΕΠΕΡΑΑ) των μελετών ωρίμανσης της Μονάδας Επεξεργασίας Απορριμμάτων (ΜΕΑ) και του Χώρου Υγειονομικής Ταφής Απορριμμάτων (ΧΥΤΥ) στη Σαμοθράκη, ανακοίνωσε η δημοτική Αρχή του ακριτικού νησιού.

Μιλώντας στο Αθηναϊκό-Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων ο δήμαρχος, Θανάσης Βίτσας, διευκρίνισε πως «ο χρονικός ορίζοντας για την ολοκλήρωση των εν λόγω μελετών, που θα εκπονήσει η ΔΙ.Α.Α.ΜΑ.Θ. (εταιρεία διαχείρισης απορριμμάτων Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης), συνολικού κόστους 156.697,05 ευρώ, είναι η 31η Δεκεμβρίου του 2019, ενώ στόχος είναι μέχρι και το 2020-2021 να υπάρχει ολοκληρωμένο σύστημα διαχείρισης απορριμμάτων με τη λειτουργία της ΜΕΑ και του ΧΥΤΥ στη Σαμοθράκη».

«Με την προαναφερόμενη ένταξη, το μεγάλο πρόβλημα των απορριμμάτων που κοστίζει πανάκριβα στους κατοίκους μπαίνει σε τροχιά επίλυσης» σημειώνει ο κ. Βίτσας, συμπληρώνοντας πως «ο μέσος όρος απορριμμάτων του νησιού ανέρχεται στους 1.300 τόνους ετησίως, ήτοι περίπου 85 κοντέινερ που μεταφέρονται στον ΧΥΤΑ της Κομοτηνής από το 2009, τα περισσότερα εξ' αυτών κατά τη θερινή περίοδο. Χαρακτηρίζει «τεράστιο το οικονομικό κόστος της μεταφοράς των απορριμμάτων», δεδομένου ότι «υπερβαίνει τα 800 ευρώ ανά κοντέινερ, αν τα συνυπολογίσουμε όλα». Η εν λόγω δαπάνη καλύπτεται, σύμφωνα με τον κ. Βίτσα, από τους δημότες μέσω των ανταποδοτικών τελών καθαριότητας που «πληρώνουν στους λογαριασμούς της ΔΕΗ, και είναι τα υψηλότερα από παντού, ένα κόστος που σταδιακά ανεβαίνει γιατί υπάρχουν και οι αστάθμητοι παράγοντες, όπως είναι η τιμή του πετρελαίου, που όταν αυξάνεται, αυξάνει και το συνολικό κόστος της μετακίνησης».

Ο δήμαρχος Σαμοθράκης αναφέρεται και στο ελάχιστο προσωπικό που διαθέτει η δημοτική Αρχή, κάνοντας λόγο για «δραματική κατάσταση στον τομέα της καθαριότητας». «Πέρυσι προχωρήσαμε σε διαγωνισμό, μέσω του οποίου ανατέθηκε σε ιδιώτη το μεγαλύτερο μέρος της αποκομιδής των απορριμμάτων» τονίζει.

Εκτιμώντας πως «η καλύτερη βάση μίας αναπτυξιακής τροχιάς είναι η δημιουργία βασικών υποδομών και η νόμιμη λειτουργία τους» ο κ. Βίτσας δεν παραλείπει να αναφερθεί και στα θέματα που ενδεχομένως προκύψουν κατά την περιβαλλοντική αδειοδότηση της ΜΕΑ και του ΧΥΤΥ. «Η διαδικασία περιβαλλοντικής αδειοδότησης και η νομοθεσία χωροθέτησης τέτοιου είδους εγκαταστάσεων περιλαμβάνει δεσμεύσεις και προϋποθέσεις, κάποιες εκ των οποίων δύσκολα πληρούνται σ' ένα νησί όπου τουλάχιστον στο 85% έχουμε κάλυψη Natura, ενώ, μεταξύ άλλων απαιτούνται συγκεκριμένες αποστάσεις από ρέματα, απόσταση 1.500 μέτρων από την έδρα του δήμου και 1.000 μέτρων από τα υπόλοιπα χωριά και οικισμούς, τουλάχιστον 1.000 μέτρων από αρχαιολογική ζώνη Α', ενώ τίθενται και δεσμεύσεις ως προς τις κλίσεις και τη χημική σύσταση των εδαφών, δασικών εκτάσεων κ.ά. Υπάρχουν πολλά θέματα που πρέπει να παρακαμφθούν για την αδειοδότηση, επειδή όμως αυτό το έχουμε καταστήσει σαφές, όλα αυτά τα χρόνια, σε όλους τους συναρμόδιους για τη λειτουργία της ΜΕΑ και του ΧΥΤΥ έχουμε λάβει διαβεβαιώσεις πως θα κάνουν ό,τι μπορούν και εφόσον τηρούνται κάποια πολύ ουσιώδη θα παρακαμφθούν τα δευτερεύοντα, γιατί αλλιώς δεν υπάρχει τετραγωνικό εκατοστό χωροθέτησης που να πληροί όλους τους όρους στη Σαμοθράκη» καταλήγει ο κ. Βίτσας.