Σήμερα ανοίγει η αυλαία της διαδικασίας παραχώρησης της Εγνατίας Οδού, καθώς μέχρι τις 17:00, οι εκπρόσωποι των υποψήφιων επενδυτικών σχημάτων θα πρέπει να προχωρήσουν σε εκδήλωση ενδιαφέροντος.

Σήμερα ανοίγει η αυλαία της διαδικασίας παραχώρησης της Εγνατίας Οδού, καθώς μέχρι τις 17:00, οι εκπρόσωποι των υποψήφιων επενδυτικών σχημάτων θα πρέπει να προχωρήσουν σε εκδήλωση ενδιαφέροντος.

Στην υφιστάμενη ονοματολογία υποψηφίων προστίθεται η εταιρεία Intertoll Europe, η οποία, με έδρα τη Βουδαπέστη, δραστηριοποιείται στη διαχείριση και συντήρηση σταθμών διοδίων σε αυτοκινητοδρόμους εκτός και εντός Ευρώπης. Στην Ελλάδα, η Intertoll Europe έχει λειτουργήσει ως σύμβουλος της κοινοπραξίας Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου (Μαλιακός-Κλειδί).

Σύμφωνα με πληροφορίες, από πολύ νωρίς, η "ανεξάρτητη εταιρεία ανάπτυξης και διαχείρισης υποδομών οδικών αξόνων και σταθμών διοδίων”, δεν έχει κρύψει το ενδιαφέρον της για τη διεκδίκηση της παραχώρησης του αυτοκινητοδρόμου που συνδέει την Ηγουμενίτσα με τους Κήπους του Έβρου.

Κατά τις ίδιες πληροφορίες, η Intertoll ενδέχεται να εκδηλώσει ενδιαφέρον από κοινού με τον όμιλο J&P Άβαξ. Παραμένει όμως, ως ένα βαθμό, αβέβαιο εάν, τελικά, η Intertoll εκδηλώσει ενδιαφέρον, ενώ δεν αποκλείεται να συμμετάσχει μόνο στο στάδιο των δεσμευτικών προσφορών.

Την ιδιωτικοποίηση της Εγνατίας Οδού παρακολουθεί και το fund Meridiam που επενδύει, μεταξύ άλλων, σε υποδομές μεταφορών ανά τον κόσμο.

Πάντως, μέχρι στιγμής, τα περισσότερα από τα σχήματα των υποψηφίων έχουν οριστικοποιηθεί, καθώς θεωρείται βέβαιο ότι ενδιαφέρον θα εκδηλώσουν:

  • η Άκτωρ κοινοπρακτικά με την Roadis που ελέγχει εννέα οδικές παραχωρήσεις (1.644 χλμ) σε Βραζιλία, Ινδία, Μεξικό, Ισπανία και Ηνωμένες Πολιτείες. Την εταιρεία ελέγχει σε ποσοστό 100% το καναδικό fund PSP Investments που συμμετέχει με ποσοστό 40% στο μετοχικό κεφάλαιο του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών.
  • η ΤΕΡΝΑ κοινοπρακτικά με την γαλλική Egis που ελέγχει το 0,042% της Αττικής Οδού. Ο μητρικός γαλλικός πολυεθνικός όμιλος Egis διαθέτει διαφοροποιημένη δραστηριότητα στη διαχείριση οδικών αξόνων και στους τομείς της ενέργειας, του περιβάλλοντος, της βιομηχανίας και του σιδηρόδρομου.
  • η ΜΕΤΚΑ με τη γαλλική Vinci, η οποία δραστηριοποιείται, επί μακρόν, στην ελληνική αγορά. Η θυγατρική Vinci Concessions ελέγχει το 57,45% της Γέφυρας Ρίο-Αντίρριο, ενώ ο γαλλικός όμιλος είχε ενδιαφερθεί, αρχικά, για την κατασκευή του αεροδρομίου στο Καστέλι Ηρακλείου Κρήτης.

Ερώτημα αποτελεί εάν το "παρών” στη φάση της εκδήλωσης μη δεσμευτικού ενδιαφέροντος θα δώσει η Intrakat.

 

Οι εκκρεμότητες

Το έργο βρίσκεται αντιμέτωπο με ανοιχτά μέτωπα που περιλαμβάνουν την οριστικοποίηση της διάρκειας παραχώρησης και του αριθμού των σταθμών διοδίων που θα λειτουργήσουν πριν την έναρξη εφαρμογής του αναλογικού συστήματος.

Πριν από το οικονομικό κλείσιμο και αφότου προηγηθεί η κατάθεση δεσμευτικών προσφορών, διαδικασία που δεν αναμένεται να ολοκληρωθεί φέτος, θα πρέπει να ολοκληρωθεί η συμφωνία αναδιάρθρωσης μεταξύ της Τράπεζας Πειραιώς και της Εγνατίας Οδού για το ομολογιακό δάνειο, αρχικού ύψους 250 εκατ. ευρώ, που βρίσκεται σε αδυναμία πληρωμής από το 2011.

Ακόμη η Εγνατία Οδός θα πρέπει να αναλάβει όλες τις απαραίτητες ενέργειες για να εξασφαλίσει την απελευθέρωση των εσόδων του αυτοκινητοδρόμου από τα υφιστάμενα ενέχυρα υπέρ της Τράπεζας Πειραιώς, προτού επιλεγεί ο προτιμητέος επενδυτής για την παραχώρηση του οδικού άξονα.

Απαιτείται και τα υπουργεία Υποδομών και Οικονομικών να καθορίσουν ένα σχέδιο Κοινής Υπουργικής Απόφασης που θα προσδιορίζει την τιμολογιακή πολιτική για όλους τους σταθμούς διοδίων του αυτοκινητοδρόμου και τους κάθετους άξονες.

Ένα από τα προαπαιτούμενα προβλέπει το "πράσινο φως” της Γενικής Διεύθυνσης Μεταφορών της Κομισιόν για την τιμολογιακή πολιτική όλων των σταθμών διοδίων του αυτοκινητοδρόμου και των κάθετων αξόνων του.

 

(Πηγή: capital.gr)