Αν και η αύξηση της παραγωγής πετρελαίου από τις Ηνωμένες Πολιτείες, τη Βραζιλία, τον Καναδά και τη Νορβηγία επαρκεί για να καλύψει τις παγκόσμιες ανάγκες, καθώς ξεπερνά την συνολική αύξηση της ζήτησης πετρελαίου έως το 2020, θα απαιτηθούν, εντούτοις, περισσότερες επενδύσεις για να ενισχυθεί περαιτέρω η παραγωγή

Αν και η αύξηση της παραγωγής πετρελαίου από τις Ηνωμένες Πολιτείες, τη Βραζιλία, τον Καναδά και τη Νορβηγία επαρκεί για να καλύψει τις παγκόσμιες ανάγκες, καθώς ξεπερνά την συνολική αύξηση της ζήτησης πετρελαίου έως το 2020, θα απαιτηθούν, εντούτοις, περισσότερες επενδύσεις για να ενισχυθεί περαιτέρω η παραγωγή, όπως επισημαίνεται στην τελευταία ετήσια έκθεση του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας σχετικά με τις αγορές πετρελαίου.

Αναλυτικότερα, τα επόμενα τρία χρόνια, μόνο η αύξηση της παραγωγής που θα προέλθει από τις Ηνωμένες Πολιτείες αναμένεται να καλύψει το 80% της παγκόσμιας ζήτησης, με τον Καναδά, τη Βραζιλία και τη Νορβηγία - όλες μέλη του IEA - να καλύπτουν το υπόλοιπο ποσοστό. Αυτό επισημαίνει η έκθεση " Oil 2018", που περιλαμβάνει την ανάλυση της αγοράς και τις προβλέψεις εκ μέρους του ΙΕΑ για την επόμενη πενταετία και η οποία δημοσιεύθηκε στις 5 Μαρτίου.

Ωστόσο, η έκθεση διαπιστώνει ότι, παρά το μειωμένο κόστος, θα χρειαστούν πρόσθετες επενδύσεις για την περαιτέρω ανάπτυξη της προσφοράς μετά το 2020. Η πετρελαϊκή βιομηχανία δεν έχει ακόμη ανακάμψει από την άνευ προηγουμένου πτώση των επενδύσεων κατά την περίοδο 2015-2016 και ο ΙΕΑ μετά βίας προβλέπει αύξηση των δαπανών στο upstream εκτός των ΗΠΑ το 2017 και το 2018.

"Οι Ηνωμένες Πολιτείες είναι αποφασισμένες να αφήσουν το αποτύπωμά τους στις παγκόσμιες αγορές πετρελαίου για τα επόμενα πέντε χρόνια", δήλωσε ο Δρ Fatih Birol, εκτελεστικός διευθυντής του IEA. "Όμως, όπως έχουμε τονίσει επανειλημμένα, η αδύναμη παγκόσμια εικόνα στον τομέα των επενδύσεων παραμένει ακόμα πηγή ανησυχίας. Θα απαιτηθούν περισσότερες επενδύσεις για να αντισταθμιστεί η μείωση των πετρελαϊκών πεδίων - ο κόσμος πρέπει να αντικαταστήσει 3 εκατ. βαρέλια ημερησίως σε μειώσεις σε ετήσιο επίπεδο, ποσότητα που ισοδυναμεί στην παραγωγή της Βόρειας Θάλασσας - ενώ ταυτόχρονα να ικανοποιήσει και την έντονη αύξηση της ζήτησης".

Η αύξηση της παγκόσμιας ζήτησης πετρελαίου έως το 2023. (Πηγή: ΙΕΑ)

Υποστηριζόμενη από την οικονομική ανάπτυξη στην Ασία και την αναδυόμενη βιομηχανία πετροχημικών στις Ηνωμένες Πολιτείες, η παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου θα αυξηθεί κατά 6,9 εκατ. βαρέλια την ημέρα φτάνοντας συνολικά το 2023 στα 104,7 εκατ. βαρέλια την ημέρα, σύμφωνα με την έκθεση του IEA. Η Κίνα παραμένει ο κύριος παράγοντας πίσω από την αύξηση της ζήτησης, αλλά η αυστηροποίηση στις πολιτικές για την καταπολέμηση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης προβλέπεται να επιβραδύνουν την ανάπτυξη. Η αυξανόμενη διείσδυση των ηλεκτρικών λεωφορείων και των φορτίων LNG θα έχει μεγαλύτερο αντίκτυπο στην περιορισμό της κατανάλωσης καυσίμων από ό, τι η ηλεκτροκίνηση των επιβατικών οχημάτων.

Αναφορικά με τις Ηνωμένες Πολιτείες, τα πρότυπα οικονομίας καυσίμου για τα επιβατικά αυτοκίνητα θα περιορίσουν τη ζήτηση βενζίνης με την ανάπτυξη να προέρχεται από τον πετροχημικό τομέα, ο οποίος αναπτύσσεται χάρη στο χαμηλού κόστους αιθάνιο.

Η νέα παγκόσμια παραγωγική δυναμικότητα των πετροχημικών θα αντιπροσωπεύει το 25% της αύξησης της ζήτησης πετρελαίου μέχρι το 2023. Εν τω μεταξύ, η νέα νομοθεσία για χαμηλότερη περιεκτικότητα σε θείο στα καύσιμα των πλοίων, που θα τεθεί σε ισχύ το 2020 δημιουργεί αβεβαιότητα στην αγορά.

Η παγκόσμια παραγωγική ικανότητα πετρελαίου προβλέπεται να αυξηθεί κατά 6,4 εκατ. βαρέλια την ημέρα, φθάνοντας τα 107 εκατ. βαρέλια μέχρι το 2023. Χάρη στην "σχιστολιθική επανάσταση", οι Ηνωμένες Πολιτείες δίνουν τον τόνο, με τη συνολική τους παραγωγή να φθάνει τα 17 εκατ. βαρέλια την ημέρα το 2023, από τα 13,2 εκατ. βαρέλια την ημέρα το 2017. Η αύξηση αυτή οφείλεται κυρίως στη λεκάνη του Permian, της οποίας η παραγωγή αναμένεται να διπλασιαστεί έως το 2023.

Όπως υπογραμμίζει ο ΙΕΑ στην έκθεση " Oil 2018", είναι ξεκάθαρο με ποιον τρόπο αυτά τα επιπλέον βαρέλια θα βγουν στις παγκόσμιες αγορές. Ως αποτέλεσμα των νέων επενδύσεων σε αγωγούς και άλλες υποδομές που διευκολύνουν τα σημερινά σημεία συμφόρησης, η αμερικανική δυναμικότητα εξαγωγής αργού θα φτάσει περίπου τα 5 εκατ. βαρέλια την ημέρα μέχρι το 2020, με τις εγκαταστάσεις του Corpus Christi να εδραιώνουν τη θέση τους ως η βασική βορειοαμερικανική μονάδα αργού πετρελαίου.

Επίσης, σύμφωνα με την έκθεση " Oil 2018", σχεδόν το σύνολο της αύξησης της παραγωγής του ΟΠΕΚ αναμένεται να προέλθει από τη Μέση Ανατολή. Στη Βενεζουέλα, η παραγωγή πετρελαίου μειώθηκε στο μισό και πλέον τα τελευταία 20 χρόνια και η κάμψη πρόκειται να επιταχυνθεί. Η απότομη πτώση της παραγωγής στη Βενεζουέλα αναμένεται να αντισταθμίσει τα κέρδη από την παραγωγή το Ιράκ, με αποτέλεσμα η αύξηση του παραγωγικού δυναμικού του ΟΠΕΚ να είναι μόλις 750.000 βαρέλια ημερησίως έως το 2023. Αν δεν υπάρξει αλλαγή στα θεμελιώδη, το πραγματικό παγκόσμιο πλεόνασμα δυναμικότητας θα μειωθεί σε μόλις 2,2% της ζήτησης έως το 2023, το χαμηλότερο ποσοστό από το 2007, όπως υπογραμμίζει η έκθεση του ΙΕΑ.

Η " Oil 2018" εξετάζει επίσης διάφορα άλλα θέματα, όπως αυτά που προκύπτουν για την ποιότητα του αργού λόγω της ταχείας αύξησης της αμερικανικής παραγωγής, την αλλαγή των εμπορικών ροών και την αύξηση του παγκόσμιου πλεονάσματος στη διυλιστική δυναμικότητα. Οι παγκόσμιες εμπορικές οδοί πετρελαίου κινούνται ανατολικά, καθώς η Κίνα και η Ινδία αντικαθιστούν τις Ηνωμένες Πολιτείες ως κορυφαίοι εισαγωγείς πετρελαίου. Με το πετρέλαιο να ταξιδεύει σε μεγαλύτερες αποστάσεις, χάρη στις θαλάσσιες μεταφορές, η ενεργειακή ασφάλεια, μία από τις βασικές αποστολές του ΙΕΑ, παραμένει κρίσιμη όσο ποτέ, όπως τονίζεται στην νέα έκθεση του Οργανισμού.