Στο στόχαστρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής βρίσκεται η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία BMW. Αρμόδιοι αξιωματούχοι έκαναν έφοδο στα κεντρικά γραφεία της στο Μόναχο, στο πλαίσιο των ερευνών τους, για να διαπιστώσουν τυχόν ύπαρξη καρτέλ στον κλάδο. Ανάλογες κινήσεις έγιναν και στις εγκαταστάσεις της ΒMW στην Αυστρία
Στο στόχαστρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής βρίσκεται η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία BMW. Αρμόδιοι αξιωματούχοι έκαναν έφοδο στα κεντρικά γραφεία της στο Μόναχο, στο πλαίσιο των ερευνών τους, για να διαπιστώσουν τυχόν ύπαρξη καρτέλ στον κλάδο. Ανάλογες κινήσεις έγιναν και στις εγκαταστάσεις της ΒMW στην Αυστρία. Εν τω μεταξύ, η ανταγωνίστρια αυτοκινητοβιομηχανία Daimler αποφάσισε να ακολουθήσει άλλη οδό, για να αποφύγει την επιβολή προστίμων από τις Βρυξέλλες. Προθυμοποιήθηκε να λειτουργήσει ως πληροφοριοδότρια των ευρωπαϊκών αρχών και να εξασφαλίσει ασυλία.

Αιφνίδια επιχείρηση

Οπως ανακοίνωσε η Κομισιόν, αρμόδια στελέχη της υπηρεσίας Ανταγωνισμού αφίχθησαν απροσδόκητα σε γραφεία της BMW στη Γερμανία, στις αρχές της εβδομάδας. Πρόκειται για την πρώτη επιβεβαιωμένη έφοδο που διεξάγεται σε σχέση με την υπόθεση του καρτέλ. Υπενθυμίζεται ότι τον Ιούλιο οι ευρωπαϊκές αρχές ανταγωνισμού είχαν δηλώσει πως διερευνούν αυτό το θέμα, το οποίο έφερε στο φως της δημοσιότητας ο Τύπος. Συγκεκριμένα, το γερμανικό περιοδικό Der Spiegel αποκάλυψε ότι, επί δεκαετίες, οι ανταγωνίστριες αυτοκινητοβιομηχανίες της χώρας (Daimler, BMW, Volkswagen και οι δικές της θυγατρικές Audi και Porsche) είχαν αγαστή και εν κρυπτώ συνεργασία και παρανόμως καθόριζαν τις τιμές στην τεχνολογία της ντιζελοκίνησης.

Εκπρόσωποι της BMW δηλώνουν πρόθυμοι να συνεργαστούν πλήρως με τις ευρωπαϊκές αρχές στις έρευνές τους. Και προσθέτουν τα εξής: «Ο όμιλος BMW επιθυμεί να διευκρινίσει ότι υπάρχει σαφής διάκριση μεταξύ μιας δυνητικής παραβίασης της νομοθεσίας περί θεμιτού ανταγωνισμού από τη μία πλευρά και της παράνομης χειραγώγησης της αντιρρυπαντικής τεχνολογίας από την άλλη. Η BMW δεν έχει κατηγορηθεί για χειραγώγηση». Πρέπει να αναφερθεί ότι η Κομισιόν δεν έχει ακόμη κινήσει τη νόμιμη διαδικασία για αθέμιτο ανταγωνισμό εις βάρος κάποιας από τις προαναφερθείσες γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες.

Εντούτοις, οι υπόνοιες για δημιουργία καρτέλ από αυτές έχει ενεργοποιήσει άλλους μηχανισμούς. Ηδη έχουν υποβληθεί σχετικές αγωγές στις ΗΠΑ.

Η γερμανική BMW έχει παραδεχθεί ότι έχει κάνει ενημέρωση στο αντιρρυπαντικό λογισμικό 11.400 οχημάτων της. Το νέο λογισμικό ήταν εσφαλμένο και ενδεχομένως επηρέαζε τα επίπεδα των εκπομπών ρύπων τους. Πάντως, όπως προσέθεσε η εταιρεία, είχε ενημερώσει άμεσα τις Αρχές για το σφάλμα, το οποίο δεν συνιστά μία εκ προθέσεως χειραγώγηση. Τέτοια χειραγώγηση είχε δημοσίως παραδεχθεί τo 2015 ότι έκανε η Volkswagen.

Η επίσης γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία Daimler δήλωσε προ ημερών ότι είχε έρθει σε συμφωνία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για να της δώσει πληροφορίες. Και οι πληροφορίες αυτές αφορούσαν «τη σύναψη πιθανώς αθέμιτων συμφωνιών με αντίπαλες εταιρείες», όπως επισήμανε ο γενικός οικονομικός διευθυντής της Daimler Μπόντο Ουέμπερ. Αν μία εταιρεία που συμμετέχει σε καρτέλ είναι η πρώτη που ενημερώνει την Κομισιόν για την ύπαρξή του, τότε εξασφαλίζει την απαλλαγή της από πρόστιμα.

(από την εφημερίδα "ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ")