English | Ελληνικά
Δευτέρα, 23 Απριλίου 2018
Άρθρο
Ειδήσεις Ελληνικές

ΕΕ και Απορρίμματα

Σήμερα η υπεράσπιση του εγχειρήματος της ευρωπαϊκής ενοποίησης, της μοναδικής αυτής ειρηνικής προσπάθειας για την κοινωνική δικαιοσύνη και την ευημερία των λαών της Ευρώπης, όπως την οραματίστηκαν οι Σουμάν, Σπινέλι και οι υπόλοιποι ιδρυτές πατέρες της ευρωπαϊκής ιδέας, καθίσταται όλο και πιο προβληματική. Τη σκιάζουν είτε οι αδιέξοδοι βομβαρδισμοί κατά της Συρίας είτε οι μονοδιάστατες πολιτικές λιτότητας, που κλείνουν τα «παράθυρα αισιοδοξίας» για το μέλλον της. Ένα, ίσως το τελευταίο, από αυτά τα «παράθυρα αισιοδοξίας και ελπίδας», είναι η περιβαλλοντική νομοθεσία της -ένα σύνολο Οδηγιών, κατευθύνσεων, που δημιουργούν ένα πλέγμα υποχρεώσεων για κάθε κράτος- μέλος. Πλέγμα υπέρ της προστασίας του περιβάλλοντος, για παράδειγμα σε ό,τι αφορά τη διαχείριση των απορριμμάτων στη βάση των αρχών της κυκλικής οικονομίας, της εγγύτητας, της αποκέντρωσης, της ανακύκλωσης.

Μια κατεύθυνση που ακολουθεί σταθερά, από την πρώτη στιγμή που ανέλαβε την ευθύνη της Περιφέρειας Αττικής, η σημερινή Διοίκηση, αντιμετωπίζοντας, όχι μόνο τις εγγενείς δυσκολίες αλλαγής νοοτροπιών βαθιά ριζωμένων αλλά και μια ετερογενή συμμαχία, που υπηρετεί μικρά και μεγάλα συμφέροντα, επιθυμώντας διακαώς τη διατήρηση του σημερινού, εξαιρετικά προβληματικού status quo. Της συνέχισης δηλαδή της λειτουργίας του ενιαίου χώρου διάθεσης των απορριμμάτων. Της συνέχισης της χωματερής της Φυλής.

Σε συνεργασία με τους Δήμους και διαβούλευση με τους πολίτες, εμείς στην Περιφέρεια Αττικής έχουμε πλέον αλλάξει το τοπίο. Παρά τη λυσσαλέα αντίδραση αυτού του ετερογενούς μετώπου έχουμε βάλει τις βάσεις μιας νέας, οικολογικά και κοινωνικά δίκαιης και βιώσιμης, αποκεντρωμένης διαχείρισης, με το νέο Περιφερειακό Σχεδιασμό που πλέον αποτελεί νόμο της Πολιτείας. Ενδεικτικό παράδειγμα της σύμπλευσης ετερογενών συμφερόντων κατά της νέας πολιτικής, ήταν και η αποτυχημένη απόπειρα να μην εγκριθεί, με τεχνητή ένταση, ο Σχεδιασμός από το Περιφερειακό Συμβούλιο, το Δεκέμβριο του 2016.

Στόχος του νέου σχεδιασμού είναι η διάχυση της ευθύνης της διαχείρισης των απορριμμάτων με έμφαση στην ανακύκλωση, την κομποστοποίηση αλλά και τις μικρών διαστάσεων, φιλικές προς το περιβάλλον, μονάδες επεξεργασίας υπολειμμάτων. Σε αντίθεση με τους προηγούμενους αντιοικολογικούς σχεδιασμούς, εμείς εκπληρώσαμε τη σχετική αιρεσιμότητα, διασφαλίζοντας την ευρωπαϊκή χρηματοδότηση. Βρισκόμαστε έτσι σήμερα, όχι χωρίς προβλήματα όπως είναι αναμενόμενο σε σχέση με τη σπουδαιότητα του διακυβεύματος, στη φάση της υλοποίησης του κομματιού του σχεδιασμού που αφορά τις υποδομές -κομμάτι που απαιτεί νομοθετικές παρεμβάσεις, συντονισμένη δράση και τήρηση όλων των διαδικασιών που επιβάλλει η νομιμότητα προκειμένου να θωρακιστούν όλες οι ενέργειες.

Θα ανέμενε λοιπόν κανείς οι Έλληνες ευρωβουλευτές, αφενός να είναι ενήμεροι, αφετέρου να συνδράμουν σε αυτή την προσπάθεια της Περιφέρειας Αττικής για ένα θέμα που δεν έχει να κάνει με την επιβολή μέτρων λιτότητας ή τον περιορισμό κοινωνικών δικαιωμάτων, αλλά με τις προϋποθέσεις για τη βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών και την προστασία του περιβάλλοντος. Και όμως. Δεν είναι λίγοι εκείνοι οι Έλληνες ευρωβουλευτές, που, όταν δεν αδιαφορούν πλήρως, επιχειρούν ευθέως να πλήξουν αυτή την κοινή προσπάθεια Αυτοδιοίκησης και πολιτών. Με αναίσχυντα ψεύδη, με ανυπόστατες καταγγελίες, με διαστρέβλωση της πραγματικότητας, με άκρατο λαϊκισμό και με περισσή υποκρισία, δεν στρέφονται κατά της Διοίκησης της Περιφέρειας Αττικής (όπως ίσως νομίζουν) αλλά κατά της πατρίδας.

Προσφάτως είχαμε δύο τέτοια κρούσματα. Έλληνας ευρωβουλευτής, καθόλα έμπειρος, επιχείρησε να εκμαιεύσει από τον επίτροπο Περιβάλλοντος Κ. Βέλλα, αρνητική εκτίμηση για τη δράση της Περιφέρειας στο θέμα της διαχείρισης των απορριμμάτων. Από την θετική, στο συντριπτικό της μέρος, απάντηση του επιτρόπου που εκτιμά ότι πλέον η Αττική ευθυγραμμίζεται με την ευρωπαϊκή νομοθεσία, ο Έλληνας ευρωβουλευτής επέλεξε να αναδείξει την τελευταία φράση του Κ. Βέλλα, με την οποία εκφράζει ανησυχία για τους ρυθμούς υλοποίησης των υποδομών της νέα πολιτικής. Ωστόσο από την ανάγνωση της πλήρους απάντησης του Επιτρόπου προκύπτει ότι ακριβώς οι ρυθμοί υλοποίησης εξαρτώνται από τις «αρμόδιες αρχές» της Ελλάδας («Greek competent authorities» επί λέξει), τουτέστιν, όχι αποκλειστικά από την Περιφέρεια, αλλά και από τους Δήμους, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία. Το στοίχημα δηλαδή, και αυτό γράφει ο επίτροπος, μπορεί να κερδηθεί από την αποτελεσματική δράση όλων των εμπλεκόμενων αρχών. Κι εδώ αναδεικνύεται ο δύσκολος όσο και αποφασιστικός ρόλος των Δήμων στο να μπει τέλος στην πρακτική της ταφής εκατομμυρίων τόνων σκουπιδιών. Θετικές πρωτοβουλίες δήμων όπως αυτές του Χαλανδρίου, των Βριλησίων, της Βάρης Βούλας Βουλιαγμένης, του Μοσχάτου- Ταύρου, των Κυθήρων, μοιάζουν σταγόνες στον ωκεανό των 66 δήμων της Αττικής. Δείχνουν όμως πόσα πολλά μπορούν και πρέπει να γίνουν στο κρίσιμο αυτό επίπεδο.

Φυσικά τίποτε από αυτά δεν ενδιαφέρουν τον Έλληνα ευρωβουλευτή που έχει στο στόχαστρό του αποκλειστικά και μόνο την... Περιφέρεια Αττικής! Σπεύδει λοιπόν να απομονώσει μια φράση του επιτρόπου και να την κάνει τίτλο του Δελτίου Τύπου του, παραπληροφορώντας, διαστρεβλώνοντας συνειδητά το πραγματικό περιεχόμενο της απάντησής του και στοχοποιώντας την Περιφέρεια Αττικής! Πρόκειται για αντεθνική στάση με μικροκομματική στάση. Δεν είναι η μόνη.

Ο ίδιος μαζί με άλλους Έλληνες ευρωβουλευτές, μετείχε και σε πρόσφατη συνεδρίαση της Επιτροπής Αναφορών της Ευρωβουλής (γνωμοδοτικού οργάνου), όπου απαίτησαν, χωρίς να παρουσιάσουν καμία εναλλακτική λύση, να κλείσει άμεσα η χωματερή της Φυλής, εμποδίζοντας παράλληλα να λειτουργήσει μια τοπική δομή διαχείρισης απορριμμάτων του Μαραθώνα στο Γραμματικό.

Πώς γίνεται και να κλείσει η Φυλή και να μην λειτουργήσει καμία άλλη, μικρής κλίμακας, μονάδα, πουθενά; Μόνο οι συγκεκριμένοι γνωρίζουν αλλά προφανώς το κρατούν επτασφράγιστο μυστικό.

Εκείνο ωστόσο που δεν είναι μυστικό είναι η στάση τους που είναι αντιπαραγωγική, αδιέξοδη και το κυριότερο, απροσχημάτιστα εχθρική σε μία προσπάθεια που επιχειρεί να εναρμονίσει τη σημαντικότερη Περιφέρεια της χώρας με τις υψηλές περιβαλλοντικές προδιαγραφές της ΕΕ. Αντί να σταθούν αρωγοί, με πρωτοβουλίες και προτάσεις αλλά και γόνιμη κριτική, επιχειρούν να απαξιώσουν και να υπονομεύσουν. Συντασσόμενοι, in fine, και παρά τις μεγαλοστομίες τους, με εκείνα τα συμφέροντα της ετερογενούς συμμαχίας που επιθυμεί το status quo, τους γλάρους και τη δυσωδία Φυλής. Επιτελούν πάντως και ένα έργο: δίνουν ονοματεπώνυμο στα συμφέροντα αυτά.

Από την πλευρά της, η Διοίκηση της Περιφέρειας Αττικής, με αίσθηση ευθύνης απέναντι στους πολίτες, δεσμεύεται ότι θα ολοκληρώσει την προσπάθεια υλοποίησης αυτής της νέας πολιτικής διαχείρισης των απορριμμάτων προς το συμφέρον των πολιτών και του περιβάλλοντος. Και οι πολίτες, στους οποίους λογοδοτούμε άπαντες, θα κρίνουν.

 

*Ο Χρήστος Καπάταης είναι αντιπεριφερειαρχής Νοτίου Τομέα Αθήνας

 

(ΑΠΕ-ΜΠΕ)


Υποστηρικτές
Επενδύοντας στην Ενεργειακή Αποδοτικότητα
Σχετικά
11th SE Europe Energy Dialogue

Ενεργειακές Αγορές

Διεθνείς Τιμές

  • Αργό Πετρέλαιο
    Brent 20/04 $74,06/βαρέλι
    WTI 20/04 $68,53/βαρέλι
  • Λιθάνθρακας
    Global RB,15/03 $92/tn
  • Φυσικό Αέριο
    04/03 $6,87 - 10000 MMBTU
  • Ευρωπαϊκά Δικαιώματα Εκπομπών (ETS)
    20/04 €13,05

Στην Ελλάδα

  • Αμόλυβδη Βενζίνη
    Λιανική-Μ.Όρος Αττικής,19/04  €1,563/lt
  • Αμόλυβδη Βενζίνη, 95 RON
    Εκ Διυλιστηρίου,20/03 €463,37/m3
  • Μαζούτ No 180 (1% S)
    Εκ Διυλιστηρίου,23/04 €-/m3
  • Diesel Κίνησης 10 PPM (0)
    Εκ Διυλιστηρίου,20/03 €552,48/m3
  • Ηλεκτρισμός - Ο.Τ.Σ.
    ΔΕΣΜΗΕ,20/04 €49,597/MWh
Αναλυτικές Τιμές » Τιμές Καυσίμων »
Videos
Κατάλογος Ενεργειακών Επιχειρήσεων - Business Directory
Συνεργαζόμενοι Οργανισμοί
  • ΙΕΝΕ
  • IEA
Συνεργαζόμενα Μέσα
  • Euro2day
  • NOMISMA
  • FMVOICE