Δημόσια Διαβούλευση Προκήρυξε η ΡΑΕ Επί της Κοινής Πρότασης των ΔΣΜ της Περιφέρειας Υπολογισμού Δυναμικότητας Ελλάδας – Ιταλίας

Δημόσια Διαβούλευση Προκήρυξε η ΡΑΕ Επί της Κοινής Πρότασης των ΔΣΜ της Περιφέρειας Υπολογισμού Δυναμικότητας Ελλάδας – Ιταλίας
energia.gr
Τετ, 18 Απριλίου 2018 - 19:29
Δημόσια Διαβούλευση προκήρυξε η ΡΑΕ επί της κοινής πρότασης των ΔΣΜ της περιφέρειας υπολογισμού δυναμικότητας Ελλάδας – Ιταλίας (CCR GRIT) σχετικά με τη μεθοδολογία για τη συντονισμένη αναδιανομή και αντίρροπη συναλλαγή και τη μεθοδολογία επιμερισμού του κόστους αναδιανομής και αντίρροπης συναλλαγής κατά τα άρθρα 35 και 74 του Κανονισμού (ΕΕ) 2015/ 1222 της Επιτροπής

Δημόσια Διαβούλευση προκήρυξε η ΡΑΕ επί της κοινής πρότασης των ΔΣΜ της περιφέρειας υπολογισμού δυναμικότητας Ελλάδας – Ιταλίας (CCR GRIT) σχετικά με τη μεθοδολογία για τη συντονισμένη αναδιανομή και αντίρροπη συναλλαγή και τη μεθοδολογία επιμερισμού του κόστους αναδιανομής και αντίρροπης συναλλαγής κατά τα άρθρα 35 και 74 του Κανονισμού (ΕΕ) 2015/ 1222 της Επιτροπής.

Ειδικότερα, στο πλαίσιο επίτευξης της ενιαίας ευρωπαϊκής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας (Target model), εξεδόθη, κατ’ αρχήν, ο Κανονισμός (ΕΚ) υπ’ αριθ. 714/2009 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 13ης Ιουλίου 2009 σχετικά με τους όρους πρόσβασης στο δίκτυο για τις διασυνοριακές ανταλλαγές ηλεκτρικής ενέργειας και την κατάργηση του Κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 1228/2003.

Στη συνέχεια, με εξουσιοδότηση που προβλέπεται στο άρθρο 18 του Κανονισμού (ΕΚ) 714/ 2009 και σύμφωνα με το άρθρο 290 ΣΛΕΕ, εξεδόθη από την Επιτροπή ο υπ’ αριθ. 2015/ 1222 Κανονισμός (ΕΕ) της 24ης Ιουλίου 2015 (εφεξής ο «Κανονισμός»), με τον οποίο καθορίζονται κατευθυντήριες γραμμές σχετικά με τη διαζωνική κατανομή της δυναμικότητας και τη διαχείριση της συμφόρησης στην αγορά της επόμενης ημέρας και στην ενδοημερήσια αγορά στα Κράτη Μέλη.

Κατά τα προβλεπόμενα στον Κανονισμό, οι Διαχειριστές Συστημάτων Μεταφοράς (ΔΣΜ ή TSOs) καθώς και οι Ορισθέντες Διαχειριστές Αγοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΟΔΑΗΕ ή ΝΕΜΟ) καταρτίζουν τους όρους και τις προϋποθέσεις ή μεθοδολογίες που απαιτούνται από τον Κανονισμό και τα υποβάλλουν προς έγκριση στις αρμόδιες ρυθμιστικές αρχές εντός των αντίστοιχων προθεσμιών που προβλέπονται στον παρόντα Κανονισμό.

Σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο άρθρο 35 του Κανονισμού« Συντονισμένη αναδιανομή και αντίρροπη συναλλαγή» το οποίο προβλέπει:

« 1.Εντός 16 μηνών από την κανονιστική έγκριση των περιφερειών υπολογισμού δυναμικότητας που αναφέρονται στο άρθρο 15, όλοι οι ΔΣΜ κάθε περιφέρειας υπολογισμού δυναμικότητας εκπονούν πρόταση σχετικά με κοινή μεθοδολογία όσον αφορά τη συντονισμένη αναδιανομή και αντίρροπη συναλλαγή. Η πρόταση υπόκειται σε διαβούλευση σύμφωνα με το άρθρο 12.

2.Η μεθοδολογία για τη συντονισμένη αναδιανομή και αντίρροπη συναλλαγή περιλαμβάνει μέτρα διασυνοριακού ενδιαφέροντος και παρέχει τη δυνατότητα σε όλους τους ΔΣΜ κάθε περιοχής υπολογισμού δυναμικότητας να ανακουφίσουν αποδοτικά τη φυσική συμφόρηση, ανεξαρτήτως του κατά πόσον οι λόγοι της φυσικής συμφόρησης εμπίπτουν ή όχι στην οικείες περιοχές ελέγχου. Στη μεθοδολογία για τη συντονισμένη αναδιανομή και την αντίρροπη συναλλαγή συνεκτιμάται το ότι η εφαρμογή της μπορεί να επηρεάσει σημαντικά τις ροές εκτός της περιοχής ελέγχου του ΔΣΜ.

3.Κάθε ΔΣΜ αναδιανέμει όλες τις διαθέσιμες μονάδες παραγωγής ή φορτίου με βάση τους κατάλληλους μηχανισμούς και τις συμφωνίες που ισχύουν στην οικεία περιοχή ελέγχου, συμπεριλαμβανομένων των γραμμών διασύνδεσης. Εντός 26 μηνών από την κανονιστική έγκριση των περιφερειών υπολογισμού δυναμικότητας, όλοι οι ΔΣΜ κάθε περιφέρειας υπολογισμού δυναμικότητας εκπονούν έκθεση, που υπόκειται σε διαβούλευση σύμφωνα με το άρθρο 12, με την οποία αξιολογείται ο σταδιακός συντονισμός και εναρμόνιση αυτών των μηχανισμών και συμφωνιών και διατυπώνονται προτάσεις. Η έκθεση υποβάλλεται στις αντίστοιχες ρυθμιστικές αρχές για αξιολόγηση. Οι προτάσεις που περιλαμβάνονται στην έκθεση προλαμβάνουν τη στρέβλωση της αγοράς λόγω αυτών των μηχανισμών και συμφωνιών.

4.Κάθε ΔΣΜ απέχει από μονομερή ή μη συντονισμένα μέτρα αναδιανομής και αντίρροπης συναλλαγής διασυνοριακής σημασίας. Κάθε ΔΣΜ συντονίζει τη χρήση των πόρων αναδιανομής και αντίρροπης συναλλαγής, λαμβάνοντας υπόψη τις επιπτώσεις τους στην επιχειρησιακή ασφάλεια και στην οικονομική απόδοση.

5.Οι οικείες μονάδες παραγωγής και φορτίου παρέχουν στους ΔΣΜ τις τιμές της αναδιανομής και αντίρροπης συναλλαγής πριν από τη δέσμευση πόρων αναδιανομής και αντίρροπης συναλλαγής.

Η τιμολόγηση της αναδιανομής και της αντίρροπης συναλλαγής βασίζεται:

α) στις τιμές στις σημαντικές αγορές ηλεκτρικής ενέργειας για το σχετικό χρονικό πλαίσιο· ή

β) στο κόστος των πόρων αναδιανομής και αντίρροπης συναλλαγής, το οποίο έχει υπολογιστεί με διαφανή τρόπο βάσει των δαπανών που έχουν πραγματοποιηθεί.

6.Από τις μονάδες παραγωγής και φορτίου παρέχονται εκ των προτέρων στους σχετικούς ΔΣΜ όλες οι απαραίτητες πληροφορίες για τον υπολογισμό του κόστους αναδιανομής και αντίρροπης συναλλαγής. Οι πληροφορίες αυτές ανταλλάσσονται μεταξύ των σχετικών ΔΣΜ μόνο για σκοπούς αναδιανομής και αντίρροπης συναλλαγής.».

Σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο άρθρο 74 του Κανονισμού« Μεθοδολογία επιμερισμού του κόστους αναδιανομής και αντίρροπης συναλλαγής» το οποίο προβλέπει:

« 1.Το αργότερο 16 μήνες μετά τη λήψη της απόφασης για τις περιφέρειες υπολογισμού δυναμικότητας, όλοι οι ΔΣΜ κάθε περιφέρειας υπολογισμού δυναμικότητας εκπονούν πρόταση σχετικά με κοινή μεθοδολογία επιμερισμού του κόστους της αναδιανομής και της αντίρροπης συναλλαγή.

2.Η μεθοδολογία επιμερισμού του κόστους αναδιανομής ή αντίρροπης συναλλαγής περιλαμβάνει λύσεις επιμερισμού του κόστους για δράσεις διασυνοριακής σημασίας.

3.Το κόστος αναδιανομής και αντίρροπης συναλλαγής που είναι επιλέξιμο για επιμερισμό μεταξύ των σχετικών ΔΣΜ προσδιορίζεται με διαφανή και ελέγξιμο τρόπο.

4.Στη μεθοδολογία επιμερισμού του κόστους αναδιανομής και αντίρροπης συναλλαγής πρέπει τουλάχιστον:

α)να προσδιορίζεται ποια είδη κόστους που προκύπτουν από τη χρήση διορθωτικών μέτρων, το κόστος των οποίων συνυπολογίζεται στον υπολογισμό δυναμικότητας στις περιπτώσεις που έχει καθοριστεί κοινό πλαίσιο για τη χρήση των εν λόγω μέτρων, είναι επιλέξιμα προς επιμερισμό μεταξύ όλων των ΔΣΜ της περιφέρειας υπολογισμού δυναμικότητας σύμφωνα με τη μεθοδολογία υπολογισμού δυναμικότητας κατά τα άρθρα 20 και 21·

β) να καθορίζει ποια είδη κόστους που προκύπτουν από τη χρήση αναδιανομής ή αντίρροπης συναλλαγής για τη διασφάλιση της σταθερότητας της διαζωνικής δυναμικότητας είναι επιλέξιμα προς επιμερισμό μεταξύ όλων των ΔΣΜ της περιφέρειας υπολογισμού δυναμικότητας σύμφωνα με τη μεθοδολογία υπολογισμού δυναμικότητας κατά τα άρθρα 20 και 21·

γ) να καθορίζει κανόνες για τον επιμερισμό του κόστους σε επίπεδο περιφέρειας, όπως προσδιορίζεται σύμφωνα με τα στοιχεία α) και β).

5.Η μεθοδολογία που αναπτύσσεται σύμφωνα με την παράγραφο 1 περιλαμβάνει:

α) μηχανισμό για την εξακρίβωση μεταξύ των εμπλεκόμενων ΔΣΜ της πραγματικής ανάγκης για αναδιανομή ή αντίρροπη συναλλαγή·

β) εκ των υστέρων μηχανισμό για την παρακολούθηση της χρήσης των διορθωτικών μέτρων που επιφέρουν κόστος·

γ) μηχανισμό για την αξιολόγηση των επιπτώσεων των διορθωτικών μέτρων, με βάση την επιχειρησιακή ασφάλεια και οικονομικά κριτήρια·

δ) διαδικασία που καθιστά δυνατή τη βελτίωση των διορθωτικών μέτρων·

ε) διαδικασία που καθιστά δυνατή την παρακολούθηση κάθε περιφέρειας υπολογισμού δυναμικότητας από τις αρμόδιες ρυθμιστικές αρχές.

6.Επιπλέον, η μεθοδολογία που αναπτύσσεται σύμφωνα με την παράγραφο 1:

α) παρέχει κίνητρα για τη διαχείριση της συμφόρησης, συμπεριλαμβανομένων διορθωτικών μέτρων, και κίνητρα για αποδοτικές επενδύσεις·

β) είναι συνεπής με τις ευθύνες και τις υποχρεώσεις των εμπλεκόμενων ΔΣΜ·

γ) διασφαλίζει δίκαιο επιμερισμό του κόστους και των οφελών μεταξύ των εμπλεκόμενων ΔΣΜ·

δ) είναι συνεπής με άλλους σχετικούς μηχανισμούς, συμπεριλαμβανομένων τουλάχιστον των εξής:

i) της μεθοδολογίας επιμερισμού εσόδων συμφόρησης κατά το άρθρο 73·

ii) του μηχανισμού αποζημίωσης μεταξύ των ΔΣΜ, όπως ορίζεται στο άρθρο 13 του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 714/2009 και του κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 838/2010 της Επιτροπής (1)·

ε) διευκολύνει την αποδοτική μακροπρόθεσμη ανάπτυξη και λειτουργία του πανευρωπαϊκού διασυνδεδεμένου συστήματος και την αποδοτική λειτουργία της πανευρωπαϊκής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας·

στ) διευκολύνει την τήρηση των γενικών αρχών όσον αφορά τη διαχείριση της συμφόρησης, όπως ορίζεται στο άρθρο 16 του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 714/2009·

ζ) καθιστά δυνατό τον εύλογο οικονομικό προγραμματισμό·

η) είναι συμβατή με τα χρονικά πλαίσια της αγοράς επόμενης ημέρας και της ενδοημερήσιας αγοράς και

θ) πληροί τις αρχές της διαφάνειας και της μη διακριτικής μεταχείρισης.

7.Έως την 31η Δεκεμβρίου 2018, όλοι οι ΔΣΜ κάθε περιφέρειας υπολογισμού δυναμικότητας εναρμονίζουν περαιτέρω, στο μέτρο του δυνατού, τις μεθοδολογίες επιμερισμού του κόστους αναδιανομής ή αντίρροπης συναλλαγής τις οποίες εφαρμόζουν στην οικεία περιφέρειας υπολογισμού δυναμικότητας.».

Σύμφωνα με το άρθρο 9 παρ. 5 του Κανονισμού

« 5. Κάθε ρυθμιστική αρχή εγκρίνει τους όρους και τις προϋποθέσεις ή τις μεθοδολογίες που έχουν αναπτύξει οι ΔΣΜ και οι ΝΕΜΟ για τον υπολογισμό ή τη δημιουργία ενιαίας σύζευξης επόμενης ημέρας και ενιαίας ενδοημερήσιας σύζευξης. Οι ρυθμιστικές αρχές είναι αρμόδιες για την έγκριση των όρων και προϋποθέσεων ή μεθοδολογιών που αναφέρονται στις παραγράφους 6, 7 και 8.»


Σύμφωνα με το άρθρο 9 παρ. 7 περ. (γ) και (η) του Κανονισμού

« 7. Οι προτάσεις για τους ακόλουθους όρους και προϋποθέσεις ή μεθοδολογίες υπόκεινται στην έγκριση όλων των ρυθμιστικών αρχών της οικείας περιφέρειας:…

γ) τη μεθοδολογία για συντονισμένη αναδιανομή και αντίρροπη συναλλαγή, σύμφωνα με το άρθρο 35 παράγραφος 1·

[…]

η) τη μεθοδολογία επιμερισμού του κόστους αναδιανομής ή αντίρροπης συναλλαγής σύμφωνα με το άρθρο 74 παράγραφος 1.».


Τέλος, η διαδικασία έγκρισης εκ μέρους των Ρυθμιστικών Αρχών προβλέπεται στο άρθρο 9 παρ. 10 του Κανονισμού ως εξής:

« 10. Όταν για την έγκριση όρων και προϋποθέσεων ή μεθοδολογιών απαιτείται απόφαση από περισσότερες της μιας ρυθμιστικές αρχές, οι αρμόδιες ρυθμιστικές αρχές διαβουλεύονται και συνεργάζονται στενά και συντονίζονται μεταξύ τους, με στόχο την επίτευξη συμφωνίας. Κατά περίπτωση, οι αρμόδιες ρυθμιστικές αρχές λαμβάνουν υπόψη τη γνώμη του Οργανισμού. Οι ρυθμιστικές αρχές λαμβάνουν αποφάσεις σχετικά με όρους και προϋποθέσεις ή μεθοδολογίες που υποβλήθηκαν σύμφωνα με τις παραγράφους 6, 7 και 8, εντός έξι μηνών από την παραλαβή των όρων και προϋποθέσεων ή μεθοδολογιών από τη ρυθμιστική αρχή ή, κατά περίπτωση, από την τελευταία εμπλεκόμενη ρυθμιστική αρχή.»


Συνεπεία των ανωτέρω, υποβάλλονται προς Δημόσια Διαβούλευση η κοινή πρόταση με τη μεθοδολογία για τη συντονισμένη αναδιανομή και αντίρροπη συναλλαγή και η κοινή πρόταση με τη μεθοδολογία επιμερισμού του κόστους αναδιανομής και αντίρροπης συναλλαγής όπως αναπτύχθηκε από κοινού από τους ΔΣΜ της περιφέρειας υπολογισμού δυναμικότητας Ελλάδας – Ιταλίας κατά τα άρθρα 35 και 74 του Κανονισμού (ΕΕ) 2015/ 1222 της Επιτροπής και υπεβλήθησαν σε όλες τις Ρυθμιστικές Αρχές της ενδιαφερόμενης περιφέρειας προς έγκριση, καθώς και η επίσημη μετάφρασή τους στην ελληνική γλώσσα και το επεξηγηματικό κείμενο, ως υπεβλήθησαν στη ΡΑΕ δυνάμει των υπ’ αρ. πρωτ. ΡΑΕ I-235154/11.04.2018 και I-235288/16.04.2018 εγγράφων του ΑΔΜΗΕ και των υπ’ αρ. πρωτ. ΡΑΕ I-234144/20.03.2018 εγγράφων της TERNA.

Επισυνάπτονται:

  1. Πρόταση με τη μεθοδολογία για τη συντονισμένη αναδιανομή και αντίρροπη συναλλαγή όπως αναπτύχθηκε από κοινού από τους ΔΣΜ της περιφέρειας υπολογισμού δυναμικότητας Ελλάδας – Ιταλίας – αγγλικό κείμενο (συνημμένο στο I-234144/20.03.2018)
  2. Πρόταση με τη μεθοδολογία για τη συντονισμένη αναδιανομή και αντίρροπη συναλλαγή όπως αναπτύχθηκε από κοινού από τους ΔΣΜ της περιφέρειας υπολογισμού δυναμικότητας Ελλάδας – Ιταλίας – ελληνική μετάφραση (συνημμένο στο I-235288/16.04.2018)
  3. Επεξηγηματικό κείμενο σχετικά με τη μεθοδολογία για τη συντονισμένη αναδιανομή και αντίρροπη συναλλαγή όπως αναπτύχθηκε από κοινού από τους ΔΣΜ της περιφέρειας υπολογισμού δυναμικότητας Ελλάδας – Ιταλίας (συνημμένο στο I-234144/20.03.2018)
  4. Πρόταση με τη μεθοδολογία επιμερισμού του κόστους αναδιανομής και αντίρροπης συναλλαγής όπως αναπτύχθηκε από κοινού από τους ΔΣΜ της περιφέρειας υπολογισμού δυναμικότητας Ελλάδας – Ιταλίας – αγγλικό κείμενο (συνημμένο στο I-234144/20.03.2018)
  5. Πρόταση με τη μεθοδολογία επιμερισμού του κόστους αναδιανομής και αντίρροπης συναλλαγής όπως αναπτύχθηκε από κοινού από τους ΔΣΜ της περιφέρειας υπολογισμού δυναμικότητας Ελλάδας – Ιταλίας – ελληνική μετάφραση (συνημμένο στο I-235154/11.04.2018)
  6. Επεξηγηματικό κείμενο σχετικά με τη μεθοδολογία επιμερισμού του κόστους αναδιανομής και αντίρροπης συναλλαγής όπως αναπτύχθηκε από κοινού από τους ΔΣΜ της περιφέρειας υπολογισμού δυναμικότητας Ελλάδας – Ιταλίας (συνημμένο στο I-234144 /20.03.2018)


Λήξη της παρούσας Δημόσιας Διαβούλευσης: Πέμπτη 31 Μαΐου 2018.

Οι ενδιαφερόμενοι καλούνται να υποβάλλουν τις απόψεις τους στη ΡΑΕ με ηλεκτρονική επιστολή στη διεύθυνση [email protected] ή εγγράφως. Μετά τη λήξη της παρούσας δημόσιας διαβούλευσης, η ΡΑΕ θα δημοσιοποιήσει κατάλογο των συμμετεχόντων, καθώς και το περιεχόμενο των επιστολών και παρεμβάσεών τους, με εξαίρεση την περίπτωση κατά την οποία ο αποστολέας αιτείται τη μη δημοσιοποίηση των στοιχείων του και/ή των απόψεών του.

 

Συνημμένα αρχεία

  1. GRIT-RDCT-Proposal GRIT-RDCT-Proposal (μέγεθος : 281.435 kb)
  2. GRIT-RDCT-Explanatory Note GRIT-RDCT-Explanatory Note (μέγεθος : 509.379 kb)
  3. GRIT-RDCT-Proposal GR GRIT-RDCT-Proposal GR (μέγεθος : 326.104 kb)
  4. GRIT RDCT- Cost sharing proposal GRIT RDCT- Cost sharing proposal (μέγεθος : 213.342 kb)
  5. GRIT RDCT- Cost sharing proposal GR GRIT RDCT- Cost sharing proposal GR (μέγεθος : 115.561 kb)
  6. GRIT-RDCT- Cost Sharing Explanatory Note GRIT-RDCT- Cost Sharing Explanatory Note (μέγεθος : 371.891 kb)