Στην ανανέωση του στόλου με χρηματοδότηση 30 εκατ. ευρώ από την Περιφέρεια Αττικής προχωρά ο ΟΑΣΑ, τη στιγμή που δεν μπορεί να αντιμετωπίσει τις ανάγκες του υφιστάμενου στόλου σε ανταλλακτικά. Ο ΟΑΣΑ προγραμματίζει την προμήθεια 92 λεωφορείων σύγχρονης αντιρρυπαντικής τεχνολογίας (EURO VI). Μεταξύ αυτών είναι και 12 ηλεκτρικά λεωφορεία.

Στην ανανέωση του στόλου με χρηματοδότηση 30 εκατ. ευρώ από την Περιφέρεια Αττικής προχωρά ο ΟΑΣΑ, τη στιγμή που δεν μπορεί να αντιμετωπίσει τις ανάγκες του υφιστάμενου στόλου σε ανταλλακτικά. Ο ΟΑΣΑ προγραμματίζει την προμήθεια 92 λεωφορείων σύγχρονης αντιρρυπαντικής τεχνολογίας (EURO VI). Μεταξύ αυτών είναι και 12 ηλεκτρικά λεωφορεία. Ειδικότερα, ο ΟΑΣΑ θα προκηρύξει ανοικτό διεθνή ηλεκτρονικό διαγωνισμό για την προμήθεια και εγκατάσταση είκοσι λεωφορείων 12 μέτρων, εξήντα αρθρωτών λεωφορείων 18 μέτρων και 12 ηλεκτρικών λεωφορείων 12 μέτρων. Η ανοιχτή πρόσκληση για σχόλια επί των τεχνικών προδιαγραφών έχει ήδη δημοσιευθεί και μένει η ολοκλήρωση της διαδικασίας προκειμένου να προκηρυχθεί ο διαγωνισμός.

Στο μεταξύ, σήμερα οι ΟΣΥ (Οδικές Συγκοινωνίες) έχουν στη δύναμή τους 2.023 λεωφορεία, εκ των οποίων μόλις τα 950 εκτελούν δρομολόγια. Τα υπόλοιπα βρίσκονται παροπλισμένα στα αμαξοστάσια, καθώς στην πλειονότητά τους δεν μπορούν να επισκευαστούν ελλείψει ανταλλακτικών.

Πάνω από τα μισά οχήματα βρίσκονται ακινητοποιημένα στα αμαξοστάσια, καθώς είτε έχουν κριθεί ασύμφορα επιδιόρθωσης είτε η εταιρεία δεν έχει τη δυνατότητα να προμηθευτεί τα απαιτούμενα ανταλλακτικά. Σε αυτά τα δεδομένα προστίθενται και οι σημαντικές ελλείψεις σε ανθρώπινο δυναμικό, καθιστώντας τη συντήρηση των οχημάτων, που εξυπηρετούν περίπου 400 εκατ. μετακινήσεις στην Αθήνα σε ετήσια βάση, διαδικασία πολυτελείας.

 

Ανταλλακτικά

Οι ΟΣΥ αδυνατούν –λόγω έλλειψης ρευστότητας– εδώ και περίπου τέσσερα χρόνια να προχωρήσουν σε μαζικές παραγγελίες ανταλλακτικών, που θα μείωναν σημαντικά την τιμή μονάδας του κάθε ανταλλακτικού.

Αποτέλεσμα είναι πολλά από τα οχήματα να ακινητοποιούνται στα αμαξοστάσια, ενώ θα μπορούσαν να τροφοδοτούν το δίκτυο, εξυπηρετώντας τουλάχιστον τα προγραμματισμένα δρομολόγια.

Το γεγονός αυτό αντανακλάται και στο συγκοινωνιακό έργο, το οποίο έχει περιοριστεί κατά περίπου 30% την τελευταία τριετία. Ταυτόχρονα, ο χρόνος αναμονής στις στάσεις έχει αρχίσει και γίνεται εφιαλτικός για τους επιβάτες, καθώς ο περιορισμένος στόλος δεν επιτρέπει την εκτέλεση ούτε των -ήδη μειωμένων- δρομολογίων που είναι προγραμματισμένα. Την ίδια στιγμή, πολλαπλασιάζονται τα περιστατικά βλαβών στα λεωφορεία τα οποία παθαίνουν ακόμα και εκρήξεις εν κινήσει.

 

O στόλος

Ο μέσος όρος ηλικίας των οχημάτων των ΟΣΥ διαμορφώνεται περίπου στα 13 έτη. Τα 2.031 θερμικά λεωφορεία που είχε στα αμαξοστάσιά της στα τέλη του 2015 μετρούν 12,8 έτη κατά μέσον όρο, ενώ η ηλικία των 356 ηλεκτροκίνητων τρόλεϊ διαμορφώνεται στα 13,8 χρόνια σύμφωνα με τα στοιχεία της έκθεσης πεπραγμένων των ΟΣΥ. Το παλαιότερο όχημα που διαθέτουν οι ΟΣΥ σήμερα αποκτήθηκε το 1993, ενώ το νεότερο το 2011.

Τα στοιχεία θέλουν την πλειονότητα των οχημάτων να είναι παλαιάς τεχνολογίας, καθώς το 43,1% των λεωφορείων είναι τεχνολογίας EURO II (χρονολογούνται μεταξύ 1998 και 2002), ενώ το 19,8% είναι EURO III (μεταξύ 2004 και 2005). Υπάρχει, όμως, και ένα 10% των οχημάτων που είναι παλαιότατης τεχνολογίας, EURO I. Πρακτικά, αυτά τα 230 οχήματα απαγορεύεται να κυκλοφορήσουν στον «μεγάλο δακτύλιο», καθώς εκπέμπουν περίπου 0,7 γραμμάρια οξείδιο του αζώτου ανά χλμ., ή 95% περισσότερα σωματίδια σε σχέση με τα νεότερης τεχνολογίας (EURO V).

Ο στόλος των τρόλεϊ αποτελείται από 102 οχήματα σειράς 6000 (1999-2000),112 οχήματα σειράς 7000 (1999-2000), 91 οχήματα σειράς 8000 (2003-2004) και 51 οχήματα σειράς 9000 (2004).

 

(«Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ»)