Τη διεύρυνση του εταιρικού σχήματος του αγωγού φυσικού αερίου ΤΑΡ (Statoil, EGL, E.ON) με νέους εταίρους από Αζερμπαϊτζάν, Ελλάδα και Ιταλία επιδιώκει η διοίκηση της εταιρείας, σύμφωνα με δηλώσεις του διευθύνοντος συμβούλου, Kjetil Tungland. Ο αγωγός ΤΑΡ (Trans Adriatic Pipeline), είναι ένας από τους 3 που διεκδικούν να αποτελέσουν τον ονομαζόμενο «Νότιο Διάδρομο φυσικού αερίου» για τη μεταφορά αζέρικου αερίου στην ΕΕ
Τη διεύρυνση του εταιρικού σχήματος του αγωγού φυσικού αερίου ΤΑΡ (Statoil, EGL, E.ON) με νέους εταίρους από Αζερμπαϊτζάν, Ελλάδα και Ιταλία επιδιώκει η διοίκηση της εταιρείας, σύμφωνα με δηλώσεις του διευθύνοντος συμβούλου, Kjetil Tungland.

Ο αγωγός ΤΑΡ (Trans Adriatic Pipeline), είναι ένας από τους 3 που διεκδικούν να αποτελέσουν τον ονομαζόμενο «Νότιο Διάδρομο φυσικού αερίου» για τη μεταφορά αζέρικου αερίου στην ΕΕ.

Η διαδρομή του είναι σχεδόν παρόμοια με του Ελληνοιταλικού αγωγού ITGI, με τη διαφορά ότι στο τελευταίο τμήμα του πριν την υποβρύχια διέλευση της Αδριατικής, διασχίζει την Αλβανία.

Ειδικότερα, ο Kjetil Tungland σε δηλώσεις που έκανε στις 19 Δεκεμβρίου, ανέφερε μεταξύ άλλων ότι η εταιρεία του συνεχίζει να μένει «ανοιχτή» στην είσοδο νέων εν δυνάμει μετόχων.

Κατονόμασε δε τις εταιρείες SOCAR, BP, και Total, οι οποίες συμμετέχουν στην κοινοπραξία που εκμεταλλεύεται το κοίτασμα της Κασπίας Σαχ Ντενίζ 2, από όπου θα προέλθει το φυσικό αέριο που θα μεταφερθεί στην Ευρώπη.

Στη συνέχεια ο κ. Tungland επαναφέρει την παλαιότερη πρόταση για συγχώνευση των αγωγών του «Νότιου Διαδρόμου» και στην ουσία για συγχώνευση των αγωγών ΤΑΡ και ITGI, οι οποίοι έχουν πολλά κοινά χαρακτηριστικά, όπως την ίδια όδευση στο μεγαλύτερο μέρος της διαδρομής, την ίδια δυναμικότητα (10 δισ. κ.μ. το χρόνο).

Όπως δε αναφέρει, ο ΤΑΡ παραμένει πάντα «ανοιχτός» σε νέους μετόχους και ειδικότερα από την Ιταλία και την Ελλάδα (ΔΕΠΑ, Edison), οι οποίοι θα μπορούσαν να συνεισφέρουν στην επιτυχή ανάπτυξη του σχεδίου.

Πάντως ο κ. Tungland διευκρινίζει ότι η δυνατότητα συγχώνευσης μεταξύ ΤΑΡ και ITGI, είναι περισσότερο πιθανή, αφού προηγουμένως η κοινοπραξία του Σαχ Ντενίζ 2, επιλέξει τον προτιμητέο αγωγό μεταξύ των 3 που κατέθεσαν προτάσεις (ΤΑΡ, ITGI, Nabucco).

Η διαδικασία αυτή αναμένεται να ολοκληρωθεί στο τέλος Μαρτίου 2012. Σύμφωνα δε με τον διευθύνοντα του ΤΑΡ, από τη στιγμή που η κοινοπραξία επιλέξει τον αγωγό του «Νότιου Διαδρόμου», θα γίνει δυνατή η έναρξη διαπραγματεύσεων για συνεργασία μεταξύ των εκπροσώπων των σχεδίων.

Θα πρέπει να σημειωθεί ότι με αφορμή παλαιότερη πρόταση του ΤΑΡ για συνεργασία με τον Ελληνοιταλικό αγωγό, οι συζητήσεις μεταξύ των συμμετεχόντων, δεν είχαν κατάληξη.

Σύμφωνα δε με τα όσα γνωρίζει το Euro2day, κύρια αιτία ήταν ότι οι δύο πλευρές επέμειναν η κάθε μία στη δική της διαδρομή. Δηλαδή ο ITGI στη διαδρομή Ελληνικό δίκτυο και υποβρύχιος αγωγός Ελλάδας- Ιταλίας ενώ ο ΤΑΡ Ελληνικό δίκτυο, συνέχιση στην Αλβανία και υποβρύχιος αγωγός Αλβανίας-Ιταλίας.

Σε ό,τι αφορά στην πρόοδο των δύο έργων, ο μεν Ελληνοιταλικός αγωγός προηγείται έναντι του ΤΑΡ στα θέματα αδειοδοτήσεων. Ο ΤΑΡ από την πλευρά του θεωρεί τα θέματα αυτά ως δευτερεύουσας σημασίας, καθώς εκτιμά ότι υπάρχει χρόνος για τη λήψη των αδειών αυτών.

Η Ευρωπαική Επιτροπή

Την ίδια στιγμή, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η οποία προωθεί εδώ και χρόνια του άνοιγμα του «Νότιου Διαδρόμου», ως μέσου για διαφοροποίηση των πηγών προμήθειας φυσικού αερίου, τηρεί πλήρη ουδετερότητα, έναντι των 3 προτάσεων.

Σε προχθεσινές δηλώσεις του στις Βρυξέλλες ο Επίτροπος αρμόδιος για την ενέργεια Γκίντερ Έτινγκερ, επισημαίνει ότι η Επιτροπή θα αποδεχτεί την όποια απόφαση της κοινοπραξίας του Σαχ Ντενίζ 2 ως προς τον αγωγό που θα επιλέξει για τη μεταφορά του αερίου. Όπως δε τονίζει ο ίδιος, επιτυχία της πολιτικής της ΕΕ για το «Νότιο Διάδρομο» θα είναι η κοινοπραξία να ονομάσει προτιμητέο αγωγό και όχι ποιος θα είναι αυτός.

(από www.euro2day.gr, 22/12/2011)