Στην έρευνα για το πλοίο που θα κινείται αποκλειστικά με ηλεκτρισμό, ένα ιδιαίτερα μακρόπνοο σχέδιο, συμμετέχει η Σχολή Ναυπηγών Μηχανολόγων Μηχανικών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου.
Στην έρευνα για το πλοίο που θα κινείται αποκλειστικά με ηλεκτρισμό, ένα ιδιαίτερα μακρόπνοο σχέδιο, συμμετέχει η Σχολή Ναυπηγών Μηχανολόγων Μηχανικών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου.
Πρόκειται για παγκόσμια έρευνα για το Πλήρως Εξηλεκτρισμένο Πλοίο (All Electric Ship - AES) που αποσκοπεί στο να χρησιμοποιηθούν οι εναλλακτικές πηγές ενέργειας και κυρίως τα φωτοβολταϊκά συστήματα και οι ανεμογεννήτριες για την κίνηση των πλοίων.
Το σχέδιο υπό τον τίτλο MARINELIVE - Marine Electrical Initiative χρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ενωση με 1,94 εκατ. ευρώ και το συντονίζει ο αναπληρωτής καθηγητής Ιωάννης Προυσαλίδης. Η πρόταση του ΕΜΠ προκρίθηκε μαζί με 13 άλλα έργα, ανάμεσα σε 254 προτάσεις από ολόκληρη την Ευρώπη.
Τι είναι, όμως, το Πλήρως Εξηλεκτρισμένο Πλοίο; Η ηλεκτροπρόωση ενός πλοίου δεν είναι κάτι καινούργιο αφού έχει δοκιμαστεί σε διάφορες μορφές εδώ και παραπάνω από έναν αιώνα. Ηλεκτροκινητήρες περιστρέφουν τις προπέλες σε πάρα πολλά υπερσύγχρονα κρουαζιερόπλοια, σε μερικά από τα οποία εφαρμόζεται μεικτό σύστημα με κλασική μηχανική πρόωση (με θερμικό κινητήρα) για την πλεύση σε ανοικτή θάλασσα σε συνδυασμό με ηλεκτρικά pods δεξιά και αριστερά για μεγαλύτερη ακρίβεια και ευελιξία στις μανούβρες μέσα στο λιμάνι.
Ολα σε ένα.Ολα τα παραπάνω συμπεριλαμβάνονται στην έρευνα για το Πλήρως Εξηλεκτρισμένο Πλοίο του μέλλοντος. Σκοπός είναι να μετατραπεί κάθε χωριστό υποσύστημα του πλοίου σε μέρος ενός ολοκληρωμένου συστήματος ελέγχου και διαχείρισης, όπου όλες οι εντολές και οι πληροφορίες θα κυκλοφορούν μέσα από το διπλό δίκτυο ελέγχου του πλοίου, χωρίς ανεξάρτητα υποσυστήματα και άλλες ανάγκες σε ενέργεια πέρα από την ηλεκτρική.
Οι τομείς της έρευνας είναι πάρα πολλοί, με πρώτο και προφανή τη βελτιστοποίηση των συστημάτων IFEP (Integrated Full Electric Propulsion, Ολοκληρωμένη Πλήρως Ηλεκτρική Πρόωση) και τη συνολική βελτίωση του βαθμού απόδοσης σε κάθε τομέα που επιδρά στις επιδόσεις ενός πλοίου, σημείο από το οποίο εξαρτάται σημαντικά η εξοικονόμηση ενέργειας.
Επόμενος στόχος είναι η έρευνα για εναλλακτικούς τρόπους παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας, συμπληρώνοντας ή και καταργώντας τη θερμική καύση στους κινητήρες με την εκμετάλλευση ενεργειακών κυψελών (fuel cells) αλλά και φωτοβολταϊκών συστημάτων, ανεμογεννητριών και κάθε άλλου είδους εναλλακτική μορφή παραγωγής ενέργειας.
Προσομοιωτής.
Παράλληλα σημαντική είναι και η έρευνα που απαιτείται ώστε να καθοριστούν και να δοκιμαστούν στην πράξη οι παράμετροι και η αρχιτεκτονική των ψηφιακών δικτύων, που θα έχουν τον απόλυτο έλεγχο κάθε παραμέτρου της λειτουργίας ενός πλοίου.
Το «μηχανοστάσιο» στα πλοία του μέλλοντος δεν θα μυρίζει ντίζελ και γράσο, αλλά θα είναι ένα μεγάλο κλιματιζόμενο computer room γεμάτο τερματικά, servers και εξοπλισμό δικτύωσης. Ηδη η Σχολή Ναυπηγών Μηχανολόγων Μηχανικών του ΕΜΠ διαθέτει σύστημα προσομοίωσης του ψηφιακού δικτύου ενός πλοίου και δουλεύει πάνω στον σχεδιασμό ενός διπλού δικτύου ελέγχου και διακίνησης της πληροφορίας.
Το MARINELIVE δεν είναι το μοναδικό ερευνητικό πρόγραμμα σε όλο τον κόσμο. Στις ΗΠΑ, κορυφαία πανεπιστήμια και ερευνητικά κέντρα, μεταξύ των οποίων και το πασίγνωστο ΜΙΤ, συμμετέχουν στο αντίστοιχου αντικειμένου Electric Ship Research and Development Consortium (ESRDC), για το οποίο μάλιστα και από το Πολεμικό Ναυτικό της χώρας εκδηλώνεται σοβαρό ενδιαφέρον.
(από την εφημερίδα "Τα Νέα")