Οι κυβερνήσεις της Ιταλίας και της Ελλάδας συμφώνησαν να στηρίξουν την
κατασκευή του Aδριατικού Αγωγού (Trans Adriatic Pipeline - TAP), γεγονός
που θα μπορούσε να αυξήσει τις πιθανότητες να κερδίσει το έργο σε έναν
μακρόχρονο διαγωνισμό για την κατασκευή αγωγού που θα συμβάλει στην
ενεργειακή απεξάρτηση της Ευρώπης.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με ανακοίνωση του υπουργείου Περιβάλλοντος, ο
υφυπουργός ΠΕΚΑ Μ. Παπαγεωργίου και ο Ιταλός υφυπουργός Οικονομικής
Ανάπτυξης, αρμόδιος για την ενέργεια, Κλαούντιο Ντε Βινσέντι, στη
συνάντηση που είχαν το μεσημέρι της Τετάρτης, στη Ρώμη, κατέληξαν σε
συμφωνία στενής συνεργασίας για την από κοινού υποστήριξη του έργου
κατασκευής του Νοτίου Διαδρόμου μεταφοράς Φυσικού Αερίου, σύμφωνα με τις
ευρωπαϊκές οδηγίες και αποφάσεις.
Ο κ. Παπαγεωργίου συνόδευε τον υπουργό Εξωτερικών, Δημήτρη Αβραμόπουλο, στην ιταλική πρωτεύουσα.
Στο πλαίσιο αυτό, Ελλάδα και Ιταλία βρίσκονται σε διαδικασία συνομιλιών
και με την αλβανική κυβέρνηση για την υλοποίηση του έργου, που θα
συμβάλει αποφασιστικά στην ενεργειακή απεξάρτηση της Ευρώπης.
«Μακάρι όλοι να δείξουν καλή διάθεση συνεργασίας, όπως η Ελλάδα και η Ιταλία», επισήμανε ο υφυπουργός ΠΕΚΑ.
Αμέσως μετά, μιλώντας προς τους εκπροσώπους του Τύπου, ο κ. Παπαγεωργίου
δήλωσε: «Αυτό το οποίο θα γίνει αυτή τη στιγμή και συμφωνήθηκε σήμερα,
είναι μια στενή συνεργασία με την Ιταλία στο νότιο διάδρομο, που έχει
καθορίσει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τον υποστηρίζουμε εδώ και πάρα πολλά
χρόνια ως Ελλάδα. Να προχωρήσουμε σε αυτό το project, ώστε να μπορέσει
να γίνει διαφοροποίηση των πηγών ανεφοδιασμού.
» Στα επόμενα στάδια θα συζητηθούν λεπτομέρειες, γιατί το επόμενο βήμα
σε δεύτερη φάση είναι μεταξύ Ελλάδος, Ιταλίας και Αλβανίας, ώστε να
μπουν -αν θέλετε- οι λεπτομέρειες που αφορούν σε αυτό το project και τη
διέλευση του συγκεκριμένου αγωγού».
Υπογραφή τον Σεπτέμβριο
Ο αγωγός ΤΑΡ αποτελεί τον ένα εκ των δυο αγωγών που έχουν προκριθεί από
την αζέρικη κοινοπραξία Shah Deniz 2, της οποίας ηγούνται η BP και η
Statoil, για την μεταφορά 16 δισ. κυβικών μέτρων φυσικού αερίου το χρόνο
μέσω της Τουρκίας προς την Ευρωπαϊκή Ένωση.
«Η Αθήνα και η Ρώμη αποφάσισαν να στηρίξουν το έργο μετά την επιλογή του
ΤΑΡ από την κοινοπραξία του Αζερμπαϊτζάν Shah Deniz 2 για την μεταφορά
φυσικού αερίου στην Δυτική Ευρώπη. Ο αγωγός του δυτικού Ναμπούκο
παραμένει ένας εναλλακτικός δρόμος μέσω των Βαλκανίων», είπε εκπρόσωπος
του ιταλικού υπουργείου Εξωτερικών.
Ο αγωγός ΤΑΡ θα μεταφέρει φυσικό αέριο από τα δυτικά σύνορα της Τουρκίας
προς την Αδριατική και την Ιταλία, ενώ το ανταγωνιστικό προτεινόμενο
έργο του δυτικού Ναμπούκο θα μεταφέρει το φυσικό αέριο μέσω της
νοτιοανατολικής Ευρώπης στην Αυστρία.
Όπως επισημαίνει το Reuters, το έργο του ΤΑΡ είχε επικριθεί στο παρελθόν
ότι στερείται κυβερνητικής στήριξης, κάτι που ο δυτικός αγωγός του
Ναμπούκο έχει ήδη εξασφαλίσει από όλες τις χώρες από τις οποίες θα
περάσει. Αναλυτές λένε ότι το έργο του ΤΑΡ στερείται ακόμη μιας ιταλικής
εταιρίας που θα λειτουργήσει ως συνέταιρος.
Η κρατική πετρελαϊκή εταιρία του Αζερμπαϊτζάν, SOCAR, είπε τον Ιούνιο
ότι στόχος της είναι να αποφασίσει τον τελικό νικητή έως τα τέλη του
έτους.
Η εταιρεία Trans Adriatic Pipeline, που συστάθηκε με σκοπό τον
σχεδιασμό, την ανάπτυξη και την κατασκευή του Αδριατικού Αγωγού,
χαιρέτισε την συμφωνία.
«Αυτή (η συμφωνία) επιβεβαιώνει την πρόοδο που έχουμε σημειώσει στις
συνομιλίες μας με τις ιταλικές και ελληνικές αρχές", είπε την Τετάρτη ο
επικεφαλής Εξωτερικών Θεμάτων της ΤΑΡ Μάικλ Χόφμαν, προσθέτοντας ότι
ελπίζει να υπογραφεί η σχετική συμφωνία με τις αρμόδιες κυβερνήσεις τον
Σεπτέμβριο.