«Έκρηξη» στο λαθρεμπόριο ναυτιλιακών καυσίμων θα σημειωθεί
μετά την εξίσωση των φόρων στα πετρέλαια θέρμανσης και κίνησης, που εκτιμάται
ότι θα περιορίσει σημαντικά ανάλογα φαινόμενα στο συγκεκριμένο κομμάτι
καυσίμων. Το παραδέχθηκε ο γενικός γραμματέας Πληροφοριακών Συστημάτων Χάρης
Θεοχάρης, ο οποίος παραβρέθηκε στην παρουσίαση της μελέτης της ΓΣΕΒΕΕ, της
ΠΟΠΕΚ και του Ινστιτούτου Μικρών Επιχειρήσεων της ΓΣΕΒΕΕ, για τη νοθεία και το
λαθρεμπόριο καυσίμων.
Ο κ. Θεοχάρης δέχθηκε τα πυρά των ομιλητών και των
εκπροσώπων του Τύπου για την ολιγωρία που επιδεικνύει η επίσημη πολιτεία στη
«θεραπεία» φαινομένων λαθρεμπορίας, όπως, για παράδειγμα, η καθυστέρηση στην
έκδοση επτά υπουργικών αποφάσεων για την εφαρμογή του συστήματος εισροών-εκροών,
της υπουργικής απόφασης για την εγκατάσταση GPS σε όλα τα μέσα μεταφοράς
καυσίμων τόσο στο εσωτερικό όσο και για εξαγωγές, καθώς και τον προσδιορισμό
τεχνικών προδιαγραφών για τη λειτουργία του κεντρικού cerver στο υπουργείο
Οικονομικών, ο οποίος θα είναι συνδεδεμένος με τα πρατήρια και τα αντίστοιχα
συστήματα εκροών-εκροών.
«Αν θέλεις να έχεις κράτος», υποστήριξε, «θα πρέπει να
υλοποιείς τις αποφάσεις σου ως το τέλος. Εάν αποφάσισες να ξεκινήσεις την
υιοθέτηση συστήματος εισροών-εκροών από τα πρατήρια είναι λάθος και δείχνει
αναξιοπιστία της πολιτείας αν δεν το εφαρμόζεις. Δεν μπορείς να ψηφίζεις νόμους
και να μην υλοποιείς κανέναν».
Ο κ. Θεοχάρης ανέφερε ότι ο προσδιορισμός των τεχνικών
προδιαγραφών από την πλευρά του ΥΠ.ΟΙΚ. θα είναι κατά πάσα έτοιμος στο πρώτο
τρίμηνο του 2013, ενώ είπε ότι δεν έχει ληφθεί ακόμη οριστική απόφαση για
ενιαίο τύπο καυσίμων, κίνηση που θα ελαχιστοποιούσε φαινόμενα λαθρεμπορίας.
Την παρέμβαση του εισαγγελέα, για να διερευνηθεί γιατί
καθυστερεί η διαδικασία της εφαρμογής του συστήματος εισροών-εκροών ζήτησε ο
εκπρόσωπος του ΙΜΕ ΓΣΕΒΕΕ.
Ξεπερνούν το 1 δισ. ευρώ τα διαφυγόντα έσοδα από τη
λαθρεμπορία καυσίμων, είπε από την πλευρά του ο πρόεδρος της ΓΣΕΒΕΕ Δημήτρης
Ασημακόπουλος, με βάση τόσο την έκθεση του ΔΝΤ, όσο και σχετικές δηλώσεις του
πρώην πρωθυπουργού Λουκά Παπαδήμου στη Βουλή.
«Η πολιτική βούληση για την αντιμετώπιση αυτών των
φαινομένων εξαντλείται στην παραβατικότητα της μαρίδας», τόνισε ο κ.
Ασημακόπουλος. «Μένουν απέξω οι πολύ ισχυροί και όσοι διαθέτουν ισχυρές διασυνδέσεις
στο πολιτικό σύστημα», κατήγγειλε.
«Δεν μπορεί να τιμωρούνται τα νοικοκυριά με την εξίσωση των
φόρων στα πετρέλαια θέρμανσης και κίνησης, όταν θα μπορούσαν να προέλθουν
σημαντικά έσοδα από τη μάστιγα του λαθρεμπορίου», υποστήριξε ο πρόεδρος της
ΓΣΕΒΕΕ για να καταλήξει. «Καταλήγουμε να κάνουμε μια τρύπα στο νερό όταν
κυνηγάμε μόνον τον ταβερνιάρη και τον περιπτερά. Δεν δημιουργείται έτσι
συνείδηση αποφυγής του λαθρεμπορίου».
Από την πλευρά του ο πρόεδρος της ΠΟΠΕΚ Κώστας Μαυράκης επισήμανε ότι η συντριπτική πλειοψηφία των
πρατηριούχων ζητά να αναδείξει το κομμάτι του παζλ που λείπει κι αυτό είναι η
έλλειψη πολιτικής βούλησης. Κύριες πηγές του λαθρεμπορίου είναι, κατά τον ίδιο,
η ναυτιλία, τα σύνορα και τα εξαγωγικά καύσιμα.
Συντάκτης της μελέτης είναι ο καθηγητής στο Τμήμα
Οικονομικών Επιστημών του ΑΠΘ Δημήτρης Μαρδάς, ο οποίος τόνισε ότι χρειάζεται
ένας ευέλικτος μηχανισμός εποπτείας, ο οποίος θα υιοθετήσει τις απλές συνταγές
της επιστήμης του μάνατζμεντ, θα χρησιμοποιήσει αποτελεσματικά την τεχνολογία
και θα θέσει σε πλήρη ανάπτυξη το σύνολο διατάξεων σχετικών με το «μαύρο χρήμα»
και το «πόθεν έσχες» των εμπλεκομένων, τόσο από την πλευρά της προσφοράς, όσο
και από την πλευρά των εποπτευουσών αρχών, συμπεριλαμβανομένων και πολιτικών
προσώπων.
Η μελέτη περιλαμβάνει μια σειρά προτάσεων για την
αντιμετώπιση των φαινομένων αυτών, όπως, κίνητρα στο στελεχικό δυναμικό των
εποπτευουσών αρχών (πριμ, προβάδισμα στην ιεραρχική ανέλιξη, κλπ), επιβολή
αδιαπραγμάτευτων προστίμων και αυστηρών κυρώσεων, πληρωμές από εξαγωγές,
έλεγχος των καυσίμων των αυτοκινήτων taxi, ένταξη δράσεων στο 5ο ΚΠΣ για αγορά
τεχνολογικού εξοπλισμού.