Εικονικές εξαγωγές και λαθρεμπόριο καυσίμων στα βόρεια
σύνορα της χώρας μας καταγράφει η μελέτη της ΓΣΕΒΕΕ, της ΠΟΠΕΚ και του ΙΜΕ
ΓΣΕΒΕΕ, που δόθηκε χθες στη δημοσιότητα. Σύμφωνα με στοιχεία της Γενικής
Γραμματείας Διαφάνειας, οι ετήσιες απώλειες για το δημόσιο από εικονικές
εξαγωγές, που υπολογίζονται στα 1000
βαρέλια ετησίως, ανέρχονται σε 150 εκατ. ευρώ.
Οι μελετητές έλαβαν υπόψη στοιχεία από τον ΟΗΕ για το
εμπόριο βενζινών και ντίζελ της Ελλάδος, από το 2001 έως το 2010, με τις χώρες,
Fyrom, Βουλγαρία, Αλβανία και Τουρκία, προκειμένου να στοιχειοθετήσουν τις
εκτιμήσεις τους. Ειδικότερα, όπως προκύπτει από τα στοιχεία αυτά με τη Fyrom η
Ελλάδα δηλώνει πολλαπλάσιες εξαγωγές από αυτές που δηλώνει η συγκεκριμένη χώρα.
Το 2010 εμείς δηλώσαμε 55,8 εκατ. δολάρια εξαγωγές, ενώ τα Σκόπια μηδέν.
«Αν δεν είναι ακριβή τα στοιχεία των εισαγωγών του 2010,
λόγω παραλήψεων των αρχών της γειτονικής χώρας, τότε ενδεχομένως κάποια…
καθαρίστρια σκούπισε κατ’ επανάληψη τα σχετικά παραστατικά που έπεσαν κατά
λάθος στο πάτωμα του φυλακίου, απέναντι εκείνου των Ευζώνων!», επισημαίνεται
στη μελέτη.
Εξαγωγές Ελλάδας προς FYROM βενζινών (σε δολάρια)
Έτος
|
Εξαγωγές της Ελλάδας1
|
Εισαγωγές από την Ελλάδα2
|
2001
|
80.078.958
|
52.793.587
|
2002
|
92.489.016
|
71.850.860
|
2003
|
22.845.123
|
12.012.433
|
2004
|
13.626.146
|
2.217.912
|
2005
|
22.600.932
|
8.640.396
|
2006
|
23.071.680
|
9.625.968
|
2007
|
31.065.990
|
6.112.069 3
|
2008
|
54.895.198
|
19.182.818
|
2009
|
134.460.100
|
10.005.015
|
2010
|
55.801.150
|
0
|
Σημειώσεις
Όπως δηλώνονται από τις ελληνικές αρχές
Όπως δηλώνονται από τη χώρα εισαγωγής
Οι μεγάλες μεταβολές διαχρονικά σε αξία συμπίπτουν και με
μεγάλες μεταβολές σε ποσότητες.
Πηγή: OHE Βάση δεδομένων Comtrade (www.comtrade.un.org)
Με τη Βουλγαρία, πάντα σύμφωνα με τη μελέτη, οι δηλωθείσες
εξαγωγές της Ελλάδας από το 2001 ως το 2009 ήταν, εκτός από ένα έτος,
υψηλότερες από τις εισαγωγές που δήλωσε το γειτονικό κράτος. Μόνον το 2006 και
το 2010 καταγράφεται αντίθετη εξέλιξη, η οποία αιτιολογείται από το πλαίσιο του
ενδοκοινοτικού εμπορίου, που υποχρεώνει κάθε διακίνηση να συνοδεύεται από το
έντυπο VIES, που συμπληρώνει τόσο ο εξαγωγέας, όσο και ο εισαγωγέας μία φορά το
μήνα και το οποίο στέλνεται στις Βρυξέλλες με ηλεκτρονικό τρόπο, αλλά εκ των
υστέρων.
«Όταν, μετά τις προβλεπόμενες διασταυρώσεις, οι δηλωθείσες
αξίες στα δυο VIΕS δε συμφωνούν τότε κινητοποιούνται οι σχετικοί ελεγκτικοί
μηχανισμοί. Αν όμως συμφωνούν οι αξίες των δύο εντύπων των δυο χωρών στο
εμπόριο των βενζινών, πώς ερμηνεύεται πάλι η όποια απόκλιση διαπιστώνεται από
τις στατιστικές του διεθνούς εμπορίου του ΟΗΕ;», διατυπώνεται το ερώτημα στη
μελέτη.
Εξαγωγές Ελλάδας προς Βουλγαρία βενζινών (σε δολάρια)
Έτος
|
Εξαγωγές της Ελλάδας1
|
Εισαγωγές από την Ελλάδα2
|
2001
|
27.448.191
|
17.880.740
|
2002
|
30.069.510
|
24.774.336
|
2003
|
39.175.531
|
35.539.604
|
2004
|
50.554.724
|
28.862.569
|
2005
|
64.611.123
|
39.709.277
|
2006
|
169.962.594
|
174.442.266
|
2007
|
52.371.442
|
13.332.797 3
|
2008
|
159.059.033
|
147.944.281
|
2009
|
189.868.731
|
183.145.780
|
2010
|
130.336.465
|
159.321.368
|
Σημειώσεις
1. Όπως δηλώνονται από
τις ελληνικές αρχές
Όπως δηλώνονται από τη χώρα εισαγωγής
Οι μεγάλες μεταβολές διαχρονικά σε αξία συμπίπτουν και με
μεγάλες μεταβολές σε ποσότητες.
Πηγή: OHE Βάση δεδομένων Comtrade
Στην Τουρκία τα πράγματα παρουσιάζουν ενδιαφέρουσα εξέλιξη.
Κατά τα έτη 2000-2006 οι δηλωθείσες εξαγωγές από την Ελλάδα ήταν περίπου
διπλάσιες από τις εισαγωγές που δηλώθηκαν από την τουρκική πλευρά. Ωστόσο, μετά
το 2007 παρατηρείται το αντίστροφο φαινόμενο. Το 2010 δηλώσαμε ότι εξάγαμε στην
Τουρκία 116 εκατ. δολάρια βενζίνες, ενώ οι τουρκικές αρχές δήλωσαν ότι
εισήγαγαν 574 εκατ. δολ. βενζίνες από την Ελλάδα. Η εξήγηση που δίνεται από τη
μελέτη έγκειται στο ότι ο Έλληνας επιχειρηματίας δηλώνει στα ελληνικά σύνορα
ότι εξάγει άλλο παράγωγο του πετρελαίου σε υγρή μορφή (τολουένη, ξυλένη, κλπ),
ενώ στα τουρκικά σύνορα ότι εισάγει βενζίνες τις οποίες πράγματι μεταφέρει. «Η
ροή αυτή του εμπορίου καυσίμων εξυπηρετεί τους Τούρκους λαθρέμπορους, που
καλύπτουν έτσι τα εσωτερικά ελλείμματα τους με «μαύρες» βενζίνες»,
υποστηρίζεται στη μελέτη.
Εξαγωγές Ελλάδας προς Τουρκία βενζινών (σε δολάρια)
Έτος
|
Εξαγωγές της Ελλάδας1
|
Εισαγωγές από την Ελλάδα2
|
2001
|
116.008.343
|
51.902.353
|
2002
|
53.616.872
|
29.193.249
|
2003
|
134.692.070
|
65.751.343
|
2004
|
203.355.053
|
113.419.996
|
2005
|
382.002.473
|
177.823.692
|
2006
|
414.460.180
|
376.776.762
|
2007
|
199.575.062
|
305.538.993
|
2008
|
76.472.290 3
|
354.833.607
|
2009
|
93.174.388
|
403.859.748
|
2010
|
116.027.335
|
573.779.151
|
Σημειώσεις
1. Όπως δηλώνονται
από τις ελληνικές αρχές
Όπως δηλώνονται από τη χώρα εισαγωγής
Οι μεγάλες μεταβολές διαχρονικά σε αξία συμπίπτουν και με
μεγάλες μεταβολές σε ποσότητες.
Πηγή: OHE Βάση δεδομένων Comtrade
Παρόμοια εικόνα με της Τουρκίας δίνει και η Αλβανία μετά το
2002.
Εξαγωγές Ελλάδας προς Αλβανία βενζινών (σε δολάρια)
Έτος
|
Εξαγωγές της Ελλάδας1
|
Εισαγωγές από την Ελλάδα2
|
2001
|
43.244.247
|
36.556.545
|
2002
|
32.385.835
|
24.654.388
|
2003
|
25.844.028
|
37.678.938
|
2004
|
41.358.917
|
60.756.922
|
2005
|
51.285.290
|
65.632.563
|
2006
|
91.795.238
|
101.457.894
|
2007
|
158.311.757
|
167.116.231
|
2008
|
36.204.259 3
|
251.858.740
|
2009
|
35.181.281
|
186.948.438
|
2010
|
56.304.860
|
119.025.389
|
Σημειώσεις
1. Όπως δηλώνονται
από τις ελληνικές αρχές
2. Όπως δηλώνονται
από τη χώρα εισαγωγής
Οι μεγάλες μεταβολές διαχρονικά σε αξία συμπίπτουν και με
μεγάλες μεταβολές σε ποσότητες.
Πηγή: OHE Βάση δεδομένων Comtrade
Η μελέτη περιγράφει μια σειρά από σενάρια, όπως τα
χαρακτηρίζει, τα οποία θεωρεί ότι «φωτίζουν» τους τρόπους με τους οποίους
γίνεται το λαθρεμπόριο καυσίμων στα σύνορα. Ειδικότερα:
Ο Έλληνας οδηγός του βυτιοφόρου βενζινών δηλώνει το προς
εξαγωγή ποσό στα σύνορα και κατόπιν αντί να βρεθεί στα απέναντι φυλάκια της
γειτονικής χώρας, κάνει στροφή 180ο και επιστρέφει στη βάση του στην Ελλάδα με
ένα φορτίο που δήθεν εξήχθηκε.
Ένα απλό επιβατικό αυτοκίνητο σταματά στα σύνορα, σφραγίζει
τα τιμολόγια του εικονικού φορτίου των καυσίμων που δήθεν εξάγονται και αφού ο
οδηγός κεράσει ένα καφέ (ολίγον ακριβό φυσικά) στις εκεί εποπτικές, αρχές
επιστρέφει στο σπίτι του.
Το βυτιοφόρο δηλώνει στα ελληνικά σύνορα την αξία των
καυσίμων προς εξαγωγή που αντιστοιχούν σε ένα πλήρες φορτίο, ενώ μεταφέρει τη
μισή ποσότητα, η οποία δηλώνεται ακολούθως στο απέναντι φυλάκιο. (Συνήθης
πολιτική των διπλών τιμολογίων στο διακοινοτικό εμπόριο κυρίως).
Το βυτιοφόρο δηλώνει την αξία των καυσίμων προς εξαγωγή που
πράγματι φέρει και κατόπιν ο οδηγός κατευθύνεται στο γειτονικό τελωνείο. Στο
ενδιάμεσο το βυτιοφόρο...εξαφανίζεται, όπως εξαφανίζονται διάφορα πλοία στο
τρίγωνο των Βερμούδων και ουδείς ενδιαφέρεται για το συμβάν.
Δεν πρέπει να υποβαθμίζεται και η μεταφορά καυσίμων transit
από την Ελλάδα προς άλλες χώρες (π.χ Μαυροβούνιο), που ερμηνεύει μέρος μιας
τέτοιας διαφοράς. Μια μεταφορά transit καυσίμων προς το Μαυροβούνιο δηλώνεται
στην Ελλάδα ως «εξαγωγή», ενώ στη FYROM δηλώνεται ως «transit» και όχι ως
εισαγωγή. Η μεγάλη όμως διαφορά στα δυο υπό εξέταση νούμερα, τόσο σε αξία όσο
και σε ποσότητα δεν μπορεί να ερμηνευθεί επαρκώς μόνο από τις ποσότητες transit.