Μετά την απόφαση των τελωνειακών αρχών την ΠΓΔΜ να αφαιρέσουν
από την ΟΚΤΑ, του Ομίλου ΕΛΠΕ, την άδεια για απλουστευμένες διαδικασίες
εισαγωγής - εξαγωγής καυσίμων, η πολιτική ηγεσία του γειτονικού κράτους δηλώνει
επισήμως πως δεν θα υπάρξει πρόβλημα για την τροφοδοσία του σε καύσιμα. Ωστόσο,
η πραγματικότητα είναι πως, από τη στιγμή που η μόνη εναλλακτική είναι η
εισαγωγή καυσίμων από το διυλιστήριο του Μπουργκάς στη Βουλγαρία, επιλογή ακριβή
λόγω υψηλού μεταφορικού κόστους.
Ειδικότερα, ο υπουργός Οικονομικών της ΠΓΔΜ Ζόραν Στάβρεσκι
δήλωσε την Παρασκευή ότι «Δεν αναμένω κρίση σχετικά με την ομαλή τροφοδοσία ή
οτιδήποτε σχετικό. Εννοείται ότι υπάρχουν εισαγωγείς οι οποίοι θα αναπληρώσουν
το κενό και θα εξασφαλίσουν την ομαλή τροφοδοσία της αγοράς καυσίμων».
Σύμφωνα με τις δηλώσεις του Σκοπιανού υπουργού Οικονομικών
οι Τελωνειακές Αρχές της ΠΓΔΜ εκτελούν το έργο τους και προβαίνουν επί μήνες σε
αναλύσεις και έλεγχο της κατάστασης και ότι οι διαπιστώσεις τους είναι
επαληθευμένες και επιβεβαιωμένες, τονίζοντας πως οι νόμοι της χώρας ισχύουν για
όλους.
Υπενθυμίζεται πως οι Τελωνειακές Αρχές των Σκοπίων, προχώρησαν στην αφαίρεση
των αδειών της ΟΚΤΑ επειδή, όπως ισχυρίζονται, έπειτα από έλεγχο καυσίμων, τα
οποία μεταφέρονταν με βυτιοφόρα από το διυλιστήριο των Ελληνικών Πετρελαίων
(ΕΛΠΕ) στη Θεσσαλονίκη προς το διυλιστήριο της ΟΚΤΑ στα Σκόπια, αποδείχτηκε,
ότι ο αριθμός οκτανίων των καυσίμων αυτών ήταν μικρότερος από τον προβλεπόμενο.
Σε απάντηση στην κίνηση αυτή, ο Όμιλος ΕΛΠΕ σε ανακοίνωσή του, χαρακτήρισε τα
επιχειρήματα που χρησιμοποιήθηκαν από τις Τελωνειακές Αρχές της FYROM για την
τεκμηρίωση της απόφασης αυτής σαθρά μη έχοντα σχέση με την πραγματικότητα. Κατά
συνέπεια, όπως τονίζει η ανακοίνωση, η ΟΚΤΑ θα χρησιμοποιήσει όλα τα διοικητικά
και έννομα μέσα για την κατάρριψή τους.
Κύκλοι της ΟΚΤΑ ανέφεραν ότι το διυλιστήριο ήταν αυτό που ζήτησε και επέμενε
από τις Τελωνειακές Αρχές της ΠΓΔΜ να υπάρξει επαλήθευση και επιβεβαίωση των
ελέγχων που έκαναν σε καύσιμα από τα ΕΛΠΕ, όμως οι αρμόδιες αρχές της χώρας δεν
ανταποκρίθηκαν.
Ας σημειωθεί ότι, τους τελευταίους έξι μήνες, που η ΟΚΤΑ διέκοψε τις εργασίες
διύλισης στα Σκόπια λόγω υψηλού κόστους, σχεδόν όλοι οι άλλοι εισαγωγείς
καυσίμων στην ΠΓΔΜ απευθύνονται και αγοράζουν καύσιμα από το διυλιστήριο των
ΕΛΠΕ στην Θεσσαλονίκη, όπως και η ΟΚΤΑ.
Η μόνη εναλλακτική λύση για την αγορά των Σκοπίων είναι η εισαγωγή καυσίμων από
το διυλιστήριο του Μπουργκάς στη Βουλγαρία (συμφερόντων της ρωσικής Lukoil),
όμως στην περίπτωση αυτή οι τιμές των καυσίμων στην ΠΓΔΜ θα αυξάνονταν αρκετά
λόγω υψηλού μεταφορικού κόστους.
Στο πλαίσιο αυτό, κύκλοι της ΟΚΤΑ διερωτώνται για ποιο λόγο τα ΕΛΠΕ, εφόσον
θεωρήσουν πως οι ενέργειες των ελεγκτικών αρχών της ΠΓΔΜ στρέφονται κατά των
συμφερόντων της επιχείρησης, να συνεχίσουν να τροφοδοτούν την αγορά καυσίμων
της ΠΓΔΜ, ενώ ερωτηματικά προκύπτουν και για το λόγο που «μπλόκαρε» η άδεια της
ΟΚΤΑ που προμηθεύεται καύσιμα από τα ΕΛΠΕ.