Σύστημα Εισροών-Εκροών: Αντιδρούν οι Πρατηριούχοι και Απαιτούν να Μπει σε Όλη την Αλυσίδα Καυσίμων

Σύστημα Εισροών-Εκροών: Αντιδρούν οι Πρατηριούχοι και Απαιτούν να Μπει σε Όλη την Αλυσίδα Καυσίμων
Της Αθηνάς Καλαϊτζόγλου
Τετ, 21 Νοεμβρίου 2012 - 08:21
Απρόθυμοι εμφανίζονται οι πρατηριούχοι υγρών καυσίμων να εγκαταστήσουν στα πρατήρια τους σύστημα εκροών-εισροών. Η σχετική υπουργική απόφαση που δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ προκαλεί αντιδράσεις στον κλάδο, καθώς θεωρεί ότι ο περιορισμός της υποχρέωσης αυτής μόνον στα πρατήρια θα καταλήξει να είναι «μια τρύπα στο νερό»

Απρόθυμοι εμφανίζονται οι πρατηριούχοι υγρών καυσίμων να εγκαταστήσουν στα πρατήρια τους σύστημα εκροών-εισροών. Η σχετική υπουργική απόφαση που δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ προκαλεί αντιδράσεις στον κλάδο, καθώς θεωρεί ότι ο περιορισμός της υποχρέωσης αυτής μόνον στα πρατήρια θα καταλήξει να είναι «μια τρύπα στο νερό». Για το λόγο αυτό επιμένουν στην ανάγκη το σύστημα αυτό να εγκατασταθεί σε όλη την εφοδιαστική αλυσίδα καυσίμων, ώστε να υπάρξουν απτά αποτελέσματα για την πάταξη του λαθρεμπορίου.

Ήδη, ένα κομμάτι των πρατηριούχων, που υπολογίζεται περίπου στο 20-25% στα 6.500 σήμερα λειτουργούντα πρατήρια, έχει τοποθετήσει υβριδικά συστήματα εκροών-εισροών, ανάλογα με τις ανάγκες τους. Ωστόσο, τα συστήματα αυτά δεν ανταποκρίνονται στις προδιαγραφές που περιγράφει η υπουργική απόφαση και για το λόγο αυτό θα χρειασθεί αναβάθμιση τους. Βέβαια, το κόστος και η χρονική διάρκεια της αναβάθμισης εκτιμάται ότι είναι κατά πολύ μικρότερα σε σχέση με το να τοποθετηθεί εξαρχής το συγκεκριμένο σύστημα. Το κόστος εγκατάστασης του κυμαίνεται, σύμφωνα με στοιχεία της ΠΟΠΕΚ, μεταξύ 15-30.000 ευρώ, ανάλογα με το μέγεθος κάθε πρατηρίου.

«Έστω και ένας κρίκος της εφοδιαστικής αλυσίδας να μείνει απέξω δεν θα έχουμε αποτελέσματα στην πάταξη του λαθρεμπορίου», υποστήριξε ο πρόεδρος της ΠΟΠΕΚ Κώστας Μαυράκης, μιλώντας στο energia.

«Μας υποσχέθηκαν ότι όλοι θα υποχρεωθούν να βάλουν τέτοια συστήματα. Αυτός ήταν και ο λόγος που υπογράψαμε. Εάν, λοιπόν, δεν μπει σε όλα τα στάδια της διακίνησης το σύστημα αυτό θα μας βρουν απέναντι τους. Γιατί να ξοδευτούμε μόνον εμείς;», τόνισε ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εμπόρων Πρατηριούχων Αττικής και μέλος της ΠΟΠΕΚ Γιώργος Ασμάτογλου.

Καθώς η υπουργική απόφαση έχει υποχρεωτικό χαρακτήρα, ο κ. Μαυράκης εκτιμά ότι με τον τρόπο αυτό ουσιαστικά πιέζονται και άλλα πρατήρια να κλείσουν, όταν ήδη έχει προηγηθεί το κλείσιμο 2000 πρατηρίων.

«Λόγω της οικονομικής κρίσης και της μείωσης της κατανάλωσης καυσίμων τα πρατήρια αδυνατούν να αναλάβουν αυτό το κόστος», πρόσθεσε ο ίδιος. Ο κλάδος είχε ζητήσει να χρηματοδοτηθεί μέσω του ΕΣΠΑ προκειμένου να ανταποκριθεί στην υποχρέωση αυτή, αλλά το αίτημα εγκαταλείφθηκε, καθώς αποδείχθηκε χρονοβόρο. Τώρα η ΠΟΠΕΚ ζητά να επιδοτηθεί από κονδύλια του Ταμείου Πετρελαίου, καθώς, όπως υποστηρίζει, τα κονδύλια που παρακρατούνται (1,2% για κάθε λίτρο βενζίνης ή πετρελαίου) προορίζονται για τον ειδικό λογαριασμό που προορίζεται για τον εκσυγχρονισμό της αγοράς.

Από την πλευρά του ο κ. Ασμάτογλου υποδεικνύει να καταγραφούν όλες οι δεξαμενές αποθήκευσης καυσίμων της χώρας, να δηλωθούν στο υπουργείο Ανάπτυξης και να αποκτήσουν ταυτότητα, η οποία να αναγράφεται σε κάθε τιμολόγιο διακίνησης υγρών καυσίμων. Ταυτόχρονα, λέει ο ίδιος, να εγκατασταθεί σύστημα εισροών-εκροών και στα διυλιστήρια και τις εταιρίες εμπορίας, ώστε να αντιμετωπισθεί πραγματικά το πρόβλημα του λαθρεμπορίου. «Δεν θα βάλουμε το σύστημα αυτό στα πρατήρια μας, αν δεν επεκταθεί σε όλα τα στάδια της διακίνησης», προειδοποίησε ο κ. Ασμάτογλου.