Σύμφωνα
με αποκλειστικές πληροφορίες του
energia.
gr
ευρίσκεται σε εξέλιξη ένα καλά οργανωμένο σχέδιο για την υπαγωγή του
τομέα των υδρογονανθράκων στο Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του
Δημοσίου, το γνωστό ΤΑΙΠΕΔ. Απώτερος στόχος η διαμεσολάβηση του Ταμείου μεταξύ
ΥΠΕΚΑ και εταιρειών ώστε τ’ αναμενόμενα έσοδα από την εκμετάλλευση κοιτασμάτων
πετρελαίου και φυσικού αερίου να καταλήγουν απευθείας στο ΤΑΙΠΕΔ.
Και επειδή
κάτι τέτοιο δεν προβλέπεται από την υπάρχουσα νομοθεσία η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ
ετοιμάζεται να εισηγηθεί αλλαγή των κανόνων, μέσω πράξης Νομοθετικού
Περιεχομένου, αμέσως μετά τις εορτές, έτσι ώστε αυτό και όχι το ΥΠΕΚΑ ή ο υπό
ίδρυση φορέας υδρογονανθράκων, αναλάβει την διαχείριση των κατά τόπους
κοιτασμάτων. Δηλαδή, το ΤΑΙΠΕΔ επιδιώκει όπως αυτό είναι τελικά ο
αντισυμβαλλόμενος κρατικός φορέας με τις εταιρείες, που θα επιλεγούν να οργανώσουν τις έρευνες, επενδύοντας
σημαντικά ποσά με σκοπό την παραγωγή πετρελαίου και φυσικού αερίου.
Προκειμένου
να θέσει σε άμεση εφαρμογή το σχέδιο του και για να δοκιμάσει ίσως τα
αντανακλαστικά του εν υπνώσει κρατικού μηχανισμού, η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ, εζήτησε και επέτυχε να καθυστερήσει η υπογραφή της
τροποποιητικής σύμβασης για την παραχώρηση του Πρίνου, η οποία και έχει ήδη
εγκριθεί, όπως προβλέπει ο Ν. 4001/ 2011, από την κυβερνητική επιτροπή και επρόκειτο
να σταλεί για επικύρωση στην Βουλή πριν τα Χριστούγεννα. Τελικά το κείμενο της
σύμβασης αντί να κατατεθεί στην νομοπαρασκευαστική επιτροπή της Βουλής βρέθηκε ως
δια μαγείας στο γραφείο του προέδρου του ΤΑΙΠΕΔ κου. Τάκη Αθανασόπουλου.
Άμεση ήτο η αντίδραση της παραχωρησιούχου εταιρείας, της “
Energean
Oil &
Gas” η οποία με ανακοίνωση της στις 20 Δεκεμβρίου προειδοποιούσε για
«τον κίνδυνο άμεσης αναστολής του συνόλου των εργασιών
σε ότι αφορά τις άδειες εκμετάλλευσης Πρίνου και Ν. Καβάλας μέχρι την οριστική
επίλυση του ζητήματος της εναρμόνισης της σύμβασης μεταξύ αυτής, της θυγατρικής
της Καβάλα Oil και του Ελληνικού Δημοσίου (Ν. 2779/1999), με την ισχύουσα
εθνική νομοθεσία περι Υδρογονανθράκων όπως αυτή ψηφίστηκε και βρίσκεται σε ισχύ
με τους Ν. 2289/1995 και 4001/2011.
Αν
και η διαδικασία της εναρμόνισης κρίθηκε εκατέρωθεν απολύτως απαραίτητη για την
συνέχιση των επενδύσεων, την διατήρηση και εν συνεχεία αύξηση της παραγωγής και
κατ’ επέκταση τη διατήρηση των θέσεων εργασίας. Αν και η νέα σύμβαση είναι
ιδιαίτερα επωφελής για το Ελληνικό Δημόσιο δεδομένου ότι υιοθετεί μοντέλα που
αυξάνουν τα έσοδα του,
Αν
και οι δεσμεύσεις της πολιτικής ηγεσίας για στήριξη και συνέχιση της
δραστηριότητας υπήρξαν πολλαπλές και από το σύνολο των κομματικών φορέων,
Αν
και η εταιρεία μας είναι έτοιμη να προχωρήσει σε επενδύσεις €40 εκατ το 2013
και €100 εκατ το 2014 σε συμπληρωματικές και νέες γεωτρήσεις για την αύξηση της
παραγωγής του Πρίνου,
Αν
και το ΥΠΕΚΑ εξέδωσε σχετική ανακοίνωση της υπογραφής της νέας σύμβασης
εναρμόνισης ήδη από τις 6 Νοεμβρίου 2012 και σε πολλές δημόσιες τοποθετήσεις
των αρμοδίων επιβεβαιώθηκε η παράταση των αδειών,
οι
καθυστερήσεις για την κύρωσή της στο Κοινοβούλιο δεν έχουν τέλος. Σήμερα
πρακτικά η πορεία της ολοκλήρωσης υπογραφής της τροποποιητικής σύμβασης
ΑΓΝΟΕΙΤΑΙ και ο επενδυτής και οι εργαζόμενοι γίνονται αντικείμενο εμπαιγμού.
Ουδείς αντιλαμβάνεται τον λόγο και τις αιτίες αυτή της καθυστέρησης. Έχοντας
πλέον απολέσει άλλους 12 πολύτιμους μήνες με συζητήσεις, δεσμεύσεις και
ανακοινώσεις άνευ περιεχομένου και αποτελέσματος, είναι πλέον σαφές ότι η αγορά
υδρογονανθράκων πριν καλά καλά ξεκινήσει, σύντομα θα «πανηγυρίζει» το άδοξο
τέλος του πιο επιτυχημένου μέχρι σήμερα παραδείγματός της, καθώς επίσης και την
νομική αντιπαράθεση μεταξύ της μοναδικής εταιρείας που παράγει πετρέλαιο σήμερα
στη χώρα και αυτών που νομίζουν ότι οι επενδύσεις γίνονται στα τηλεοπτικά παράθυρα,
το πετρέλαιο και το φυσικό αέριο ανακαλύπτονται με μελέτες και ανακοινώσεις και
ότι ο εμπαιγμός των επενδυτών είναι χωρίς συνέπειες»
Φαίνεται ότι
η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ έχει πάρει τοις μετρητοίς τα εξωπραγματικά νούμερα της
πρόσφατης έκθεσης της Deutsche Bank και ονειρεύεται δισεκατομμύρια ευρώ εσόδων
από μελλοντικές πωλήσεις τεραστίων ποσοτήτων πετρελαίου και φυσικού αερίου που
πρόκειται οσονούπω να παράγει η χώρα. Για αυτό δείχνει
αποφασισμένηναπροωθήσει την ανώτερο αναφερθείσα νομοθετική ρύθμιση
που θαδίδει το δικαίωμα στο Ταμείο να εισπράττει απευθείαςκάθε
έσοδο από την εκμετάλλευση υδρογονανθράκων στον Ελλαδικό χώρο.
Οι εταιρείες
πετρελαίου είναι έξαλλες με αυτόν τον σχεδιασμό, ο οποίος είναι κατάφορα
αντίθετος με την επικρατούσα διεθνή πρακτική των Production Sharing Agreements
(
PSA) που ακολουθεί και η χώρα μας, και απειλούν με
ομαδική αποχώρηση. Η κυβέρνηση δεν φαίνεται να έχει πολυκαταλάβει τι πραγματικά
συμβαίνει και τις καταστροφικές επιπτώσεις για τις επενδύσεις στο upstream που
μπορεί να έχει μια τέτοια άθλια μεθόδευση. Το ΤΑΙΠΕΔ, το οποίο με την υπαγωγή
του τομέα ερευνών και υδρογονανθράκων ενισχύει την γραφειοκρατία του και την
ισχύ του, σφυρίζει αδιάφορα υποστηρίζοντας με τελείως ανεδαφικά επιχειρήματα,
ότι οι παραχωρήσεις για έρευνες και παραγωγή υδρογονανθράκων στην πράξη
αποτελούν έμμεσες ιδιωτικοποιήσεις και άρα αυτός και ουδείς άλλως κρατικός
φορέας πρέπει να έχει την ευθύνη επίβλεψης και διαχείρισης τους.
Διεθνείς
πετρελαϊκοί κύκλοι με τους οποίους επικοινώνησε το
energia.
gr
και στους οποίους έθεσε το όλο θέμα
επιφυλάχθηκαν να τοποθετηθούν, υποστηρίζοντας ότι θα πρέπει να μελετήσουν πρώτα
το υπό ετοιμασία νομοσχέδιο ή ΠΝΘ. Σε περίπτωση δε που το νέο διαχειριστικό
σχήμα θα θελήσει την διενέργεια διεθνών διαγωνισμών εκτός πλαισίου
PSA τότε, σύμφωνα με τους ανωτέρω κύκλους, η Ελλάδα θα
γίνει
black
listed το οποίο σημαίνει ότι ουδεμία τράπεζα θα δεχθεί να
χρηματοδοτήσει έρευνες και παραγωγή που θα πραγματοποιούνται βάσει ενός σαθρού
νομοθετικού και διοικητικού πλαισίου.