Ηλεκτρισμός, φυσικό αέριο και υδρογόνο είναι τα τρία
καύσιμα που σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα οδηγήσουν την Ευρώπη σε απεξάρτηση
από το πετρέλαιο, με ιδιαίτερα θετικά οφέλη για την οικονομία και το περιβάλλον.
Η Κομισιόν δημοσίευσε τη νέα της στρατηγική
για τον περιορισμό της εξάρτησης της Ευρώπης από το εισαγόμενο πετρέλαιο,
τονίζοντας ότι αν τα κράτη-μέλη την εφαρμόσουν, τότε θα εξοικονομηθούν εισαγωγές
ύψους 4,2 δις. ανά έτος από το 2020 και 9,3 δις. ανά έτος από το 2030.
Στο σχετικό κείμενο αναφέρεται χαρακτηριστικά ότι «η
επίδραση της πετρελαϊκής εξάρτησης στην ευρωπαϊκή οικονομία είναι πολύ μεγάλη
και η Ένωση οφείλει να αναλάβει δράση για να δώσει ένα τέλος». Παράλληλα, η παρουσίαση
της στρατηγικής της Ε.Ε. συνοδεύεται και από σειρά νομοσχεδίων και προτάσεων που
έχουν στόχο να οδηγήσουν τα κράτη-μέλη στις απαραίτητες επενδύσεις για την ανάπτυξη
των εναλλακτικών μεταφορών και καυσίμων.
Στα πλαίσια αυτά, προβλέπονται ρυθμίσεις για τα
ηλεκτρικά οχήματα, όπως η υιοθέτηση ενιαίου τύπου πρίζας για την φόρτισή τους
και αναφέρονται οι ελάχιστοι αριθμοί σημείων φόρτισης ανά χώρα που θα πρέπει να
υπάρχουν στο μέλλον για να στηρίξουν την μετάβαση προς την ηλεκτρική οδήγηση. Για
την Ελλάδα προτείνεται η εγκατάσταση 13.000 δημοσίων σημείων φόρτισης για
ηλεκτρικά αυτοκίνητα και η ύπαρξη 128.000 σημείων φόρτισης συνολικά (μαζί με τα ιδιωτικά), ενώ για την Κύπρο 2.000 δημόσια σημεία και 20.000 συνολικά. Το δε
κόστος υπολογίζεται σε 68 εκατ. ευρώ για τα δημόσια σημεία φόρτισης στην Ελλάδα
και 11 εκατ. στην περίπτωση της Κύπρου. Συνολικά, οι σταθμοί φόρτισης των ιδιωτών
και οι δημόσιοι θα στοιχίσουν περί τα 127 εκατ. ευρώ, με βάση τις εκτιμήσεις της
Επιτροπής.
Οφείλουμε να σημειώσουμε πάντως ότι η χώρα μας έχει μείνει
πίσω στην υιοθέτηση της εν λόγω τεχνολογίας σε σύγκριση με άλλα κράτη, καθώς δεν
έχουν υλοποιηθεί ακόμα οι πρώτοι δοκιμαστικοί σταθμοί φόρτισης που προβλέπονται
με βάση τα σχέδια των αρμοδίων αρχών.
Η Κομισιόν όμως δεν ασχολείται μόνο με τα ηλεκτρικά οχήματα
στην στρατηγική της. Κάνει λόγο και για το υδρογόνο σαν καύσιμο και περιγράφει
την υποδομή που χρειάζεται για την χρησιμοποίησή του στις μεταφορές. Αναφέρει
χαρακτηριστικά ότι ως το 2020 θα πρέπει να υπάρχουν σταθμοί υδρογόνου ανά 300χμ
το πολύ μεταξύ τους, ώστε να εξυπηρετούνται οι οδηγοί που θα επιλέξουν το
συγκεκριμένο καύσιμο. Για την Ελλάδα, αυτό συνεπάγεται την κατασκευή έξι νέων σταθμών
υδρογόνου.
Αντίστοιχα, προβλέπεται η εγκατάσταση σταθμών
ανεφοδιασμού
LNG σε 139
μεγάλα ευρωπαϊκά λιμάνια ως το 2025, καθώς το συγκεκριμένο καύσιμο κερδίζει
διαρκώς έδαφος στη ναυτιλία. Στο συμπιεσμένο φυσικό αέριο (
CNG), η Επιτροπή αναμένει πως σήμερα
κυκλοφορούν γύρω στο 1 εκατ. οχήματα που το χρησιμοποιούν σαν καύσιμο πανευρωπαϊκά
και στο μέλλον θα χρειαστούν σταθμοί ανεφοδιασμού ανά 150χμ. Τέλος, για το
LPG
δεν
γίνεται λόγος, καθώς οι μέχρι τώρα διατάξεις θεωρούνται επαρκείς.
Η Επιτροπή σημειώνει καταληκτικά, ότι αν
πραγματοποιηθούν οι παραπάνω επενδύσεις, τότε η σχέση οικονομικού οφέλους-κόστους
για την περίπτωση της Ελλάδας θα είναι της τάξης του 2 και για την Κύπρο φτάνει
σχεδόν το 2,5. Δεδομένης της υψηλής εξάρτησης της Ελλάδας από το ξένο πετρέλαιο,
γίνεται εύκολα αντιληπτή η θετική επίδραση που θα είχαν τα εναλλακτικά αυτά καύσιμα
για την εθνική οικονομία.