Αισιόδοξη εμφανίζεται η διοίκηση της ΔΕΠΑ για τις προοπτικές του σχεδίου δημιουργίας πλωτής μονάδας LNG, γνωστής ως Aegean FSRU, στην Καβάλα από το 2015-16. Ο κ. Γιώργος Πολυχρονίου, Διευθυντής Δραστηριοτήτων Στρατηγικής και Εταιρικής Ανάπτυξης της ΔΕΠΑ είχε την ευκαιρία χθες να παρουσιάσει για πρώτη φορά το έργο αναλυτικά στο κοινό, στο σεμινάριο του ΙΕΝΕ με τίτλο Energy and Shipping, εστιάζοντας στα συγκριτικά πλεονεκτήματα του σχεδίου.

Αισιόδοξη εμφανίζεται η διοίκηση της ΔΕΠΑ για τις προοπτικές του σχεδίου δημιουργίας πλωτής μονάδας LNG, γνωστής ως Aegean FSRU, στην Καβάλα από το 2015-16. Ο κ. Γιώργος Πολυχρονίου, Διευθυντής Δραστηριοτήτων Στρατηγικής και Εταιρικής Ανάπτυξης της ΔΕΠΑ είχε την ευκαιρία χθες να παρουσιάσει για πρώτη φορά το έργο αναλυτικά στο κοινό, στο σεμινάριο του ΙΕΝΕ με τίτλο Energy and Shipping, εστιάζοντας στα συγκριτικά πλεονεκτήματα του σχεδίου.

Αρχικά, οφείλουμε να σημειώσουμε ότι οι πλωτοί σταθμοί LNG προτιμήθηκαν μέχρι πρότινος περισσότερο από τις χώρες της Αμερικής και της Ασίας, αλλά πλέον και οι ευρωπαϊκές χώρες αναγνωρίζουν την σημασία τους, καθώς η σχετική τεχνολογία ωρίμασε και δεν αποτελεί πλέον μια επένδυση με ρίσκο.

Σύμφωνα με τους ειδικούς του κλάδου του φυσικού αερίου, οι πλωτοί σταθμοί FSRU είναι ιδανικές λύσεις για περιπτώσεις όπου υπάρχουν παράκτιες περιοχές με υψηλό πληθυσμό, ή όπου υπάρχουν άλλοι περιορισμοί που δυσκολεύουν την αδειοδότηση και υλοποίηση ενός τέτοιου σταθμού επί ξηράς.

Όσον αφορά το σχέδιο Aegean LNG της ΔΕΠΑ, αφορά πλωτό σταθμό (τύπου FSRU ή LNGRV) στην Καβάλα, ο οποίος σε συνδυασμό με τον διασυνδετήριο αγωγό Ελλάδας-Βουλγαρίας, IGB, θα προσφέρει μια πολύ καλή λύση για μεταφορά του αερίου προς τη Βόρεια Ελλάδα και προς τα Βαλκάνια εν γένει, καθώς ελαχιστοποιεί την απόσταση που πρέπει να διανύσει το αέριο για να φτάσει στους καταναλωτές των περιοχών αυτών. Κατ' επέκταση, είναι εμφανής η στρατηγική σημασία του έργου του πλωτού σταθμού LNG τόσο για τη ΔΕΠΑ, όσο και για τη χώρα μας. Οι μονάδες FSRU σε αντίθεση με τα land terminals, διαθέτουν δύο βασικά προτερήματα, καθ' ότι μπορούν να κατασκευασθούν μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα ολήγων μηνών ενώ κοστίζουν συγκριτικά πολύ λιγότερα 30% με 40% το κόστος ενός χερσαίου σταθμού LNG.

Η διοίκηση της ΔΕΠΑ θεωρεί ότι το έργο μπορεί να είναι έτοιμο ήδη από το 2015-2016, ώστε να αρχίσει η μεταφορά του αερίου προς την Βουλγαρία, την Τουρκία, τα Σκόπια και τις υπόλοιπες αγορές της περιοχής που ενδέχεται να ενδιαφερθούν για την εξασφάλιση εναλλακτικών προμηθειών.

Όσον αφορά τα μεγέθη, το Aegean LNG προβλέπεται να έχει αποθηκευτική χωρητικότητα 150.000 κ.μ. και να επεξεργάζεται σε ετήσια βάση περίπου 5 δις. κ.μ. φυσικού αερίου. Το κόστος της επένδυσης υπολογίζεται σε 250-270 εκατ. ευρώ, είναι δηλαδή πολύ χαμηλότερο από ότι θα στοίχιζε ένας παραδοσιακός σταθμός LNG στην ξηρά με αντίστοιχο μέγεθος. Μικρό μέρος του κόστους αυτού μπορεί να καλυφθεί από προγράμματα της Ε.Ε., σύμφωνα με τις εκτιμήσεις.

Επιπλέον, η ΔΕΠΑ θεωρεί ότι η υλοποίηση του έργου θα μπορούσε να ξεκινήσει ήδη από φέτος και αντιμετωπίζει το έργο ως μια πολύ υποσχόμενη λύση που θα επιτρέψει στην εταιρεία να αναπτυχθεί στο μέλλον στην βόρεια Ελλάδα αλλά και στις γειτονικές χώρες.