Τέσσερα έργα, που εξυπηρετούν το στόχο της Ευρώπης για τη
διαφοροποίηση των πηγών προμήθειας φυσικού αερίου, φιλοδοξούν να
ενταχθούν στη λίστα των Έργων Κοινού Ενδιαφέροντος, όπως αυτή αναμένεται
να οριστικοποιηθεί, μετά την ψήφιση του σχετικού Κανονισμού από το
Ευρωκοινοβούλιο.
Ο Κανονισμός για τα διευρωπαϊκά δίκτυα ενέργειας
πέρασε την προηγούμενη εβδομάδα από το Ευρωκοινοβούλιο με ισχυρή
πλειοψηφία 539 ψήφων, έναντι 85 κατά και 16 αποχές. Παρά τη βούληση της
Ε.Ε. να δημιουργήσει κοινές ενεργειακές υποδομές, που θα διευκολύνουν
την ενοποίηση της αγοράς, φαίνεται ότι δεν θα έχει εύκολο έργο μπροστά
της. Όπως επισήμανε ο εισηγητής ευρωβουλευτής António Correia de Campos,
«θέλουμε να δημιουργηθεί μια πραγματική ευρωπαϊκή αγορά ενέργειας, αλλά
τα κράτη-μέλη φαίνεται να εστιάζουν στην αυτοδυναμία και τον
προστατευτισμό των εθνικών αγορών τους». Παρόλα αυτά η νέα νομοθεσία για
τους 12 ενεργειακούς Διαδρόμους είναι πλέον πραγματικότητα και θα
ισχύσει 20 ημέρες μετά τη δημοσίευση της στην επίσημη Εφημερίδα της Ε.Ε.
Ο ελληνοβουλγαρικός αγωγός IGB συγκεντρώνει χαρακτηριστικά που
ανταποκρίνονται στην ευρωπαϊκή στρατηγική και προσδοκάται να
χαρακτηρισθεί Έργο Κοινού Ενδιαφέροντος. Η τελική επενδυτική απόφαση για
την έναρξη κατασκευής του έργου αναμένεται να ληφθεί εντός του έτους.
Η
ΔΕΠΑ προσδοκά ότι και ο αγωγός IGI θα ενταχθεί στην ίδια λίστα. Ο
διευθυντής Διεθνών Δραστηριοτήτων της ΔΕΠΑ Δημήτρης Μανώλης, μιλώντας
στο ενεργειακό συνέδριο που συνδιοργάνωσε το ΙΕΝΕ την προηγούμενη
εβδομάδα στη Λευκωσία, εξέφρασε την άποψη ότι ο συγκεκριμένος αγωγός
έχει λάβει υψηλή βαθμολογία και κατατάσσεται πρώτος από την Κομισιόν.
Το
τρίτο έργο που η ΔΕΠΑ φιλοδοξεί να χαρακτηρισθεί Έργο Κοινού
Ενδιαφέροντος είναι ο νέος πλωτός σταθμός αποθήκευσης και
επαναεριοποίησης (FSRU) που σχεδιάζει να κατασκευάσει στη Βόρεια Ελλάδα.
Το έργο αυτό, όπως είπε ο κ. Μανώλης, προορίζεται να γίνει
στο
σημείο διασταύρωσης δύο σημαντικών διασυνοριακών έργων, του ITGI και του
IGB, ετήσιας δυναμικότητας έως 5 δισ. κ.μ. Παρά το γεγονός ότι IGB και
σταθμός ΥΦΑ σχεδιάζονται ως δύο ανεξάρτητα έργα, ωστόσο, υποστήριξε ο
ίδιος, λειτουργώντας μαζί μπορούν να αποτελέσουν ένα σύστημα που θα
μπορεί να προμηθεύει με φυσικό αέριο την ευρύτερη περιοχή από
διαφοροποιημένες πηγές και σε σύντομο χρονικό διάστημα.
Το
τέταρτο έργο για το οποίο ενδιαφέρεται ιδιαίτερα η ΔΕΠΑ είναι ο αγωγός
East Med, που σχεδιάζεται για να συνδέσει τα κοιτάσματα της Ανατολικής
Μεσογείου με την Ελλάδα και από κει το φυσικό αέριο να διοχετευθεί στην
Ευρώπη. Ανάλογος αγωγός, ο Transmed, έχει υποβληθεί ως πρόταση από την
Κύπρο για Έργο Κοινού Ενδιαφέροντος. Ο κ. Μανώλης ανακοίνωσε ότι οι
διαχειριστές των δύο έργων βρίσκονται σε προχωρημένες συζητήσεις ώστε να
ενοποιηθούν τα προτεινόμενα σχέδια των δύο αυτών αγωγών.
Ο
East Med, σύμφωνα με το σχεδιασμό της ΔΕΠΑ, είναι αγωγός δυναμικότητας 8
δισ. κ.μ. ετησίως, ξεκινά από το κοίτασμα του Λεβιάθαν και το οικόπεδο
12, οδεύει προς την Κύπρο και από κει υποθαλάσσια μέσω Κρήτης, στην
ηπειρωτική Ελλάδα. Το συνολικό μήκος του προβλέπεται στα 1150 χλμ. Η
ΔΕΠΑ επιμένει ότι είναι τεχνικά εφικτό σχέδιο, μάλιστα, όπως είπε ο κ.
Μανώλης, έχουν γίνει αρκετές μελέτες ως τώρα, μέχρι και για την
προσαιγιάλωση του αγωγού στην Κρήτη. Ο East Med, υποστηρίζει η ΔΕΠΑ,
μπορεί να τροφοδοτεί την Ευρώπη με φυσικό αέριο από τα κυπριακά
κοιτάσματα σε τρεις κατευθύνσεις, δημιουργώντας συνέργειες με άλλους
αγωγούς, προς την Ελλάδα, την Ιταλία μέσω του IGI και προς τα ανατολικά
Βαλκάνια μέσω του IGB. Μπορεί, επίσης, να τροφοδοτείται με υγροποιημένο
αέριο είτε από τη Ρεβυθούσα, είτε από το νέο πλωτό σταθμό που σχεδιάζει η
ΔΕΠΑ στη Βόρεια Ελλάδα.
Σε κάθε περίπτωση τα
προτεινόμενα έργα θα πρέπει να αξιολογηθούν ως Έργα Κοινού Ενδιαφέροντος
από αρμόδιες περιφερειακές ομάδες εμπειρογνωμόνων που θα συσταθούν για
το σκοπό αυτό και βέβαια να εγκριθούν στο τέλος από την Κομισιόν.