Mέσω τερματικού σταθμού υγροποίησης LNG, παρά με αγωγό προς την Τουρκία, προτιμά η Noble να γίνουν οι εξαγωγές φυσικού αερίου τόσο από το Ισραήλ όσο και από την Κύπρο. Αυτό τόνισε, σε χθεσινές του δηλώσεις, ο πρόεδρος και ανώτατος εκτελεστικός σύμβουλος της Noble Energy, Τσαρλς Ντέιβιντσον, μιλώντας χθες σε συνέδριο στη Λευκωσία.
Αυτή, ανακοίνωσε, είναι και η εισήγηση του προς τις αρχές των δύο χωρών,
σημειώνοντας πως ως εταίρος, τόσο στο Ισραήλ όσο και στην Κύπρο, η Noble Energy
έχει υποδείξει στους συνεργάτες πως το LNG είναι ο πιο βιώσιμος τρόπος
εκμετάλλευσης του φυσικού αερίου και μεταφοράς του στις αγορές.
Επεσήμανε, βεβαίως, πως οι αποφάσεις λαμβάνονται σε συνεργασία με τις αρμόδιες
αρχές των χωρών και αν είναι δυνατόν ομόφωνα, ενώ έστειλε και το μήνυμα στο
Ισραήλ ότι μετά την εκμετάλλευση του κοιτάσματος του Tamar για τις ανάγκες της
χώρας, θα πρέπει να αρχίσουν να σκέφτονται σοβαρά τις εξαγωγές.
Εξάλλου, ο πρόεδρος της Noble Energy γνωστοποίησε ότι η
επιβεβαιωτική γεώτρηση στο οικόπεδο 12 της Κυπριακής ΑΟΖ θα γίνει φέτος τον
Ιούνιο, αμέσως μετά την ολοκλήρωση της γεώτρησης στο τεμάχιο Καρίς του
Ισραήλ.
Είπε ότι η γεώτρηση θα χρειαστεί 75 με 90 μέρες για να ολοκληρωθεί και
ακολούθως η εταιρεία θα συγκρίνει τα στοιχεία που θα συλλέξει με τους
γεωλογικούς της πίνακες προκειμένου να καταλήξει στην εκτίμησή της.
«Αυτό θα μας επιτρέψει να σμικρύνουμε τις πιθανότητες του
κοιτάσματος και να έχουμε μια πιο συγκεκριμένη εκτίμηση της έκτασης του
κοιτάσματος», είπε. «Το κλειδί είναι να μπορέσουμε να περιορίσουμε το πεδίο και
να δούμε ότι το κοίτασμα είναι επαρκές για να στηρίξει το όλο έργο», πρόσθεσε.
Είπε ότι αναλόγως του αποτελέσματος ενδεχομένως να απαιτηθούν περισσότερες
επιβεβαιωτικές γεωτρήσεις, υπενθυμίζοντας το ισραηλινό Ταμάρ, όπου η απόφαση
για την περαιτέρω εξέλιξή του λήφθηκε κατόπιν μιας μόνο γεώτρησης, ενώ στην
περίπτωση του Λεβιάθαν, που είναι μεγαλύτερο τεμάχιο, χρειάστηκαν δύο.
Ενδεικτικά στο φυλλάδιο που διανεμήθηκε στους δημοσιογράφους υπάρχουν τέσσερις
ενδεικτικές τοποθεσίες, όπου μπορεί να γίνει η επιβεβαιωτική γεώτρηση.
Ερωτηθείς σχετικά, ο κ. Ντέβιντσον είπε ότι σύμφωνα με το στατιστικό σύστημα
της εταιρείας, υπάρχει 25% πιθανότητα το κοίτασμα να είναι χαμηλότερο της
βασικής εκτίμησης, (5 tcf) και άλλο 25% πιθανότητα να είναι πάνω από την
κορυφαία εκτίμηση (8 tcf).
Επίσης, ο κ. Ντέιβιντσον κατέστησε σαφές ότι η Noble Energy
βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις με την κυπριακή κυβέρνηση για την υλοποίηση των
υποδομών του τερματικού LNG, αλλά όπως επεσήμανε πρέπει να προηγηθεί μία
συμφωνία εμπορικού πλαισίου με την κυβέρνηση, ώστε να ελαχιστοποιηθεί το ρίσκο
της επένδυσης. Διαφορετικά, όπως άφησε να εννοηθεί, θα ήταν ρίσκο για τη Noble
Energy να προχωρήσει με την εξόρυξη του φυσικού αερίου. Αυτή είναι και η
διαφορά με το Ισραήλ, παρατήρησε, το γεγονός δηλαδή ότι εκεί οι ανάγκες για την
εσωτερική αγορά είναι πολύ μεγαλύτερες και ως εκ τούτου προχώρησε η
εκμετάλλευση του εν λόγω κοιτάσματος. Στην Κύπρο η εκμετάλλευση του φυσικού
πλούτου είναι συνώνυμη με τις εξαγωγές και ως εκ τούτου θα πρέπει να υπάρχουν
οι υποδομές, σημείωσε. Εξέφρασε, μάλιστα, την ελπίδα να υπάρξει συνεργασία
μεταξύ Ισραήλ και Κύπρου στο θέμα της εξαγωγής φυσικού αερίου.
Σε ό,τι αφορά με το αν έχει κάποια προτίμηση για την τοποθεσία του
τερματικού υγροποίησης, ο πρόεδρος της Noble Energy αναγνώρισε ότι η Κύπρος
έχει βρει πρώτη ένα βιώσιμο χώρο, προσθέτοντας όμως ότι και το Ισραήλ ψάχνει
για να βρει πιθανές τοποθεσίες ανέγερσης τερματικού υγροποίησης. «Δεν υπάρχει
αμφιβολία ότι αν υπάρξει κάποια συνεργασία θα έχουμε καλύτερες εξοικονομήσεις
και αυτό θα βοηθήσει πάρα πολύ στη χρηματοδότηση και στην ανέγερση (του
τερματικού) και την προώθηση του αερίου» τόνισε.
Ο κ. Ντέιβιντσον υποστήριξε πως η εμπορική συμφωνία της εταιρείας του με την
κυβέρνηση θα βοηθήσει στο μέλλον να εισέλθουν ως εταίροι στο τερματικό LNG και
άλλες εταιρείες, όπως για παράδειγμα η ENI και η Total. Σημείωσε πως όσο πιο
μεγάλο είναι το τερματικό σε μέγεθος τόσο το καλύτερο. Αναφέρθηκε στις
οικονομίες κλίμακας που δημιουργούνται υπό αυτές τις περιστάσεις και για το
άνοιγμα σε ακόμη μεγαλύτερες αγορές. «Παίρνουν χρόνο αυτές οι διαδικασίες και
θέλουμε να είμαστε σίγουροι ότι ξεκινούμε σύντομα» διευκρίνισε, επισημαίνοντας
ταυτόχρονα πόσο σημαντικό είναι για την Κύπρο το γεγονός ότι έχει βρεθεί χώρος
για το τερματικό LNG, όπου μάλιστα μπορεί να γίνει όχι μόνο ένα train, αλλά έως
και επτά.