Βιοντίζελ από Τηγανέλαιο Από το ΕΚΕΤΑ, με Παρόν και ...Μέλλον

Βιοντίζελ από Τηγανέλαιο Από το ΕΚΕΤΑ, με Παρόν και ...Μέλλον
Συνέντευξη της Στέλλας Μπεζεργιάννη, Δρ. Χημικού-Μηχανικού - ΕΚΕΤΑ/ΙΤΧΗΔ, στην Μίρκα Γιαννούλη
Δευ, 17 Ιουνίου 2013 - 08:17
Μία βραβευμένη νέα τεχνολογία, για την μετατροπή υγρής βιομάζας, όπως το τηγανέλαιο, σε βιοντίζελ υψηλών προδιαγραφών, με πολλές εφαρμογές, υψηλές αποδόσεις και χωρίς ανεπιθύμητα υποπροϊόντα, αποτελεί μία καινοτόμα πρακτική παρόντος και...μέλλοντος, μία παγκόσμια πρωτοτυπία, για την οποία δικαίως το Εθνικό Κέντρο Έρευνας, Τεχνολογίας και Ανάπτυξης, (ΕΚΕΤΑ) και πιο συγκεκριμένα, το Ινστιτούτο Τεχνικής Χημικών Διεργασιών (ΙΤΧΗΔ), μπορεί να υπερηφανεύεται

Μία βραβευμένη νέα τεχνολογία, για την μετατροπή υγρής βιομάζας, όπως το τηγανέλαιο, σε βιοντίζελ υψηλών προδιαγραφών, με πολλές εφαρμογές, υψηλές αποδόσεις και χωρίς ανεπιθύμητα υποπροϊόντα, αποτελεί μία καινοτόμα πρακτική παρόντος και...μέλλοντος, μία παγκόσμια πρωτοτυπία, για την οποία δικαίως το Εθνικό Κέντρο Έρευνας, Τεχνολογίας και Ανάπτυξης, (ΕΚΕΤΑ) και πιο συγκεκριμένα, το Ινστιτούτο Τεχνικής Χημικών Διεργασιών (ΙΤΧΗΔ), μπορεί να υπερηφανεύεται. Η κύρια Ερευνήτρια του ΕΚΕΤΑ/ΙΤΧΗΔ , Δρ. Χημικός Μηχανικός, Στέλλα Μπεζεργιάννη, ως εμπνεύστρια και επικεφαλής της εν λόγω έρευνας, μιλάει στο energia .gr:

- Ως προς τι διαφοροποιείται η βραβευμένη έρευνά σας, για την παραγωγή βιοντίζελ από φυτικά έλαια και ποιες είναι οι εφαρμογές της.

-Η νέα τεχνολογία που αναπτύχθηκε στο Εθνικό Κέντρο Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης (ΕΚΕΤΑ) επιτρέπει την μετατροπή 100% χρησιμοποιημένου τηγανελαίου σε βιοντίζελ, κάτι που δεν είναι εφικτό μέσω της συμβατικής τεχνολογίας μετεστεροποίησης που χρησιμοποιείται σήμερα. Η νέα προτεινόμενη τεχνολογία αποτελεί παγκόσμια πρωτοτυπία καθώς για πρώτη φορά αξιοποιήθηκαν 100% υπολειμματικές πρώτες ύλες για την παραγωγή βιοντίζελ. Η τεχνολογία βασίζεται σε μία κλασσική πετρελαϊκή τεχνολογία, την καταλυτική υδρογονοεπεξεργασία, που χρησιμοποιείται ευρέως για την αναβάθμιση υποδεέστερων πετρελαϊκών κλασμάτων σε καύσιμα. Η νέα τεχνολογία προσάρμοσε τις αρχές της καταλυτικής επεξεργασίας για την μετατροπή υγρής βιομάζας όπως το τηγανέλαιο σε βιοντίζελ υψηλών προδιαγραφών, με υψηλές αποδόσεις (άνω του 90%), χωρίς ανεπιθύμητα παραπροϊόντα.

Η πιλοτική εφαρμογή της νέα τεχνολογία παραγωγής βιοντίζελ 2ης αυξημένης αειφορικότητας στηρίχθηκε από το έργο BIOFUELS-2G (www.biofuels2g.gr) που χρηματοδοτείτε από το Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα LIFE+. Στα πλαίσια του έργου αυτού θα παράχθηκαν 2 τόνοι του νέου βιοντίζελ για την επιδεικτική κίνηση ενός απορριμματοφόρου του Δήμου Θεσσαλονίκης. Στα πλαίσια του έργου αυτού συμμετέχει το ΕΚΕΤΑ ως συντονιστής φορέας, η αντιδημαρχία καθαριότητας του Δήμου Θεσσαλονίκης που σύλλεξε επίσης το τηγανέλαιο, το Εργαστήριο Εφαρμοσμένης Θερμοδυναμικής του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης που εξέτασε την χρήση του νέου βιοντίζελ σε κινητήρες και παρακολούθησε την πιλοτική επίδειξη του απορριμματοφόρου από τεχνικής πλευράς, καθώς και η Ένωση Εστιατόρων-Ψητοπωλών Θεσσαλονίκης που συμπεριέλαβε 23 εστιατόρια της περιοχής της Θεσσαλονίκης για την συλλογή της απαιτούμενης ποσότητας του τηγανελαίου. Αξίζει ότι η πιλοτική εφαρμογή του νέου βιοντίζελ στο απορριμματοφόρο δεν προϋπόθεσε καμία μετατροπή του κινητήρα ή χρήση ειδικού εξοπλισμού, καθώς το νέο βιοντίζελ είναι συμβατό με τους υπάρχοντες κινητήρες ντίζελ.


- Ποια είναι επιγραμματικά έστω, τα Οικολογικά αλλά και τα Οικονομικά οφέλη της χρήσης Βιοντήζελ;

-Η νέα τεχνολογία παρουσιάζει αυξημένο αειφορικό χαρακτήρα βασίζεται σε υπολειμματικές πρώτες ύλες και όχι φρέσκα φυτικά έλαια. Ως αποτέλεσμα οι εκπομπές ρύπων που συνδέονται με την παραγωγή του νέου βιοντίζελ 2ης γενιάς είναι 50-94% λιγότερες σε σχέση με αυτές του βιοντίζελ 1ης γενιάς (FAME) το οποίο στηρίζεται σε φυτικά έλαια ενεργειακών καλλιεργειών με μεγάλες καλλιεργητικές απαιτήσεις. Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι οι εκπομπές ρύπων που συνδέονται με την παραγωγή του νέου βιοντίζελ είναι ~74% λιγότερες σε σχέση με το ντίζελ κίνησης της αγοράς, γεγονός που καθιστά επιτακτική την χρήση της προτεινόμενης τεχνολογίας για περιορισμό του φαινομένου της κλιματικής αλλαγής.

Επιπλέον η τεχνολογία στηρίζεται σε 100% τηγανέλαιο, μία προβληματική μορφή υπολειμματικής βιομάζας, καθώς η απόληψη του επιβαρύνει σημαντικά τον υδροφόρο ορίζοντα. Συγκεκριμένα η απόληψη 1 λίτρου τηγανελαίου μπορεί να μολύνει 1.000.000 λίτρα νερού, ποσότητα που χρησιμοποιεί ένας άνθρωπος σε 14 χρόνια. Η συλλογή του τηγανελαίου αποτελεί επομένως ένα περιβαλλοντικό κίνητρο από μόνη της, πόσο μάλλον αν αυτή συνδυαστεί και με την μετατροπή του σε υψηλής προστιθέμενης αξίας καύσιμο όπως ένα υποκατάστατο του ντίζελ κίνησης.

Οι επιχειρηματικές προοπτικές της νέας τεχνολογίας επιβραβεύτηκαν πρόσφατα μέσω του βραβείου καινοτομίας στον πρώτο διαγωνισμό Εφαρμοσμένης Έρευνας και Καινοτομίας που διοργάνωσε ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων και Βιομηχανικών (ΣΕΒ) με την Eurobank EFG (http://www.kainotomeis.gr/). Το έντονο επιχειρηματικό ενδιαφέρον για την αξιοποίηση της τεχνολογίας οφείλεται σε δύο λόγους. Πρώτα απ’ όλα η προτεινόμενη τεχνολογία στηρίζεται σε μία πρώτη ύλη η οποία παρουσιάζει σημαντική διαθεσιμότητα που ανέρχεται στα 280.000 τόνους ετησίως, σύμφωνα με συντηρητικές εκτιμήσεις. Επιπλέον, η συνολική απόδοση της διεργασίας, που ξεπερνά το 90% κατ’ όγκο, αποτελεί μία ακόμα ελκυστική παράμετρο για τους επενδυτές. Μάλιστα, σύμφωνα με τις διαθέσιμες ποσότητες τηγανελαίου και την απόδοση της προτεινόμενης τεχνολογίας, εκτιμάται ότι η χρήση τηγανελαίου για παραγωγή βιοντίζελ 2ης γενιάς μπορεί να καλύψει περίπου το 9.5 % των αναγκών της Ελλάδας σε ντίζελ κίνησης.

-Η κρίση μας έκανε θέλοντας και μη περισσότερο προσεκτικούς στην διαχείριση των οικονομικών μας... Μας έκανε αντίστοιχα και πιο...ευαίσθητοποιημένους περιβαλλοντικά;

-Ένα σημαντικό επίτευγμα της διάχυσης των αποτελεσμάτων της νέας τεχνολογίας που αναπτύχθηκε στο ΕΚΕΤΑ, είναι ότι προώθησε έμμεσα την ανακύκλωση τηγανελαίων. Τόσο οι αρνητικές επιπτώσεις της αλόγιστης απόρριψής τους όσο και οι προοπτικές αξιοποίησής τους ευαισθητοποίησαν το κοινό, το οποίο έδειξε διάθεση να συλλέγει και τα χρησιμοποιημένα τηγανέλαια από τα σπίτια τους. Η οικονομική κρίση συνέβαλε πιστεύω σ’ αυτή την περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση, καθώς αναγνωρίσαμε ή καλύτερα θυμηθήκαμε τις αρχές εξοικονόμησης στα σπίτια μας.

- Πως βλέπετε στην Ελλάδα το μέλλον σε ότι αφορά τα καύσιμα, αλλά και γενικότερα της παραγωγής ενέργειας, μέσω ΑΠΕ;

-Πιστεύω ότι η Ελλάδα χάρη στη γεωπολιτική της θέση και στο επιστημονικό της δυναμικό μπορεί να στηριχθεί στην παραγωγή ενέργειας και καυσίμων από ΑΠΕ. Ωστόσο θα χρειαστεί το κατάλληλο νομοθετικό και αναπτυξιακό πλαίσιο για να αξιοποιηθούν τα πλεονεκτήματά της χώρας μας.

-Υπάρχει κάποια νέο project, κάποια σε εξέλιξη έρευνα ίσως, πάνω στα οποία εργάζεστε τώρα στο ΕΚΕΤΑ και τι θα μπορούσαμε να πούμε σε αυτήν την φάση γι' αυτό;

-Σήμερα συνεργαζόμαστε με τα Ελληνικά Πετρέλαια για την διερεύνηση της δυνατότητας ενσωμάτωσης του τηγανελαίου στα καύσιμα μέσω της συνεπεξεργασίας τηγανελαίου με πετρελαϊκά κλάσματα. Η συνεργασία υποστηρίζεται από το έργο SustainDiesel (www.sustaindiesel.gr) που χρηματοδοτείται από το Πρόγραμμα ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ Ι του ΕΣΠΑ. Τα ως τώρα αποτελέσματα δείχνουν ότι η ενσωμάτωση του τηγανελαίου είναι εφικτή και δεν επηρεάζει την ποιότητα των παραγόμενων προϊόντων και ειδικότερα του ντίζελ κίνησης, ενώ παράλληλα αυξάνει σημαντικά την αειφορικότητά του καθώς ελαττώνονται οι ρύποι που συνδέονται για την παραγωγή του. Καθώς ο όμιλος των Ελληνικών Πετρελαίων είναι ικανοποιημένος από τα ως τώρα αποτελέσματα του έργου αυτού, ελπίζω σύντομα να κινούνται αυτοκίνητα με καύσιμα που προέρχονται ως ένα βαθμό από τηγανέλαια, μειώνοντας την εξάρτησή μας από τα ορυκτά καύσιμα και ελαττώνοντας τους συνολικούς ρύπους που οδηγούν στα ανεπιθύμητα φαινόμενα της κλιματικής αλλαγής.