Το
Ιράν στηρίζει το καθεστώς του Ασάντ στη Συρία μέσω των εξαγωγών αργού πετρελαίου,
οι οποίες τροφοδοτούν τα δύο διϋλιστήρια της χώρας, χωρητικότητας 133.000 και
107.000 βαρελιών ημερησίως. Σύμφωνα με τις πληροφορίες των Αμερικανών, η Τεχεράνη
πραγματοποιεί τακτικές παραδόσεις φορτίων αργού πετρελαίου στη Συρία, αψηφώντας
τις διεθνείς κυρώσεις.
Σε
σχετική ανάλυση της αμερικανικής υπηρεσίας ενέργειας (ΕΙΑ), τονίζεται ότι η
παραγωγή πετρελαίου της ίδιας της Συρίας έχει εξασθενίσει πάρα πολύ πλέον, ως
αποτέλεσμα των δυτικών κυρώσεων που επιβλήθηκαν από το 2012. Πηγές του
Platts
από
τη χώρα επιβεβαιώνουν ότι η παραγωγή βρίσκεται σήμερα ουσιαστικά σε μηδενικά επίπεδα.
Ως
εκ τούτου, το καθεστώς του Ασάντ χρειάζεται αργό πετρέλαιο προκειμένου να κινήσει
το στρατό του και να παραμείνει στην εξουσία. Όπως είναι φυσικό, η χώρα προέβη
σε συνεννόηση με τον άλλο «παραβάτη» της περιοχής, το Ιράν, ώστε να προμηθευτεί
πετρέλαιο και ως αντάλλαγμα, η Τεχεράνη βρήκε μια πολύτιμη εξαγωγική οδό για το
αργό που παράγει.
Τα
δεξαμενόπλοια ξεκινούν από το Ιράν και καταλήγουν στα λιμάνια Μπανίγιας και Αντάραδο,
ενώ οι πιο πρόσφατες αφίξεις πραγματοποιήθηκαν στις 28 και 30 Ιουνίου, όταν και
έδεσε ένα τάνκερ χωρητικότητας 158.000 τόνων, το οποίο ανήκει στην εταιρεία
Irano
Hind, η οποία έχει μπει στη
μαύρη λίστα του ΟΗΕ και των ΗΠΑ.
Εκτός
από αργό πετρέλαιο, τα ιρανικά πλοία μεταφέρουν και μεγάλες ποσότητες
gasoil και
fuel
oil, καθώς η Συρία αντιμετωπίζει
έλλειψη σε ορισμένες κατηγορίες υποπροϊόντων.
Το
πρόβλημα όμως για τη Συρία είναι ότι η εν λόγω εταιρεία, που αποτελεί
ιρανο-ινδική συνεργασία, πρόκειται να διαλυθεί σύντομα εξαιτίας της απροθυμίας
των Ινδών να συνεχίσουν να υποστηρίζουν τις δραστηριότητες του Ασάντ. Με βάση
τα μερίδιά τους, οι Ινδοί θα πάρουν τα δύο από τα τρία δεξαμενόπλοια που διαθέτει
η επιχείρηση, με αποτέλεσμα να παραμείνει μόνο ένα διαθέσιμο για τις εξαγωγές προς
τη Συρία. Αυτό σημαίνει ότι η Τεχεράνη θα πρέπει να αναζητήσει μια νέα λύση στο
άμεσο μέλλον, προκειμένου να στηρίξει τον Ασάντ.
Η
Platts
θεωρεί πάντως ότι υπάρχουν και ορισμένες μη ιρανικές εταιρείες που δηλώνουν
πρόθυμες να αναλάβουν τα συγκεκριμένα φορτία. Σύμφωνα με το εργαλείο
cFlow, που παρακολουθεί τις κινήσεις
των πλοίων, οι αφίξεις στο λιμάνι Μπανίγιας από τον Μάρτιο μέχρι σήμερα,
επιβεβαιώνουν την άποψη αυτή και προσφέρουν μια κάποια ελπίδα στον Ασάντ. Ανάμεσα
στα πλοία που έδεσαν στο Μπανίγιας, συγκαταλέγεται και ένα πλοίο μεταφοράς
LPG, το οποίο ανήκει σε
ελληνική ναυτιλιακή.