Για μια ακόμη φορά οι διεθνείς τιμές του αργού αντιμετωπίζουν έντονα ανοδικές πιέσεις, συνέπεια της γεωπολιτικής αστάθειας που επικρατεί πλέον στην παράλια ζώνη της Βόρειας Αφρικής αλλά και στην Μέση Ανατολή, με επίκεντρο την Συρία και το Ιράκ. Πώς αλλιώς να εξηγηθεί η απότομη αύξηση κατά σχεδόν $2 το βαρέλι στην τιμή του Brent, το οποίο για συμβόλαια παράδοσης Σεπτεμβρίου στο ICE στο Λονδίνο, την περασμένη Παρασκευή (9/8) έκλεισε στα $108.22

Για μια ακόμη φορά οι διεθνείς τιμές του αργού αντιμετωπίζουν έντονα ανοδικές πιέσεις, συνέπεια της γεωπολιτικής αστάθειας που επικρατεί πλέον στην παράλια ζώνη της Βόρειας Αφρικής αλλά και στην Μέση Ανατολή, με επίκεντρο την Συρία και το Ιράκ. Πώς αλλιώς να εξηγηθεί η απότομη αύξηση κατά σχεδόν $2 το βαρέλι στην τιμή του Brent, το οποίο για συμβόλαια παράδοσης Σεπτεμβρίου στο ICE στο Λονδίνο, την περασμένη Παρασκευή (9/8) έκλεισε στα $108.22. Να σημειώσουμε ότι από τις αρχές Ιουνίου το αργό έχει ανατιμηθεί σταθερά κατά $5-$6 το βαρέλι.

Οι περισσότεροι traders ανησυχούν έντονα για τις επιπτώσεις από την μείωση κατά 20% της παραγωγής στη Λιβύη τον μήνα Ιούλιο λόγω εκτεταμένων απεργιών των λιμενεργατών. Από τα έξι (6) εξαγωγικά τέρμιναλ της Λιβύης μόνο ένα από αυτά στη Zawiya παραμένει ανοικτό. Σύμφωνα με τον υπουργό πετρελαίου της Λιβύης κ. Abdulbari Al Arusi οι εξαγωγές της Λιβύης έχουν μειωθεί κατά 330.000 βαρέλια την ημέρα μετά την απόφαση της κυβέρνησης για κλείσιμο των λιμένων προκειμένου ν’ αποφευχθούν περαιτέρω ταραχές. Σύμφωνα με πηγές εταιρειών υπολογίζεται ότι οι συνολικές εξαγωγές πετρελαίου της Λιβύης διαμορφώθηκαν στα 1.3 εκατ. βαρέλια την ημέρα, το Α’ εξάμηνο του έτους, σημαντικά χαμηλότερες από τη προ Καντάφι εποχή.

Αν και αναμένεται ότι κατά τις επόμενες ημέρες θα λειτουργήσουν πάλι οι πετρελαϊκές εγκαταστάσεις φόρτωσης στα λιμάνια Marsa el-Brega και Marsa el Hariga, η κατάσταση παραμένει κρίσιμη καθ’ ότι ελείψει ικανών αποθηκευτικών χώρων η παραγωγή σε κύρια πεδία όπως στο Sider, Amna και Sirtica, που μεταξύ τους παράγουν 600.000 βαρέλια την ημέρα, έχει σταματήσει. Λόγω της μειωμένης παραγωγής οι συνολικές εξαγωγές τον Ιούλιο διαμορφώθηκαν στα 780.000 βαρέλια την ημέρα. Είναι η πρώτη φορά από τον περασμένο Δεκέμβριο όπου οι εξαγωγές πέφτουν κάτω από το 1.0 εκατ. βαρέλια την ημέρα.

Παρά το γεγονός ότι η Λιβυκή παραγωγή καλύπτει ένα μικρό μόνο μέρος των Ευρωπαϊκών αναγκών, εν τούτοις λόγω της καλής ποιότητας του και της κοντινής σχετικά απόστασης από τα διυλιστήρια της Νότιας Ευρώπης, το Λιβυκό αργό είναι περιζήτητο. «Μια διακοπή στην τροφοδοσία της Ευρωπαϊκής Αγοράς με Λιβυκό αργό αυτή τη δεδομένη στιγμή, δημιουργεί γενικότερο πρόβλημα», δήλωσε γνωστός trader του Λονδίνου. Και αυτό διότι την ίδια στιγμή παρατηρούνται ορατές μειώσεις στην παραγωγή και από άλλες χώρες όπως το Σουδάν , η Νιγηρία, το Μεξικό, το Ηνωμένο Βασίλειο και η Νορβηγία στην Βόρειο θάλασσα. Παράλληλα η σημαντική κάμψη της παραγωγής του Ιράν (-680 .000 βαρέλια. την ημέρα) λόγω των γνωστών Αμερικανικό - Ευρωπαϊκών κυρώσεων που επεβλήθησαν από τον Απρίλιου του 2011 (και έχουν οδηγήσει την παραγωγή του στα 3.6 εκατ. βαρέλια την ημέρα, στο χαμηλότερο σημείο των τελευταίων 10 ετών) οδήγησε σε μια απότομη μείωση τις εξαγωγές του που διαμορφώθηκαν κάτω από τις 800.000 βαρέλια την ημέρα τους πρώτους μήνες του τρέχοντος έτους. Την μειωμένη παραγωγή του Ιράν είχε αναπληρώσει εν μέρει η αυξημένη παραγωγή από την Λιβύη που τώρα πάει να εκλείψει και αυτή.

Όμως καθ’ όλο το 2012 η παγκόσμια ζήτηση αργού και προϊόντων ήτο αυξημένη σχεδόν κατά 0.9 εκατ. βαρέλια, πράγμα που αντιμετωπίσθηκε με επιπλέον παραγωγή από τις χώρες του OPEC όπως η Σ. Αραβία, το Κουβέιτ και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα. Και ενώ με τις ανωτέρω αυξομειώσεις, στα χαρτιά τουλάχιστον, η παγκόσμια αγορά, όπου η ζήτηση τρέχει σχεδόν στα 89.9 εκατ. βαρέλια την ημέρα, μπορεί να εμφανίζεται ισοσκελισμένη, στην πράξη όμως παρατηρούνται σοβαρές ανισορροπίες πράγμα που επηρεάζει ανοδικά τις διεθνείς τιμές του αργού.

Από την μία πλευρά η στενότητα που παρατηρείται τελευταία στην αγορά φυσικών ποσοτήτων αργού και η αδυναμία πλήρους αντιστοίχησης σε επίπεδο ποικιλιών μεταξύ ζήτησης και προσφοράς αργού, και από την άλλη ο αυξημένος γεωπολιτικός κίνδυνος στην Μέση Ανατολή διαμορφώνουν συνθήκες που ακούν ανοδικές πιέσεις στις τιμές και στις δύο όχθες του Ατλαντικού.

Παρά την οικονομική ύφεση στην Ευρωζώνη, και στην κάμψη που παρατηρείται τελευταία στην οικονομική ανάπτυξη της Κίνας η παγκόσμια ζήτηση παραμένει ισχυρή (στα +895.000 βαρέλια αύξηση σε σύγκριση με το 2012) σε σημείο που ορισμένοι αναλυτές να προβλέπουν ότι τελικά το 2013 θα δούμε την ζήτηση για αργό να διαμορφώνονται στα 90.8 εκατ. βαρέλια την ημέρα, δηλαδή σχεδόν στο 1.0 εκατ. βαρέλια περισσότερο από το 2012. Εάν όμως επιμείνουν τα προβλήματα και οι διακοπές στην παραγωγή, όπως λ.χ. στη Λιβύη ή στο Σουδάν, οι περισσότεροι που ασχολούνται με τις αγορές αργού και προϊόντων προεξοφλούν ακόμη υψηλότερες τιμές. Και ο λόγος είναι ότι σύντομα αναμένεται ότι θα ξεκινήσουν οι παραγγελίες για την χειμερινή περίοδο στο Βόρειο ημισφαίριο εν μέσω ελλείψεων και αβεβαιότητας και άρα με σοβαρή αδυναμία πρόβλεψης.