Η Βουλγαρία προσβλέπει στην επιτάχυνση της κατασκευής του
ελληνοβουλγαρικού αγωγού IGB, προκειμένου να επωφεληθεί από το αζέρικο
αέριο του Σαχ Ντενίζ ΙΙ, που θα μεταφέρει στις ευρωπαϊκές αγορές ο TAP.
Σύμφωνα με πληροφορίες του αζέρικου Τύπου, οι μέτοχοι του TAP
προτίθενται να λάβουν την οριστική απόφαση κατασκευής του πριν από την
τελική επενδυτική απόφαση της κοινοπραξίας για το έργο του Σαχ Ντενίζ
ΙΙ, απόφαση που υπολογίζεται για τα τέλη του έτους.
Ο διευθύνων
σύμβουλος της Bulgartransgaz Kiril Temelkov μιλώντας σε συνέδριο για τις
υποδομές του φυσικού αερίου, διαβεβαίωσε ότι η έναρξη κατασκευής του
IGB τοποθετείται τον επόμενο χρόνο, με ορίζοντα αποπεράτωσης το 2016. Το
έργο ανέλαβε να κατασκευάσει η ελληνοβουλγαρική εταιρία Natural Gas
Interconnector Greece Bulgaria EAD (με εταίρους την ΥΑΦΑ Ποσειδών και
την Bulgarian Energy Holding EAD). Δεδομένης της σημασίας του εντάσσεται
στα έργα Κοινού Ενδιαφέροντος της Ε.Ε. καθώς αφορά σε δύο κοινοτικές
χώρες. Θα έχει συνολικό μήκος 180 χλμ, σημείο εκκίνησης την Κομοτηνή και
κατάληξη τη Στάρα Ζαγόρα της Βουλγαρίας και θα συνδέσει το ελληνικό
σύστημα φυσικού αερίου με το βουλγαρικό.
Σε πλήρη ανάπτυξη θα
έχει τη δυνατότητα μεταφοράς 5 δισ. κ.μ. Το έργο κατασκευής του IGB θα
χρηματοδοτηθεί, όπως είπε ο κ. Temelkov, κατά ένα μέρος από την EBRD,
καθώς και από το Ευρωπαϊκό Σχέδιο Οικονομικής Ανασυγκρότησης στον τομέα
της ενέργειας (EEPR), που έχει εγκρίνει ήδη το ποσό των 45 εκατ. ευρώ. Ο
συνολικός προϋπολογισμός του έργου εκτιμάται περίπου σε 160 εκατ. ευρώ.
Το ενδιαφέρον της Βουλγαρίας για την επιτάχυνση της κατασκευής
του IGB εξηγείται και από το γεγονός ότι η βουλγαρική εταιρία Bulgargaz
είναι μία από τις εννέα πρώτες εταιρίες που υπέγραψαν συμφωνία με την
κοινοπραξία του Σαχ Ντενίζ ΙΙ, προκειμένου να προμηθεύονται αζέρικο
φυσικό αέριο. Η Βουλγαρία θα παίρνει περί το 1 δισ. κ.μ. φυσικό αέριο σε
ετήσια βάση από το κοίτασμα του Σαχ Ντενίζ ΙΙ. Σύμφωνα με τις
εκτιμήσεις της αζέρικης πλευράς, το αέριο που θα δώσει το συγκεκριμένο
κοίτασμα θα φθάσει στην Τουρκία το 2018 και ένα χρόνο αργότερα και στις
ευρωπαϊκές αγορές.