Λεμπιδάκης,«Πλαστικά Κρήτης»: Ακριβή Ενέργεια και Φόροι Εμποδίζουν την Ανάκαμψη

Λεμπιδάκης,«Πλαστικά Κρήτης»: Ακριβή Ενέργεια και Φόροι Εμποδίζουν την Ανάκαμψη
Συνέντευξη στο Γιώργο Μανέττα
Δευ, 3 Φεβρουαρίου 2014 - 11:44
Ενώ μέχρι πρότινος το μεγαλύτερο μέρος των επενδύσεών της κατευθυνόταν στα εργοστάσια του ομίλου στο εξωτερικό, η «Πλαστικά Κρήτης» αποφάσισε φέτος να εστιάσει στο εσωτερικό, ενδυναμώνοντας τις γραμμές παραγωγής στην Ελλάδα. Όπως λέει στην «Η» ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Μιχάλης Λεμπιδάκης, έχει δρομολογηθεί ήδη μια πολύ μεγάλη επένδυση στις εγκαταστάσεις της στο Ηράκλειο, ύψους 10 εκατ. ευρώ, η οποία αφορά στην παραγωγή πλαστικών φύλλων για αγροτικές χρήσεις

Ενώ μέχρι πρότινος το μεγαλύτερο μέρος των επενδύσεών της κατευθυνόταν στα εργοστάσια του ομίλου στο εξωτερικό, η «Πλαστικά Κρήτης» αποφάσισε φέτος να εστιάσει στο εσωτερικό, ενδυναμώνοντας τις γραμμές παραγωγής στην Ελλάδα. Όπως λέει στην «Η» ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Μιχάλης Λεμπιδάκης, έχει δρομολογηθεί ήδη μια πολύ μεγάλη επένδυση στις εγκαταστάσεις της στο Ηράκλειο, ύψους 10 εκατ. ευρώ, η οποία αφορά στην παραγωγή πλαστικών φύλλων για αγροτικές χρήσεις. Απώτερος στόχος, επισημαίνει, είναι η ενίσχυση της απασχόλησης και η αναζωογονήση της τοπικής οικονομίας.

Οι Έλληνες βιομήχανοι εκφράζουν τη δυσαρέσκειά τους για το υψηλό κόστος ενέργειας και τους υπέρμετρους φόρους που καλούνται να πληρώσουν, τονίζοντας πως υπονομεύουν την ανάπτυξή τους και πλήττουν την ανταγωνιστικότητά τους. Ως μια επιχείρηση που κατεξοχήν δραστηριοποιείται στο εξωτερικό, τι λέτε για όλα αυτά;

Πράγματι, το ενεργειακό κόστος είναι πρόβλημα. Αυξήθηκε υπερβολικά τα τελευταία χρόνια, για να καλυφθεί η τρύπα που δημιούργησε κυρίως η είσοδος των φωτοβολταϊκών σε υψηλές τιμές. Ελπίζω ότι το επόμενο διάστημα θα δοθούν λύσεις από την κυβέρνηση στο συγκεκριμένο θέμα, για να περιορισθεί αυτή η επιβάρυνση που υπονομεύει την ανταγωνιστικότητα της βιομηχανίας μας. Γιατί, ίσως το κόστος ενέργειας να μην είναι μεγαλύτερο ή να μην είναι πολύ μεγαλύτερο από άλλες ευρωπαϊκές χώρες, αλλά υπάρχουν ανταγωνίστριες χώρες με πολύ μικρότερο κόστος (π.χ. οι χώρες της Μέσης Ανατολής και κάποιες χώρες της Ασίας) που έχουν ταυτόχρονα φθηνότερες πρώτες ύλες, φθηνότερα εργατικά και χαμηλότερους φόρους, οπότε κερδίζουν έδαφος στις διεθνείς αγορές. Αναφορικά με τους φόρους, προσωπικά δεν θεωρώ ότι στην Ελλάδα είναι ιδιαίτερα υψηλοί. Βέβαια, υπάρχουν χώρες που έχουν χαμηλότερους φορολογικούς συντελεστές, όπως η Βουλγαρία και η Ρουμανία, αλλά υπάρχουν και πολλές άλλες που έχουν ίδιους ή μεγαλύτερους. Δεν πρέπει να υπερβάλουμε, γιατί οι φόροι είναι αναγκαίοι για να καλύψει το κράτος μας τις ανάγκες του και να πραγματοποιήσει έργα που ωφελούν το κοινωνικό σύνολο. Αρκεί να πληρώνουν όλοι και να υπάρχει σωστή διαχείριση. Πάντως, εμείς στα Πλαστικά Κρήτης προσπαθούμε να μη μεμψιμοιρούμε, αλλά να δημιουργούμε πλεονεκτήματα για να αντισταθμίζουμε τα όποια προβλήματα και μειονεκτήματα.

Πώς το καταφέρνετε αυτό; Μπορείτε να γίνετε λίγο πιο συγκεκριμένος;

Προτεραιότητά μας ήταν να αναπτύξουμε νέα προϊόντα, να τρέξουμε πιο πολύ και να κατακτήσουμε νέες αγορές, οι οποίες θα μας έφερναν και περισσότερα έσοδα, ώστε η ύφεση στην Ελλάδα να μας επηρεάσει όσο γίνεται λιγότερο. Το μυστικό μας είναι στην εξωστρέφεια, στην καινοτομία και στην ποιότητα. Από την πρώτη στιγμή, έχουμε προσπαθήσει να είμαστε ανταγωνιστικοί στις διεθνείς αγορές, με ελκυστικές τιμές, να εξυπηρετούμε σωστά τους πελάτες μας, με ταχύτητα και ευελιξία, και κυρίως να πουλάμε καινοτόμα και ποιοτικά προϊόντα που να καλύπτουν με τον καλύτερο τρόπο τις ειδικές ανάγκες κάθε αγοράς. Φροντίσαμε όλα αυτά τα χρόνια να επανεπενδύουμε τα κέρδη μας, για τη δημιουργία νέων γραμμών παραγωγής τόσο στο εργοστάσιό μας στην Ελλάδα όσο και στις θυγατρικές μας στο εξωτερικό, για την επέκταση της παρουσίας μας στις αγορές. Σήμερα, οι εξαγωγές αποτελούν το 65% των πωλήσεών μας, πουλάμε προϊόντα μας σε πάνω από 50 χώρες και στις 5 ηπείρους και στόχος μας είναι να διευρύνουμε τις εξαγωγές ακόμη περισσότερο.

Δεν ήταν προτεραιότητά μας η μείωση των κοστολογίων, και γι' αυτό δεν έχουμε μειώσει μισθούς. Αντίθετα, δίνουμε μπόνους κάθε χρόνο στους εργαζομένους επιβραβεύοντας τις προσπάθειές τους. Από την άλλη πλευρά, είναι αυτονόητο ότι επιδιώξαμε και επιδιώκουμε να μειώνουμε τα μη απαραίτητα έξοδα, όπως συμβαίνει σε όλες τις εταιρείες.

Τι σχεδιάζετε για φέτος; Ποιοι είναι οι στόχοι σας;

Για τη φετινή χρονιά, έχουμε δρομολογήσει μια πολύ μεγάλη επένδυση στις εγκαταστάσεις μας στο Ηράκλειο. Ενώ μέχρι πριν από λίγα χρόνια επενδύαμε κυρίως στα εργοστάσιά μας στο εξωτερικό (Κίνα, Γαλλία, Ρωσία, Ρουμανία, Πολωνία, Τουρκία) για να μεγαλώσουν και να γίνουν πιο ανταγωνιστικά, στην παρούσα φάση δίδουμε προτεραιότητα σε επενδύσεις στην Κρήτη, γιατί θέλουμε να ενισχύσουμε την τοπική απασχόληση και να αναζωογονήσουμε την τοπική οικονομία. Η επένδυση αυτή είναι ύψους 10 εκατ. ευρώ και αφορά στην παραγωγή πλαστικών φύλλων για αγροτικές χρήσεις, με μια νέα τεχνολογία που εφαρμόζεται για πρώτη φορά. Η τεχνολογία αυτή, εξελίχθηκε στα εργαστήριά μας από Έλληνες επιστήμονες. Εκτιμούμε ότι αυτή η επένδυση θα δημιουργήσει περίπου 15 νέες θέσεις εργασίας και το μεγαλύτερο μέρος της νέας παραγωγής θα εξάγεται. Όσον αφορά στους στόχους μας, αυτοί είναι να πετυχαίνουμε κάθε χρόνο μια σταθερή ανάπτυξη των πωλήσεων της τάξης του 7%-10%, στηριγμένη σε υγιείς βάσεις και χρηματοδοτούμενη κυρίως με ίδια κεφάλαια. Γι' αυτό και ο καθαρός δανεισμός του ομίλου είναι εξαιρετικά περιορισμένος έως ανύπαρκτος. Φιλοσοφία μας είναι να κάνουμε σταθερά βήματα, και να βελτιώνουμε σταδιακά τα μεγέθη μας. Για το 2013, κλείσαμε με άνοδο πωλήσεων και κερδών, τόσο σε επίπεδο μητρικής όσο και ενοποιημένων αποτελεσμάτων, κάτι που θα φανεί με τα οριστικά οικονομικά αποτελέσματα που θα ανακοινώσουμε σύντομα.

Αισιοδοξία
Ξεπεράσαμε τα χειρότερα

Πώς εκτιμάτε ότι θα κινηθεί από εδώ και πέρα η αγορά; Ανήκετε στους αισιόδοξους ή σε αυτούς που πιστεύουν πως έχουμε πολλές ακόμη δυσκολίες να ξεπεράσουμε;

Υπάρχουν τομείς του κλάδου μας που δέχτηκαν πλήγμα από τη μείωση των έργων υποδομής και την κατάρρευση της οικοδομής. Υπάρχουν άλλοι τομείς που κινήθηκαν λίγο-πολύ σταθερά. Υπάρχουν και πολλές δυνατές εταιρείες που βασισμένες κυρίως στην εξωστρέφεια αύξησαν τα μεγέθη τους. Ο κλάδος των πλαστικών έδειξε μεγάλη αντοχή απέναντι στην κρίση και οι επιχειρηματίες που ασχολούνται με τα πλαστικά αποδείχτηκαν ιδιαίτερα ικανοί κι έμπειροι, με αποτέλεσμα ο κλάδος να καταστεί από τους πιο δυναμικούς της ελληνικής βιομηχανίας. Σημαντικό ρόλο έπαιξε και η υποκατάσταση εισαγωγών από ελληνικά προϊόντα. Όσο για το μέλλον, θέλω να το βλέπω με αισιοδοξία. Μπορεί η ανάκαμψη να μην είναι γρήγορη, μπορεί να υπάρχουν ακόμα μεγάλες δυσκολίες, έχουμε όμως πιστεύω ξεπεράσει τα χειρότερα.

(από την εφημερίδα "ΗΜΕΡΗΣΙΑ", 02/02/2014)