Αίσθηση προκάλεσε στην αγορά η είδηση ότι το
Facebook
του
Μ. Ζάκερμπεργκ αγόρασε την εταιρεία
WhatsApp, έναντι του τεράστιου ποσού των 19 δις. δολαρίων. Το
WhatsApp είναι μια σχεδόν δωρεάν εφαρμογή ανταλλαγής μηνυμάτων μέσω έξυπνων κινητών τηλεφώνων, η οποία έχει γνωρίσει
μεγάλη επιτυχία τα τελευταία χρόνια.
Παρόλα αυτά, η
WhatsApp σαν εταιρεία δεν έχει μεγάλα έσοδα που να δικαιολογούν
το υψηλό τίμημα και για τον λόγο αυτό, οι αναλυτές έκαναν λόγο για σφάλμα του
Facebook, το οποίο είδε την
μετοχή του να χάνει 5 δις. δολάρια την επομένη της συμφωνίας.
Τι είναι αυτό όμως που φιλοδοξεί να αποκομίσει το
Facebook από το
WhatsApp;
Μα φυσικά τα
metadata,
δηλαδή τα μετα-δεδομένα που συλλέγει το site και τα application του
WhatsApp
από τους χρήστες του και αφορούν
τα προσωπικά τους στοιχεία, την συμπεριφορά τους και τις συνήθειές τους.
Έχουμε και λέμε:
Το
WhatsApp
καταγράφει τα εξής δεδομένα: Πόσο χρόνο πέρασε ο χρήστης στην κάθε σελίδα, τους
αριθμούς τηλεφώνων που κάλεσε, την ώρα που κάλεσε αυτούς τους αριθμούς, το
IP, το τι περιηγητή
χρησιμοποιεί, το τελευταίο
site
που επισκέφτηκε ο χρήστης και το επόμενο που επισκέπτεται
και ούτω καθεξής. Όλα αυτά τα στοιχεία θα είναι πλέον στη διάθεση του
Facebook, το οποίο ως γνωστόν,
τα εμπορεύεται με διαφημιστικές εταιρείες (και τα μοιράζεται με την
NSA) ώστε να κάνει στοχευόμενες
διαφημίσεις. Πολλά από αυτά τα έχει ήδη το
Facebook μέσα από τους δικούς του χρήστες, αλλά πλέον θα μπορεί
να προσθέσει και περισσότερα δεδομένα που έχουν να κάνουν με τα κινητά τηλέφωνα.
Το αποκορύφωμα όμως, είναι ότι το
WhatsApp, στο κείμενο με τους όρους που
συμφωνεί ο κάθε χρήστης για να το χρησιμοποιήσει, αναφέρει ρητά ότι η διεύθυνση
IP είναι «μη προσωπική
πληροφορία», δηλαδή κοινοποιείται ελεύθερα. Σημειώνουμε για τους αδαείς ότι το
IP
είναι
η αριθμητική διεύθυνση με την οποία μπαίνει ο καθένας μας στο διαδίκτυο και
περιλαμβάνει την τοποθεσία στην οποία βρίσκεται.
Από τα παραπάνω βλέπουμε ότι η εξαγορά του
WhatsApp
αποτελεί
άλλο ένα παράδειγμα για την έμφαση και την αξία που δίνουν οι κολοσσοί του διαδικτύου, όπως το
Facebook και η
Google, στα μετα-δεδομένα, σε
μια εποχή όπου η ιδιωτικότητα είναι είδος υπό εξαφάνιση…