Ισχυρές Ενδείξεις για Κοιτάσματα Πετρελαίου και Φυσικού Αερίου

Ισχυρές Ενδείξεις για Κοιτάσματα Πετρελαίου και Φυσικού Αερίου
Της Μανταλένας Πίου
Σαβ, 21 Ιουνίου 2014 - 16:25
Η κρίση στις σχέσεις Ρωσίας-Ουκρανίας φέρνουν για ακόμα μια φορά στο προσκήνιο την ασφάλεια του ενεργειακού εφοδιασμού. Εναλλακτικές αγωγοί, όπως ο ΤΑΡ και άλλα πρότζεκτ, με ποιο τρόπο μπορούν να συνεισφέρουν στην ενίσχυση της ενεργειακής ασφάλειας της χώρας και της Ε.Ε.;

Η κρίση στις σχέσεις Ρωσίας-Ουκρανίας φέρνουν για ακόμα μια φορά στο προσκήνιο την ασφάλεια του ενεργειακού εφοδιασμού. Εναλλακτικές αγωγοί, όπως ο ΤΑΡ και άλλα πρότζεκτ, με ποιο τρόπο μπορούν να συνεισφέρουν στην ενίσχυση της ενεργειακής ασφάλειας της χώρας και της Ε.Ε.;

H ευρωπαϊκή πολιτική προβλέπει τη διαφοροποίηση των ενεργειακών πηγών και οδεύσεων, καθώς και την ανάπτυξη μιας πλήρως ενεργειακά διασυνδεδεμένης Ευρώπης ακριβώς για να ενισχύσει την ενεργειακή ασφάλεια, να περιορίσει τις εξαρτήσεις και να αμβλύνει τις συνέπειες από κρίσεις. Η εμπειρία του 2006 και του 2009 κατέδειξε άλλωστε τη σπουδαιότητα των διαθέσιμων πολλαπλών πηγών ενέργειας. Και εδώ είναι κομβικός ο ρόλος της χώρας μας. Ο αγωγός φυσικού αερίου ΤΑΡ κατέχει ιδιαίτερη θέση στο πλαίσιο αυτής της πολιτικής.

Είναι ο αγωγός που μέσω της Ελλάδας ανοίγει τις πύλες του Νοτίου Διαδρόμου, μεταφέροντας το αζέρικο αέριο στην Ευρώπη. Διασυνδέει την αγορά της ΝΑ Ευρώπης μέσω της σύνδεσης με τον IGB, τον αγωγό Ελλάδας- Βουλγαρίας, που μπορεί να επεκταθεί ως την Ουγγαρία, καθώς και την πλευρά των δυτικών Βαλκανίων, τον αγωγό Φυσικού Αερίου IAP, Ιόνιο-Αδριατική.

Η γεωπολιτική θέση της χώρας μας στην ενεργειακή σκακιέρα αναβαθμίζεται και ενισχύεται ακόμα περισσότερο με τους πλωτούς τερματικούς σταθμούς υγροποιημένου αερίου (LNG) και τις αποθήκες αερίου στην Αλεξανδρούπολη και την Καβάλα. Ενώ, η δημιουργία τερματικού στη Βόρεια Ελλάδα διευρύνει το ρόλο των εγκαταστάσεων της Ρεβυθούσας, που και αυτές αναβαθμίζονται, προσφέροντας ασφαλή ενεργειακή διέξοδο στην Ελλάδα. Κατανοεί ο καθένας πως ο ρόλος της χώρας μας δεν είναι απλά διαμετακομιστικός, προκειμένου να στέλνουμε φυσικό αέριο στην Ευρώπη.

Στρατηγικός μας στόχος είναι να δώσουμε φθηνή ενέργεια στα νοικοκυριά, τις βιομηχανίες και την οικονομία της Ελλάδας, ώστε να έχουμε ανταγωνιστικότητα, να δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας και να καταπολεμήσουμε τη μάστιγα της ανεργίας.

Η όδευση του ΤΑΡ αντιμετωπίζει προβλήματα εξ αιτίας των αντιδράσεων τοπικών φορέων. Παράλληλα δύο από τους μετόχους του αγωγού έχουν ανακοινώσει την πρόθεση να πουλήσουν τα μερίδιά τους. Μήπως κινδυνεύει το έργο;

Η διαβούλευση με την τοπική κοινωνία είναι καθήκον για εμάς και προϋπόθεση σε κάθε έργο, πριν την κατασκευή του. Η περίπτωση του TAP δεν αποτελεί εξαίρεση.

Την περίοδο αυτή διεξάγονται διαβουλεύσεις ανάμεσα στο ΥΠΕΚΑ, στην εταιρεία του TAP και τις άμεσα ενδιαφερόμενες τοπικές κοινωνίες, στο πλαίσιο της τριμερούς συνεργασίας που έχουμε εγκαθιδρύσει. Τα θέματα που έχουν προκύψει αφορούν στον σταθμό συμπίεσης στις Σέρρες και στη χάραξη της διαδρομής του αγωγού στην περιοχή των Τεναγών Φιλίππων, μία ιδιαίτερη περιοχή, γεωλογικά και περιβαλλοντικά.

Διερευνώνται διάφορες εναλλακτικές προτάσεις που θα συζητηθούν περαιτέρω με όλες τις πλευρές, ενώ στο πλαίσιο της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης, είναι βέβαιο ότι μπορεί να υπάρξει σημαντικό πεδίο συνεργασίας. Ο ΤΑΡ προχωρεί σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα και έχουν προκηρυχθεί διαγωνισμοί για την προεπιλογή εταιρειών κατασκευής του. Το γεγονός ότι η SOCAR κατέχει το 58% του αγωγού ΤΑΝΑΡ στην Τουρκία και το 20% του ΤΑΡ καταδεικνύει τη θέληση των Αζέρων να διοχετεύσουν το κασπιακό αέριο στην Ευρώπη. Αυτό ακριβώς επιβεβαιώθηκε και κατά την πρόσφατη επίσκεψη του προέδρου του Αζερμπαϊτζάν στη χώρα μας, ο οποίος επαναδιατύπωσε την απόλυτη στήριξη της κυβέρνησης του Μπακού στην υλοποίηση του Νοτίου Διαδρόμου και ανέδειξε τον κομβικό ρόλο της Ελλάδας σε αυτόν.

Ποια είναι η στρατηγική της Ελλάδας απέναντι στον αγωγό South Stream;

Η διακυβερνητική συμφωνία Ελλάδας και Ρωσίας, για την κατασκευή του South Stream υπογράφηκε το 2008 και κυρώθηκε με νόμο από την ελληνική Δημοκρατία.

Ωστόσο, η κατασκευή του νοτίου κλάδου ανεστάλη το 2012. Η Ελλάδα, λόγω της γεωγραφικής της θέσης που συνιστά φυσική πύλη πρόσβασης στην ευρωπαϊκή αγορά ενέργειας και βάσει του στόχου της Ε.Ε. για διαφοροποίηση πηγών και οδεύσεων, θεωρεί ότι όλοι οι εναλλακτικοί διάδρομοι συμβάλλουν στη διασφάλιση του ενεργειακού εφοδιασμού. Φυσικά η υλοποίηση κάθε έργου υποδομής, πρέπει να είναι συμβατή με την ισχύουσα ευρωπαϊκή νομοθεσία.

Πώς αντιμετωπίζετε τα προσκόμματα που θέτει η Ε.Ε. σε μία σειρά ιδιωτικοποιήσεων, όπως της ΔΕΠΑ, των νέων και υφιστάμενων ΕΠΑ, του ΔΕΣΦΑ κ.λπ.; Τελικά, πότε αναμένετε να ολοκληρωθεί η μεταβίβαση του ΔΕΣΦΑ, τι θα γίνει με τη ΔΕΠΑ;

Η κυβέρνηση είναι σε στενή συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ώστε η υλοποίηση του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων να επιτευχθεί με τον πιο σύντομο και σύννομο τρόπο.

Παράλληλα, κυρίαρχη προτεραιότητά μας είναι η προστασία των οικιακών και βιομηχανικών πελατών των συγκεκριμένων επιχειρήσεων με τη διασφάλιση προσιτών και ανταγωνιστικών τιμών ενέργειας. Με αυτές τις αρχές κινούμαστε για το άνοιγμα της λιανικής αγοράς αερίου, προκειμένου και ο ανταγωνισμός να λειτουργεί υπέρ των καταναλωτών. Για τη ΔΕΠΑ, είμαστε σε συνεχή συνεννόηση με το ΤΑΙΠΕΔ.

Στόχος μας παραμένει ο καλύτερος τρόπος αξιοποίησης της εταιρείας με γνώμονα τόσο την αδιάλειπτη προμήθεια της χώρας με αέριο, όσο και την ανάληψη πρωταγωνιστικού ρόλου στην ευρύτερη περιοχή με την ανάπτυξη έργων υποδομής και προμήθεια φυσικού αερίου σε αγορές γειτονικών χωρών.

Όσον αφορά στον ΔΕΣΦΑ θέλω να υπογραμμίσω ότι αποτελεί μία δυναμική εταιρεία που επεκτείνεται και αναβαθμίζεται συνεχώς με διασυνδέσεις με γειτονικές χώρες, διαδραματίζοντας κεντρικό ρόλο στην ενεργειακή ασφάλεια της Ε.Ε.

Συνεπώς η Κομισιόν, εκτιμώντας αυτά τα δεδομένα δίνει ιδιαίτερη προσοχή στην ιδιωτικοποίησή της και στην τήρηση του κοινοτικού ενεργειακού δικαίου. Προαπαιτούμενα βήματα για την ολοκλήρωση της μεταβίβασης του 66% της εταιρείας στη SOCAR είναι η ολοκλήρωση του ελέγχου της αγοραπωλησίας από τη Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Επιτροπής και η οριστική πιστοποίηση του ΔΕΣΦΑ από τη ΡΑΕ, μετά από τις παρατηρήσεις της Κομισιόν.

Η πιστοποίηση είναι μια νέα διαδικασία του τρίτου ενεργειακού πακέτου που εφαρμόζεται από τον Μάρτιο του 2011. Όλη η διαδικασία για τη μεταβίβαση του ΔΕΣΦΑ αναμένεται να ολοκληρωθεί το φθινόπωρο.

Τα μέτρα για τη μείωση του κόστους ενέργειας στις βιομηχανίες που ήδη έχουν ληφθεί έχουν συγκεκριμένο χρονικό ορίζοντα. Μακροπρόθεσμα μέτρα που έχουν ανακοινωθεί, προσκρούουν στις αντιδράσεις της Ε.Ε. Πώς θα το αντιμετωπίσετε;

Ξεκάθαρος στόχος και σαφής βούληση του ΥΠΕΚΑ αποτελεί η μείωση του ενεργειακού κόστους. Καταβάλλουμε κάθε δυνατή προσπάθεια ώστε να εξαλειφθούν τα διάφορα γραφειοκρατικά εμπόδια μιας ιδιαίτερα τεχνικής διαδικασίας, κυρίως, λόγω της εμπλοκής της τρόικας, αλλά και της Επιτροπής Ανταγωνισμού.

Για μας η διέξοδος, η λύση, η αλλαγή έρχεται πάντα μέσα από το διάλογο και τη συνεργασία, έχοντας όμως θέσει καθαρό το πλαίσιο, τους όρους, τις δικές μας κόκκινες γραμμές στη βάση μιας αειφόρου πολιτικής που προστατεύει το περιβάλλον, αλλά και δίνει ζωτικές ανάσες στο βιομηχανικό κλάδο της χώρας μας.

Το θέμα της αντιστάθμισης του έμμεσου κόστους εκπομπών CO2, με χρονική ισχύ μέχρι το 2020, αποτελεί ένα πολύ σημαντικό μέτρο, που όχι μόνο μειώνει το ενεργειακό κόστος των βιομηχανιών, αλλά και τις θωρακίζει απέναντι στις μεγάλες και απότομες μεταβολές των τιμών του CO2.

Ως προς τη διακοψιμότητα, αναμένουμε τη λεπτομερή απάντηση της ΡΑΕ και του ΑΔΜΗΕ πάνω στα τεχνικά ερωτήματα που έχει θέσει η Ε.Ε. Εκτιμάμε ότι οι τεχνικές αμφιβολίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής θα εκλείψουν και θα δοθεί επιτέλους το «πράσινο» φως για την άμεση έγκριση του μέτρου που έχουμε σχεδιάσει εδώ και μήνες.

Την Πέμπτη στη βουλή η «μικρή ΔΕΗ»

Πότε προβλέπετε να τεθεί προς συζήτηση στη Βουλή το νομοσχέδιο για τη «μικρή ΔΕΗ», δεδομένου ότι η ψήφισή του είναι προαπαιτoύμενο για την καταβολή της δόσης. Πώς θα αντιμετωπίσει η κυβέρνηση τις αντιδράσεις τόσο από τους βουλευτές της αντιπολίτευσης όσο και της συμπολίτευσης;

Την ερχόμενη Πέμπτη ξεκινά η συζήτηση του νομοσχεδίου στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής. Είναι βέβαιο ότι θα υπάρχει εξαιρετικά ενδιαφέρουσα πολιτική και ιδεολογική συζήτηση για τα βασικά οικονομικά και αναπτυξιακά δεδομένα του νέου παραγωγικού μοντέλου της χώρας, του μοντέλου της Ελλάδας μετά το μνημόνιο. Μιας Ελλάδας που θα πρέπει να στηρίζεται στην ανταγωνιστικότητα και παραγωγικότητα, τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας, την προσέλκυση επενδύσεων και τη μείωση του ενεργειακού κόστους για νοικοκυριά κι επιχειρήσεις.

Προκήρυξη διαγωνισμού τον Ιούλιο

Κύριε υπουργέ, άφησα για το τέλος, το πιο σημαντικό, ίσως, ερώτημα που ενδιαφέρει όλους τους Έλληνες. Τι γίνεται με τις έρευνες για πετρέλαιο και φυσικό αέριο;

Κατανοώ πλήρως την ιδιαίτερη βαρύτητα και τις διαστάσεις που έχει το θέμα της ενεργειακής «αυτοδυναμίας» της χώρας στο μυαλό και την ψυχή όλων μας. Επιτρέψτε μου να πω ότι έχει παρέλθει ανεπιστρεπτί ο καιρός που αυτό το θέμα αποκτούσε υπόσταση μόνο στη σφαίρα της φαντασίας κάποιων αθεράπευτα αισιόδοξων. Τώρα οι εθνικές μας προσπάθειες και απαιτήσεις έχουν βάση, υπάρχουν αποτελέσματα. Οι σεισμικές έρευνες και ιδιαίτερα τα στοιχεία της ερμηνείας όλων των διαθέσιμων δεδομένων που πραγματοποιείται από το BECIP σε συνεργασία με την PGS και το υπουργείο μας, πιστοποιούν ότι οι περιοχές του Ιονίου και νότια της Κρήτης διαθέτουν σημαντικές δυνατότητες ύπαρξης κοιτασμάτων πετρελαίου και φυσικού αερίου. Το έντονο ενδιαφέρον πολλών πετρελαϊκών εταιρειών γι' αυτά τα στοιχεία που έχουν προκύψει και θα παρουσιαστούν στο συνέδριο του Λονδίνου στις 1 και 2 Ιουλίου, αποδεικνύει ακόμα περισσότερο ότι υπάρχει γόνιμο έδαφος για διερεύνηση? για να μην πω πλούσιο υπέδαφος! Ο σωστός συντονισμός και η δρομολόγηση των επόμενων φάσεων τώρα προέχουν. Στην κατεύθυνση αυτή, το υπουργείο προχωρεί στην προκήρυξη διεθνούς διαγωνισμού, η οποία θα δημοσιευθεί στην επίσημη εφημερίδα της Ε.Ε. τις επόμενες εβδομάδες. Δεν υπάρχει αμφιβολία, ότι απαιτούνται περαιτέρω επιστημονικός σχεδιασμός, μεθοδικότητα, σταθερά και σίγουρα βήματα, και πάνω απ' όλα σοβαρότητα. Προχωράμε με αποφασιστικότητα μπροστά, με τη βεβαιότητα πως το αποτέλεσμα θα μας δικαιώσει, αναδεικνύοντας τον ενεργειακό εθνικό πλούτο σε στρατηγικό πυλώνα ανάπτυξης της οικονομίας και συνοχής της κοινωνίας μας. Η Ελλάδα το αξίζει και θα το πετύχει.

Τελικά, πόσα «μπλοκ θα παραχωρηθούν προς έρευνα σε πρώτη φάση; Θα αφορούν και τις δύο περιοχές, Ιόνιο και Κρήτη, ή μόνον το Ιόνιο;

Η επιλογή των περιοχών αποτελεί αναμφίβολα μια πολύ κρίσιμη απόφαση, που προϋποθέτει την ακριβή και σωστή εκτίμηση όλων των διαθέσιμων επιστημονικών στοιχείων. Ο σχεδιασμός, λοιπόν, των μπλοκ βασίζεται τόσο στην ερμηνεία των δεδομένων όσο και στα αποτελέσματα της Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων. Αυτό που μπορώ να διαβεβαιώσω, είναι ότι «τα μπλοκ» θα καλύπτουν όλη την περιοχή ενδιαφέροντος, δηλαδή τόσο το Ιόνιο όσο και νότια της Κρήτης.

(από την εφημερίδα "Ημερησία")